Det Udenrigspolitiske Nævn 2006-07, Udenrigsudvalget 2006-07
UPN Alm.del Bilag 43, URU Alm.del Bilag 84
Offentligt
340027_0001.png
340027_0002.png
Supplerende samlenotat vedr. dagsordenspunkt 11 – rådsmøde (almindelige anliggender ogeksterne forbindelser) den 22.-23. januar 2007 –

Somalia

KOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.

1. Resumé

Rådets drøftelse af Somalia forventes at fokusere på sikkerhedssituationen i landet samt rammebetingelserne foren bistandsindsats. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.

2. Baggrund

Den internationalt anerkendte overgangsregering er efter en etiopisk støttet offensiv mod deislamiske domstole i december 2006 rykket ind Mogadishu. Med regeringen på plads ihovedstaden er der udsigt til, at overgangsinstitutionerne kan etablere sig som Somalias reelleregering efter 16 år med kampe mellem krigsherrer og klaner. Overgangsregeringen har vistvilje til dialog med lokale ledere i de tidligere domstolskontrollerede provinser og internationaltarbejdes der på bistå dialogen mellem de relevante parter.Den Afrikanske Union arbejder i øjeblikket på at få sammensat styrkebidrag fra de afrikanskelande til en international mission. Styrken skal bidrage til sikkerheden i Somalia og skabegrundlag for, at de etiopiske styrker, der fortsat befinder sig i landet, kan trækkes ud snarestmuligt. Missionen vil bygge på FN’s sikkerhedsresolution 1725 fra 6. december 2006, der givermandat til indsættelsen af en 8.000 mand styrke i Somalia.EU har fra 2002-2007 under den 8. og 9. Europæiske Udviklingsfond ydet mere end 200 mio.euro i bistand til Somalia. Sammen med Tanzania, Italien, Storbritannien, Sverige og Norge erEU medlem af den internationale kontaktgruppe for Somalia. 15 mio. euro i den EuropæiskeFredsfacilitet er øremærket til Somalia.

3. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Formål og indhold

Statusdrøftelse af den aktuelle situation og udvikling i Somalia, herunder sikkerhedssituationensamt rammebetingelserne for en bistandsindsats.

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller

beskyttelsesniveauet

Drøftelsen af Somalia forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.

9. Høring

Sagen skal ikke i høring.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen vil under drøftelserne i Rådet, fokusere på at sikre, at EU arbejder for en snarligindsættelse af en international styrke i Somalia og samtidig fremmer gennemførelsen af eninklusiv politisk forsoningsproces, der inddrager alle relevante parter.

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

De øvrige EU lande ventes at dele ønsket om en aktiv indsats, herunder indsættelsen af enstyrke og støtte til den politiske dialog mellem overgangsregeringen og relevante parter.

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmødet(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. november 2004.