Folketingets Finansudvalg

Bilag                              Journalnummer                                             Kontor                                               

-                           104.Benin.815-200-1                  Cotonou                          28. november 2006


a.              Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansÃ¥ret 2006 afgives tilsagn pÃ¥ 83,6 mio. kr. som en tillægsbevilling til transportsektorprogrammet i Benin.

Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.

b.             Baggrund
Benins bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2005 beregnet til USD 510. Realvæksten i BNP pr. indbygger udgjorde 0,7 pct. i 2005, og den gennemsnitlige årlige realvækst var 1,8 pct. for perioden 1990-2005. Indbyggertallet skønnedes i 2004 at være 8,2 mio., og den årlige befolkningstilvækst for perioden 1990-2004 var i gennemsnit 3,3 pct. Den langfristede offentlige udlandsgæld opgjordes i 2004 til ca. USD 1,8 mia. Benin er af FN klassificeret som tilhørende gruppen af mindst udviklede lande.

 

Siden 1990 har Benin gennemgået en bemærkelsesværdig stabil demokra-tiseringsproces. De i forfatningen forudsete demokratiske institutioner er opbygget, og menneskerettighederne respekteres i væsentlig udstrækning. Gennem de sidste 14 år er der afholdt fire præsidentvalg, fire parlaments-valg samt i 2002 det første lokalvalg. Det seneste demokratiske præsident-valg blev afholdt på fredelig vis i marts 2006, hvor Yayi Boni blev udnævnt til landets nye præsident.

 

Transportsektoren er vigtig for Benins økonomiske udvikling og bidrager med knap 10 pct. af bruttonationalproduktet. Benin er et vigtigt transitland for Nigeria, Burkina Faso og Niger. Told og afgifter på ind- og udførsel af varer udgør 50 pct. af statens samlede indtægter, og Benin har mulighed for langt stærkere at udnytte sin strategiske placering til at øge beskæftigelse og indtjening fra service- og transportsektorerne. Samtidig spiller transport-sektoren en vigtig rolle for den nationale handel samt for udviklingen i landdistrikterne og dermed fattigdomsbekæmpelsen i landet. Transport-sektoren bidrager således til at fremme følgende overordnede aspekter: (1) Handel mellem by og landområder, (2) Eksport af bomuld og andre landbrugsprodukter og (3) Transittrafik og handel med nabolandene.


Projektbeskrivelse
Der blev i 2005 afgivet tilsagn om samlet støtte til transportsektorpro-grammet i Benin på 378,6 mio. kr. Bevillingen var hjemlet direkte på finansloven. Under
bevillingen udgør konstruktionsarbejdet på hovedvejen 120,7 mio. kr. Entreprenøropgaven var første gang i EU-udbud i foråret 2006, men udbuddet blev annulleret på grund af manglende konkurrence. Udbudsforretningen blev efterfølgende genoptaget. Udenrigsministeriet modtog i alt 4 tilbud, hvoraf det billigste var 76 mio. kr. dyrere end budgettet på 120,7 mio. Der søges derfor om en tillægsbevilling med henblik på at gennemføre konstruktionsarbejdet på hovedvejen.

 

Efterfølgende analyser viser, at den store forskel mellem estimat og tilbud primært skyldes de stigende oliepriser. Således er råolieprisen pr. tønde steget fra ca. USD 30 til over USD 60 i perioden fra prissætning af projektet frem til tidspunktet for afgivelse af entreprenørernes tilbud. Ifølge det ansvarlige rådgiverfirma, som bistår med udbudsforretningen, er det billigste tilbud på 196,7 mio. kr. konkurrencedygtigt. Vejens samfunds-økonomiske forrentning ændres ikke væsentligt, idet de højere anlægs-omkostninger delvist modsvares af besparelser på udgiften til brændstof for trafikanterne efter rehabilitering af vejen.

 

Det udviklingsmæssige formål med transportsektorprogrammet, hvori hovedvejen er en væsentlig komponent, er at bidrage til en accelereret økonomisk udvikling og fattigdomsreducering via reducerede transport-omkostninger og bedre adgang til økonomisk produktive og samfunds-mæssigt isolerede områder. I overensstemmelse med Benins nationale fattigdomsstrategi vil programmet opbygge og vedligeholde et vejnet bestående af biveje, regionalveje og hovedveje.

 

Hovedvejskomponenten omfatter rehabilitering af 43,2 km. hovedvej fra Pobé til Kétou og er i dag i yderst dårlig stand. Den er udsat for tung trafik bl.a. fra de nordlige bomuldsproducerende områder til den ved vejen beliggende bomuldsbearbejdningsfabrik, samt trafik til og fra en cement-fabrik, der ligeledes er beliggende ved vejen. Desuden udgør området omkring vejen, og især øst for vejen ind mod Nigeria, et vigtigt ”kornkammer”, hvor Benins vigtigste produktion af majs finder sted. Vejen har ifølge landets nationale strategi for vejsektoren særdeles høj prioritet, idet den udgør en del af den vigtige korridor mellem Togo og Nigeria.

 

Budget
Det samlede budget andrager 83,6 mio. kr. fordelt på følgende poster:

Ekstrabevilling sektorkomponent 1, Hovedvej......................... 76,0 mio. kr.

Budgetmargin................................................................................ 7,6 mio. kr.

I alt............................................................................................... 83,6 mio. kr.

 

Tilsagnet vil blive afholdt med 83,6 mio. kr. under § 06.32.01.16. Benin.

Væsentlige risikoelementer
De væsentligste risikoelementer i forbindelse med gennemførelse af projektet er
ekspropriering og flytning af forsyningsledninger. Et tættere samarbejde med det beninske transportministerium er allerede sat i gang og et forstærket tilsyn af den rådgivende ingeniør vil blive iværksat for at minimere disse risici. Desuden er hovedvejen hovedsagelig beliggende udenfor bygrænser, hvorfor de nævnte risici er betydeligt mindre end tilfældet har været med tidligere dansk-finansierede hovedvejsrenoveringer i Benin.

c.              Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en tillægsbevilling, som ikke er hjemlet i finansloven.

d.             Forslaget er tiltrÃ¥dt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.

e.              Under henvisning til ovenstÃ¥ende anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansÃ¥ret 2006 afgives tilsagn pÃ¥
83,6 mio. kr. som en tillægsbevilling til transportsektorprogrammet i Benin.

Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven for 2006 stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika.

 

f.               Finansministeriets tilslutning foreligger.