Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 10. maj 2007 stillet følgende spørgsmål nr. 106 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jytte Andersen (S).

 

 

Spørgsmål nr. 106:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. maj 2007 fra HK vedrørende arbejdskraftsreserven i HK’s a-kasse, jf. alm.del – bilag 235”.

 

 

Endeligt svar:

HK peger i deres henvendelse på et klart paradoks, nemlig at der er mangel på arbejdskraft i bl.a. detailhandelen samtidig med, at der er ledig arbejdskraft på butiksområdet i HK’s a-kasse.

 

Det er derfor, at jeg for 2007 og 2008 har udmeldt et mål om at nedbringe antallet af ledige med mere end 3 måneders sammenhængende ledighed. Her er kursen i indsatsen helt klar: Job har første prioritet.

 

Den nuværende konjunktursituation skal udnyttes til at få de ledige hurtigst muligt i job. Og jobcentrene skal specielt have fokus på at få de ledige, som kan varetage jobs inden for områder med mangel på arbejdskraft, hurtigt i arbejde. Det gælder også på HK’s område.

 

Jeg hilser det derfor velkommet, at HK’s a-kasse deltager i ”spydspidskampagnen”, hvor a-kassen sætter fokus på at få ledige medlemmer i job og dermed nedbringe arbejdskraftreserven på et landsdækkende mangelområde. Målet med kampagnen er, at de ledige på butiksområdet kommer i job i detailhandlen, hvor virksomhederne mangler arbejdskraft.

 

Når ledige på mangelområder, her butiksområdet, ikke opnår beskæftigelse efter en målrettet indsats i a-kassen og jobcenteret med at matche den ledige til job, skal der sættes yderligere tiltag ind i indsatsen. Her er aktive tilbud vigtige. Sigtet er at arbejde med motivation og/eller opkvalificeringsudfordringer i forhold til den ledige.  

 

Som HK påpeger i deres henvendelse, er effekterne af privat løntilskudsansættelse generelt bedre end offentlig løntilskudsansættelse. Det er imidlertid ikke korrekt, når HK i deres henvendelse skriver, at løntilskud i det offentlige stort set aldrig fører til et job. Tallene viser, at de ledige i arbejdskraftsreserven i HK’s a-kasse i gennemsnit er i selvforsørgelse 40 procent af tiden det første halve år efter, de har været ansat med offentligt løntilskud. Den tilsvarende andel for ledige i HK’s a-kasse, som har været ansat i et privat løntilskudsjob, er 71 procent.[1]

 

Det er vigtigt, at ledige, der ikke selv kan finde job, ikke overlades til passiv forsørgelse. Al erfaring viser, at ansættelse i løntilskud også bringer de ældre ledige væsentligt nærmere det ordinære arbejdsmarked gennem de daglige kontaktrelationer på arbejdspladsen.

 

Her viser tallene, at ledige i alderen 55-64 år i arbejdskraftsreserven i HK’s a-kasse i gennemsnit er i selvforsørgelse 22 procent af tiden det første halve år efter, de har været ansat med offentligt løntilskud. Den tilsvarende andel for dem, som har været ansat i et privat løntilskudsjob, er 61 procent.[2]

 

Så nej, der er ikke grund til kursskifte. Fokus skal altid være på at bringe de ledige hurtigst muligt i job.


Med venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen



[1] Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM.  Der ses på personer i arbejdskraftsreserven i HK’s a-kasse, som afslutter privat eller offentligt løntilskudsjob i 2. halvår 2005 - 1.halvår 2006. Deres selvforsørgelsesgrad 26 uger efter beregnes.

[2] Ibid.