Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Til udvalgets orientering fremsendes grundnotat til Europaudvalget vedrørende Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget – i2010 – Årsrapport om informationssamfundet, 2007.
Materialet er oversendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.
Helge Sander
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget - i2010 – Årsrapport om informationssamfundet, 2007  - KOM (2007) 146 endelig
|
1. Resumé
i2010-årsrapporten fra Kommissionen redegør for det seneste års udviklingstendenser på ikt-området i EU, for udviklingen på de konkrete initiativer under i2010 samt for perspektiverne for den fremtidige udvikling på området. Sidstnævnte inkluderer politiske prioriteringer af hvilke områder, der skal fokuseres på hen imod midtvejsevalueringen næste år af i2010
Overordnet set vurderer Kommissionen, at det går den rigtige vej for informationssamfundet især for så vidt angår investeringsklimaet for ikt, udrulning af bredbånd samt et øget fokus på ikt i de nationale reformprogrammer under Lissabon-strategien. I et fremadrettet perspektiv udstikker Kommissionen tre hovedtemaer for arbejdet hen mod midtvejsevalueringen. I overskriftsform er det: Next Generation Networks/fremtidens internet, brugernes perspektiv på øget ikt anvendelse samt forholdet mellem ikt og det indre marked. Kommissionens arbejde med midtvejsevalueringen forventes at ske med inddragelse af alle relevante interessenter, herunder medlemsstaterne. Resultatet af drøftelserne om evalueringen forventes forelagt Det Europæiske Råd forud for forårstopmødet i 2008.
2. Baggrund
Kommissionens i2010-initiativ[1] er en del af den fornyede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse og omhandler udfordringerne på dette område specifikt for informationssamfundet. Tilknyttet i2010-initiativet er en række foranstaltninger, som skal gennemføres i perioden 2005 til 2010.
Den årlige rapportering om i2010 er blevet etableret som følge af Rådets konklusioner om i2010 på rådsmødet for transport, telekommunikation og energi i december 2005, hvor medlemsstaterne opfordrede Kommissionen til dette.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen godkendte den 30. marts 2007 KOM (2007) 146, Kommissionens meddelelse om i2010 – Årsrapport om informationssamfundet, 2007. Dansk sprogversion af meddelelsen blev oversendt til Rådet den 12. april 2007. Rapporten redegør for den seneste udvikling på ikt-området i EU samt fremadrettede politiske prioriteringer gennem identifikation af emner, som der særligt skal fokuseres på det kommende år.
Kommissionen konkluderer indledningsvist i rapporten, at vilkårene for ikt er blevet klart forbedrede i de seneste år ovenpå den generelle afmatning i branchen omkring årtusindskiftet. Det fremhæves bl.a., at investeringsklimaet i dag er langt mere positivt orienteret over for området, hvilket dermed indikerer en øget tillid til ikt som værende en væsentlig drivkraft i bestræbelserne på at omdanne EU til en videnbaseret økonomi, jf. Lissabon-strategien. Kommissionen fremhæver, at denne tendens også afspejles i den markante fremgang af ikt-baserede produkter og ydelser på både de kommercielle markeder (eksempelvis salg af musik over internettet) og i udbuddet af elektroniske tjenester i de offentlige forvaltninger. Dette forstærkes yderligere af den øgede bredbåndsudrulning i medlemsstaterne, ligesom de nationale reformprogrammer for 2006 under Lissabon-strategien i højere grad end tidligere lægger vægt på indførelsen af deciderede ikt-strategier.
Kommissionen informerer i rapporten om en lang række konkrete initiativer, som er søsat eller afsluttet i løbet af 2006. Endvidere peger Kommissionen på konkrete initiativer, Kommissionen vil tage op i 2007-2008 inden for i2010-initiativets tre hovedområder:
· Et samarbejdsområde for information
· Innovation og F&U på ikt-området
· Inklusion, bedre offentlige serviceydelser og livskvalitet
Endelig kommer Kommissionen med konkrete temaer for den kommende midtvejsevaluering. Blandt de emner Kommissionen beskriver kan følgende nævnes:
Et samarbejdsområde for information
Regelsættet for elektronisk kommunikation[2] (også kendt som teledirektiverne) er i 2006 blevet taget op til revurdering. Processen vil resultere i forslag fra Kommissionen til ændringer af disse direktiver.
Kommissionens meddelelse om spam, spyware og skadelig software[3] udkom i november 2006 som supplement til strategien for et sikkert informationssamfund[4]. Der følges op på meddelelsen i 2007 bl.a. med et særligt fokus på internetkriminalitet i form af en meddelelse og ved at evaluere IT-Sikkerhedsagenturet[5] (ENISA) med henblik på at træffe beslutning om eventuel forlængelse af dets mandat.
