Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

Finansministeren

 

J.nr. 07-203-17

Endeligt svar på Arbejdsmarkedsudvalgets spørgsmål nr. 109 af 18. maj 2007.

Spørgsmål:

”Ministeren bedes oplyse, hvilke forpligtelser staten har påtaget sig i de gældende samarbejdsregler fra 2005 med udarbejdelsen af retningslinier for håndtering af arbejdsbetinget stress, og hvad er baggrunden herfor.”

Svar:

Ved overenskomstforhandlingerne i 2005 blev der indgået aftale mellem de statslige aftaleparter om at implementere EU-aftalen af 8. oktober 2004 om arbejdsrelateret stress i den statslige samarbejdsaftale. Tilsvarende aftale om implementering af EU-aftalen er indgået på det kommunale arbejdsmarked.

Implementering af EU-aftalen i samarbejdsaftalen indebærer, at samarbejdsudvalgene i de statslige institutioner skal fastlægge retningslinjer for arbejdspladsens samlede indsats for at identificere, forebygge og håndtere problemer i tilknytning til forekomst af arbejdsrelateret stress. Indsatsen skal koordineres med sikkerhedsudvalget.

Samarbejdsudvalget kan løse denne opgave på indtil flere måder. Eksempelvis kan samarbejdsudvalget blive enige om, at arbejdet med at identificere, forbygge og håndtere problemer i tilknytning til arbejdsrelateret stress skal udføres af sikkerhedsorganisationen eller indgå som en integreret del af arbejdspladsens personale- eller arbejdsmiljøpolitik.

 

Med venlig hilsen

Thor Pedersen