Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

 

 

 

 

 

./.

Hermed fremsendes grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ophævelse af Rådets direktiv 87/372/EØF om de frekvensbånd, der skal stilles til rådighed for samordnet indførelse af offentlig fælleseuropæisk digital celleopbygget landmobilradiokommunikation i Fællesskabet.

- KOM (2007) 367

 

Materialet er ligeledes sendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ophævelse af Rådets direktiv 87/372/EØF om de frekvensbånd, der skal stilles til rådighed for samordnet indførelse af offentlig fælleseuropæisk digital celleopbygget landmobilradiokommunikation i Fællesskabet.

- KOM (2007) 367

 

1        Resumé

Med forslaget ophæves det såkaldte GSM-direktiv[1]for at give mulighed for at anvende GSM-systemets frekvensbånd til systemer, der kan levere elektroniske kommunikationstjenester, som ikke er begrænset til GSM.

 

En vedtagelse af forslaget vil muliggøre et større udvalg af tjenester og teknologier, der gør brug af de frekvensbånd, som hidtil har været omfattet af GSM-direktivet. I første omgang vil en vedtagelse af forslaget betyde, at de omhandlede frekvensbånd også kan anvendes til andre fælleseuropæiske systemer som f.eks. UMTS[2]-systemet, der rummer flere muligheder end GSM-systemet. En vedtagelse af forslaget vil endvidere medføre, at de eksisterende GSM-tjenester fortsat vil kunne eksistere.    

 

Der vil blive behov for nye harmoniserede tekniske betingelser for de pågældende frekvensbånd. Betingelserne skal fastsættes ved en ny kommissionsbeslutning.

 

2        Baggrund

 

Kommissionen har ved KOM (2007) 367 af 25. juli 2007 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ophævelse af Rådets direktiv 87/372/EØF om de frekvensbånd, der skal stilles til rådighed for samordnet indførelse af offentlig fælleseuropæisk digital celleopbygget landmobilradiokommunikation i Fællesskabet.

 

Forslaget er fremsendt til RÃ¥det i dansk sprogversion den 31. juli 2007.

 

Forslaget forventes tidligst vedtaget på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 29. og 30. november 2007.

3        Hjemmelsgrundlag

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 95 (1) og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.

 

4        Nærhedsprincippet  

 

Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds­princippet, idet GSM-direktivet alene kan ophæves ved et nyt direktiv. Hermed ophæves begrænsningen af de berørte frekvensbånd til brug for GSM, og der åbnes op for øvrige systemer, der kan levere elektroniske kommunikations­tjenester.

 

Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.

 

5        FormÃ¥l og indhold

 

Formålet med forslaget er at ophæve GSM-direktivet, efter hvilken

medlemsstaterne skal lade alle frekvensbåndene 890 til 915 MHz og 935 til 960 MHz være forbeholdt GSM. Denne begrænsning forhindrer, at de kan anvendes til andre europæisk dækkende systemer end GSM, som kan levere avancerede, indbyrdes kompatible stemme-, data- og multimedietjenester med stor båndbredde, f.eks. 3G-systemer.

 

Eftersom 900 MHz-båndet (som traditionelt kun er blevet benyttet af 2G-teknologi), der er omfattet af GSM-direktivet, har nogle udbredelses­karakteristika, som gør det billigere at dække store områder, er det bedre egnet end højere frekvensbånd til at dække (store) tyndt befolkede områder og landdistrikter.

 

Ophævelse af GSM-direktivet vil fjerne den nuværende begrænsning i brugen af frekvensbåndet til alene GSM. Der skal herefter i betragtning af GSM-tjenesternes store betydning for EU's politik for elektronisk kommunikation vedtages passende tekniske harmoniseringsforanstaltninger for at opretholde frekvensbåndets eksisterende harmoniseringsstatus og sikre beskyttelse af de GSM-tjenester, som i dag benytter frekvenserne Kommissionen har fremsat forslag til tekniske harmoniseringsforanstaltninger i form af en kommissionsbeslutning. Ministeren godkendte den 19. februar 2007 rammenotat om ovennævnte kommissionsbeslutning. Beslutningen har efterfølgende været til skriftlig afstemning i frekvensudvalget i perioden 7. – 22. maj 2007. Frekvensudvalget godkendte forslaget i overensstemmelse med den fastlagte holdning. Kommissionen vil endeligt vedtage beslutningen om de tekniske harmoniseringsforanstaltninger, når direktivet, som beskrevet i dette notat, er vedtaget.

 

For at opnå størst mulig fleksibilitet omkring anvendelsen af frekvensbåndene vil medlemsstaterne herefter frit kunne stille disse bånd til rådighed for andre systemer på nationalt plan parallelt med GSM og andre anerkendte jordbaserede systemer, der kan tilbyde fælleseuropæiske elektroniske kommunikationstjenester. En betingelse herfor vil være, at de pågældende systemer kan fungere side om side med sådanne fælleseuropæiske systemer.

 

Den øgede adgang til frekvenserne vurderes at ville medvirke til at opfylde målsætningerne for Lissabon-strategien og i2010-initiativet ”Et europæisk informationssamfund som middel til vækst og beskæftigelse”[3].

 

6        Europa-Parlamentets holdning

 

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.

 

7        Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

 

Den gældende danske lovgivning på frekvensområdet er fastsat i lov om radiofrekvenser, jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004, samt i lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, jf. lov nr. 1266 af 20. december 2000.

 

Ophævelse af GSM-direktivet vil ikke medføre et behov for at ændre lov om radiofrekvenser eller lov om 3. generations mobilnet. Der vil være behov for at ændre den danske frekvensplan, jf. bekendtgørelse nr. 10061 af 7. november 2006 om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan), der er en bekendtgørelse, der udstedes af IT- og Telestyrelsen.

 

8        Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet

 

Forslaget har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU´s budget.

 

Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for det offentlige eller erhvervslivet.

 

En vedtagelse af forslaget vil bidrage til sektorens økonomiske udvikling ved at lette udbredelsen af avancerede mobilkommunikationstjenester. Det vil give 2G-udbyderne nye indtægtsmuligheder og øge efterspørgslen efter materiel.

 

Forslaget kan medføre en positiv indvirkning på miljøet, fordi der med anvendelsen af lavere frekvenser bliver brug for færre basisstationer. Den nødvendige fortsatte beskyttelse mod elektromagnetisk eksponering berøres ikke af de foreslåede foranstaltninger.

 

9        Høring

 

Forslaget vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikation.

 

10    Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Det er vurderingen, at ønsket om at kunne bruge GSM frekvenserne til et bredere formål, herunder af andre teknologier end GSM, generelt falder godt i tråd med ønsket om øget teknologineutralitet. Fra dansk side har vi støttet bestræbelser om i højere grad at gøre frekvensallokeringerne mere teknologineutrale i overensstemmelse med målsætningerne herom i frekvensloven.

 

At have adgang til specielt 900 MHz frekvenserne for andre teknologier end GSM, herunder ikke mindst UMTS, er særligt attraktivt, idet tekniske forhold gør det lettere at skabe radiodækning på disse frekvenser. Dette indebærer, at det bliver mindre omkostningstungt at dække tyndt befolkede områder med f.eks. 3G-tjenester.  

 

Regeringen har vurderet, at forslaget om ophævelse af GSM-direktivet bør støttes fra dansk side blandt andet ud fra følgende betragtninger:

 

·        at muligheden for at bruge 3G eller andre tilsvarende teknologier i 900 MHz  bÃ¥ndet vil fremme udbredelsen af trÃ¥dløst bredbÃ¥nd,

·        at det vil medvirke til, at Danmark kan komme pÃ¥ forkant med den teknologiske udvikling, og

·        at det er i trÃ¥d med den danske mÃ¥lsætning om teknologineutralitet.

 

11    Generelle forventninger til andre landes holdning

 

Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til andre landes holdning til forslaget.

 

12    Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

 

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 



[1] Rådets direktiv 87/372/EØF af 25. juni 1997 om de frekvensbånd, der skal stilles til rådighed for samordnet indførelse af offentlig fælleseuropæisk digital celleopbygget landmobilradiokommunikation i Fællesskabet

[2] Universal Mobile Telecommunications System. Systemet er 3. generation af det europæiske landmobile system, hvor GSM er 2. generation.

[3] Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget (2005) 229 endelig.