Folketingets Finansudvalg

Bilag                              Journalnummer                                             Kontor                                               

                            104.Nepal.802-1                        Amb. Kathmandu            10. november 2006


a.              Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansÃ¥ret 2006 afgives tilsagn pÃ¥ 18,2 mio. kr. som en tillægsbevilling til elektrificeringskomponenten under energisektorprogrammet i Nepal.
 
Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.

 

b.             Baggrund
Nepals bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2005 beregnet til USD 280. Realvæksten i BNP pr. indbygger udgjorde 0,2 pct. i 2005, og den gennemsnitlige realvækst var 1,9 pct. for perioden 1990-2005. Indbyggertallet skønnedes i 2004 at være 26,6 mio., og den årlige befolkningstilvækst for perioden 1990-2004 var i gennemsnit 2,4 pct. Den langfristede offentlige udlandsgæld opgjordes i 2004 til ca. USD 3,3 mia. Nepal er af FN klassificeret som tilhørende gruppen af mindst udviklede lande.

Nepal har siden 1996 været præget af en stadigt eskalerende væbnet konflikt mellem kongehuset, det etablerede politiske system og maoistiske oprørere. I februar 2005 tog kongen magten. I april 2006 tvang en folkelig protestbevægelse kongen til at give magten tilbage til de politiske partier. Der arbejdes nu på at etablere en bred samlingsregering, som repræsenterer både maoister og de politiske partier. Nepal er et af de fattigste lande i verden. Det anslås at 31 pct. af befolkningen i 2004 levede under fattigdomsgrænsen. Nepals strategi for fattigdomsbekæmpelse (2002-2007) fokuserer på at forbedre forhold omkring regeringsførelse, social og politisk marginalisering, diskrimination og fattigdom.

 

I 1998 gav Danmark en bevilling på 154 mio. kr. til et nyt energisektorprogram i Nepal (Akt 42 10/11-1998). Programmet havde to hovedkomponenter: En for vedvarende energi og en komponent på 66 mio. kr., der sigtende på at udvide det nationale elnet i Kailali- og Kanchanpurdistrikterne i det sydvestlige Nepal. Komponenten for vedvarende energi er afsluttet og videreføres i et særskilt program med start i 2007. Den anden komponent har været ramt af betydelige forsinkelser. Det skyldes hovedsageligt, at en af de to danske entreprenører på projektet gik i betalingsstandsning i 2004, mens den anden trak sig i 2005, under henvisning til den væbnede konflikt. Det har desuden vist sig, at komponentens design, udført gennem et joint venture mellem to danske konsulentfirmaer, var underdimensioneret i forhold til det forventede elforbrug. Opretholdes designet vil det give anledning til hyppige strømudfald samt lange perioder, hvor spændingen ikke er tilstrækkelig til at drive normale elapparater.

 

Projektbeskrivelse
Tillægsbevillingen har til formål at øge kvaliteten af den elektricitet, der leveres i det af projektet etablerede elfordelingsnet i Kailali og Kanchanpur distrikterne. Det vil ske ved at korrigere de designproblemer projektet har været behæftet med. Dette vil indebære følgende:

I) Det oprindelige design indebar forbindelse af 220 landsbyer i de to distrikter til elnettet fra tre eksisterende hovedtransformatorer. Fem undertransformatorstationer er blevet tilsluttet. Der er endvidere trukket højspændingslinier fra undertransformatorerne til landsbycentre, hvorfra der igen er trukket lavspændingslinier til de enkelte forbrugere. Det reviderede design vil medføre, at der etableres yderligere fire undertransformatorstationer tættere ved forbrugerne, således at længden mellem undertransformatorstation og forbruger ikke kommer til at overstige 10 km. mod tidligere op til 50 km. Med det reviderede design kan kapaciteten i nettet forøges så strømmen kan leveres i tilstrækkeligt omfang og kvalitet. Antallet af landsbyer, der tilknyttes nettet vil være det samme, men det nye design vil medføre, at der leveres elektricitet i en bedre kvalitet, og at antallet af husholdninger der kan blive tilsluttet stiger fra 30.000 til 50.000.

 

II) Elforbrugerkooperativerne forbliver stort set uændret. Der vil blive etableret kooperativer på landsbyniveau som vil eje, operere og vedligeholde det lokale fordelingsnet. Der bliver også etableret en paraplyorganisation, som kan tilbyde kapacitetsopbygning samt administrativ og teknisk støtte til de enkelte kooperativer.

III) Udestående arbejder vil i den sidste del af projektet blive udført af lokale underentreprenører i de to distrikter under tilsyn af en projektimplementeringsenhed i projektområdet bemandet med lokale eksperter. Det overordnede tilsyn vil blive varetaget af den danske rådgiver på energisektorprogrammet.

 

Budget
Det samlede budget andrager 18,2 mio. kr. fordelt på følgende poster:

Konstruktionsarbejder……………………………………..12,7    mio. kr.

Teknisk assistance…………………………………………...  3,0  mio. kr.

Budgetmargin……………………………………………….  1,6  mio. kr.

Rådgiverbistand……………………………………………..  0,9  mio. kr.

I alt………………………………………………………...  18,2  mio. kr.

 

Tilsagnet vil blive afholdt med 18,2 mio. kr. under § 06.32.02.12. Nepal.

Væsentlige risikoelementer
Det kan ikke udelukkes, at projektet vil blive mødt med reaktioner fra lokalt hold, enten fra landsbyer omfattet af elektrificeringen, der er frustrerede over forsinkelserne eller fra landsbyer, der ikke er omfattet. Projektimplementeringsenheden er i løbende dialog med lokalsamfundene, der også inddrages i projektimplementeringen, for at sikre, at dette ikke skader projektets målopfyldelse. Desuden lider det nationale elselskab under betydelige underskud på driften, overbemanding og administrativ ineffektivitet. Det kan ikke udelukkes, at problemerne kan påvirke elselskabets bidrag til komponenten negativt. Ambassaden i Kathmandu vil følge udviklingen i elselskabets bidrag tæt og sikre en rettidig levering heraf. Den manglende effektivitet i det nationale elselskab har ikke hidtil ført til problemer for opfyldelsen af formålet med projektet.

c.              Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en tillægsbevilling til en allerede afgiven bilateral bevilling pÃ¥ 154 mio. kr.

 

d.             Forslaget er tiltrÃ¥dt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.

e.              Under henvisning til ovenstÃ¥ende anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansÃ¥ret 2006 afgives tilsagn pÃ¥ 18,2 mio. kr. som en tillægsbevilling til elektrificeringskomponenten under energisektorprogrammet i Nepal.

Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven for 2006 stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika.

 

f.               Finansministeriets tilslutning foreligger.