TalepaPIR

 

Dato:

5. februar 2007

Kontor:

Internationalt

J.nr.:

2006/4014-20

Sagsbeh.:

JVD

Fil-navn:

Talepapir samråd_endelig

 

 

 

 

Talepunkt til brug for samråd i Folketingets Europaudvalg den 9. februar 2007 om samrådsspørgsmål A – anmodning om redegørelse for EU's migrations- og indvandringspolitik, herunder Danmarks stilling på området set i lyset af det retlige forbehold

 

[Indledning]

-       Jeg vil gerne starte med at takke for muligheden for her i udvalget at fortælle om de mange tiltag, der er i gang i EU inden for mit omrÃ¥de.

-       Som bekendt var justitsministeren i samrÃ¥d her i udvalget i maj mÃ¥ned sidste Ã¥r, hvor hun havde lejlighed til at redegøre for de dele af de retlige og indre anliggender, som hun er ansvarlig for, og jeg er derfor glad for i dag at kunne redegøre for udviklingen inden for de omrÃ¥der, som jeg som integrationsminister er ansvarlig for – dvs. asylpolitikken, indvandringspolitikken og grænsepolitikken.

-       Jeg vil først kort give en status over, hvor langt EU er nÃ¥et pÃ¥ de forskellige omrÃ¥der.

-       Herefter vil jeg redegøre for, hvilke fremtidige tiltag der kan forventes inden for EU's migrations- og indvandringspolitik.

-       Vi har jo allerede været lidt inde pÃ¥ dette spørgsmÃ¥l i forbindelse med evalueringen af Haag-programmet i løbet af efterÃ¥ret.

-       Og endelig vil jeg komme ind pÃ¥ Danmarks særlige stilling pÃ¥ dette omrÃ¥de som følge af vores forbehold.

 

[Status]

-       Siden 1999, hvor Amsterdam-traktaten trÃ¥dte i kraft, er det for alvor gÃ¥et stærkt pÃ¥ asyl- og indvandringsomrÃ¥det i EU. Før 1999 var der alene tale om et mere løst samarbejde pÃ¥ mellemstatsligt grundlag, men med Amsterdam-traktaten overgik samarbejdet som bekendt til at blive overstatsligt, og man begyndte at vedtage egentlige bindende EU-retsakter pÃ¥ omrÃ¥det.  

-       Det overordnede mÃ¥l med EU's asyl- og indvandringspolitik har fra begyndelsen været at harmonisere reglerne for indrejse og ophold i EU, da det er set som en forudsætning for og fordel i forbindelse med EU’s fælles omrÃ¥de uden indre grænser.

-       Desuden løses grænseoverskridende spørgsmÃ¥l, som pÃ¥ asyl- og indvandringsomrÃ¥det, bedst mellem landene og ikke hver for sig.

-       MÃ¥lene fra Amsterdam-traktaten er nÃ¥et, og der er nu gennemført en vis harmonisering pÃ¥ langt de fleste dele af udlændingeomrÃ¥det.

-       Som I ved, var der nok lagt op til en højere grad af harmonisering, end det egentligt er lykkedes at gennemføre. Men man er nødt til at være opmærksom pÃ¥, at netop dette omrÃ¥de – særligt vedrørende asyl og indvandring – er et vanskeligt indenrigspolitisk emne for de fleste lande, og der har derfor været brug for lidt manøvrerum for landene.

-       PÃ¥ asylomrÃ¥det har EU vedtaget regler for,

-       - hvilket land der skal behandle en asylansøgning gennem Dublin-for­ord­ningen og Eurodac-finger­aftryks­systemet,

-       - fælles stan­darder for, hvordan asylansøgere skal modtages og indkvarteres, mens deres sag behandles, i direktivet om modtagelsesforhold,

-       - hvilke rettigheder ansøgeren har under sagen, for eksempel med hensyn til adgang til tolk og til klageadgang, i asylproceduredirektivet, og

-       - hvem der skal have asyl, og hvilke rettigheder det giver i flygtningedefinitionsdirektivet.

-       PÃ¥ indvandringsomrÃ¥det er der vedtaget minimumsregler om familiesammenføring, og der er vedtaget fælles regler for udlændinge, der har boet i EU i mindst 5 Ã¥r, hvorefter man opnÃ¥r visse grundlæggende rettigheder og bl.a. pÃ¥ visse betingelser kan bosætte sig i et af de andre EU-lande i direktivet om status som fastboende udlænding.

-       PÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det er der vedtaget fælles minimumsregler for indrejse og ophold for studerende og forskere, som landene er enige om, under visse betingelser skal have en lettet adgang til EU.

-       PÃ¥ grænseomrÃ¥det er der fælles regler om visum og fælles regler om ydre grænsekontrol.

-       I EU foregÃ¥r der ogsÃ¥ et samarbejde om at udsende personer, der opholder sig ulovligt i EU. Der er f.eks. vedtaget regler om anvendelse af fly til fælles hjemsendelser, og der indgÃ¥s tilbagetagelsesaftaler med lande uden for EU.

 

[Aktuelle og fremtidige tiltag]

-       Jeg har i det foregÃ¥ende forsøgt at give et helt overordnet overblik over de eksisterende regler, der findes inden for mit omrÃ¥de.

-       Herefter vil jeg vende mig mod de aktuelle og fremtidige strømninger:

-       EU’s nuværende politik pÃ¥ omrÃ¥det fremgÃ¥r af det sÃ¥kaldte Haag-program, der blev vedtaget af Det Europæiske RÃ¥d i november 2004.

-       Haag-programmet er, som det er udvalget bekendt, et femÃ¥rigt arbejdsprogram, der løber indtil 2009, og formÃ¥let er at bygge videre pÃ¥ de opnÃ¥ede resultater inden for omrÃ¥det for retlige og indre anliggender.

-       Jeg vil i det følgende kun komme ind pÃ¥ de dele af Haag-programmet, der hører under mit omrÃ¥de som integrationsminister.

-       PÃ¥ asylomrÃ¥det arbejdes der videre med at fÃ¥ indført en fælles asylprocedure i EU og en ensartet status for de personer, der fÃ¥r asyl. Dette vil først ske efter en evaluering af de allerede vedtagne regler.

-       Der arbejdes desuden pÃ¥ at fremme det praktiske sam­­arbejde mellem medlemslandene, og der er planer om at oprette en fælles database med baggrundsoplysninger om oprindelseslande.

-       Regeringen støtter generelt EU’s arbejde med fælles regler pÃ¥ asylomrÃ¥det. Vi er sÃ¥ledes enige i, at reglerne for, hvornÃ¥r der gives asyl, skal være ens i EU, og at de skal bygge pÃ¥ de internationale konventioner, som alle EU-lande har tiltrÃ¥dt. De danske regler er i det store hele pÃ¥ linje med EU’s asylregler.

-       Regeringen støtter ogsÃ¥ et øget praktisk samarbejde pÃ¥ asylomrÃ¥det. Det er vigtigt, at ikke kun reglerne er ens, men at vi ogsÃ¥ f.eks. har adgang til de samme baggrundsoplysninger om oprindelseslande, sÃ¥ afgørelserne kan blive truffet pÃ¥ et sÃ¥ fuldstændigt grundlag som muligt.

-       PÃ¥ indvandringsomrÃ¥det lægger Haag-programmet op til, at EU skal spille en større rolle i forbindelse med arbejdskraftindvandring.

-       Det, som EU-samarbejdet vil dreje sig om, vil f.eks. være tiltag, der kan gøre det mere attraktivt for højtkvalificerede at søge arbejde i EU, ligesom der planlægges regler for hvilke rettigheder, tredjelandsstatsborgere skal have, hvis de har fÃ¥et opholds- og arbejdstilladelse i et EU-land.

-       Kommissionen vil i de kommende Ã¥r fremlægge forslag til fire direktiver, der skal regulere betingelserne og procedurerne for adgangen til arbejdsmarkedet for særlige grupper.

-       Det drejer sig om højt kvalificerede personer, om sæsonarbejdere, om udstationerede personer og om lønnede praktikanter.

-       Regeringen støtter sÃ¥danne tiltag, men det er afgørende, at landene selv kan fastlægge antallet af indvandrere, der gives opholds- og arbejdstilladelse. Der er stor forskel pÃ¥ arbejdsløsheden i de forskellige EU-lande, og det er vigtigt, at det er beskæftigelsesmæssige hensyn, der skal begrunde arbejdskraftindvandring.

-       I sammenhæng med lovlig arbejdskraftindvandring lægger Haag-programmet op til, at den ulovlige beskæftigelse af udlændinge skal nedbringes i EU.

-       Regeringen er helt enig i dette, da muligheden for at arbejde ulovligt i EU er en væsentlig pull-faktor for personer, der har planer om at indrejse ulovligt i EU.

-       PÃ¥ grænseomrÃ¥det vil jeg nævne Det Europæiske Grænseagentur (Frontex), der begyndte sin virksomhed i maj 2005, og som vi forventer os meget af. Grænseagenturet skal blandt andet koordinere det operative samarbejde mellem medlemslandene, hvad angÃ¥r forvaltning af de ydre grænser.

-       I øjeblikket er Frontex som bekendt i fokus i forbindelse med indsatsen i Middelhavet pÃ¥ grund af den særlige situation med mange ulovlige indvandrere fra Afrika.

-       Det er netop sÃ¥danne tiltag, vi kan bruge Frontex til.

-       Jeg vil ogsÃ¥ nævne Kommissionens forslag om etablering af sÃ¥kaldte hurtige indsatshold under Frontex, der skal kunne udsendes med kort varsel, nÃ¥r et medlemsland anmoder om assistance.  Jeg har netop tidligere i dag orienteret udvalget om dette forslag.

-       PÃ¥ visumomrÃ¥det lægger Haag-programmet op til en videreudbygning af den fælles visumpolitik blandt andet med henblik pÃ¥ at gøre det hurtigere at fÃ¥ visum, for de personer, der ofte indrejser i EU helt lovligt, mens det samtidig skal gøres lettere at afsløre dem, der forsøger at misbruge visumsystemet.

-       En vigtig brik i EU's visumpolitik bliver indførelsen af Visuminformationssystemet (VIS), hvor en database skal indeholde fingeraftryk pÃ¥ alle visumansøgere til EU. Dette vil gøre det meget nemmere at afsløre misbrug.

-       Jeg forventer, at forordningen om VIS bliver vedtaget inden sommer, og at systemet herefter vil kunne anvendes fra juni 2008. Regeringen støtter fuldt ud indførelsen af VIS.

-       I forbindelse med tilbagesendelse af personer med ulovligt ophold, lægger Haag-programmet op til, at der skal indføres fælles standarder med henblik pÃ¥ at fremme den fælles udsendelsespolitik som et led i EU's indsats mod ulovlig indvandring.

-       Kommissionen har herefter i september 2005 fremlagt et forslag til et direktiv om tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold.

-       Forslaget er omfattet af det danske forbehold, men udgør delvist en videreudvikling af Schengen-reglerne.

-       Direktivforslaget er fortsat under forhandling, og om de nærmere detaljer vil jeg gerne henvise til grundnotatet herom.

-       PÃ¥ integrationsomrÃ¥det foregÃ¥r der et ikke-bindende samarbejde i EU. Haag-programmet lægger op til, at der skal ske en mere omfattende koordinering af de nationale initiativer og EU-initiativer. Med henblik herpÃ¥ er der vedtaget 11 grundlæggende principper for god integration, der skal vejlede og inspirere medlemslandene. Navnlig fremhæves betydninger af tilstrækkelig uddannelse og beskæftigelse for indvandrere som et vigtigt led i integrationsprocessen.

-       Regeringen støtter samarbejdet i EU om integration og arbejder aktivt for at fastholde emnet pÃ¥ EU’s dagsorden

-       Som det er udvalget bekendt, afholdt jeg sammen med min hollandske kollega, Rita Verdonk, i september i København en europæisk konference om unge etniske minoriteters aktive deltagelse i samfundet. En rapport om konferencens udfald er netop blevet offentliggjort og kan findes pÃ¥ Integrationsministeriets hjemmeside.

-       Det tyske formandskab vil i øvrigt afholde en EU-ministerkonference om integration i maj i Potsdam.

 

[Finansiel solidaritet]

-       Haag-programmet lægger vægt pÃ¥, at samarbejdet om asyl, indvandring og grænsekontrol skal bygge pÃ¥ solidaritet – ogsÃ¥ af finansiel karakter.

-       PÃ¥ baggrund af dette kom Kommissionen i april 2005 med en meddelelse om solidaritet og forvaltning af migrationsstrømme for perioden 2007 til 2013, der blandt andet indeholder forslag til etablering af fire fonde: Flygtningefonden, Grænsefonden, Integrationsfonden og Tilbagesendelsesfonden.

-       Jeg har flere gange redegjort for forslaget om disse fonde her i udvalget, som altsÃ¥ har til formÃ¥l at støtte de lande, der har de største udfordringer inden for de enkelte kategorier.

-       Som det er udvalget bekendt, kan Danmark deltage i Grænsefonden pÃ¥ mellemstatsligt grundlag, da den anses som en udbygning af de sÃ¥kaldte Schengen-regler. De øvrige fonde kan vi ikke deltage i, da deres anvendelsesomrÃ¥de falder ind under vores forbehold.

-       Jeg forventer, at forslaget om fondene bliver vedtaget inden sommer.

-       Regeringen støtter generelt solidaritetstanken i forbindelse med blandt andet bekæmpelse af ulovlig indvandring og grænsekontrol.

-       Vi støtter derfor ogsÃ¥ vedtagelsen af fondene.

 

[Migration og udvikling]

-       Haag-programmet lægger vægt pÃ¥, at der skal ske en sammentænkning af politikkerne inden for migration og udvikling.

-       Regeringen støtter en sÃ¥dan sammentænkning af migrations- og udviklingspolitikken og et øget internationalt samarbejde mellem oprindelseslande, transitlande og destinationslande om migrationshÃ¥ndtering. Dette falder helt i trÃ¥d med vores egne tanker om beskyttelse af flygtninge i næromrÃ¥derne og sammentænkning af politikker om migration, flygtninge og udvikling.

-       Tiltag i tredjelande medvirker sÃ¥ledes til, at flygtninge pÃ¥ sigt kan opnÃ¥ beskyttelse i næromrÃ¥derne.

-       I december 2005 godkendte Det Europæiske RÃ¥d en samlet migrationsstrategi med særlig fokus pÃ¥ tiltag over for Afrika og middelhavsomrÃ¥det. Strategien udspringer blandt andet af de tragiske episoder, der i stigende grad opleves i Middelhavet med ulovlige indvandrere ombord i synkefærdige bÃ¥de.

-       Strategien lægger bÃ¥de op til forbedret grænsekontrol, støtte til næromrÃ¥derne, dialog med landene i Afrika og en øget indsats med at bekæmpe Ã¥rsagerne til migration, herunder gennem udviklingsbistand.

-       Den aktuelle situation i Middelhavet viser netop nødvendigheden i at sammentænke politikkerne og i bÃ¥de at fokusere pÃ¥ kortsigtede løsninger som øget grænsekontrol og patruljering, men samtidig have fokus pÃ¥ de langsigtede løsninger, der handler om at bekæmpe Ã¥rsagerne til, at folk ønsker at udrejse fra deres hjemlande.

-       Jeg har ved flere lejligheder orienteret udvalget om EU’s drøftelser og tiltag i forbindelse med situationen i Middelhavet.

-       Senest i december var emnet ogsÃ¥ pÃ¥ Det Europæiske RÃ¥ds møde, og jeg har netop orienteret om en del af opfølgningen i forhold til migration.

 

[Danmarks stilling, herunder forbeholdet]

 

-             Efter denne gennemgang af de aktuelle og fremtidige tiltag vil jeg nu komme ind pÃ¥ Danmarks stilling og vores forbehold for retlige og indre anliggender.

 

-             Som det naturligvis er udvalget bekendt, er de fleste EU-retsakter pÃ¥ mit omrÃ¥de omfattet af det danske forbehold.

 

-             For de sÃ¥kaldte Schengen-retsakter gælder som bekendt, at Danmark har mulighed for at tilslutte sig disse retsakter pÃ¥ mellemstatsligt grundlag inden 6 mÃ¥neder fra vedtagelsen. Det har vi indtil videre valgt at gøre med alle de Schengen-retsakter, der er vedtaget.

 

-             I den forbindelse vil jeg gerne minde om, at det fremgÃ¥r af Protokollen om Danmarks Stilling, at Schengen-landene vil overveje, hvilke passende foranstaltninger der skal træffes, hvis Danmark ikke gennemfører vedtagne Schengen-retsakter.

 

-             Konsekvensen af forbeholdet er i øvrigt klar: Vi deltager ikke i vedtagelsen af retsakter, der er omfattet af forbeholdet, og vi er ikke bundet af disse.

 

-             Groft sagt kan man dele EU-retsakterne pÃ¥ integrationsministeriets omrÃ¥de op i asylretsakter og indvandringsretsakter.

 

-             PÃ¥ asylomrÃ¥det er de danske regler overordnet set pÃ¥ linje med EU's regler.

 

-             PÃ¥ indvandringsomrÃ¥det adskiller de danske regler sig i højere grad fra EU's regler. Det gælder f.eks. EU's familiesammenføringsdirektiv, hvor blot en af forskellene er, at der efter direktivet kan stilles et alderskrav pÃ¥ 21 Ã¥r, mens vi i Danmark som bekendt har en 24-Ã¥rsregel.

 

-             Jeg kan ogsÃ¥ nævne direktivet om tredjelandsstatsborgeres status som fastboende udlænding, der giver udlændingen krav pÃ¥ status som fastboende efter 5 Ã¥rs lovligt ophold, mens den danske udlændingelov giver mulighed for permanent opholdstilladelse efter normalt 7 Ã¥rs ophold.

 

[Parallelaftaler]

-             I forbindelse med forbeholdet vil jeg slutte af med et forhold, som jeg ved, at i hvert fald nogle medlemmer af udvalget har udtrykt særlig interesse for.

 

-             Det drejer sig om de sÃ¥kaldte parallelaftaler, altsÃ¥ hvor Danmark pÃ¥ omrÃ¥der, der er omfattet af forbeholdet, indgÃ¥r en særlig aftale med EU, sÃ¥ vi alligevel kan være med pÃ¥ mellemstatsligt grundlag.

 

-             Jeg vil gerne understrege, at der ikke foreligger en ret for Danmark til at fÃ¥ parallelaftaler, nÃ¥r vi mÃ¥tte ønske det. Med andre ord – sÃ¥ stÃ¥r Danmark med hatten i hÃ¥nden i disse sager.

 

-             Kommissionen har klart givet udtryk for, at parallelaftaler er af ekstraordinær karakter, og at det skal være i EU’s interesse, hvis der skal indgÃ¥s parallelaftaler med Danmark. Kommissionen ser naturligvis helst, at Danmark helt opgiver forbeholdet og dermed deltager pÃ¥ lige fod med de andre medlemslande.

 

-             Regeringen har hidtil og vil fortsat respektere de kriterier, som Kommissionen tidligere har opstillet for, at EU kan indgÃ¥ en parallelaftale med Danmark.

 

-             Det var ogsÃ¥ det, justitsministeren gav udtryk for under hendes samrÃ¥d her i udvalget i maj.

 

-             Kommissionens kriterier betyder blandt andet, at der skal være særlige gode argumenter, før vi anmoder om en parallelaftale. Der skal bÃ¥de være væsentlige danske interesser pÃ¥ spil, og det skal være i EU’s interesse.

 

-             Det har været regeringens opfattelse, at vi ikke ville tage stilling til spørgsmÃ¥let om nye parallelaftaler, før vi har de parallelaftaler, der var under forhandling pÃ¥ plads. Det vil sige aftalerne om Dublin-forordningen og Eurodac-fingeraftrykssystemet samt forkyndelsesforordningen og Bruxelles I-forordningen pÃ¥ justitsministerens omrÃ¥de.

 

-             PÃ¥ mit omrÃ¥de er der som bekendt indgÃ¥et en parallelaftale om Dublin- og Eurodacforordningerne.

 

-             Parallelaftalen betyder, at Danmark deltager i Dublin-forordningen, der regulerer hvilket land, der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning og Eurodac-fingeraftrykssystemet, der er en database over fingeraftryk for personer, der har søgt asyl i et EU-land.

 

-             Parallelaftalen er et godt eksempel pÃ¥ en situation, hvor bÃ¥de Danmark og EU begge har væsentlig interesse i ordningen. PÃ¥ dette omrÃ¥de deltog vi i øvrigt allerede i en mellemstatslig konvention – Dublin-konventionen – og det har utvivlsomt spillet ind i Kommissionens beslutning om, at det var hensigtsmæssigt med en parallelaftale.

 

-             PÃ¥ justitsministerens omrÃ¥de er de to parallelaftaler pÃ¥ civilrettens omrÃ¥de netop indgÃ¥et.

 

-             Set i dette lys er tiden altsÃ¥ kommet til at genoverveje spørgsmÃ¥let om parallelaftaler, og det har regeringen gjort.

 

-             Det er fortsat regeringens holdning, at eventuelle nye danske anmodninger om parallelaftaler bør reserveres til retsakter, hvor der er væsentlige danske interesser pÃ¥ spil, og hvor det samtidig er vurderingen, at ogsÃ¥ Fællesskabet har interesse i at indgÃ¥ en parallelaftale med Danmark. Parallelaftalen skal sÃ¥ledes reserveres til de helt særlige tilfælde og dermed være undtagelsen og ikke hovedreglen.

 

-             Regeringen agter sÃ¥ledes fortsat at respektere de af Kommissionen opstillede kriterier.

 

-             Det er ligeledes regeringens opfattelse, at der ikke bør anmodes om parallelaftaler for sÃ¥ vidt angÃ¥r EU-retsakter, der alene er regelharmoniserende og dermed er uden væsentlige gensidige forpligtelser. For sÃ¥ vidt angÃ¥r disse retsakter kan Dan­mark egenhændigt indføre tilsvarende nationale regler, og det er ikke nødvendigt med en parallelaftale.

 

-             Som et eksempel kan jeg nævne familiesammenføringsdirektivet.  Som bekendt adskiller dette direktiv sig fra de danske regler, blandt andet i forhold til 24-Ã¥rsreglen.

 

-             Men Danmark ville jo rent nationalt kunne ændre udlændingeloven, sÃ¥ den var i overensstemmelse med EU's familiesammenføringsdirektiv – hvis vi – det vil sige et flertal i Folketinget – altsÃ¥ mÃ¥tte ønske det.

 

-             Der er sÃ¥ledes ikke behov for en parallelaftale for at opnÃ¥ de samme regler som i EU.

 

-             Dette var netop ikke tilfældet med parallelaftalen om Dublin- og Euorodacforordningen. Her ville vi i Danmark ikke nationalt kunne bestemme, at andre lande skulle acceptere at tage asylansøgere tilbage fra Danmark, fordi de først havde søgt asyl i det pÃ¥gældende land.

 

-             Det krævede en parallelaftale.

 

-             I forbindelse med forberedelsen af dette møde har vi i Integrationsministeriet set nærmere pÃ¥, om der ud fra de nævnte kriterier kunne være grundlag for at overveje en parallelaftale inden for andre omrÃ¥der.

 

-             Det, vi fandt frem til, var, at der for tiden ikke ses at være sager, hvor der ud fra de ovennævnte kriterier synes at være grundlag for at søge nye parallelaftaler.

 

-             Dog kan det være interessant at se nærmere pÃ¥ det sÃ¥kaldte forskerdirektiv. Efter dette direktiv skal forskeren have mulighed for at tage ophold i et andet EU-land, end der, hvor han eller hun har fÃ¥et opholdstilladelse, med henblik pÃ¥ dér at udføre en del af forskningsprojektet.

 

-             Danmark kan ikke selv gennemføre sÃ¥danne regler, da vi jo ikke kan bestemme, at andre lande skal tage imod forskere, der har fÃ¥et opholdstilladelse i Danmark.

 

-             Om det er realistisk at anmode om en parallelaftale, og om kriterierne for sÃ¥ vidt angÃ¥r væsentlige interesse for bÃ¥de Danmark og Fællesskabet er opfyldt, vil dog skulle undersøges nærmere.

 

-             Jeg vil gerne forsikre udvalget om, at eventuelle beslutninger om nye parallelaftaler om forskerdirektivet eller andre fremtidige retsakter vil blive taget efter tæt dialog med Folketingets Europaudvalg.  

 

[Parallelaftaler om fondene]

-             Udvalget har tidligere spurgt til muligheden for parallelaftaler om de tre fonde, som Danmark ikke kan deltage i. Det vil sige flygtningefonden, integrationsfonden og tilbagesendelsesfonden.

 

-             Vi vil jo være med i grænsefonden, idet der er tale om en Schengen-retsakt, og vi er i øvrigt med i alle gældende Schengen-regler.

 

-             PÃ¥ dette punkt vil jeg gerne fremhæve, at alle fondene nødvendigvis skal ses i sammenhæng med den harmonisering af reglerne pÃ¥ omrÃ¥det, der er gennemført.

 

-             Fondene er først og fremmest et udtryk for solidaritet og skal blandt andet understøtte landenes implementering af de grundlæggende retsakter pÃ¥ asyl- og indvandringsomrÃ¥det.

 

-             Danmark er som bekendt ikke med i de underliggende retsakter, og allerede derfor er der ikke grundlag for at anmode om en parallelaftale om fondene.  

 

-             Det er min klare vurdering, at Kommissionen i øvrigt ikke vil finde de grundlæggende kriterier for parallelaftaler opfyld – nemlig at der ogsÃ¥ foreligger en interesse for Fællesskabet.  

 

-             Jeg kan i øvrigt nærmest høre Kommissionen anføre, at Danmark Ã¥benbart gerne vil have del i EU’s midler, men ikke vil være forpligtet af EU’s regler. 

 

-             Helt umiddelbart kunne det være meget fristende at bede om at være med i fondene, men jeg vurderer det ikke som en farbar vej.