Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240  København K

 

  

 

 

 

./.

Til orientering fremsendes hermed mit talepapir fra samrådet i Europaudvalget onsdag den 16. maj 2007 forud for rådsmødet (konkurrenceevne) tirsdag den 22. maj 2007.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander


Samråd i Folketingets Europaudvalg onsdag den 16. maj 2007 forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 22. maj 2007.

 

 

På Konkurrenceevnerådets møde den 22. maj er der syv punkter på dagsordenen, som vedrører forskning.

 

Der er her i den afsluttende del af forberedelsen af mødet foretaget nogle ændringer.

 

Det tyske formandskab har - efter Europaudvalgets modtagelse af samlenotatet om Rådsmødet - taget punkt 13 vedrørende videnoverførsel og et charter for intellektuel ejendomsret af dagsordenen.

 

Man har tilføjet to nye punkter på dagsordenen. Kommissionen vil her præsentere to forslag til beslutninger om fælles teknologiinitiativer om henholdsvis innovativ medicin og indlejrede computersystemer.

 

Alle punkter forelægges til orientering.

 

Punkt 10 vedrører europæisk rumpolitik. Regeringen støtter det forslag til resolution om europæisk rumpolitik, som det tyske EU-formandskab og det hollandske ESA-formandskab i fællesskab har fremlagt.

 

Regeringen mener, at resolutionen giver et godt afsæt til en styrkelse af samarbejdet mellem ESA og EU.

 

Konkret betyder aftalen, at EU og ESA udbygger det tætte samarbejde, som det er kendt fra navigationssystemet Galileo og det fælles miljø- og klimaovervågningsprogram, GMES(Global Monitoring for Environment and Security). 

 

ESA varetager for sin del den tekniske udvikling og opbygning af rumbaserede systemer, mens EU sikrer anvendelsen af de opnåede resultater.

 

Resultaterne kan anvendes ved tilrettelæggelsen af EU’s politik inden for eksempelvis landbrug, fiskeri, energi, transport og miljø.

 

Hvad angår GMES, det fælles klima- og miljø-overvågningsprogram mellem EU og ESA, lægger regeringen vægt på, at der er plads til en dialog med brugerne af systemet, og at der på sigt skabes en fælles forståelse af klimaforandringernes betydning.

 

Regeringen mener, at systemer som GMES er et godt instrument til at opnå forståelse for klima- og miljøpåvirkningernes betydning for vores samfund.

 

Punkt 12 vedrører Kommissionens Grønbog om

relancering af Det Europæiske Forskningsrum.

 

Ideen om Det Europæiske Forskningsrum blev lanceret i 2000.

 

Skabelsen af et fælles forskningsrum skal bringe det europæiske forskningssamarbejde videre og øge koordinationen af de nationale forsknings- og innovationsaktiviteter.

 

Kommissionen lægger med Grønbogen op til en bred drøftelse af Det Europæiske Forskningsrum.

 

Regeringen støtter Kommissionens initiativ.

 

Videnskabsministeriet planlægger at gennemføre en national høringsproces om Grønbogen.

 

Grønbogen lægger op til overvejelser om, hvorledes vi skaber fremragende forskningsinstitutioner i Europa og sikrer investeringer i forskningsinfrastrukturer.

 

Begge overvejelser understøtter konkret aftalen om udmøntningen af globaliseringspuljen.

 

Regeringen er positivt indstillet over for udviklingen af mobilitetsmekanismer, der kan fremme et ”indre

marked” for forskning, hvor forskere, teknologier og

viden kan bevæge sig frit.

 

Punkt 14 vedrører forskningens infrastrukturer.

 

Det indgår i regeringens globaliseringsstrategi at øge investeringerne i forskningsinfrastruktur, så vi skaber de bedste rammer for udviklingen af dansk forskning.

 

Forskningsinfrastruktur omfatter en bred vifte af avanceret udstyr, der udgør en stadig vigtigere forudsætning for, at vi kan gøre videnskabelige og teknologiske landvindinger og uddanne nye forskere.

 

Regeringen støtter det tyske EU-formandsskabs udkast til rådskonklusioner, herunder ikke mindst opfordringen til, at medlemslandene arbejder for at udvikle nationale handlingsplaner og strategier, så der sikres en bedre koordinering på nationalt og internationalt plan.

 

Mange infrastrukturprojekter kræver europæisk samarbejde. Det er derfor nødvendigt, at vi i Europa gør en fælles indsats for at sikre, at vores forskningsmiljøer har adgang til den bedste forskningsinfrastruktur.

 

Nationalt har vi med en politisk aftale fået afsat 600 mio. kr., der i årene 2007, 2008 og 2009 skal bruges til investeringer i forskningsinfrastruktur.

 

Dette nationale program skal støtte investeringer af national, strategisk betydning og af en sådan størrelse, at forskningsinfrastrukturen som hovedregel udnyttes af flere institutioner i fællesskab.

 

Desuden vil en dansk plan for investeringer i forskningsinfrastruktur blive udarbejdet i det kommende år.

 

Punkt 15 vedrører oprettelsen af Det Europæiske Institut for Teknologi (EIT).

 

Regeringen noterer med tilfredshed, at det tyske EU-formandskab har udarbejdet et kompromisforslag om EIT, der ser ud til at kunne opnå en bred politisk tilslutning.

 

Det indebærer blandt andet, at EIT etableres med en begrænset administration og indledningsvist kun opretter tre vidensamfund. 

 

Regeringen har over for det tyske formandskab tidligere givet udtryk for en positiv holdning til det foreliggende kompromisforslag og har foreslået, at EIT fra starten blandt andet fokuserer på vedvarende energi.