Bilag                             Journalnummer                                            Kontor                                              Â
-                          104.Benin.815-200-1                 Cotonou                         28. november 2006
a.
Udenrigsministeriet anmoder
hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2006 afgives
tilsagn på 83,6 mio. kr. som en tillægsbevilling til transportsektorprogrammet
i Benin.
Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.
b.
Baggrund
Benins bruttonationalindkomst pr.
indbygger er for 2005 beregnet til USD 510. Realvæksten i BNP pr. indbygger
udgjorde 0,7 pct. i 2005, og den gennemsnitlige årlige realvækst var 1,8 pct.
for perioden 1990-2005. Indbyggertallet skønnedes i 2004 at være 8,2 mio., og
den årlige befolkningstilvækst for perioden 1990-2004 var i gennemsnit 3,3 pct.
Den langfristede offentlige udlandsgæld opgjordes i 2004 til ca. USD 1,8 mia.
Benin er af FN klassificeret som tilhørende gruppen af mindst udviklede lande.
Siden 1990 har Benin gennemgået en bemærkelsesværdig stabil demokra-tiseringsproces. De i forfatningen forudsete demokratiske institutioner er opbygget, og menneskerettighederne respekteres i væsentlig udstrækning. Gennem de sidste 14 år er der afholdt fire præsidentvalg, fire parlaments-valg samt i 2002 det første lokalvalg. Det seneste demokratiske præsident-valg blev afholdt på fredelig vis i marts 2006, hvor Yayi Boni blev udnævnt til landets nye præsident.
Transportsektoren er vigtig for Benins økonomiske udvikling og bidrager med knap 10 pct. af bruttonationalproduktet. Benin er et vigtigt transitland for Nigeria, Burkina Faso og Niger. Told og afgifter på ind- og udførsel af varer udgør 50 pct. af statens samlede indtægter, og Benin har mulighed for langt stærkere at udnytte sin strategiske placering til at øge beskæftigelse og indtjening fra service- og transportsektorerne. Samtidig spiller transport-sektoren en vigtig rolle for den nationale handel samt for udviklingen i landdistrikterne og dermed fattigdomsbekæmpelsen i landet. Transport-sektoren bidrager således til at fremme følgende overordnede aspekter: (1) Handel mellem by og landområder, (2) Eksport af bomuld og andre landbrugsprodukter og (3) Transittrafik og handel med nabolandene.
Projektbeskrivelse
Der blev i 2005 afgivet tilsagn om samlet støtte til transportsektorpro-grammet
i Benin på 378,6 mio. kr. Bevillingen var hjemlet direkte på finansloven. Under bevillingen udgør konstruktionsarbejdet på hovedvejen 120,7 mio. kr.
Entreprenøropgaven var første gang i EU-udbud i foråret 2006, men udbuddet blev
annulleret på grund af manglende konkurrence. Udbudsforretningen blev
efterfølgende genoptaget. Udenrigsministeriet modtog i alt 4 tilbud, hvoraf det
billigste var 76 mio. kr. dyrere end budgettet på 120,7 mio. Der søges derfor om en tillægsbevilling med henblik på at
gennemføre konstruktionsarbejdet på hovedvejen.
Efterfølgende analyser viser, at den store forskel mellem estimat og tilbud primært skyldes de stigende oliepriser. Således er råolieprisen pr. tønde steget fra ca. USD 30 til over USD 60 i perioden fra prissætning af projektet frem til tidspunktet for afgivelse af entreprenørernes tilbud. Ifølge det ansvarlige rådgiverfirma, som bistår med udbudsforretningen, er det billigste tilbud på 196,7 mio. kr. konkurrencedygtigt. Vejens samfunds-økonomiske forrentning ændres ikke væsentligt, idet de højere anlægs-omkostninger delvist modsvares af besparelser på udgiften til brændstof for trafikanterne efter rehabilitering af vejen.
Det udviklingsmæssige formål med transportsektorprogrammet, hvori hovedvejen er en væsentlig komponent, er at bidrage til en accelereret økonomisk udvikling og fattigdomsreducering via reducerede transport-omkostninger og bedre adgang til økonomisk produktive og samfunds-mæssigt isolerede områder. I overensstemmelse med Benins nationale fattigdomsstrategi vil programmet opbygge og vedligeholde et vejnet bestående af biveje, regionalveje og hovedveje.
Hovedvejskomponenten omfatter rehabilitering af 43,2 km. hovedvej fra Pobé til Kétou og er i dag i yderst dÃ¥rlig stand. Den er udsat for tung trafik bl.a. fra de nordlige bomuldsproducerende omrÃ¥der til den ved vejen beliggende bomuldsbearbejdningsfabrik, samt trafik til og fra en cement-fabrik, der ligeledes er beliggende ved vejen. Desuden udgør omrÃ¥det omkring vejen, og især øst for vejen ind mod Nigeria, et vigtigt â€kornkammerâ€, hvor Benins vigtigste produktion af majs finder sted. Vejen har ifølge landets nationale strategi for vejsektoren særdeles høj prioritet, idet den udgør en del af den vigtige korridor mellem Togo og Nigeria.
Budget
Det samlede budget andrager 83,6 mio. kr. fordelt på følgende poster:
Ekstrabevilling sektorkomponent 1, Hovedvej......................... 76,0 mio. kr.
Budgetmargin................................................................................ 7,6 mio. kr.
I alt............................................................................................... 83,6 mio. kr.
Tilsagnet
vil blive afholdt med 83,6 mio. kr. under § 06.32.01.16. Benin.
Væsentlige risikoelementer
De væsentligste risikoelementer i forbindelse med
gennemførelse af projektet er ekspropriering og
flytning af forsyningsledninger. Et tættere samarbejde med det beninske
transportministerium er allerede sat i gang og et forstærket tilsyn af den
rådgivende ingeniør vil blive iværksat for at minimere disse risici. Desuden er
hovedvejen hovedsagelig beliggende udenfor bygrænser, hvorfor de nævnte risici
er betydeligt mindre end tilfældet har været med tidligere dansk-finansierede
hovedvejsrenoveringer i Benin.
c.
Sagen forelægges
Finansudvalget, da der er tale om en tillægsbevilling, som ikke er hjemlet i
finansloven.
d.
Forslaget er tiltrådt af
Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.
e.
Under henvisning til
ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at
der i finansåret 2006 afgives tilsagn på
83,6 mio. kr. som en tillægsbevilling til transportsektorprogrammet i Benin.
Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven for 2006 stilles
til rådighed for udviklingslandene under § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika.
f. Finansministeriets tilslutning foreligger.