Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 20. april 2007 stillet følgende spørgsmål nr. 103 (AMU alm. del), som hermed besvares.

 

Spørgsmål nr. 103:

”Ministeren bedes redegøre for, om han mener, at fusioneringen af den statslige og kommunale indsats i jobcentrene har taget tilstrækkelig hensyn til de ansatte, der varetager den statsligt forankrede indsats. Herunder bedes ministeren indhente informationer fra de ansvarlige ledere for den statslige indsats i jobcentrene om, hvilke problemer de eventuelt oplever.”

 

Endeligt svar:

Der har været gennemført en ønskerunde, hvor alle medarbejdere har fået mulighed for at afgive 3 prioriterede ønsker til placering med henblik på i videst muligt omfang også at imødekomme medarbejdernes ønske til fremtidig placering.

 

Der har under hele forløbet været en meget tæt dialog med de landsdækkende personaleorganisationer, som løbende har været orienteret og involveret i principielle drøftelser under hele bemandingsprocessen.

I tilfælde, hvor det ikke har været muligt at imødekomme et af medarbejderens tre prioriterede ønsker, har der været en dialog med pågældende medarbejder om alternative placeringsmuligheder med inddragelse af tillidsrepræsentanten.

Det er min opfattelse, at alle involverede har arbejdet meget seriøst og målrettet på at finde en fornuftig placering til alle de statslige medarbejdere.

 

Det er en meget stor reform vi har gennemført. Hvis man spørger, om det har været bøvlet, og om der har været problemer, er svaret ja. Anderledes kan det nok ikke være, når man laver en så stor organisationsomlægning.

 

Beskæftigelsescheferne, som har en løbende og tæt dialog med de statslige jobcenterchefer, har oplyst at jobcentercheferne bl.a. har peget på følgende problemer og udfordringer:

 

·         Problemer vedrørende IT og opfølgningssystemer, herunder IT-systemernes stabilitet og driftssikkerhed - særligt i forhold til Arbejdsmarkedsportalen

·         Medarbejdernes kompetenceudvikling i forhold til ny IT

·         Kulturelle forskelle mellem medarbejdere der kommer fra forskellige organisationer

·         Kompetenceudvikling hos medarbejdere og ledelse

·         Fortsat implementering af tværgÃ¥ende samarbejde herunder nye forretningsgange mv. OpgaveomrÃ¥det er komplekst, ikke mindst i de smÃ¥ jobcentre

 

For så vidt angår udfordringen med at sikre kompetenceudvikling hos jobcentermedarbejdere og –chefer, henviser jeg til min besvarelse af spørgsmål nr. 102 (AMU alm. del) samt notat til Arbejdsmarkedsudvalget om samme til opfølgning på samrådet den 2. maj 2007.

 

De statslige chefer og medarbejdere – og ligeledes langt de fleste kommunale - har oplevet store omvæltninger og har arbejdet hårdt for at få reformen på plads. Jeg kan ikke love, at alle problemer er løst i morgen. Men vi samler op og tager fat der, hvor der viser sig problemer, så de løbende kan løses.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen