Ministeriet for Videnskab,

Teknologi og Udvikling

Universitets- og Bygningsstyrelsen

Bredgade 43

1260 København K

 

 

                                                                                       21. september 2007

 

 

 

Sendt pr. e-mail til

[email protected]

[email protected]

 

 

Sagsnr. 07-020244

Dok nr. 227409

 

 

 

Høring over forslag til ny dansk kvalifikationsramme

for videregående uddannelser

 

 

Under henvisning til skrivelse modtaget fra Universitets- og Bygningsstyrelsen, dateret den

29. juni 2007 vedrørende ovenstående, kommenterer C3 organisation hermed som følger:

 

Definitionen af Bachelorniveau i trindelingen for videregående uddannelser, samt indholds-beskrivelsen heraf, som omfatter Bachelor-, Professionsbachelor- og Diplomgraderne under beskrivelsen af typer af videregående uddannelser, hilses velkommen.

 

Under typebeskrivelsen savnes imidlertid en tydeliggørelse af:

 

- Professionsbacheloruddannelsernes orientering mod efterfølgende

  beskæftigelse parallelt til mulighederne for videreuddannelse

 

samt en tydeliggørelse af

 

- Bachelorernes orientering mod efterfølgende

  videreuddannelse parallelt til mulighederne for beskæftigelse,

 

som klart vil styrke forståelsen af de to uddannelsestypers forskellige retningsbestemthed

og målgrupper.

 

Derudover efterlyses en tydeliggørelse af baggrunden for Professionsbachelorgradens 210-240 ECTS-point i forhold til Bachelorgradens 180 ECTS-point.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tydeliggørelsen af ECTS-point differencen bør afspejle:

 

- Professionsbachelorgradens udgangspunkt i et 3 års post-gymnasialt uddannelsesforløb, 

  svarende til 180 ECTS-point, tillagt praksisforløb svarende til 30 – 60 ECTS-point, typisk

  udformet som grundlaget for efterfølgende praktisk beskæftigelse, parallelt til muligheder

  for videreuddannelse. ECTS-pointfordelingen afspejler Professionsbachelorgradens faglige

  bredde og diversitet.

 

Henholdsvis

 

- Bachelorgradens udgangspunkt i et 3-års post-gymnasialt uddannelsesforløb, svarende til

  180 ECTS-point, typisk udformet som en delmængde af, henholdsvis grundlaget for, fort-

  sat universitær videreuddannelse, parallelt til muligheder for praktisk beskæftigelse.

 

I beskrivelsen af udbydende institutionstype for diplomuddannelserne nævnes Centre for Videregående Uddannelser (CVU) og enkeltstående videregående uddannelsesinstitutioner.

Der savnes her en konkretisering af universiteter og handelshøjskoler som udbydere, idet

disse institutioner håndterer en ikke ubetydelig andel af diplomuddannelserne, nemlig HD uddannelserne.

 

C3 organisation står fortsat gerne til rådighed i den videre arbejdsproces med ovenstående.

 

 

Med venlig hilsen

Povl Tiedemann

Uddannelseschef

C3 organisation

 

 

 

 

c.c.:           Undervisningsministeriet

                 -Institutionsstyrelsen

                 -Afdelingen for Videregående Uddannelser

                 Folketingets Uddannelsesudvalg

                 Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi

                 Rektorkollegiet

                 CVU rektorkollegiet

Akademikernes Centralorganisation