Â
Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
./. |
Til udvalget fremsendes hermed til orientering mit talepapir fra samrådet i Videnskabsudvalget onsdag den 6. december 2006 vedr. rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. december 2006.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Samråd (lukket) i Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi onsdag den 6. december 2006 om rådsmøde – UVT – alm. del – spørgsmål K
Spørgsmål K:
â€Vil ministeren redegøre for sin indstilling til dagsordenen for rÃ¥dsmødet (telekommunikation) den 11. december 2006?â€
Svar:
Tak for ordet.
Det første emne, der skal behandles på det kommende rådsmøde for it- og teleministrene vedrører tillid og sikkerhed i forhold til anvendelsen af ikt.
Det finske formandskab lægger op til, at Rådet skal vedtage en resolution om en strategi for et sikkert informationssamfund i Europa.
Resolutionen følger op på en række tidligere initiativer, herunder ikke mindst den meddelelse om sikkerhed, som Kommissionen offentliggjorde i maj.
Jeg omtalte kort denne meddelelse, da jeg var i samråd i udvalget forud for det sidste rådsmøde på dette område.
Derudover har udvalget modtaget et grundnotat om meddelelsen.
I formandskabets udkast til resolution peges der på fire centrale budskaber.
For det første skal der skabes dialog med de berørte parter for at øge forståelsen for informationssikkerhed og for at kortlægge de hidtidige erfaringer.
For det andet skal man stimulere oprettelsen af strategiske partnerskaber mellem de berørte parter og at gøre det lettere at reagere effektivt på eksisterende og kommende trusler
Og for det tredje skal der skabes øget bevidsthed om informationssikkerhed.
Og for det fjerde opfordres til debat om, hvordan man bedst muligt udnytter eksisterende redskaber og lovgivningsinstrumenter for at sikre, at alle påtager sig et ansvar for informationssikkerhed.
I udkastet til resolutionen peges der blandt andet på, at angreb på informationssikkerheden kan have virkninger på forskellig vis ikke mindst tab af troværdighed, der eventuelt kan få økonomiske konsekvenser.
Og, at angreb kan undergrave tilliden til anvendelsen af informationssystemer.
Også andre kritiske infrastrukturer – så som transport og energi - bliver mere og mere afhængige af informationssystemer.
Både virksomheder og borgere i Europa undervurderer de risici, som følger med øget anvendelse af informationssystemer.
Derfor er et af resolutionens mål at gøre alle mere bevidste om deres ansvar i den globale sikkerhedskæde.
I denne sikkerhedskæde er offentlige administrationer nødt til at tage vare på sikkerheden i deres systemer.
Det sker ikke bare for at beskytte den offentlige sektors informationer.
Det er også for at tjene som et godt eksempel for andre aktører.
Virksomheder bør behandle informationssikkerhed som et aktiv og som en konkurrencefordel.
Der skal skabes forstÃ¥else hos de private brugere for, at sikkerhed i deres hjemmesystemer er vitale for den samlede “sikkerhedskædeâ€.
Fra regeringens side støtter vi en fokuseret indsats for et sikkert informationssamfund i Europa. En indsats, som er helt i tråd med indsatsen, vi allerede gør her i Danmark.
Formandskabets udkast til resolution om en strategi for et sikkert informationssamfund er i god overensstemmelse med regeringens prioriteringer på området.
Og med planlagte og allerede iværksatte tiltag.
Så på rådsmødet er det derfor regeringens hensigt at støtte vedtagelsen af resolutionen.
Det andet emne på rådsmødet er forslaget til en forordning vedrørende international roaming.
Jeg var som bekendt i samråd her i udvalget i den 20. september om dette forslag.
Herefter drøftede jeg sagen grundigt igennem med teleforligskredsen.
Og regeringen fik et forhandlingsmandat fra Europaudvalget den 3. november.
Det var oprindeligt formandskabets intention at opnå politisk enighed på rådsmødet i næste uge.
Men Europa-Parlamentet forventes ikke at afgive sin udtalelse før til maj næste år. Altså om et halvt år.
På rådsmødet vil der derfor alene være tale om en afrapportering fra formandskabet efterfulgt af en politisk drøftelse.
Jeg vil på rådsmødet hilse forslaget velkomment.
Borgere og virksomheder betaler for høj en pris for at benytte deres mobiltelefoner i udlandet.
Og jeg vil derfor fremhæve det vigtige i, at vi hurtigt får skabt enighed om en løsning.
En løsning, der sikrer, at det bliver markant billigere for forbrugerne at bruge mobiltelefonen, når de rejser rundt i Europa.
Jeg vil desuden understrege, at vi skal skabe rammerne for en dynamisk udvikling på markedet.
Det skal vi sikre ved at tilrettelægge en regulering, der balancerer mellem to forhold:
PÃ¥ den ene side hensynet til markant lavere priser for forbrugerne.
Og på den anden side hensynet til konkurrence.
Det vil give incitamenter for branchen til at foretage investeringer og udbyde tjenester, der dækker forbrugernes ønsker.
NÃ¥r det er attraktivt at investere i ny teknologi, skabes der et godt fundament for innovation.
Herefter kan forbrugerne tilbydes et større og bredere udbud af tjenester.
Det drejer sig således om at sikre, at forbrugere og virksomheder kan tilbydes gode og veludviklede roaming tjenester – til den helt rigtige pris.
Da forhandlingerne ikke er så langt fremme, som oprindeligt forventet, kan jeg ikke i dag give et bud, hvordan forordningen kommer til at se ud når det hele er slut.
Men vi vil fra dansk side arbejde aktivt inden for det mandat, som Europaudvalget har givet regeringen i sidste måned.
Det sidste emne på rådsmødet er et orienteringspunkt, som forventes håndteret under eventuelt.
Det drejer sig om forvaltningen af internettet.
PÃ¥ Verdenstopmødet om Informationssamfundet i Tunis, i november 2005, blev det besluttet at etablere et â€Internet Governance Forumâ€, som skal mødes én gang Ã¥rligt fra 2006 og frem til 2010.
â€Internet Governance Forum†holdt sit første møde i Athen for en mÃ¥ned siden, hvor de overordnede temaer var Ã¥benhed, sikkerhed, mangfoldighed og adgang.
Der var cirka 1400 deltagere i mødet fra hele verden – og fra både regeringssiden, erhvervslivet og det civile samfund.
Der blev ikke vedtaget politiske beslutninger på dette møde.
Men der fandt en konstruktiv dialog sted på tværs af traditionelle skel.
Og denne dialog vil forhåbentlig være med til at fremme forståelsen for løsningen af nogle af de problemer, der blev taget op på mødet.
Et andet emne, som formandskabet måske tager op, er den nye aftale mellem de amerikanske myndigheder og den private organisation, ICANN, om forvaltningen af domænenavnsystemet.
Den nye aftale er et vigtigt skridt i den rigtige retning, idet ICANN har fået mere uafhængighed end tidligere i forhold til de amerikanske myndigheder.
Fra dansk side er vi meget glade for den åbning.
Og vi vil fortsætte arbejdet sammen med vore europæiske partnere for at få en konstruktiv løsning, der tilgodeser EU’s langsigtede ønske om en multilateral kontrol med internettets kritiske infrastruktur.
Med disse ord vil jeg slutte gennemgangen forud for rådsmødet. Men hvis gennemgangen og de fremsendte notater ikke er tilstrækkeligt, står jeg naturligvis til rådighed for spørgsmål fra udvalget.
Tak.