Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 25. maj 2007 stillet følgende spørgsmål nr. S 125 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Møller (S).

 

 

Spørgsmål nr. S 125:

”Hvorledes vil Arbejdstilsynet sikre det personale, der skal gøre rent på rygerarbejdspladser, i rygerum og rygekabiner?”

 

Endeligt svar:

Jeg har kontaktet Arbejdstilsynet, der oplyser følgende:

 

Arbejdsgiveren skal sikre, at forholdene ved arbejdet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det er således arbejdsgiverens opgave at sikre forholdene også for rengøringspersonalet. Dette kan gøres på flere måder, fx ved at der ikke ryges, mens der gøres rent, eller ved at der ventileres kraftigt under rengøringen. Arbejdsgiveren kan fx fastsætte retningslinier for udluftning af den aktuelle lokalitet før og evt. under rengøringen.

 

Arbejdstilsynet fører tilsyn med de beskrevne forhold.

 

Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen