Kære uddannelsesordfører                                                           Haderslev, d. 17. september 2007
Jeg blev matematisk student (stx) til sommer fra Haderslev Katedralskole med et gennemsnitsnit på 9,7 (9,6 på 7-trinsskalaen), og nu er jeg i gang med at undersøge, hvilket universitetsstudium jeg skal søge ind på. Jeg er imidlertid stødt på et problem i forbindelse med adgangen til en række bacheloruddannelser – faktisk er problemet det samme i forbindelse med samtlige humanistiske uddannelser, der udbydes på landets universiteter. Der er tale om flere specifikke adgangskrav gældende fra 2008, hvilket er det år, jeg regner med at søge ind.
â€Specifikke adgangskrav er dansk A, engelsk A samt enten historie B, idehistorie B eller samtidshistorie B. Desuden skal du have yderligere et sprog pÃ¥ A-niveau, dog kun B-niveau, hvis der er tale om et fortsættersprog. Alle fag skal være bestÃ¥et.â€
- Fra http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-humengelsk
â€Begyndersprog pÃ¥ niveau C gennemført før gymnasiereformen giver merit som begyndersprog pÃ¥ niveau B, og begyndersprog pÃ¥ niveau B gennemført før gymnasiereformen giver merit som begyndersprog pÃ¥ niveau A.â€
- Fra http://studieguide.au.dk/bach_optagelse.cfm?fag=1021
Ovenstående uddrag er for engelsk, der adskiller sig fra resten af de humanistiske uddannelser ved at kræve engelsk A i stedet for B. Jeg har valgt dette uddrag, da engelsk på nuværende tidspunkt er én af mine topprioriteter vedr. videreuddannelse, hvilket også stod klart for mig i 2.g, hvorfor jeg valgte engelsk på A-niveau i 3.g. Jeg fik 13 til mundtlig eksamen i engelsk og 11 til skriftlig eksamen (jeg fik dog 13 i over halvdelen af mine kommenteringsopgaver), men på trods af disse karakterer og mit samlede gennemsnit på 9,7, kan jeg ikke søge ind på kvote 1 på engelsk eller nogen anden humanistisk uddannelse.
        Grunden til dette er dels, at jeg som matematisk student ikke havde mulighed for at have â€yderligere et sprog pÃ¥ A-niveauâ€, dels at jeg ikke havde et fortsættersprog pÃ¥ B-niveau, men derimod begyndersproget fransk pÃ¥ C-niveau. Grunden til, at jeg i 9. klasse ikke valgte sproglig linie (med mulighed for flere sprog pÃ¥ A-niveau) frem for matematisk linie var, 1) at jeg endnu ikke vidste, hvad jeg ville tre Ã¥r senere, 2) at jeg havde lært, at niveauet pÃ¥ matematisk linie generelt var højere, ligesom balancen mellem kønnene var bedre (begge forhold viste sig at være sande), 3) at jeg, som alle andre, ikke var klar over, hvilke specifikke adgangskrav, der ville gælde fra 2008. Sidstnævnte grund var samtidig Ã¥rsagen til, at jeg ikke valgte fortsættersproget tysk pÃ¥ B-niveau pÃ¥ gymnasiet, men derimod fransk pÃ¥ C-niveau.
Det er dog stadig ikke umuligt for mig at søge ind på engelsk kvote 1, hvis jeg finder ud af, at det er det, jeg ønsker. En mulighed er at tage fransk på B-niveau som gymnasial supplering, men dette kan, som det ser ud nu, udelukkende foregå på 2 forskellige hold i Odense fra den 7. januar og et enkelt hold i Århus fra den 1. oktober,[1] og da jeg bor i Haderslev, fremstår denne mulighed som mindre tilgængelig. En anden mulighed er at søge ind på kvote 2, men for det første er adgangen herpå yderligere begrænset,[2] og for det andet er ansøgningsfristen allerede den 15. marts, hvilket giver mig mindre tid til endeligt at beslutte, hvilket studium, jeg ønsker at søge ind på.
Mit spørgsmÃ¥l til dig er sÃ¥, hvordan det kan være, at jeg med 9,7 i snit og 13 i engelsk ikke kan læse engelsk pÃ¥ universitetet, nÃ¥r grænsekvotienten i 2007 var nede pÃ¥ 6,3.[3] Tilbage i 9. klasse var de førnævnte 2008-adgangskrav ikke alment kendte, hvis de da overhovedet var â€udtænkt†dengang (i forÃ¥ret 2004). Nu er det som sagt ikke sikkert, at engelsk er det, jeg vil læse, men det er bestemt en mulighed, ligesom en række andre humanistiske uddannelser er det. For mig, og de studievejledere pÃ¥ Ã…rhus Universitet, jeg har talt med, hænger det ikke sammen, at samtlige humanistiske uddannelser er uden for min rækkevidde, nÃ¥r man ser pÃ¥ mine dokumenterede kvalifikationer. Hvilken relevans har det, at man skal have â€yderligere et sprog pÃ¥ A-niveauâ€, nÃ¥r man vil læse engelsk? Eller antropologi og etnografi eller historie? Hvorfor skal jeg ikke have lov til at søge ind pÃ¥ de uddannelser uden problemer?
Med venlig hilsen
Matti Vlk Grabau, student
Remisen
52
6100 Haderslev