Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har den 18. september 2007 stillet følgende spørgsmål, nr. 166 (AMU alm. del ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Møller (S).

 

 

Spørgsmål nr. 166:

”Ministeren bedes kommentere på nedenstående Ritzau fra den 17. september 2007.

 

Fakta om unges arbejdsmiljø.

København, mandag/ritzau/

Jobpatruljen har i år besøgt over 3.000 virksomheder og gennemført mere end 1.000 interview med fritidsjobbere – hvoraf 820 var under 18 år.

·         Flere end hver tredje er ikke, som loven ellers kræver, blevet instrueret i at undgÃ¥ arbejdsskader.

·         Hver tredje løfter mere end de tilladte 12 kg.

·         Hver 7. trækker og skubber (f.eks. rækker af indkøbsvogne), der vejer mere end de tilladte 100 kg.

·         Hver tredje af de unge, der er omfattet af undervisningspligten, arbejder mellem kl. 20.00 om aftenen og kl. 06.00 om morgenen, hvilket er ulovligt.

·         I skoleperioden arbejder 3 ud af 4, som er omfattet af undervisningspligten, mere end de tilladte 2 timer pr. vagt. Oftest 3-5 timer pr. vagt.

·         I sommerperioden sætter hver 10. til at arbejde mere end de tilladte 8 timer pr. vagt.

·         Hver 10. har ikke faste pauser, selvom de arbejder mere end 4,5 timer pr. vagt.

·         Unge under 15 Ã¥r sættes ulovligt til at hÃ¥ndtere pappressere og flaskeautomater.

·         Nogle unge betales helt ned til 20 kr. i timen.

Kilde: LO.”

 

Endeligt svar:

Arbejdsmiljøreglerne om unges arbejde tager udgangspunkt i, at unge under 18 år er en sårbar gruppe, der skal beskyttes mod ethvert arbejde, som kan skade deres sikkerhed, sundhed eller udvikling. Beskyttelsen skal bl.a. ses i lyset af de unges manglende erfaring, manglende opmærksomhed på mulige risici og det forhold, at de endnu ikke er fuldt udviklede.

 

Når arbejdsgiveren ansætter unge til at udføre arbejde, har vedkommende et særligt ansvar i forbindelse med oplæring og instruktion. Arbejdsgiveren har ansvaret for, at den unge kan udføre arbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt, herunder at arbejdet udføres ergonomisk korrekt, at arbejdstid, hviletid, og arbejdstidens placering overholdes, og at unge ikke sættes til at arbejde med farlige maskiner.

 

Unges arbejde er et område, der er under konstant bevågenhed i Arbejdstilsynet.

Arbejdstilsynet fører via besøg på virksomhederne tilsyn med, at reglerne om unges arbejde overholdes.

 

Emnet ”unges arbejde” er desuden indarbejdet i alle Arbejdstilsynets Arbejdsmiljøvejvisere, hvor arbejdsgiverne i de forskellige brancher bliver gjort opmærksom på, at der gælder særlige regler for unges arbejde.

 

På europæisk plan står problemerne med unges arbejde også højt på dagsordenen. I 2006 blev der afholdt en fælles europæisk arbejdsmiljøuge om unges arbejdsmiljø, hvor der blev iværksat en række initiativer med henblik på at sikre unge et bedre arbejdsmiljø.

 

Jeg finder tallene fra LO’s jobpatrulje meget bekymrende. Jeg har derfor bedt Arbejdstilsynet om at tage kontakt til LO med henblik på en afklaring af, hvad de konkret har fundet ud af. Desuden vil jeg bede Arbejdsmiljørådet om at komme med bud på, hvilke tiltag der kan iværksættes med henblik på at forbedre forholdende for unges arbejde.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen