2300 København S Att.: Aase Olesen |
|
|
Dato: |
||
Kofoeds skole |
||
|
|
|
Kære Aase Olesen
Mange tak for brev af 10. maj 2007, hvor bestyrelsen for Kofoeds Skole peger på, at der bør være et anderledes tilrettelagt tilbud om danskuddannelse til voksne udlændinge på Kofoeds Skole.
Det fremgår af brevet, at baggrunden for forslaget er, at de voksne udlændinge på Kofoeds skole er kendetegnet ved at være ældre med langsom indlæringshastighed, langtidsledige, og flere med psykiske problemer, og at det almindelige danskuddannelsestilbud, hvor det forudsættes, at de afsluttende prøver skal nås i løbet af tre år, ikke er det rette tilbud til denne gruppe.
Bestyrelsen har vedlagt en beskrivelse af et forslag til nyt undervisningstilbud: â€Bedre dansk – flere jobmulighederâ€, som Kofoeds Skole ønsker at fÃ¥ afprøvet som et treÃ¥rigt forsøg. Forsøget vil koste ca. 13 mio.kr. MÃ¥let er, at langt flere af gruppen af voksne udlændinge tilegner sig tilstrækkelige danskkundskaber til at blive bedre integreret i det danske samfund og opnÃ¥ selvforsørgelse.
Jeg kan oplyse, at bopælskommunen har pligt til at tilbyde danskuddannelse til alle udlændinge i en periode i op til tre år. En kommune kan derfor ikke afslå at give danskuddannelse til kursister, der f.eks. lærer sproget i et langsomt tempo.
Jeg er klar over, at visse af kursisterne på danskuddannelserne kan have vanskeligt ved at gennemføre en afsluttende prøve i løbet af de tre år, deres uddannelsesret varer. Men kommunen har dog mulighed for at tilbyde disse personer danskuddannelse i en længere periode end tre år, hvis kommunen ønsker det. I så fald betaler staten et timetilskud, der svarer til ca. halvdelen af udgifterne til danskuddannelse.
Jeg kan endvidere oplyse, at ministeriet har igangsat en evaluering af lov om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl., som består af flere delevalueringer. Disse evalueringer undersøger bl.a., i hvilket omfang lovens hovedelementer er blevet implementeret. Evalueringerne ventes at være færdige i løbet af september 2007. Herefter vil jeg vurdere, om disse evalueringer giver anledning til en justering af reglerne på området, herunder for eksempel reglerne for undervisningstilbud og finansiering.
Endelig kan jeg oplyse, at Integrationsministeriet ikke råder over puljemidler til det beskrevne projekt.
                                                         Rikke Hvilshøj |