Bilag                             Journalnummer                                            Kontor                                              Â
                           104.C.90.e-7.                             Amb. Rom                     20. November 2006
a.
Udenrigsministeriet anmoder
hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2006 gives tilsagn
om et dansk bidrag på 60 mio. kr. til den 7. genopfyldning af FN’s
Internationale Fond for Landbrugsudvikling (IFAD). Danmarks betalinger vil
finde sted ved udstedelse af årlige statsforskrivninger i 2007, 2008 og 2009.
Â
Forslaget medfører ikke merudgifter i finansårene.
b.
Baggrund
IFAD blev
oprettet i 1977. Fonden, som finansieres ved periodiske genopfyldninger, har
til formål at yde lån på gunstige vilkår til projekter og programmer i
udviklingslandene med sigte på at øge fødevareproduktionen, forbedre
ernæringsforhold og bekæmpe fattigdom i landområderne. IFAD arbejder
fortrinsvis i de mindst udviklede lande, hvor målgruppen udgøres af de
fattigste befolkningsgrupper i landområderne. I henhold til gældende
retningslinier ydes mindst 67 pct. af IFAD's lån på meget gunstige vilkår til
udviklingslande med et BNI per indbygger på under USD 1.175 (2006). Endvidere
forudses mindst 36,8 pct. af alle lån at gå til Afrika syd for Sahara. IFAD
støtter et bredt spektrum af aktiviteter inden for landbrugssektoren. Et af
hovedmålene er at give udviklingslandene mulighed for at afprøve nye og
innovative investeringsmuligheder i landområderne, som kan gentages af andre og
mere ressourcestærke partnere. Henset til den vigtige rolle kvinder spiller i landbrugssektoren
i udviklingslandene, har kønsaspektet en fremtrædende plads i aktiviteterne. Ligeledes
indarbejdes miljømæssige hensyn samt hensyn til oprindelige folks vilkår.
Internationalt har IFAD gennem årene været vurderet som en velfungerende organisation, men en uafhængig ekstern evaluering af IFAD afsluttet i foråret 2005 indeholdt kritiske bemærkninger om effektiviteten og den langsigtede virkning af organisationens arbejde. IFAD har siden hen iværksat en reformproces med henblik på at adressere de kritiserede forhold.
IFAD havde i 2005 et udlånsniveau på USD 485 mio. fordelt på 31 nye projekter. Dertil kom et program for supplerende gavebistand på USD 36,6 mio. til finansiering af bl.a. forskning og teknisk rådgivning.
Det danske bidrag til 6. genopfyldning var 170 mio. kr. (USD 22 mio.) (Akt 129 21/5-2003).
        Projektbeskrivelse
I december 2005 afsluttedes forhandlingerne om den 7. genopfyldning af fonden med et måltal på USD 720 mio. fastsat på grundlag af tilsagn om i alt USD 612,5 mio. Det udgør en stigning på 20 pct. i forhold til 6. genopfyldning. I henhold til gældende regler kan IFAD først give tilsagn om lån under den 7. genopfyldning, når der fra medlemskredsen er givet bindende tilsagn for mindst 50 pct. af genopfyldningen. Målet er at dette skal ske inden den 1. januar 2007. Man ønsker derfor fra dansk side at give et bindende tilsagn til den 7. genopfyldning af IFAD inden udgangen af 2006, uanset at udgiften (udstedelsen af statsforskrivningerne) først afholdes i 2007, 2008 og 2009.
Resultatet af
forhandlingerne om 7. genopfyldning viderefører linien fra den 6. genopfyldning
i retning af styrket strategisk fokus som en forudsætning for en bedre
udnyttelse af Fondens komparative fordele. Med den iværksatte handlingsplan
(2006–08) er der skabt et solidt og målrettet grundlag for at korrigere de
mangler, som den uafhængige eksterne evaluering påviste vedrørende IFAD’s
tilrettelæggelse af program-virksomheden, herunder behovet for styrkelse af
organisationens landekapacitet og involvering i overvågning af programmerne.
Den videre udvikling af resultatbaseret ledelse er en vigtig prioritet.
Â
Budget
Det samlede budget for bevillingen andrager 60 mio. kr. (ca. USD 9,9 mio.).
Dette bidrag til den 7. genopfyldning vil placere Danmark som den 19. største
bidragyder. Danmarks årlige betalinger vil finde sted ved udstedelse af tre
statsforskrivninger fordelt med én i hvert af årene 2007, 2008 og 2009.
Udgiften til de årlige statsforskrivninger vil i 2007, 2008 og 2009 blive
afholdt under § 06.36.04.11. FN's Landbrugsudviklingsfond
(IFAD).
Væsentlige
risikoelementer
Det er almindelig anerkendt, at den reformdagsorden, som ligger i IFAD’s
handlingsplan, er meget ambitiøs, og at det vil stille meget store krav til
såvel ledelse som medarbejdere at gennemføre den med de ønskede resultater.
Der er bred støtte i IFAD’s medlemskreds til en målrettet gennemførelse af handlingsplanen, og en erklæret villighed til at gennemføre evt. nødvendige tilpasninger. En balanceret vurdering synes at være, at IFAD er på rette kurs, men det er usikkert, hvorvidt alle de opstillede mål vil kunne realiseres fuldt ud inden for den forudsete tidsfrist.
c.
Sagen forelægges
Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften
overstiger 30 mio. kr.
d.
Forslaget er tiltrådt af
Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.
e.
Under henvisning til
ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at
der i finansåret 2006 gives tilsagn om et dansk bidrag på 60 mio. kr. til den
7. genopfyldning af FN’s Internationale Fond for Landbrugsudvikling (IFAD).
Danmarks betalinger vil finde sted ved udstedelse af årlige statsforskrivninger
i 2007, 2008 og 2009.
Â
Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven 2007, 2008 og 2009
stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.36.04. FN's Landbrugs-,
Fødevare- og Ernæringsprogrammer.
f. Finansministeriets tilslutning foreligger.