Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 20. april 2007 stillet følgende spørgsmål nr. 102 (AMU alm. del), som hermed besvares.

 

Spørgsmål nr. 102:

”Ministeren bedes redegøre for, om han mener, at alle jobcentre har de rette kompetencer ansat til at varetage den statslige indsats.”

 

Endeligt svar:

Medarbejdere fra stat og kommune har taget deres kompetencer med ind i de nye jobcentre. Ligesom før reformen er det en ledelsesmæssig opgave løbende at vurdere medarbejdernes kompetencer og følge op på eventuelle behov for kompetenceudvikling. Det ansvar ligger i det enkelte jobcenter og skal varetages i tæt dialog med den enkelte medarbejder.

 

Når det er sagt, skal vi løbende følge med i behovet for kompetenceudvikling i jobcentrene. Der eksisterer allerede et omfattende udbud af kurser til såvel ledere som medarbejdere i jobcentrene. Der udbydes desuden en række kurser indenfor beskæftigelsesområdet, f.eks. på Center for offentlig kompetenceudvikling (COK), de sociale højskoler, Danmarks Forvaltningshøjskole, og i regi af Beskæftigelsesministeriet Medarbejderuddannelse.

 

Derudover har uddannelsesinstitutionerne siden nytår haft mulighed for at udbyde en diplomuddannelse i beskæftigelsesindsats. Den mulighed har Forvaltnings- højskolen og de sociale højskoler benyttet sig af og udbyder en modulopbygget diplomuddannelse i beskæftigelsesindsats, der blandt andet henvender sig til medarbejdere i jobcentrene.

 

På baggrund af Deloittes og Økonomistyrelsens rapport fra februar 2006 om bæredygtighed i de nye jobcentre, tilbydes jobcentrene i overgangsfasen kurser for at understøtte jobcentrene på udvalgte områder. Der blev således i oktober-december 2006 gennemført lederkursus ”De første 100 dage i jobcentrene”, for statslige og kommunale jobcenterchefer. Kurset følges op med modul 3 i 2007. Ét af elementerne i kurset var netop at understøtte de statslige og kommunale jobcenterchefers opgave med kompetenceafdækning og kompetenceudvikling af medarbejderne.

 

Endvidere er jobcentercheferne og medarbejderne tilbudt kompetenceudvikling i økonomi- og produktionsstyring, ligesom både chefer og medarbejdere tilbydes kursus i anvendelsen af Jobindsats.dk, kurser om beskæftigelsesplan og resultatrevision. Desuden uddannes jobcentrenes superbrugere i brugen af it-værktøjerne, for at sikre, at der er tilstrækkelige it-kompetencer i de enkelte jobcentre.

 

Jeg henviser i øvrigt til mit notat til Arbejdsmarkedsudvalget om kompetenceudvikling af chefer og medarbejdere i de nye jobcentre som opfølgning på samrådet den 2. maj 2007.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen