Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 29 af 8. november fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Alm. del).

Text Box: November 2006

Vores sag
06-021-271



Spørgsmål nr. 29:

Hvordan forholder ministeren sig til de personlige omkostninger, som Københavns Kommune ved sin håndtering af overgangen til jobcentre har påført sygemeldte borgere, ledige borgere og borgere med nedsat arbejdsevne?

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).

 

Svar:

Jeg er selvfølgelig optaget af situationen i Københavns Kommune. Det er især beklageligt, at der har været situationer, hvor borgere ikke har kunnet komme i kontakt med Kommunes jobcentre, eller ikke har fået deres sag behandlet. Det var også grunden til, at jeg henvendte mig til Københavns Kommune med min bekymring. Beskæftigelsesindsatsen skal varetages effektivt og professionelt både af hensyn til den enkelte borger og af hensyn til samfundets velfærd.

 

Jeg har dog også forståelse for, at Københavns Kommune har gennemført en gennemgribende strukturændring, hvor mange medarbejdere er blevet flyttet til nye lokaler og nye opgaver. Desuden lægger jeg stor vægt på, at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget i Københavns Kommune har taget situationen alvorligt, og har iværksat en handlingsplan for hurtigt at sikre normaliserede forhold for borgerne i kommunen.

 

Jeg vil i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål 28.

Â