Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 6. oktober 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (AMU alm. del).

Text Box: Oktober 2006

Sag nr: 204-0008/
20060063631
Spørgsmål nr. 1:

Ministeren bedes oplyse, om samtlige afgørelser, herunder påbud fra Arbejdstilsynet til institutioner i stat, amter og kommuner pr. 31. december 2006, vil eksistere den 1. januar 2007 over for de eventuelt nye arbejdsgivere.

 

Svar:

Udgangspunktet ved kommunalreformen er, at kommunalbestyrelserne i de nye kommuner indtræder i de rettigheder og pligter, som kommunalbe-styrelserne i de eksisterende kommuner har erhvervet eller påtaget sig.

 

Påbud fra Arbejdstilsynet er omfattet af begrebet ”rettigheder og pligter”. Udgangspunktet er, at de derfor overtager påbudene fra de tidligere kommuner, når hele kommuner sammenlægges, og den eneste ændring i forhold til institutionerne er det kommunale tilhørsforhold. Den omstændighed, at de nye kommuner får tildelt nye CVR-numre, ændrer ikke ved dette udgangspunkt. I de tilfælde, hvor der i forbindelse med kommunalreformen sker væsentlige ændringer af forholdene på en institution mv., vil Arbejdstilsynet konkret vurdere, om påbudet skal bortfalde.

 

I de 12 tilfælde, hvor en eksisterende kommune som følge af kommunalreformen bliver delt mellem flere nye kommuner, vil den delte kommune have indgået en aftale med de overtagende kommuner om fordelingen af rettigheder og pligter. På samme måde vil der være indgået aftaler om, hvem der overtager rettigheder og pligter fra amterne, Hovedstadens Sygehusfællesskab og Hovedstadens Udviklingsråd.