Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Universitets- og Bygningsstyrelsen
Bredgade 43
1260 København K
                                                                                      21. september 2007
Sendt pr. e-mail til
Dok nr. 227409
Høring over forslag til ny dansk kvalifikationsramme
for videregående uddannelser
Under henvisning til skrivelse modtaget fra Universitets- og Bygningsstyrelsen, dateret den
29. juni 2007 vedrørende ovenstående, kommenterer C3 organisation hermed som følger:
Definitionen af Bachelorniveau i trindelingen for videregående uddannelser, samt indholds-beskrivelsen heraf, som omfatter Bachelor-, Professionsbachelor- og Diplomgraderne under beskrivelsen af typer af videregående uddannelser, hilses velkommen.
Under typebeskrivelsen savnes imidlertid en tydeliggørelse af:
- Professionsbacheloruddannelsernes orientering mod efterfølgende
 beskæftigelse parallelt til mulighederne for videreuddannelse
samt en tydeliggørelse af
- Bachelorernes orientering mod efterfølgende
 videreuddannelse parallelt til mulighederne for beskæftigelse,
som klart vil styrke forståelsen af de to uddannelsestypers forskellige retningsbestemthed
og målgrupper.
Derudover efterlyses en tydeliggørelse af baggrunden for Professionsbachelorgradens 210-240 ECTS-point i forhold til Bachelorgradens 180 ECTS-point.
Tydeliggørelsen af ECTS-point differencen bør afspejle:
- Professionsbachelorgradens udgangspunkt i et 3 Ã¥rs post-gymnasialt uddannelsesforløb,Â
 svarende til 180 ECTS-point, tillagt praksisforløb svarende til 30 – 60 ECTS-point, typisk
 udformet som grundlaget for efterfølgende praktisk beskæftigelse, parallelt til muligheder
 for videreuddannelse. ECTS-pointfordelingen afspejler Professionsbachelorgradens faglige
 bredde og diversitet.
Henholdsvis
- Bachelorgradens udgangspunkt i et 3-års post-gymnasialt uddannelsesforløb, svarende til
 180 ECTS-point, typisk udformet som en delmængde af, henholdsvis grundlaget for, fort-
 sat universitær videreuddannelse, parallelt til muligheder for praktisk beskæftigelse.
I beskrivelsen af udbydende institutionstype for diplomuddannelserne nævnes Centre for Videregående Uddannelser (CVU) og enkeltstående videregående uddannelsesinstitutioner.
Der savnes her en konkretisering af universiteter og handelshøjskoler som udbydere, idet
disse institutioner håndterer en ikke ubetydelig andel af diplomuddannelserne, nemlig HD uddannelserne.
C3 organisation står fortsat gerne til rådighed i den videre arbejdsproces med ovenstående.
Med venlig hilsen
Povl Tiedemann
Uddannelseschef
C3 organisation
c.c.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Undervisningsministeriet
                -Institutionsstyrelsen
                -Afdelingen for Videregående Uddannelser
                Folketingets Uddannelsesudvalg
                Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
                Rektorkollegiet
                CVU rektorkollegiet
Akademikernes Centralorganisation