Udenrigsudvalget 2006-07
URU Alm.del Bilag 97
Offentligt
344269_0001.png
344269_0002.png
344269_0003.png
344269_0004.png
344269_0005.png
Folketingets AdministrationUdvalg og delegationerTlf.: 33 37 55 00
Christiansborg den 8. januar 2007
Resumé af Udenrigsudvalgets studierejse til Nepal

Deltagere: Formand Steen Gade (SF), Eyvind Vesselbo (V), Kirsten Brosbøl (S)

Referent:

Lis Grønnegård RasmussenIndledningEn delegation på 3 medlemmer af Udenrigsudvalget var fra den 26. november til 2. december 2006på studierejse i Nepal. Formålet med rejsen var at studere danske bistandsprojekter samt demokratise-rings- og fredsprocessen. Rejsen fandt sted på et meget aktuelt tidspunkt. Den 21. november 2006havde den nepalesiske regering og maoisterne underskrevet en fredsaftale, og dermed afsluttet en 10års lang konflikt, som havde kostet mange menneskeliv og standset landets udvikling.Nepal har 26 millioner indbyggere. 40 procent af befolkninger er under 14 år. 86 procent er hinduer,8 procent budister. I 1996 levede 44 procent af befolkningen under fattigdomsgrænsen, i 2004 vartallet reduceret til 36 procent. Landbrug udgør 36 procent af BNP. Særligt kvindernes og pigernessituation er meget barsk i Nepal, idet hinduismen foreskriver, at det er mændene og sønnerne, der harbetydning. Selvom det siden 1964 har været forbudt at diskriminere befolkningsgrupper i Nepal, erstore grupper – dalitterne – udstødte i samfundet. Marginalisering af dalitterne har strakt sig over tu-sinde af år og problematikken er dybt rodfæstet i Nepal religion, historie, kultur og økonomi. Dalit-terne er blandt de fattigste i landet, og de diskrimineres på mange måder såvel politisk som økono-misk.Danmark brugte i 2006 155 mio. kr. på udviklingsbistand i Nepal. Ifølge ambassaden har dansk bi-standspolitik fokus på 3 hovedudfordringer: Fred, demokrati og udvikling. Danmark er sammen medNorge og Finland hovedsponsorer inden for uddannelse. Resultaterne er mærkbare, selvom der erlang vej inden alle får en skolegang. Bistandspolitikken fokuserer også på energi, good governanceog menneskerettigheder. På Finansloven for 2207 er der derudover afsat 50. mio. kr. til fremme affreds- og demokratiprocessen.FredsaftalenFredsaftalen fastslår, at der skal etableres en interimforfatning, et interimparlament og en interimrege-ring i perioden frem til etableringen af en forfatningsgivende forsamling. Den forfatningsgivendeforsamling skal regere, indtil et nyt valg kan holdes på grundlag af den nye forfatning. Denne faseformodes at tage op til 2 år. Et lille kuriosum var, at forhandlinger om interimsforfatningen fandt stedpå hotellet samtidig med, at delegationen boede der. Forhandlingerne om en interimsforfatning ernæsten færdige, og der er enighed om, maoisterne får medansvar og ikke blot stiller krav, og de skalderfor deltage i interimsregeringen og interimsparlamentet.I november 2005 indgik Syvpartialliancen og maoisterne en indledende aftale om at skabe fred ogdemokrati. Aftalen var et første skridt i kampen mod kongen og for at skabe demokrati. Begge parter
-2-
forstår, at befolkningen ønsker demokrati, overholdelse af menneskerettigheder og økonomisk frem-gang. Parterne har forstået, at uoverensstemmelser ikke kan løses militært, men må ske gennem poli-tisk dialog. Folkets ønsker kom klart til udtryk under den omfattende folkelige opstand i april 2006,da kongen, som havde gjort sig til enehersker i februar 2005, var tvunget til at genetablere demokratiog træde tilbage som regeringsoverhoved. Kongens rolle har været et centralt spørgsmål i fredsfor-handlingerne. Maoisterne ønsker en republik, da de mener, at kongen sammen med hæren sidengrundloven i 1990 reelt har forhindret et ægte demokrati og støttet landets elite. Kong Gyanendra, derovertog magten efter drabet på broderen i 2001, manipulerede med magten og gjorde sig til eneher-sker uden hensyn til de demokratiske kræfter i landet. I fredsaftalen står, at den forfatningsgivendeforsamling i det første møde skal stemme om Nepal skal beholde monarkiet.Danmark og det internationale samfund har støttet demokratiserings- og fredsprocessen og har spilleten væsentlig rolle i fredsaftalens gennemførelse, hvilket delegationen oplevede under studieturensbesøg. FN kommer også til at spille en vigtig rolle i processen.Møder om fredsprocessen og den politiske situationDelegationen besøgte en række personer, partier, organisationer m.v. for at drøfte nærmere om freds-processen, som dansk bistandspolitik har bidraget positivt til gennem forskellige initiativer og projek-ter.FN´s generalsekretær har en personlig repræsentant udsendt i Nepal. Delegationen skulle have mødtIan Martin, men han var bortrejst, og derfor sendte han en af sine medarbejdere. FN´s sikkerhedsrådskal give mandat til en egentlig FN mission, som skal hjælpe landet gennem et valg ikke bare vedovervågning, men også gennem teknisk bistand. Mange FN organisationer forsøges inddraget i pro-cessen. Det er en yderst vanskelig opgave, idet sikkerheden i terrænet gør overvågningen af valget ivisse området meget svært. Maoisterne har haft militær kontrol med store dele af landområderne, ogen vigtig del af fredsaftalen er, at de skal afvæbnes. Ifølge FN bør maoisterne inddrages i regeringen,således at de bliver medansvarlig for at levere resultater og ikke bare løfter og varm luft. USA ogIndien er meget skeptiske over for maoisternes intentioner, men vil tilsyneladende acceptere en sik-kerhedsresolution med en tidsplan, der tidsbegrænser FN´s tilstedeværelse. Det er endnu ikke beslu-tet, hvilket valgsystem Nepal skal have. Det er en stor udfordring, idet landet er meget divergeret medetniske grupper, kaster, geografi m.v. Det bliver ikke det engelske valgsystem, hvor vinderen tagerdet hele, der bliver besluttet, men omvendt er et valgsystem som det danske ifølge FN´s repræsentantfor kompliceret.Delegationen mødtes med formanden for parlamentet. Subash Nemwang kommer fra det store partiCDN-UML. Nemwang har en svær opgave med at sikre, at parlamentet på den ene side fungerer ogpå den anden side ikke går for vidt, hvilket kan skade fredsprocessen. Det er afgørende, at parlamen-tet fokuserer kræfterne på arbejdet med at implementere fredsprocessen og dermed signalerer at par-lamentet har en ”midlertidig” status. Folketinget har i øvrig gennem 90erne deltaget i samarbejde medUdenrigsministeriet med udviklingen af det nepalesiske parlament. Bl.a. er udstyret i parlamentssalendansk finansieret.Delegationen havde også lejlighed til at mødes med landets tre største partier samt Maoisterne for atdrøfte den aktuelle politiske situation og mulighederne for konkrete fremskidt i fredsprocessen. Undermøderne med henholdsvis Nepali Congress, Nepali Congress Democratic Og Communist Party ofNepal – United Marxist Leninist fremgik det, at partierne var relative optimistiske med hensyn tilprocessen og samarbejdet med maoisterne. De så ingen andre muligheder end at fortsætte, dog varNapali Congress Democratic meget skeptiske over for maoisterne og understregede betydningen af, atder kom mange monitorer fra det internationale samfund. Maoisterne markerede, at det for dem varhelt afgørende, at den feudale samfundopbygning med kongemagt skulle afskaffes. Delegationens
-3-
medlemmer opfordrede partierne til at inddrage dalitterne, kvinderne og andre sårbare grupper i sam-fundet. Delegationen markerede overfor maoisterne demokratiets spilleregler og nødvendigheden afen troværdig afvæbning af deres styrker. Samtidig markerede delegationen, at Danmark naturligvisfortsat vil støtte undervisningsområdet også hvis der kom en maoistisk minister. Delegationen udtryk-te også bekymring for, at de gamle partier og nu også med maoisterne nu bare slås om magten ogglemmer civilsamfundet, som har en stor del af æren for fredsaftalen.Civilsamfundet har en betydelig andel af æren for kongens returnering af magten til de demokratiskekræfter. Danmark reagerede på kongens magtovertagelse den 1. februar 2005 ved at suspendere enrække igangværende aktiviteter og udsætte igangsættelsen af nye programmer. Det indebar desudenen betydelig prioritering af støtten – såvel den politiske som den bistandsmæssige – til de demokrati-ske kræfter i Nepal; ikke mindst i form af støtte til civilsamfundet. Delegationen mødtes med en ræk-ke udvalgte repræsentanter, der udgjorde kernen i det nepalesiske civilsamfund. Repræsentanterneunderstregede, at det er meget vigtig med støtte fra det internationale samfund til at hjælpe regeringenmed menneskerettighedsspørgsmål. De roste Danmark for at have være i front med menneskerettig-hedsproblematikken. Det er vigtigt at holde processen på sporet, understregede repræsentanterne, dermente, at civilsamfundet nu har redskaberne til at fastholde demokratiseringsprocessen i modsætningtil i 90erne, hvor civilsamfundet ikke eksisterede. I 90erne var der ikke så stor folkelig opbakningsom i 2006, hor millioner af mennesker gjorde oprør. Civilsamfundets rolle bliver fremover fortsat atmobilisere befolkningen og skubbe på, så processen ikke stopper. Civilsamfundets rolle er ligeledesat være bindeleddet til omverdenen alene af den grund af mange politikere kun tale nepalsk.Møder med lokale borgergrupper, NGO-repræsentanter, Dalit-repræsentanter m.f.Danidas HUGOUs program sigter bl.a. mod at styrke lokale menneskerettighedsorganisationer. For-målet er at fremme stærke og troværdige menneskerettighedsorganisationer, der er aktivt engagerede ibeskyttelsen og fremme af menneskerettighederne. I Bardiya, som er et af de distrikter i Nepal, der erhårdest ramt af konflikten med maoisterne samt fattigdom og politisk marginalisering, mødtes delega-tionen med repræsentanter fra Informal Sector Service centre (INSEC) samt lokale borgergrupper oghørte om erfaringerne med de dansk støttede projekter. Samarbejdet med INSEC begyndtw i 2004 iform af et toårigt partnerskab rette mod implementering af fredsskabende aktiviteter på lokalt niveau.Gode erfaringer fra de første to år har medført, at en ny fase på 20 måneder blev igangsat i september2006, og aktiviteterne blev udvidet til at omfatte yderligere tre distrikter. Den samlede bevilling afdenne anden fase er ca. DKK 1.400.000.Projektet sigter på at inddrage konfliktens aktører og lokale borgergrupper i en konstruktiv dialog og iet samarbejde om konflikthåndtering. Delegationen mødtes med en række borgergrupper, som allehavde deltaget i menneskerettighedskurser. På kurserne blev de trænet i regel og love og oplært i atargumentere med maoisterne. Deltagerne kom fra omkringliggende landsbyer, som alle var trætte afkrig og frygt. Grupperne har været i dialog med både hæren og maoisterne. Kurset havde ifølge del-tagerne medvirket til at nedbryde diskrimination mod minoriteter. Deltagerne havde også gennemdialog med hæren og maoisterne medvirket til at fanger var blevet løsladt.Kurserne varer typisk 9 måneder, og der er også nedsat ungdomsgrupper. Før dette program var deringen samarbejde blandt de unge, og maoisterne hindrede de unge i at komme ud og mødes. Underkurset lærte de at samarbejde, lære fra sig, forhandle, om menneskerettigheder. Der var også nedsatkvindegrupper med formålet at lære at læse og regne simpelt, forhindre vold i familien, lære at talehøjt samt forhindre børn i at tilslutte sig maoisterne.HUGOU-programmet yder også støtte til en lokalradio, som delegationen besøgte. Radioen sender nu10 timer dagligt til et område, der dækker 750.000 mennesker. Der bor mange fattige, dalitter, analfa-
-4-
beter i området, som gennem radioen kan høre nyheder, debat, undervisning om landbrugsdrift, men-neskerettigheder samt freds- og social skabende emner. Politisk spiller radioen en rolle gennem atvære platform for politiske debatter, ligesom den søger at varetage de fattiges interesser i en potentielkonflikt mellem de kongetro og de regeringstro.UdviklingssamarbejdetNepal har været dansk programsamarbejdslands siden 1989 på baggrund af udbredt fattigdom og enbegyndende demokratiseringsproces. Nepal er et af verdens fattigste lande med et BNI på 280 USD(2005) pr. indbygger. Danmark er blandt de største donorer i Nepal. Udviklingsministeren godkendtei juni 2006 en interim strategi for det danske bistandsarbejde med Nepal for 2006-2007. I denne peri-ode vil Danmark fastholde en betydelig støtte til uddannelses- og energisektoren og fortsætte sinmangeårige støtte til udvikling af en demokratisk kultur og respekten for menneskerettigheder. Der-udover vil Danmark målrettet søge at støtte centrale aspekter af fredsprocessen såsom forfatningsre-former, reform af retssystemet, demobilisering, afvæbning, rehabilitering og genopbygning. Støttenvil blive koordineret i samarbejde med andre donorer. Danmark vil desuden både politisk og økono-misk støtte FN´s engagement i Nepal. Gennem det igangværende menneskerettigheds-program vil detumiddelbart være muligt at støtte visse af de nævnte initiativer til fremme af freds- og demokratise-ringsprocessen. På Finansloven for 2007 er der derudover afsat et tilsagn på 50 millioner kr. til for-målet.
UddannelseDelagationen var på besøg på Bhanu Lower Secondary School i Udahapuri Banke distriktet samtSarba Mangala Higher Secondary Schoole, Panchkhal i Kavre distriktet. Delagationen mødtes ogsåmed en kvindelig voksenundervisningsgruppe; Nepalgunj i Banke distriktet ligesom den mødtes medundervisningsministeren.Nepal har i overensstemmelse med Dakar-beslutningen udarbejdet en national plan for uddannelse tilalle. Den nepalesiske regering stiler mod at nå målsætningen om universel primæruddannelse til alle i2015. I 1998 gik ca. 70,5 procent i skole, i 2006 er tallet steget til 86,8 procent. Det er dog tvivlsomom Nepal med den nuværende indsats når 2015 målene. En stor del af gruppen af børn, der ikke går iskole er piger (ca. 25 procent af pigerne går ikke i skole), etniske minoriteter og dalitter (lavkaster).Regeringen søger at nå disse børn gennem målrettede indsatser, f.eks stipendier rettet mod piger ogdalitter, årlige kampagner for at få alle børn i skole, modermålsundervisning, flere kvindelige lærerog decentralisering af skolesystemet. Planlægningen kan imidlertid i mange tilfælde ikke følge medudviklingen. De vigtigste udfordringer er øget kvalitet af undervisningen, som vil kræve ekstra res-sourcer til bygning af flere skoler, flere klasselokaler, uddannelse og ansættelse af flere gerne kvinde-lige lærere, bedre læreruddannelse og større produktion af undervisningsmateriale og skolebøger.Delegationen erfarede selv udfordringerne i skolesystemet gennem besøgene på skolerne.Voksenundervisningen fandt sted i en lille landsby, hvor 20 kvinder følger et specielt undervisnings-program for voksenundervisning i ruralområderne gennem et år. På kurserne lærer de at læse, skriveog regne på begynderniveau ligesom de lærer om, hvordan de kunne tjene penge f.eks. gennem bank-lån til fåre-, kyllinge- eller grisedrift. Kvinderne berettede om, at undervisningen havde gjort livetlettere, nu kunne de f.eks. læse busnumre, hospitalsoplysninger m.v. Kvinderne lever et meget hårdtliv med arbejde fra tidlig morgen til sen aften, men de forsøger at afsætte tid til undervisningen, hvorde også lærer om familieplanlægning, sundhed, menneskerettigheder. Kvinderne efterspurgte yderli-gere uddannelse i, hvordan de organiserer, driver og optimerer landbruget.
-5-
EnergiNepals geografi gør det vanskeligt at sikre energiforsyningen i fjerne og tyndt befolkede områdergennem central elektrificering. Et vigtig alternativ er derfor decentrale løsninger så som solenergi ogsmå vandkraftværker. Elforsyning kan give lys om aftenen og adgang til radio og TV, hvilket kan ydeet bidrag til uddannelse og demokratisering. Danmark har ydet støtte til energiforsyningen i landom-råderne gennem etablering af små vandkraftanlæg og solenergisystemer samt installation af energief-fektive lerkomfurer med skorsten.Delegationen besøgte en mindre landsby på toppen af et bjerg i Kavrepalanchowk distriktet. Familie-strukturen i husstandene i hovedparten af Nepal er opbygget omkring en ”joint family”, hvor detældste familiemedlem er familieoverhoved og de mandlige efterkommere med deres koner og børndeler bolig, husholdning og har fælles økonomi. En sådan husstand med ofte 15-20 medlemmer ernæ-rer sig typisk ved subsistentlandbrug med dyrkning af ris, majs, linser og sennep. Pengeindkomstersikres ved, at familiemedlemmer søger lønnet arbejde i Kathmandu eller i udlandet. Pengeoverførslerfra familie, der arbejder i udlandet har medført en større pengeindkomst end tidligere, og det er ikkeualmindeligt, at en familie på et år kan spare op til køb af et solenergisystem.Delegationen besigtigede i landsbyen et solenergisystem med en maksimal kapacitet på 36 Watt. Sy-stemet leverede strøm til et mindre antal lamper, en radio og et fjernsyn i 4- 5 timer efter solnedgangog til lys tidlig morgen, når kvindernes arbejdsdag begynder. Et vigtig formål med installationen er atsikre børn lys til lektielæsning, så de kan gennemføre deres skolegang. Desuden betyder lyset, at devoksne kan forlænge arbejdsdagen, så det bliver muligt at sikre højere produktivitet. Endelig kan manvia elektroniske medier få adgang til information, som man tidligere var afskåret fra. Dette er afgø-rende for at sikre modernisering og demokratisk udvikling i Nepal.Delegationen ønsker på ovenstående baggrund at tilkendegive følgende:Som en af de to største donorer skal Danmark fortsat være meget tydeligt til stede i Nepal.Både i forhold i de vigtige bistandsområder, der er valgt og for at støtte fredsprocessen.Fredsprocessen bør gives maksimal betydning i det kommende år.Samtidig er det vigtigt, at de fattigste også oplever, at fredsprocessen sætter gang i en positivog konkret hverdagsforbedring. Det kan handle om reetablering af bortsprængte broer, nyeskoler m.m.De mange tusinde maoistiske soldater, der nu skal afvæbnes bør vies særlig opmærksomhed –f.eks. ved særlige uddannelsesprogrammer, lønudbetaling m.v. for at sikre, at de vil støtte pro-cessen.Danmark bør inspirere til og støtte oprettelse af reelt selvstændige institutioner på menneske-rettighedsområdet, i forhold til kvindernes stilling og i forhold til dalitterne.De eksisterende demokratiseringsprojekter bør videreudvikles under de nye vilkår – også medfokus på pressen.Nepal kunne desuden blive et af de lande, hvor det interkulturelle element i bistanden blev ty-deliggjort i de kommende år. På områder som kunst og kultur og dermed også indirekte bidra-ge til landets turistindustri.Med Nepals mange forskellige etniske grupper, forskellige sprog – og blodige politiske nærefortid – vil det være vigtigt at opbygge en demokratisk tradition, hvor vinderne ikke tager dethele. Decentral opbygning og med brede samlingsregeringer og samarbejde i parlamentet. Ensådan udvikling bør støttes.