Udkast af 6. december 2006

Bemærkninger til lovforslaget

 

 

Almindelige bemærkninger

 

 

 

A.  Baggrunden for lovforslaget

 

Den gældende lov om teknologi og innovation, lov nr. 419 af 6. juni 2002 med senere ændringer fremhæver i § 1, stk. 2, nr. 5, at loven bl.a. tilsigter at fremme internationalt samarbejde om udnyttelsen af viden og teknologi.

 

Siden vedtagelsen af den gældende lov om teknologi og innovation i juni 2002 er der sket en udvikling i retning af mere forpligtende internationalt samarbejde, hvilket skal ses i lyset af den intensiverede globalisering også på området for udnyttelsen af viden og teknologi.

 

Det er i den sammenhæng regeringens mål at skabe rammerne for, at fordelene ved at deltage i internationalt samarbejde om udnyttelse af viden og teknologi udnyttes bedst muligt.

 

 

B.  De gældende regler

 

De gældende regler for internationalt samarbejde om innovation og udnyttelsen af viden og teknologi og medfinansiering heraf er fastsat i lov om teknologi og innovation, lov nr. 419 af 6. juni 2002 med senere ændringer. Ifølge lovens § 1, stk. 2, skal loven navnlig fremme bl.a. internationalt samarbejde om udnyttelsen af viden og teknologi.

 

 

C. Lovforslaget

 

Det forventes, at en række internationale samarbejder om viden og teknologi i nær fremtid vil udvikle sig i retning af mere forpligtende samarbejde, hvor de deltagende enheder bidrager med midler til fælles puljer og i forbindelse hermed overfører bevillings- og beslutningskompetencen for disse midler til internationale organer.

 

Kvaliteten og relevansen af innovation og videnspredning i danske videninstitutioner, virksomheder, GTS’er mv. vil øges, såfremt der sker en øget internationalisering af udnyttelsen af viden og teknologi.

 

Danmark skal kunne indgå i forpligtende internationale samarbejder om udnyttelsen af viden og teknologi. Derfor foreslås det, at ministeren for videnskab, teknologi og udvikling skal kunne overføre beslutnings- og bevillingskompetence til internationale fora. Der stilles i den forbindelse endvidere forslag om, at der i loven om teknologi og innovation fastsættes en maksimal procentsats for, hvor stor en del af den enkelte bevilling på de årlige finanslove, som ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, Rådet for Teknologi og Innovation eller det internationale forum kan anvende på internationalt samarbejde. Grænsen fastsættes til 20%.

 

Regeringen ønsker for det andet at præcisere, at det internationale samarbejde også kan styrkes ved at medfinansiere internationale programmer og projekter, der kan fremme innovationen i danske virksomheder ved at give medfinansieringen gennem de deltagende virksomheder, GTS’er mv. Det kan være programmer og projekter i regi af EU, bilaterale samarbejdsaftaler, EUREKA mv.

 

Størstedelen af verdens viden produceres udenfor Danmarks grænser. I takt med, at danske virksomheder og videninstitutioner bliver mere og mere internationale i deres udsyn, ønsker regeringen for det tredje at præcisere at, der skal være mulighed for at inddrage internationale uddannelses- og forskningsinstitutioner i projekter, netværk og mere formaliserede konsortier omfattet af lovens formål og hvor inddragelsen kan styrke og udvikle innovationen og udnyttelsen af viden og teknologi i danske virksomheder. Det vil være en klar forudsætning, at projekterne har fokus på innovation i Danmark.

 

D. Økonomiske, administrative, miljømæssige og EU-retlige konsekvenser  

 

Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.

 

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

 

Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

 

Forholdet til EU-retten

I det omfang statslig støtte til udnyttelse af viden og teknologi gives til private virksomheder vil støtten blive administreret i overensstemmelse med EF-rammebestemmelserne for Forskning & Udvikling (96/C 45/06) og de minimis reglerne.

 

Høring

Fortegnelse over hørte myndigheder m.v. er medtaget som bilag.

 

Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser

 

 

Positive konsekvenser og/eller mindre udgifter.

Negative konsekvenser og/eller merudgifter.

Økonomiske konsekvenser for stat, kommune og amtskommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommune og amtskommune

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgere og offentlighed

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

I det omfang statslig støtte til udnyttelse af viden og teknologi gives til private virksomheder, vil støtten blive administreret i overensstemmelse med EF-rammebestemmelser for Forskning & Udvikling (EF-Tidende nr. C 045 af 17.2.1996 s. 5, ændret ved EF-Tidende nr. C 048 af 13.2.1998 s. 2 og EF-Tidende nr. C 111 af 8.5.2002 s. 3) og de minimis reglerne.

 

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

 

 

Til nr. 1

 

Regeringen ønsker at præcisere, at både danske og udenlandske forskere, og danske og udenlandske uddannelses- og forskningsinstitutioner skal kunne deltage i aktiviteter og projekter omfattet af lovens formål, herunder også modtage midler på lige fod med danske forskningsinstitutioner.

 

En afgørende forudsætning vil i dette tilfælde være, at inddragelsen af en udenlandsk forsknings- og uddannelsesinstitution i et projekt kan fremme forskning, videnspredning og innovation i danske virksomheder og videninstitutioner.

 

 

Til nr. 2

 

Der er tale om en præcisering af den gældende retstilstand, hvor loven allerede giver mulighed for, at Rådet for Teknologi og Innovation efter bemyndigelse fra ministeren kan medfinansiere små og mellemstore virksomheders, GTS-institutters mv. deltagelse i internationale programmer og projekter, der kan fremme innovationen i disse virksomheder.

 

Regeringen ønsker at fremme brugen af sådanne instrumenter, ved at give en mere eksplicit hjemmel hertil. Medfinansieringen ydes til små og mellemstore virksomheder med henblik på at fremme deres deltagelse.

 

Der kan være tale om programmer og projekter i regi af EU, bilaterale samarbejdsaftaler, EUREKA mv.

 

Nyttekriteriet skal også i dette tilfælde være gældende, og det er således også her en forudsætning, at de støttede programmer og projekter kan fremme forskning, videnspredning og innovation i danske virksomheder.

 

 

Til nr. 3

 

Fremme af internationalt samarbejde om udnyttelsen af viden og teknologi er i dag en af målsætningerne i den gældende lov om teknologi og innovation jf. lovens § 1 stk. 2, nr. 5.

 

Regeringen ønsker med forslaget at opprioritere det internationale samarbejde om udnyttelsen af viden og teknologi. Forslaget giver en eksplicit hjemmel til, at ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan overføre bevillings- og beslutningskompetence til internationale fora og fordele op til 20 % af den enkelte bevilling på de årlige finanslove.

 

Ministeren kan vælge at henlægge beslutnings- og bevillingskompetencen direkte til det internationale fora og at indhente rådgivning herom fra Rådet for Teknologi og Innovation.

 

Forslaget skal bl.a. ses i lyset af, at den internationale udvikling går mere og mere i retning af forpligtende samarbejder, hvor de deltagende enheder bidrager med midler til fælles puljer og i den forbindelse overfører bevillings- og beslutningskompetence for sådanne midler til internationale fora. Som eksempler på internationale fora, hvortil der kan overføres beslutnings- og bevillingskompetence kan bl.a. fremhæves EU og dansk deltagelse i de under 6. rammeprogram iværksatte initiativer, European Research Area Net (de såkaldte ERA-net), hvor udviklingen går i retning af, at der vælges en samfinansieringsmodel, der vil indebære national afgivelse af bevillings- og beslutningskompetence.

 

Nyttekriteriet foreslås at gælde også på det internationale område. Med en opretholdelse af kriteriet sikres det, at danske bevillinger til udnyttelse af viden og teknologi anvendes på aktiviteter, der gavner danske virksomheder og videninstitutioner. Der er ikke tale om et objektivt krav, men derimod et krav, der fordrer en konkret vurdering af nytteværdien for Danmark. Det vil have formodningen for sig, at overføres danske bevillinger til fx et internationalt forum, hvor danske og udenlandske virksomheder og videninstitutioner er i en konkurrencesituation, og hvor danske virksomheder og videninstitutioner på forhånd er sikret en forholdsmæssig andel af de samlede midler, vil nyttekriteriet være opfyldt.

 

Stk. 2. Den grundlæggende forudsætning om, at uddeling af bevillinger skal ske i åben konkurrence og efter en faglig vurdering af, hvorvidt aktiviteten kan fremme dansk forskning, videnspredning og innovation, ønskes opretholdt, hvorfor det vil være et krav, at konkurrenceelementet og kvalitetsvurderingen i en international aktivitet, hvori Danmark deltager, er på mindst samme niveau, som gør sig gældende nationalt.

 

Indførelsen af reglen skal ses i sammenhæng med bestemmelsen i stk. 1, hvor der overføres beslutnings- og bevillingskompetence til internationale fora.

 

RÃ¥det for Teknologi og Innovation er en del af den offentlige forvaltning og dermed underlagt de almindelige forvaltningsretlige regler, herunder forvaltningsloven, offentlighedsloven og lov om behandling af personoplysninger (persondataloven) jf. lov nr. 429 af 31. maj 2000.

 

Tilsvarende skal Rådets for Teknologi og Innovations regnskabsaflæggelse og revisionen heraf følge de almindelige statslige regler herfor, herunder lov om statens regnskabsvæsen m.v. jf. lov nr. 131 af 28. marts 1984 og regler udstedt i henhold hertil samt lov om revisionen af statens regnskaber m.m. jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af 7. januar 1997 og regler udstedt i henhold hertil.            

 

Regeringen ønsker en sikkerhed for, at danske bevillinger overført til internationale fora i retlig, økonomisk og regnskabsmæssig henseende administreres på en måde, der svarer til de krav, der i dag stilles til den nationale administration. Det forudsættes derfor, at overførsel alene sker til internationale fora i offentligt regi. Det foreslås desuden, at  ministeren for videnskab, teknologi og udvikling efter høring af rigsrevisionen  i forbindelse med godkendelsen af de enkelte overførsler vil påse, at der bliver lagt vægt på en række parametre, herunder at de internationale fora skal sikre:

 

·         At ansøgere behandles pÃ¥ en mÃ¥de, der lever op til Danmarks EU-retlige forpligtelser, bl.a. i forhold til det grundlæggende ikke-diskriminationsprincip. Der mÃ¥ sÃ¥ledes ikke ske en hverken direkte eller indirekte diskrimination af ansøgerne, fx. ved sprogkrav, som kun ansøgere fra bestemte lande kan opfylde.

·         At ansøgere sikres den nødvendige information og vejledning.

·         At grundlæggende habilitetsregler iagttages.

·         At der er Ã¥benhed om og gennemskuelighed i de trufne afgørelser.

·         At afgørelserne begrundes.

·         At der sker offentliggørelse af forskningsresultater .

·         At der forlods foreligger en aftale om fordelingen af immaterielle rettigheder, som evt. opnÃ¥s pÃ¥ grundlag af de projekter, hvortil der er givet støtte.

·         At der sker regnskabsaflæggelse til Danmark for sÃ¥ vidt angÃ¥r totalregnskabet for de enkelte aktiviteter, og at regnskabet revideres af en uvildig revisionsinstans. I den forbindelse skal de internationale fora sikre, at der en faglig afrapportering og regnskabsaflæggelse fra de enkelte bevillingsmodtagere.

·         At givne bevillingstilsagn effektueres, og at udbetaling sker i takt med, at midlerne anvendes.

·         At bevillingsmodtagere, der disponerer i strid med bevillingsforudsætningerne kan blive mødt med et krav om tilbagebetaling. I den forbindelse skal det sikres, at kravet kan effektueres ved de relevante domstole.

 

Som led i godkendelsen af de enkelte overførsler vil Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling i det omfang der er henlagt  beslutnings- og bevillingskompetence til internationale fora desuden drøfte finansieringen af administrationen af de overførte bevillinger med det internationale forum.

 

Stk. 3. For at overholde lovens systematik indføres der en regel svarende til den gældende lovs § 4, stk. 4. Reglen afgrænser således omfanget af det internationale forums beslutningskompetence på linie med afgrænsningen af rådets beslutningskompetence i § 4, stk. 4.

 

Det forudsættes endvidere, at det internationale forum kan delegere sin beslutningskompetence til et sekretariat på linie med, at Rådet for Teknologi og Innovation kan delegere sin beslutningskompetence til et sekretariat.   

 

Stk. 4. Bestemmelsen indføres for sikre en ensartet administration af de initiativer, hvor der henlægges beslutnings- og bevillingskompetence til internationale fora. Idet afgørelser truffet af Rådet for Teknologi og Innovations afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed gentages reglen i lovens § 4, stk. 7 i ændringsforslagets § 4a, stk. 4.

 

Det ønskes således, at der fx. ikke opstår en situation, hvor en ansøger har søgt om medfinansiering hos både Rådet for Teknologi og Innovation og det internationale forum, og hvor rådets afgørelse ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, mens det internationale forums afgørelse kan indbringes for anden administrativ myndighed.

 

Såfremt reglen ikke blev gentaget i ændringsforslagets § 4a, ville der endvidere være en betydelig retsusikkerhed i forhold til fastlæggelsen af hvilken international myndighed, der i givet fald skulle være rekursmyndighed for det pågældende internationale forum.

 

Det præciseres endvidere, at det internationale forums afgørelser ikke kan indbringes for anden dansk administrativ myndighed.