Kopi af de forskellige overenskomster.

Kopi af Overenskomst med  3f og Dansk Byggeri

 

 § 1 Gyldighedsområde

        1. Nærværende hovedoverenskomst med tilhørende akkordtidsforteg-nelser gælder for ikke-permanente arbejdspladser i hele landet bortset fra København og Frederiksberg kommuner.

        2. Overenskomsten er ved overenskomstfornyelsen 2004 sammen-skrevet med Bygge- og Anlægsoverenskomsten mellem SiD og BYG og gælder for alle nuværende og kommende medlemmer af Dansk Byggeri, som beskæftiger medarbejdere indenfor overens-komstens faglige gyldighedsomrÃ¥de med mindre andet er fastsat i forbindelse med de enkelte overenskomstbestemmelser.

        3. Overenskomsten omfatter samme arbejdsmæssige gyldighedsom-rÃ¥de som hidtil, og arbejde, som arbejdsmæssigt kan udføres af struktører og specialarbejdere (tillært arbejde).

        4. Lønfastsættelse sker i henhold til overenskomstens regler herom, herunder akkordfastsættelse pÃ¥ grundlag af arbejdsstudier og de mellem organisationerne fastsatte minutfaktorer.

 

Brolægning og medhjælp ved brolægning

        5. Nærværende overenskomst med tilhørende akkordtidsfortegnelse, herunder akkordtidsfortegnelse for brolægning, er gældende i hele landet.

 

Specielt vedrørende tagdækning

        6. Nærværende overenskomst med tilhørende tidskurant for tagdæk-ning er gældende i hele landet med supplement af de særbestem-melser, som er aftalt mellem parterne den 3. februar 1995.

 

Gartnerarbejde

        7. Der er mellem parterne enighed om, at medlemmer af Dansk Byg-geri gennem en længere Ã¥rrække har beskæftiget sig med anlæg, drift og vedligeholdelse af grønne omrÃ¥der, samt at SiD ved adskil-lige lejligheder har deltaget i fagretlig behandling af uoverensstem-melser pÃ¥ dette omrÃ¥de i henhold til den mellem parterne gælden-de overenskomst.

        8. Overenskomsten dækker fortsat dette arbejde, idet der dog ved ar-bejde, som forudsætter en faglig uddannelse som gartner forinden

 

 

§ 29 Kørselsgodtgørelse

        1. For arbejde, der udføres uden for en afstand af 10 km til og med 35 km fra arbejderens bopæl, betales pr. dag medarbejderen er mødt pÃ¥ arbejde i kørselsgodtgørelse p.t. kr. 1,62 pr. pÃ¥begyndt km over 10 km for sÃ¥vel hen- som hjemkørsel.

        2. Ovennævnte godtgørelse reguleres efter statens regler for kørsel over 20.000 km.

        3. For afstande indtil 10 km samt i det tilfælde, hvor mesteren veder-lagsfrit stiller transportmiddel til rÃ¥dighed, ydes ingen kørselsgodt-gørelse.

        4. For afstande over 35 km akkorderes særskilt.

        5. Afstande regnes ad nærmeste farbare vej.

        6. Under en løbende akkord har en arbejder ikke krav pÃ¥ forhøjelse af kørselsgodtgørelse, selv om afstanden øges ved bopælsforandring.

        7. Hvor der i ovennævnte tekst er angivet en 10 km begrænsning gælder i Nordsjællands 1. og 2. zone inkl. Københavns amt en be-grænsning pÃ¥ 5 km.

 

For virksomheder der tidligere var omfattet af Bygge- og Anlægs-overenskomsten mellem SiD og BYG gælder følgende:

§ 31 Hotel og fortæring

Hvor arbejderne efter aftale med mesteren må overnatte ude, beta-les udgifter til hotel og fortæring (i rimelig standard), samt kr. 99,75 pr. døgn.

Protokollat om udenlandske virksomheder

Der er mellem parterne enighed om, at med det formål at undgå uoverensstemmelser mellem parterne i forbindelse med optagelse af udenlandske virksomheder som medlemmer af Dansk Byggeri, optages i løbet af overenskomstperioden drøftelser om, hvorledes løn- og ansættelsesforhold skal være for de medarbejdere, der er beskæftiget i de udenlandske virksomheder.

Det er formålet med drøftelserne, at sikre mulighed for, at parterne kan fremskaffe de relevante baggrundsoplysninger fra virksomhe-den, herunder gøre sig bekendt med eksisterende løn- og ansæt-telsesvilkår for medarbejderne.

Det er formålet med drøftelserne, at parterne skal undersøge mu-lighederne for, hvordan man sikrer sig, at medarbejderne i den udenlandske virksomhed indpasses i gældende overenskomstfor-hold ved arbejde af tilsvarende karakter i Danmark.

Der er endvidere enighed om, at optagelse af udenlandske virk-somhed følger principperne i EU-direktiv nr. 96/71 om Udstatione-ring af arbejdstagere, ligesom parterne er enige om, at gældende overenskomstvilkår skal overholdes i forhold til de arbejdstagere, der udfører arbejde inden for overenskomstens område.

København, den 18. februar 2004

§ 90 Overenskomstens varighed

Overenskomsten med tilhørende forhandlede protokollater, akkord-tidsfortegnelser og prislister mv. træder i kraft fra og med den 1. marts 2004 og er gældende mellem overenskomstparterne, indtil den i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler skriftligt opsiges til en 1. marts, dog tidligst 1. marts 2007.

København, den 18. februar 2004

 

For Specialarbejderforbundet For Dansk Byggeri:

i Danmark:

John Larsen              Povl Christensen

 

 

 

Kopi af overenskomst mellem Dansk Byggeri og Malerforbundet

 

§ 3. Kørselsgodtgørelse

A. København

1. Zonegrænser: Mod øst Sundet til Klampenborg. Derfra mod nord

langs grunden af Staunings Plæne over Strandvejen ad Peter

7

Liepsvej - Dyrehavevej - Klampenborgvej - Ringvej lll til Gl. Køge

Landevej og herfra til stranden i lige linie.

Amager

2. Zonegrænser: Fra stranden ad Ryvej, Ringbakkevej, Nordre Dragørvej,

sydsiden af flyvepladsen til Englandsvej. Ad hovedlandevejen

til Tømmerupvejen gennem Tømmerup og Viberup til Nøragersmindevej

og ad denne til Kalvebod strand. Grænsen går midt i

ovennævnte gader og veje for A1 og A2.

B. Provinsen

3. Zonegrænser: I byområder indtil 12 km. ad nærmeste passable vej

fra pågældende by’s midtpunkt. Byens midtpunkt aftales mellem lokale

laug og fagforeninger. Hvorvidt et område skal regnes som et

byområde eller som landdistrikt aftales ligeledes mellem de lokale

laug og fagforeninger.

Hvor arbejdsgiverens værksted er beliggende uden for de aftalte

byområder, regnes afstanden altid fra arbejdsgiverens værksted.

Samme bestemmelse gælder for arbejdsgivere med værksted i Københavnsområdet

uden for de for København gældende zonegrænser.

C. Medarbejderens bopæl

4. Zonegrænser: Medarbejderens bopæl beliggende inden for 12 km.

fra arbejdsstedet.

Inden for de ovennævnte zonegrænser A, B og C ydes ingen kørselsgodtgørelse.

Kørselsgodtgørelse

a. Ved arbejde uden for de fastlagte zoner betales en kørselsgodtgørelse

med kr. 2,98 pr. km. beregnet fra zonens ydergrænse i henhold

til A, B og frem og tilbage, dog mindst kr. 15,- pr. dag. Beregningen

af afstand foretages altid fra det punkt, der i henhold til A, B

og C er beliggende nærmest arbejdsstedet.

Ved kørsel mellem flere arbejdspladser med eget motorkøretøj på

samme dag i arbejdstiden betales der for de kørte kilometer med

statens kørepengetakst.

Minimumsbetalingen på kr. 15,- udløses ikke ved kørsel i arbejdstiden.

8

b. Såfremt der mellem arbejdsgiver og medarbejder træffes aftale om,

at arbejdsgiveren stiller fri bil til rådighed eller medarbejderen bliver

transporteret på arbejdsgiverens foranledning, bortfalder kørselsgodtgørelsen.

Dog betales der for forbrugt tid kr. 2,04 pr. km. fra de i stk. A, B og C

nævnte zonegrænser.

c. Ved arbejde på øer, der kræver transport af søvejen, træffes der

særlig aftale for omkostningerne forbundet hermed.

Udearbejde (overnatning)

1. Såfremt arbejdspladsen er beliggende mere end 88 km. fra zonegrænserne

A, B og C’s ydergrænser, er arbejdsgiveren forpligtet til

at sørge for overnatningsmulighed og forplejning. I sådanne tilfælde

betaler arbejdsgiveren de med opholdet (inklusive forplejning) forbundne

 

udgifter. Arbejdsgiveren sørger for overnatning og forplejning

(pensionat, kro, hotel eller lignende). I sådanne tilfælde bortfalder

bestemmelserne om kørselsgodtgørelser.

2. Herudover betales hen- og tilbagerejsen på fællesklasse fra hjem til

arbejdsstedet 1 gang samt den til rejsen anvendte tid beregnet efter

timefortjenesten på det pågældende arbejde. Hvis arbejdet har en

varighed af over 14 dage betales herudover en rejse for hver 5. dag

(uden rejsetidsbetaling).

3. Ønsker en medarbejder ikke at modtage tilbudet om overnatning efter

de i punkt 1 og 2 fastsatte bestemmelser, betales der en kørselsgodtgørelse

med kr. 2,98 pr. km. beregnet fra zonerne A, B og

C’s ydergrænser - dog højst for 176 km. frem og tilbage = kr. 524,48

pr. arbejdsdag.

4. Satsen, kr. 2,98 og 2,04 i kørepenge pkt. a, b og udearbejde afsnit

3, reguleres med samme ørebeløb, som statens kørepengeregler

stiger eller falder.

Særbestemmelse

Såfremt man på grund af spærret område passerer zonegrænserne

og kører tilbage i zonerne, betales der kørselsgodtgørelse for den

ekstrakørsel, der herved opstår.

 

 

Kopi Overenskomst med Dansk Byggeri og TIB

§ 28 Overnatning

Overnatning

        1. SÃ¥fremt arbejdspladsen ligger mere end 80 km fra virksomhedens værksted eller medarbejderens bopæl, betaler virksomheden do-kumenterede udgifter til kost og logi pÃ¥ et hotel, kro eller lignende af rimelig standard det pÃ¥gældende sted.

 

Herudover betales udepenge med den til enhver tid gældende sats efter statens takster vedrørende skattefri godtgørelse, hvor over-natning finder sted, p.t. kr. 99,75.

Ved arbejdets start og afslutning betales kørepenge og køretid i henhold til § 27.

Medarbejderen har krav på en ugentlig hjemrejse med kørepenge og betaling for køretid i henhold til § 27.

Fortolkning af hotel, kro eller lignende.

        2. Parterne er enige om, at ved begrebet ”eller lignende” forstÃ¥s:

 

              − Motel

              − Ferielejlighed/lejlighed

              − Sommerhus

              − Vandrehjem

              − Boligcontainer med toilet/bad (sÃ¥fremt kommunen og brand-myndighederne har godkendt, at opstillingen forgÃ¥r)

              − campingvogn under nedenstÃ¥ende forudsætninger:

 

      a. At det er frivilligt for medarbejderen, at vælge campingvogn i stedet for hotel, kro og lignende

      b. At ejerskabet eller lejerskabet til campingvognen er medar-bejderens, og campingvognen er dansk registreret

      c. At kun ejeren eller lejeren benytter campingvognen

      d. At campingvognen ikke bliver opstillet pÃ¥ byggepladsen

      e. At kommunen og brandmyndighederne har godkendt, at opstillingen foregÃ¥r

      f. At toilet og badefaciliteter er i campingvognen

 

§ 27 Kørepenge – Transportgodtgørelse

Udenfor arbejdstid

        1. Betaling af kørepenge og/eller køretid forudsætter, at transporten foregÃ¥r uden for den aftalte arbejdstid.

 

Ansat på værksted

        2. Kørepenge- og køretidsbetaling betales ikke, nÃ¥r medarbejderen, er ansat til eller efter aftale fast beskæftiget pÃ¥ værksted, servicear-bejde i en virksomhed eller institution, eller har udgangspunkt fra virksomhedens værksted.

 

Kørepenge

        3. Kørepenge betales pr. km frem og tilbage. Beløbet udgør den til enhver tid gældende sats efter statens takster for benyttelse af eget befordringsmiddel over 20.000 km pr. Ã¥r, p.t. 1,62 kr.

 

Køretid

        4. Køretid over 10 km betales med 0,75 kr. pr. km frem og tilbage.

 

Provinsen og II. zone

        5. I provinsen og II. zone betales kørepenge og køretid for korteste af-stand mellem medarbejderens bopæl eller virksomhedens værk-sted til arbejdspladsen, idet afstanden reduceres med 10 km.

 

København og I. zone

        6. Inden for København og I. zone betales fra midten af det postdi-strikt, hvori medarbejderens bopæl er beliggende til midten af det postdistrikt, hvori arbejdspladsen er beliggende, i henhold til udar-bejdet skema, der er inkl. køretid (Se bilag 7).

 

De i skemaet anførte afstande er reduceret med en frizone på 6 km.

Beløbet udgør den til enhver tid gældende sats efter statens takster for benyttelse af eget befordring under 20.000 km. pr. år, p.t. 2,98.

Godtgørelse beregnes kun den ene vej. Der betales ikke for køretid i skema 1

 

 

Fra provinsen til København

        7. Ved kørsel fra provinsen og II. zone til København og I. zone beta-les i henhold til reglerne i stk. 5.

 

Fra København til provinsen

        8. Ved kørsel fra København og I. zone til en arbejdsplads i provinsen og 2. zone betales kørepenge og køretid for korteste afstand mel-lem arbejdspladsen og til medarbejderens bopæl eller virksomhe-dens værksted, idet afstanden reduceres med 10 km.

 

Samkørsel

        9. Hvor der lokalt træffes aftale om samkørsel og hvis virksomheden stiller transportmiddel til rÃ¥dighed, betales føreren af transportmidlet for samtlige kilometer med kr. 1,20 pr. km.

 

Passagererne betales i henhold til stk. 4.

Der træffes aftale om kørerute og tidspunkt, således at opsamling er hensigtsmæssig for den enkelte.

Kørsel i arbejdstiden

        10. NÃ¥r medarbejderne, inden for arbejdstiden, benytter eget køretøj i virksomheden, ydes der medarbejderne herfor en godtgørelse pr. kørt km, der følger den til enhver tid gældende sats efter statens takster for benyttelse af eget befordringsmiddel, under 20.000 km pr. Ã¥r, p.t. kr. 2,98.

 

Organisationerne er i øvrigt enige om, at den enkelte medarbejder er frit stillet med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt han vil stille sit motorkøretøj til rådighed for virksomheden.

Færge og brobillet

11. Betaling for færge eller brobillet samt motorvejsafgifter betales af virksomhededen


33

Fra provinsen til København

        7. Ved kørsel fra provinsen og II. zone til København og I. zone beta-les i henhold til reglerne i stk. 5.

 

Fra København til provinsen

        8. Ved kørsel fra København og I. zone til en arbejdsplads i provinsen og 2. zone betales kørepenge og køretid for korteste afstand mel-lem arbejdspladsen og til medarbejderens bopæl eller virksomhe-dens værksted, idet afstanden reduceres med 10 km.

 

Samkørsel

        9. Hvor der lokalt træffes aftale om samkørsel og hvis virksomheden stiller transportmiddel til rÃ¥dighed, betales føreren af transportmidlet for samtlige kilometer med kr. 1,20 pr. km.

 

Passagererne betales i henhold til stk. 4.

Der træffes aftale om kørerute og tidspunkt, således at opsamling er hensigtsmæssig for den enkelte.

Kørsel i arbejdstiden

        10. NÃ¥r medarbejderne, inden for arbejdstiden, benytter eget køretøj i virksomheden, ydes der medarbejderne herfor en godtgørelse pr. kørt km, der følger den til enhver tid gældende sats efter statens takster for benyttelse af eget befordringsmiddel, under 20.000 km pr. Ã¥r, p.t. kr. 2,98.

 

Organisationerne er i øvrigt enige om, at den enkelte medarbejder er frit stillet med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt han vil stille sit motorkøretøj til rådighed for virksomheden.

Færge og brobillet

        11. Betaling for færge eller brobillet samt motorvejsafgifter betales af virksomhededen

Aftale med Blik og Rørforbundet og Dansk Byggeri

§  10    Udearbejde Blik og Rørforbundet

Hvis der udføres arbejde på arbejdspladser, der ligger så langt fra virksomhedens hjemsted, at virksomheden anser det for nødvendigt at lade de ansatte overnatte i forbindelse med arbejdet, skal der træffes  lokal aftale om rejseform, forplejning og ophold, arbejdstid og forventet varighed.

 

 

Kopi af  Industriens Overenskomst 2004-2007

 

Stk. 3 Betaling for rejsetid

1. Rejsetiden regnes fra det tidspunkt, da

medarbejderen forlader værkstedet for at

træffe de til rejsen nødvendige forberedelser.

NÃ¥r rejsetiden ligger uden for normal

arbejdstid, tillægges den officielt medgåede

rejsetid med offentligt befordringsmiddel

2 timer til forberedelse m.v., herunder

evt. lokal transport.

2. Betaling for rejsetiden fastsættes ved

lokal forhandling. SÃ¥fremt enighed ikke

opnås, betales rejsetiden som følger:

a Inden for normal arbejdstid med normal

betaling ved timelønsarbejde.

b Uden for normal arbejdstid med 75% af

mindstebetalingen.

Stk. 4 Betaling for udgifter til befordring,

kost og logi

Medarbejderen får godtgjort befordringsudgifter,

og for så vidt vedkommende ikke får kost og logi

på arbejdsstedet ved arbejdsgiverens foranledning,

betales kost og logi efter godkendt regning,

medmindre anden aftale foreligger.

Stk. 5 Rejsearbejde i udlandet

NÃ¥r medarbejdere udsendes til arbejde i udlandet,

herunder Færøerne og Grønland, skal der

forud for rejsens påbegyndelse træffes skriftlig

aftale om arbejdstid, løn- og arbejdsvilkår, befordring*,

den valuta hvori lønnen udbetales, eventuelle

tillæg i form af kontanter eller naturalier

under opholdet, herunder kost og logi, varigheden

af det arbejde, der skal udføres i udlandet, eventuelle

forsikringer, der er tegnet for medarbejderen,

samt vilkår ved eventuel efterfølgende

fortsættelse af ansættelsen i Danmark.

Til notater

§ 20

§ 21 Benyttelse af eget køretøj

i virksomhedens tjeneste

Stk. 1

Når medarbejdere benytter eget motorkøretøj i

virksomhedens tjeneste, ydes der dem herfor en

godtgørelse pr. kørt km af samme størrelse som

den, der til enhver tid er fastsat i henhold til de

for staten gældende regler.

Stk. 2

Organisationerne er i øvrigt enige om, at den

enkelte medarbejder er frit stillet med hensyn til

spørgsmålet om, hvorvidt vedkommende vil stille

sit motorkøretøj til rådighed for virksomheden.

 

49

 

 

Kopi af Overenskomst mellem 3f og Gartneri Land og Skovbrugets Arbejdsgivere.

 

 

 

§ 24

Når medarbejderen eller arbejdsgiveren ønsker benyttet eget befordringsmiddel i firmaet tjeneste,

ydes der kørselsgodtgørelse i henhold til statens regler