Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

Finansministeren

 

J.nr. 07-203-17

Endeligt svar på Arbejdsmarkedsudvalgets spørgsmål nr. 110 af 18. maj 2007.

Spørgsmål:

”Hvor mange af statens arbejdspladser har udarbejdet retningslinjer for håndtering af arbejdsbetinget stress (et sådant krav blev indført i statens samarbejdsregler i 2005)?”

Svar:

I den statslige samarbejdsaftale er fastlagt, at samarbejdsudvalget blandt andet skal medvirke til at skabe bedst mulige arbejdsvilkår og et godt arbejdsmiljø. Med henblik herpå er der i samarbejdsaftalen fastlagt en række specifikke områder, hvorom samarbejdsudvalget skal fastlægge retningslinier for eksempel arbejdsrelateret stress, kompetenceudvikling og job på særlige vilkår. Samarbejdsaftalen indeholder ikke bestemmelser om, hvorledes retningslinier skal udformes, og de kan derfor antage flere former, herunder være integreret i personalepolitikken.

Der findes derfor ikke et samlet overblik over de retningslinier, der er fastsat af samarbejdsudvalgene i de statslige institutioner.

Der bruges megen tid på at drøfte trivsel på de statslige arbejdspladser. Man kan godt have en god dialog om stress og iværksætte diverse tiltag, uden at det nødvendigvis fører til en decideret stresspolitik.

 

Med venlig hilsen

Thor Pedersen