Folketingets Finansudvalg

Bilag                              Journalnummer                                             Kontor                                               

                            104.C.90.e-7.                              Amb. Rom                      20. November 2006


a.              Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansÃ¥ret 2006 gives tilsagn om et dansk bidrag pÃ¥ 60 mio. kr. til den 7. genopfyldning af FN’s Internationale Fond for Landbrugsudvikling (IFAD). Danmarks betalinger vil finde sted ved udstedelse af Ã¥rlige statsforskrivninger i 2007, 2008 og 2009.
 
Forslaget medfører ikke merudgifter i finansårene.

b.             Baggrund
IFAD blev oprettet i 1977. Fonden, som finansieres ved periodiske genopfyldninger, har til formål at yde lån på gunstige vilkår til projekter og programmer i udviklingslandene med sigte på at øge fødevareproduktionen, forbedre ernæringsforhold og bekæmpe fattigdom i landområderne. IFAD arbejder fortrinsvis i de mindst udviklede lande, hvor målgruppen udgøres af de fattigste befolkningsgrupper i landområderne. I henhold til gældende retningslinier ydes mindst 67 pct. af IFAD's lån på meget gunstige vilkår til udviklingslande med et BNI per indbygger på under USD 1.175 (2006). Endvidere forudses mindst 36,8 pct. af alle lån at gå til Afrika syd for Sahara. IFAD støtter et bredt spektrum af aktiviteter inden for landbrugssektoren. Et af hovedmålene er at give udviklingslandene mulighed for at afprøve nye og innovative investeringsmuligheder i landområderne, som kan gentages af andre og mere ressourcestærke partnere. Henset til den vigtige rolle kvinder spiller i landbrugssektoren i udviklingslandene, har kønsaspektet en fremtrædende plads i aktiviteterne. Ligeledes indarbejdes miljømæssige hensyn samt hensyn til oprindelige folks vilkår.

 

Internationalt har IFAD gennem årene været vurderet som en velfungerende organisation, men en uafhængig ekstern evaluering af IFAD afsluttet i foråret 2005 indeholdt kritiske bemærkninger om effektiviteten og den langsigtede virkning af organisationens arbejde. IFAD har siden hen iværksat en reformproces med henblik på at adressere de kritiserede forhold.



IFAD havde i 2005 et udlånsniveau på USD 485 mio. fordelt på 31 nye projekter. Dertil kom et program for supplerende gavebistand på USD 36,6 mio. til finansiering af bl.a. forskning og teknisk rådgivning.

 

Det danske bidrag til 6. genopfyldning var 170 mio. kr. (USD 22 mio.) (Akt 129 21/5-2003).

 

         Projektbeskrivelse

I december 2005 afsluttedes forhandlingerne om den 7. genopfyldning af fonden med et måltal på USD 720 mio. fastsat på grundlag af tilsagn om i alt USD 612,5 mio. Det udgør en stigning på 20 pct. i forhold til 6. genopfyldning. I henhold til gældende regler kan IFAD først give tilsagn om lån under den 7. genopfyldning, når der fra medlemskredsen er givet bindende tilsagn for mindst 50 pct. af genopfyldningen. Målet er at dette skal ske inden den 1. januar 2007. Man ønsker derfor fra dansk side at give et bindende tilsagn til den 7. genopfyldning af IFAD inden udgangen af 2006, uanset at udgiften (udstedelsen af statsforskrivningerne) først afholdes i 2007, 2008 og 2009.

 

Resultatet af forhandlingerne om 7. genopfyldning viderefører linien fra den 6. genopfyldning i retning af styrket strategisk fokus som en forudsætning for en bedre udnyttelse af Fondens komparative fordele. Med den iværksatte handlingsplan (2006–08) er der skabt et solidt og målrettet grundlag for at korrigere de mangler, som den uafhængige eksterne evaluering påviste vedrørende IFAD’s tilrettelæggelse af program-virksomheden, herunder behovet for styrkelse af organisationens landekapacitet og involvering i overvågning af programmerne. Den videre udvikling af resultatbaseret ledelse er en vigtig prioritet.
 
Budget
Det samlede budget for bevillingen andrager 60 mio. kr. (ca. USD 9,9 mio.). Dette bidrag til den 7. genopfyldning vil placere Danmark som den 19. største bidragyder. Danmarks årlige betalinger vil finde sted ved udstedelse af tre statsforskrivninger fordelt med én i hvert af årene 2007, 2008 og 2009. Udgiften til de årlige statsforskrivninger vil i 2007, 2008 og 2009 blive afholdt under
§ 06.36.04.11. FN's Landbrugsudviklingsfond (IFAD).


Væsentlige risikoelementer
Det er almindelig anerkendt, at den reformdagsorden, som ligger i IFAD’s handlingsplan, er meget ambitiøs, og at det vil stille meget store krav til såvel ledelse som medarbejdere at gennemføre den med de ønskede resultater.

 

Der er bred støtte i IFAD’s medlemskreds til en målrettet gennemførelse af handlingsplanen, og en erklæret villighed til at gennemføre evt. nødvendige tilpasninger. En balanceret vurdering synes at være, at IFAD er på rette kurs, men det er usikkert, hvorvidt alle de opstillede mål vil kunne realiseres fuldt ud inden for den forudsete tidsfrist.

 

c.              Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr.

d.             Forslaget er tiltrÃ¥dt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.

e.              Under henvisning til ovenstÃ¥ende anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansÃ¥ret 2006 gives tilsagn om et dansk bidrag pÃ¥ 60 mio. kr. til den 7. genopfyldning af FN’s Internationale Fond for Landbrugsudvikling (IFAD). Danmarks betalinger vil finde sted ved udstedelse af Ã¥rlige statsforskrivninger i 2007, 2008 og 2009.
 
Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven 2007, 2008 og 2009 stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.36.04. FN's Landbrugs-, Fødevare- og Ernæringsprogrammer.

f.               Finansministeriets tilslutning foreligger.