Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 135, som Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 14. juni 2007.

 

 

 

Bendt Bendtsen

fg. justitsminister

/

 Lennart Houmann

 


Spørgsmål nr. 135 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Alm. del):

 

”Ministeren bedes vurdere om den fremgangsmåde, der er beskrevet i vedlagte artikel fra nyhedsbrevet 3, jf. alm. del – bilag 266 er i overensstemmelse med persondatalovens og forsikringsaftalelovens regler.”

 

Svar:

 

Den artikel, der er henvist til i spørgsmålet, drejer sig om en forsikringskonsulents fremgangsmåde i forbindelse med en konkret sag om erstatning for en arbejdsskade.

 

I den anledning kan Justitsministeriet oplyse, at Datatilsynet – i det omfang en behandling af personoplysninger er omfattet af persondataloven – efter persondatalovens § 55 fører tilsyn med enhver behandling, der omfattes af loven, idet Domstolsstyrelsen dog fører tilsyn med behandling af oplysninger, der foretages af domstolene. Datatilsynet påser af egen drift eller efter klage fra en registreret, at behandlingen finder sted i overensstemmelse med persondataloven og regler udstedt i medfør af loven.

 

I henhold til persondatalovens § 56 udøver Datatilsynet sine funktioner i fuld uafhængighed. Datatilsynets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. herved persondatalovens § 61.

 

Justitsministeriet finder på den baggrund ikke, at ministeriet bør udtale sig om, hvorvidt fremgangsmåden i den konkrete sag er i overensstemmelse med persondataloven.

 

For så vidt angår spørgsmålet om forsikringsaftaleloven kan Justitsministeriet oplyse, at loven indeholder regler om forsikringsaftalers indgåelse, dækningsomfang mv. Forsikringsaftaleloven indeholder ikke regler om redelig forretningsskik og god praksis inden for forsikringsområdet. Regler herom er fastsat i og i medfør af lov om finansiel virksomhed, som hører under Økonomi- og Erhvervsministeriets område og administreres af Finanstilsynet. Justitsministeriet har derfor indhentet en udtalelse fra Finanstilsynet, der har udtalt følgende:

 

”Det følger af § 43 i lov om finansiel virksomhed, at finansielle virksomheder skal drives i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god praksis inden for virksomhedsområdet.

 

I medfør af bestemmelsen har økonomi- og erhvervsministeren fastsat nærmere regler om redelig forretningsskik og god praksis i bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder.

 

Det fremgår bl.a. af denne bekendtgørelse, at en finansiel virksomhed skal handle redeligt og loyalt over for sine kunder. Det vil således være i strid med reglerne om god skik, hvis en finansiel virksomhed tager uredelige metoder i brug.

 

Det er Finanstilsynet, der påser overholdelsen af reglerne om god skik. Finanstilsynet kan tage en sag op på baggrund af en klage, af egen drift eller efter anmodning herom fra Det Finansielle Virksomhedsråd eller fra Forbrugerombudsmanden.

 

På baggrund af Finanstilsynets tavshedspligt er tilsynet afskåret fra at kommentere fremgangsmåden i den konkrete sag.”