NOTAT

 

Dato:

26. februar 2007

Kontor:

Internationalt

J.nr.:

2007/4050-911

 

 

 

 

 

 

 

Talepunkt til brug for samråd i Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik den 27. februar 2007 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 15. februar 2007

 

-       Jeg er glad for at fÃ¥ lejlighed til at orientere udvalget om de sager, der blev drøftet pÃ¥ rÃ¥dsmødet for retlige og indre anliggender den 15. februar 2007.

-       Jeg deltog ikke selv i mødet, da der pÃ¥ mit omrÃ¥de alene var ét statuspunkt og ét orienteringspunkt pÃ¥ dagsordenen. 

-       Det var ogsÃ¥ begrundelsen for, at jeg orienterer udvalget nu.

-       Jeg har forud for rÃ¥dsmødet oversendt et samlenotat om rÃ¥dsmødet, og det vil som sædvanligt danne udgangspunktet for min redegørelse.


Dagsordenspunkt 8): Migration: Vejen frem i lyset af konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2006, samlenotatets side 2

 

-       PÃ¥ Det Europæiske RÃ¥ds møde i december sidste Ã¥r var der endnu engang fokus pÃ¥ migrationsomrÃ¥det, og der var enighed om en lang række tiltag, der skal gennemføres i løbet af 2007.

 

-       Allerede pÃ¥ det uformelle rÃ¥dsmøde i Dresden i januar mÃ¥ned fulgte det tyske formandskab op pÃ¥ dele af disse konklusioner og startede en debat om vejen frem for EU’s migrationspolitik og samarbejdet med tredjelande. 

 

-       I Dresden drøftede vi blandt andet sammenhængen mellem migration og udvikling og et oplæg fra formandskabet om det nye begreb ”cirkulær migration”.

 

-       ”Cirkulær migration” indebærer, at tredjelandsborgere skal vende tilbage, nÃ¥r de har arbejdet en periode i EU. Herved gøres der plads til andre – heraf det cirkulære.

 

-       Det er tanken, at en sÃ¥dan kontrolleret og midlertidig arbejdskraftindvandring eventuelt kunne anvendes som et led i EU’s samlede politik over for tredjelande pÃ¥ migrationsomrÃ¥det.

 

-       NÃ¥r vi drøfter dette emne, lægges der afgørende vægt pÃ¥, at det fortsat skal være det enkelte medlemsland, der træffer afgørelse om, hvem og i hvilket omfang der tillades indrejse med henblik pÃ¥ beskæftigelse.  

 

-       PÃ¥ rÃ¥dsmødet den 15. februar 2007 orienterede formandskabet om deres planer vedrørende det videre arbejde med opfølgning pÃ¥ konklusionerne fra Det Europæiske RÃ¥d, og der var en kort drøftelse af sagen.

 

-       Formandskabets note om sagen blev desværre først fremlagt ganske kort tid før mødet.  

 

-       I noten har formandskabet opsummeret de vigtigste tiltag i EU’s fremtidige migrationspolitik og linjen er den samme som i Dresden. Det anføres i noten:

 

-       At oprindelses- og transitlande skal hjælpes i form af kapacitetsopbygning

 

-       At der skal udarbejdes profiler for de relevante lande, sÃ¥ hjælpen kan mÃ¥lrettes de konkrete problemer

 

-       At der skal arbejdes videre med ideerne om sÃ¥kaldte partnerskabsaftaler mellem EU og tredjelande, og

 

-       At EU ogsÃ¥ skal tilbyde tredjelande ”noget”, og her kommer ideerne om ”cirkulær migration” og kvoter ind.

 

-       PÃ¥ rÃ¥dsmødet gav en række lande udtryk for forbehold over for øget adgang til arbejdskraftindvandring og til nationale kvoter, og flere lande pegede pÃ¥ vigtigheden i ogsÃ¥ at fokusere pÃ¥ EU’s østlige grænse.

 

-       Formandskabet oplyste under mødet, at RÃ¥det vil vende tilbage til sagen pÃ¥ rÃ¥dsmødet til april, og RÃ¥dets drøftelser om spørgsmÃ¥let om ”cirkulær migration” er kun i den indledende fase.

 

-       For sÃ¥ vidt angÃ¥r regeringens holdning støtter vi ønsket om et styrket samarbejde med tredjelande, men vi er skeptiske over for tankerne om cirkulær migration og kvoter. Vi kan støtte, at der foretages en bred undersøgelse af konceptet, men vi vil arbejde for, at undersøgelsen først og fremmest mÃ¥ forholde sig til, om en cirkulær eller midlertidig migration reelt vil være midlertidig.

 

-       Vi ser sÃ¥ledes frem til Kommissionens undersøgelse, der vil blive fremlagt inden sommeren. 


Dagsordenspunkt 9): Kommissionens forslag til Europa-Par­la­men­tets og Rådets forordning om indførelse af en ordning for oprettelse af hur­tige grænseindsatshold (Rapid Border Intervention Teams) samt et cen­tralt register for teknisk udstyr, samlenotatets side 5

 

-       PÃ¥ rÃ¥dsmødet gav formandskabet desuden en status pÃ¥ forhandlingerne om Kommissionens forslag om etablering af en ordning med hurtige grænseindsatshold. Formandskabet opfordrede til en hurtig vedtagelse af forslaget.

 

-       Udvalget har modtaget et grundnotat om denne sag, men jeg har ikke tidligere orienteret udvalget om forslaget, men det vil jeg benytte lejligheden til at gøre nu.  

 

-       Det fremgÃ¥r af migrationsstrategien, der blev vedtaget af Det Europæiske RÃ¥d i december 2005, at Kommissionen skal fremsætte et forslag om sÃ¥danne indsatshold. Forslaget er et led i EU’s bestræbelser pÃ¥ at bekæmpe den ulovlige indvandring i MiddelhavsomrÃ¥det.  

 

-       Allerede i dag sender medlemslandene grænsebetjente og andre eksperter ud med henblik pÃ¥ at bistÃ¥ ved fælles operationer.

 

-       Med dette forslag fra Kommissionen sættes denne bistand i system, og der etableres samtidig en fast pulje af specialiserede grænsebetjente, der hurtigt kan sendes ud til en medlemsstat, der har anmodet herom.

 

-       Holdene skal kunne anvendes i tilfælde, hvor et land oplever et stort indvandringspres ved deres ydre grænser.  

 

-       Der lægges i forslaget op til klare rammer for, hvilke opgaver medarbejdere fra andre medlemslande kan udføre i det medlemsland, der har anmodet om bistand, eller i forbindelse med fælles operationer. Samtidig lægges der op til klare rammer for EU’s grænseagentur Frontex’ rolle, og ansvarsfordelingen under sÃ¥danne udsendelser fastlægges.

 

-       Fordelen vil være, at de personer, der indgÃ¥r i den fælles pulje, hurtigt vil kunne sendes ud, og at der ikke i de enkelte lande skal bruges tid pÃ¥ at identificere de rette medarbejdere. De pÃ¥gældende vil modtage en forudgÃ¥ende mÃ¥lrettet uddannelse gennem særlige kurser.

 

-       Danmark deltager pÃ¥ grund af forbeholdet for retlige og indre anliggender ikke i vedtagelsen af forslaget. Da forslaget udgør en udbygning af Schengen-reglerne, skal Danmark in­den seks mÃ¥neder efter vedtagelsen træffe afgørelse om, hvorvidt vi vil gennemføre forordningen i dansk ret pÃ¥ mellemstatsligt grundlag.

 

-       Regeringen støtter, at der etableres en ordning med sÃ¥danne hurtige grænseindsatshold, og at der laves klare regler for opgaverne, der sÃ¥ vidt muligt bør lægge sig op af opgaverne i Schengen-grænsekodekset.

 

-       Udgangspunktet i Kommissionens forslag er, at sÃ¥vel deltagelse i de hurtige grænseindsatshold som modtagelse af sÃ¥danne hold pÃ¥ en med­lemsstats territorium skal være frivillig.

 

-       Vi har fra dansk side støttet dette udgangspunkt.

 

-       Før rÃ¥dsmødet blev der under forhandlingerne fremsat forslag om, at det bør være obligatorisk for alle lande at melde deltagere ind til de hurtige grænseindsatshold.

 

-       Fra dansk side ser vi helst, at man – som Kommis­si­o­nen har lagt op til – fastholder frivillighedsprincippet, men vi vil være rede til at stille eksperter til rÃ¥dighed for en obligatorisk pulje, hvis det mÃ¥tte blive udfaldet af de kommende forhandlinger.

 

-       Vi vil dog i givet fald arbejde for, at det enkelte medlemsland selv beslutter, om man ønsker at deltage i en konkret operation – det kan jo bero pÃ¥ en afvejning af, om de pÃ¥gældende nationale eksperter har de rette kvalifikationer.

 

-       PÃ¥ rÃ¥dsmødet var der enighed om, at forslaget bør vedtages hurtigt, men der var samtidig flere lande, der udtrykte behov for at fÃ¥ afklaret en række tekniske og praktiske spørgsmÃ¥l, f.eks. om hvornÃ¥r indsatsholdene skal anvendes.

 

-          PÃ¥ rÃ¥dsmødet drøftedes ogsÃ¥ oprettelsen af en fælles liste over teknisk udstyr, der kan udlÃ¥nes til andre lande.

 

-          Frontex vil i den kommende tid udarbejde en fortegnelse over behovet for udstyr og hvilket udstyr, der allerede er stillet til rÃ¥dighed.

 

-          PÃ¥ rÃ¥dsmødet pÃ¥pegede flere lande, at det er nødvendigt med en afklaring af en række praktiske spørgsmÃ¥l, f.eks. om hvorvidt militært udstyr kan anvendes.

 

-          Nogle lande har allerede meldt udstyr ind til Frontex’ liste. Vi er meget positive for ogsÃ¥ at bidrage, men har endnu ikke meldt udstyr ind.   

 

-          Forsvarsministeriet er i øjeblikket ved at undersøge, om vi fra dansk side har mulighed for at stille udstyr til rÃ¥dighed.

 

-          Som sagt kommer det netop an pÃ¥, om militært udstyr kan anvendes til denne type operationer.

 

-          Men det skal ogsÃ¥ afklares, om udstyret konstant skal stÃ¥ til rÃ¥dighed for Frontex, eller om man kan afslÃ¥ at bidrage i konkrete tilfælde, f.eks. fordi udstyret bliver brugt herhjemme.

 

-          Sagerne om de hurtige indsatshold og listen over udstyr forventer jeg ligeledes, at RÃ¥det vender tilbage til i april mÃ¥ned.

 


Dagsordenspunkt 10) og 11): Rådsafgørelser om undertegnelse og indgåelse af aftaler mellem det Europæiske Fællesskab og Ukraine vedrørende henholdsvis tilbagetagelse af personer med ulovligt ophold og visumlempelser, samlenotatets side 12 og 15

 

 

-       RÃ¥det skal træffe afgørelser om undertegnelse og indgÃ¥else af en tilbagetagelsesaftale og en visumlempelsesaftale, der nu er færdigforhandlet mellem Fællesskabet og Ukraine.

 

-       Afgørelserne blev ikke vedtaget pÃ¥ rÃ¥dsmødet den 15. februar 2007, men de forventes vedtaget som et a-punkt pÃ¥ et kommende rÃ¥dsmøde.

 

-       De to aftaler hænger nøje sammen, idet det er fastlagt, at de skal træde i kraft samtidig. Aftalerne forventes først at træde i kraft med udgangen af 2007.

 

-       Jeg vil henvise til samlenotatet om indholdet af de to aftaler.

 

-       Fællesskabsaftalerne gælder ikke for Danmark pÃ¥ grund af Danmarks forbehold for retlige og indre anliggender, men der er til aftalerne knyttet en erklæring om det ønskelige i, at Danmark og Ukraine indgÃ¥r tilsvarende bilaterale aftaler.

 

-       Regeringen vil tage en vedtagelse af rÃ¥dsafgørelserne til efterretning.

 

-          Endvidere agter regeringen bl.a. under henvisning til den nævnte erklæring at indgÃ¥ tilsvarende bilaterale aftaler om tilbagetagelse og visumlempelser med Ukraine.