Yderligere vil Kommissionen vurdere behovet for politiske tiltag, der kan styrke mediekompetencen og foreslå strategier inden for RFID og mobil-tv. På indholdområdet vil Kommissionen fremme en helhedstrategi for udvikling af indhold af høj kvalitet.
Innovation og F&U på IKT-området
For så vidt angår tiltagene med at facilitere øgede investeringer på ikt-området (og mere generelt for innovation, forskning og udvikling) bemærkes det, at målsætningen i Lissabon-strategien om en investeringsgrad i 2010 på 3 % af BNP i hele EU halter betydeligt[6]. Således blev der i 2006 kun foretaget investeringer på 1,9 % af BNP.
For at stimulere denne udvikling eksisterer der særlige støtteprogrammer i EU, som i 2006 blev henholdsvis fornyet og oprettet. Det syvende rammeprogram for forskning[7] (FP7) blev vedtaget i 2006, og i dets bevillinger for perioden 2007-2013 er der specifikt afsat 9 mia. EUR til ikt, hvilket dermed er den største enkeltpost i programmet. Derudover blev programmet for konkurrenceevne og innovation[8] (CIP-programmet) ligeledes oprettet i 2006. I det særlige ikt-støtteprogram under CIP-programmet er der allokeret ca. 730 mio. EUR i 2007-2013. Yderligere bliver ikt også støttet via EU’s strukturfonde, og i perioden 2000-2006 blev der herfra kanaliseret ca. 7 mia. EUR over i ikt-relaterede projekter.
I 2007-2008 vil Kommissionen bl.a. fremlægge forslag for Rådet om fælles teknologiinitiativer og indlejrede systemer. Kommissionen vil gennemgå standardiseringssituationen på ikt-området. Yderligere vil Kommissionen fortsat koordinere politikken for indførelse af ikt og inden for e-business gennemgå strategier og tendenser samt formulere de politiske tiltag, der skønnes nødvendige. Endelig vil Kommissionen drøfte behovet for handling på området for e-færdigheder og beskæftigelsesevne.
Inklusion, bedre offentlige serviceydelser og livskvalitet
I juni måned 2006 blev refleksionsprocessen vedrørende inklusion sat i gang ved en konference i Riga. Inklusion betegner overordnet nødvendigheden af at sikre, at alle borgere bliver inkluderet i informationssamfundet, og refleksionsprocessen omhandler konkret tilgængeligheden af ikt (herunder bredbåndsadgang) samt strategier for ikt-kompetencer. Kommissionen vil i 2007 bl.a. fremkomme med en helhedsstrategi for området. Senere i 2008 vil der blive iværksat et egentligt initiativ for inklusion. Endvidere vil Kommissionen iværksætte foranstaltninger i bestræbelserne på at give alle europæere bredbåndsadgang.
For så vidt angår den offentlige sektor bemærker Kommissionen, at der er sket en del udvikling af de elektroniske tjenester især på forvaltnings- og sundhedsområdet. Det er dog samtidig Kommissionens opfattelse, at der udestår en del udfordringer vedrørende interoperabilitet mellem de nationale systemer med henblik på brug på tværs af landegrænser. Dette vil der blive fulgt op i 2007 ved i regi af IDABC-programmet at revidere den europæiske interoperabilitetsramme[9]. Samtidig forventer Kommissionen at udarbejde en konkret henstilling om interoperabilitet på e-sundhed i indeværende år. Slutteligt annoncerer Kommissionen, at man i 2007-2008 agter at iværksætte en række pilotprojekter under CIP-programmet vedrørende bl.a. elektronisk identifikation (e-ID) og offentlige elektroniske indkøb.
Ud over de økonomiske og konkurrencemæssige mÃ¥lsætninger for udbredelsen af ikt har omrÃ¥det ogsÃ¥ en social dimension og muligheden for at bidrage til forbedret livskvalitet. SÃ¥ledes vil Kommissionen iværksætte flere initiativer, der skal sikre ældres inddragelse i informationssamfundet og initiativer til støtte af kulturel mangfoldighed. Herunder vil Kommissionen i indeværende Ã¥r søsætte flagskibsinitiativer vedrørende â€en god alderdom i informationssamfundet†og â€ikt til støtte for bæredygtig vækst†samt vurdere de tidligere flagskibsinitiativer om digitale biblioteker og intelligente biler.
Midtvejsevalueringen
I et fremadrettet perspektiv identificerer Kommissionen tre overordnede temaer, som bør drøftes i forbindelse med midtvejsevalueringen af i2010 i foråret 2008 (denne vil erstatte årsrapporten):
· For det første ser man en række klare tendenser hen imod udviklingen af nye netteknologier[10], som er kendetegnet ved en høj grad af brugerinddragelse (nye brugergrænseflader og web-tjenester mv.). Disse forudses at have en markant betydning for innovationsniveauet på ikt-området. Kommissionen bemærker, at selvom ikke alle aspekter ved fremtidens net og internet bliver virkelighed her og nu, kan der allerede identificeres hindringer for udviklingen. Disse har mange facetter så som investeringer i båndbrede, netneutralitet og frekvensressourcer. Derfor bør der i god tid startes en debat om udviklingen på sigt, hvor behovet for politiske tiltag undersøges.
· For det andet ser Kommissionen i tendensen mod mere brugerskabt indhold en række udfordringer for så vidt angår brugerperspektivet. Kommissionen finder at dette kan medføre nye udfordringer omkring eksempelvis ophavsrettigheder, manglende interoperabilitet, uklare aftalevilkår og beskyttelsen af privatlivets fred. Kommissionen henviser til, at brugerne i stigende grad bekymrer sig om disse forhold, og det opfordres de politiske beslutningstagere til at reagere på.
· For det tredje henviser Kommissionen til, at det bør overvejes, hvordan man mest effektivt kan sikre udbud af online-tjenester på tværs af landegrænserne. Det sker med reference til styrkelse af det indre marked. Som eksempel nævnes patienters mulighed for via internettet at søge behandlingsmuligheder på tværs af landegrænser og lægers mulighed for at tilbyde deres ydelser på afstand. Kommissionen bemærker derfor, at overvejelserne om det indre marked rækker ud over gennemgangen af regelsættet for elektroniske kommunikation.
For at forberede midtvejsevalueringen vil Kommissionen indlede drøftelser på flere niveauer, herunder i i2010 Højniveaugruppen[11], hvor alle medlemsstater deltager, og ved inddragelse af øvrige interessenter. Ligeledes vil der blive gennemført bred offentlig høring over midtvejsevalueringen.
Hensigten med evalueringen er at sikre, at i2010-initiativet til stadighed er en gyldig referenceramme for den europæiske ikt-politik.
Resultatet af disse drøftelser vil blive forelagt Det Europæiske Råd på forårstopmødet i 2008.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelsesniveauet
Rapporten har ikke i sig selv nogen umiddelbare statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget og medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det er dog muligt, at anbefalingerne i rapporten kan blive fulgt op af konkrete forslag til retsakter, rådskonklusioner eller andre politiske erklæringer med sådanne konsekvenser i fremtiden.
9. Høring
Sagen vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikation.
10. Regeringens foreløbige holdning
Regeringen ser med tilfredshed, at Kommissionen finder, at resultaterne for ikt-området i det forgangne år generelt er positive. Regeringen støtter Kommissionens målsætning om at bevare i2010 som en gyldig referenceramme for Europas politik for informationssamfundet og medier. Regeringen kan støtte, at de af Kommissionen udpegede temaer for midtvejsevalueringen danner grundlag for arbejdet og drøftelserne frem mod selve midtvejsevalueringen i 2008.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen blev præsenteret på møde i den 19. april 2007 i Rådets arbejdsgruppe for telekommunikation og informationssamfundet. Der var kun i begrænset omfang bemærkninger til meddelelsen i den forbindelse.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Nærværende sag har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
[1] KOM (2005) 24 Kommissionens meddelelse i2010 – Et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse
[2] Regelsættet består af Europa-Parlamentets og Rådets direktiver 2002/19/EF, 2002/20/EF, 2002/21/EF, 2002/22/EF og 2002/58/EF samt Europa-Parlamentets og Rådets beslutning 676/2002/EF.
[3] KOM (2006) 688 Kommissionens meddelelse om bekæmpelse af spam, spyware og skadeligt software
[4] KOM (2006) 251 Kommissionens meddelelse om en strategi for et sikkert informationssamfund – “Dialog, partnerskab og myndiggørelseâ€
[5] Etableret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 460/2004 af 10. marts 2004 om oprettelse af et europæisk agentur for net- og informationssikkerhed
[6] Af investeringerne forudsættes de 2 % at komme fra den private sektor
[7] Etableret ved Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr.1982/2006/EF af 18. december 2006 om Det Europæiske Fællesskabs syvende rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration (2007-20013)
[8] Etableret ved Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr, 1639/2006/EF af 24. marts 2006 om et rammeprogram for konkurrenceevne og innovation (2007-2013)
[9] http://ec.europa.eu/idabc/en /document/6227
[10] Oftest benævnt under samlebetegnelsen Next Generation Networks (NGN)
[11] Højniveaugruppen er en embedsmandsgruppe etableret og ledet af Kommissionen. Den tjener som forum for løbende drøftelser af i2010-strategien.