Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 3. juli 2007 stillet følgende spørgsmål nr. 143 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (Sf).
Spørgsmål nr. 143:
â€Ministeren bedes kommentere artiklen: "Din buschauffør er dødtræt" fra 24 timer den 29. juni 2007.â€
Endeligt svar:
Jeg synes ikke, at jeg ud fra den nævnte artikel kan tage stilling til de beskrevne problemer med bybustrafikken og bybuschaufførernes arbejdstidsforhold.
Efter hvad jeg har fÃ¥et oplyst, afvikles bybuskørsel efter køreplaner, der netop er udformet med henblik pÃ¥ bymæssig trafik. Disse planer fastsættes mig bekendt med udgangsÂpunkt i chaufførernes overÂenskomster, og godkendes af tillidsÂrepræÂsentanten. Jeg har endvidere fÃ¥et oplyst, at eksempelvis protokollatet til Ã…rhus-overenskomsten (KL/FOA-overensÂkomsten) foreskriver, at disse kørerplaner skal indrettes med egentlige pauser pÃ¥ 12 % af køreÂtiden, hvorÂtil kommer de sÃ¥kaldte reguleringsophold før og efter kørsler.
Jeg har tiltro til, at der i overenskomsterne er fundet en forsvarlig regulering af de pågældende chaufførers arbejdstid. Bliver overenskomstens arbejdstidsregler ikke overholdt, kan arbejdsgiveren indbringes for Arbejdsretten og idømmes bod for overenskomstbrud, jf. fx Arbejdsrettens afgørelse af 4. juni 2007 i sagen A2006.489.
I øvrigt henviser jeg til mit svar på spørgsmål S 136.