NOTAT

 

Dato:

15. december 2006

Kontor:

Internationalt

J.nr.:

2006/4050-893

Sagsbeh.:

JVD

Fil-navn:

Redegørelse

 

 

 

INM 248

Redegørelse til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik vedrørende ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations dagsordenspunkter på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. december 2006

Dagsordenspunkt 16): Kommissionens meddelelser i forbindelse med midtvejsevalueringen af Haag-programmet – for så vidt angår Integrationsministeriets område (KOM(2006)331 endelig, KOM(2006)332 endelig og KOM(2006)333 endelig)

Rådskonklusioner om revision af Haag-programmet blev vedtaget. Kommissionen oplyste, at man vil udarbejde en rapport om implementering af den eksisterende lovgivning, og der vil derefter primært være fokus på at rette op på eventuelle mangler i forhold til implementeringen, før der fremsættes nye forslag fra Kommissionens side. Flere medlemslande fandt, at fokuseringen skal være på de praktiske resultater.

Dagsordenspunkt 17): Kommissionens meddelelse om opfølgning på den samlede migrationsstrategi med fokus på Afrika og Middelhavsområdet

Kommissionen præsenterede meddelelsen, der kort blev drøftet. Blandt medlemslandene var der generel tilfredshed med Kommissionens meddelelse. Formandskabet understregede vigtigheden af samarbejdet med tredjelande vedrørende styring af migrationsstrømme. Kommissionen orienterede endvidere om meddelelsen, der, udover status på de opnåede fremskridt for det forgangne år, indeholder en række fremadrettede tiltag, som f.eks. migrationsprofiler for transit- og oprindelseslande, eksperthold, der i en begrænset periode kan yde bistand til tredjelande, og anvendelsen af såkaldte migrationspakker. Vedrørende migrationspakkerne oplyste Kommissionen, at disse kan indeholde mulighed for lovlig indvandring baseret på medlemslandenes behov og eventuelt kvoter, visumlempelser samt regler om familiesammenføring med fuld respekt for medlemslandenes kompetence for så vidt angår lovlig indvandring. Sådanne migrationspakker kan blandt andet anvendes til at fremme forhandlingerne om tilbagetagelsesaftaler.

Dagsordenspunkt 18): Meddelelse fra Kommissionen om fælles politik vedrørende ulovlig indvandring (KOM(2006)402 endelig)

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet.

Dagsordenspunkt 19): Strategi og rådskonklusioner om en integreret forvaltning af de ydre grænser.

Konklusionerne blev vedtaget uden drøftelse.

Dagsordenspunkt 20): Meddelelse om styrkelse af de maritime grænser i EU

Kommissionen præsenterede meddelelsen, der kort blev drøftet. Der var generel tilfredshed med meddelelsen.

Dagsordenspunkt 21): Frontex arbejdsprogram 2007

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det forventes behandlet på et senere rådsmøde.

Dagsordenspunkt 22): Konklusioner om et mere effektivt og intensiveret lokalt Schengen-samarbejde i tredjelande

Konklusionerne blev vedtaget uden drøftelse.

Dagsordenspunkt 23): Forslag til Rådets forordning med henblik på ændring af Rådets forordning nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (Visumforordningen), (KOM(2006) 84 endelig)

Der var enighed om forslaget.

Dagsordenspunkt 24): Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning om EF-statistikker over migration og international beskyttelse (Statistikforordningen) (KOM(2005)375 endelig)

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Forslaget forventes vedtaget på et senere rådsmøde.

Dagsordenspunkt 25): Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Moldova om lempelse af reglerne for udstedelse af korttidsvisa*

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Afgørelsen forventes vedtaget på et senere rådsmøde.

Dagsordenspunkt 26): Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Moldova om tilbagetagelse*

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Afgørelsen forventes vedtaget på et senere rådsmøde.



* En beslutning om vedtagelse af et forhandlingsmandat til Kommissionen skal træffes helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.

* En beslutning om vedtagelse af et forhandlingsmandat til Kommissionen skal træffes helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.