Folketingets Finansudvalg

Bilag                              Journalnummer                                             Kontor                                               

                            104.Mali.806.                             AFR                                 30. oktober 2006


a.              Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansÃ¥ret 2006 afgives tilsagn pÃ¥ 65 mio. kr. i støtte til vandressource-forvaltning, vandforsyning og sanitet i Mali.

Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.

b.             Baggrund

Malis bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2005 beregnet til USD 380. Realvæksten i BNP pr. indbygger udgjorde 2,3 pct. i 2005, og den gennemsnitlige årlige realvækst var 1,7 pct. for perioden 1990-2005. Indbyggertallet skønnedes i 2004 at være 13,1 mio., og den årlige befolkningstilvækst for perioden 1990-2004 var i gennemsnit 2,8 pct. Den langfristede offentlige og offentligt garanterede udlandsgæld opgjordes i 2004 til USD 3,1 mia. Mali har modtaget gældseftergivelse under HIPC-initiativet. Mali er af FN klassificeret som tilhørende gruppen af mindst udviklede lande.

Siden 1991 har Mali været karakteriseret ved en relativt stabil demokratisk udvikling. Mali respekterer i udstrakt grad menneskerettighederne. Respekten for kvinder og børns økonomiske og sociale rettigheder er dog ikke på højde med landets demokratiske udvikling.

Projektbeskrivelse
Programmet omfatter to komponenter: a) kapacitetsopbygning samt gennemførelse og udvikling af nationale sektorstrategier og b) decentral vand- og sanitetsforsyning i Sikasso og Mopti regionerne. De to regioner er udvalgt i samråd med de nationale vandmyndigheder, baseret på kriterier som fattigdom, lav dækningsgrad af drikkevand, høj forekomst af vandbårne sygdomme, samt fravær af andre større igangværende eller planlagte vand- og sanitetsprojekter i regionerne. Den danske støtte blev formuleret i samråd med de væsentligste nationale og regionale partnere, herunder især vandmyndighederne.




Komponenten for kapacitetsopbygning samt gennemførelse og udvikling af sektorstrategier har seks umiddelbare formål:

-         Støtte omstruktureringen af vanddirektoratet og dets regionale kontorer til direktoratets nye funktioner.

-     Bidrage til etableringen af et nationalt program for vand og sanitet, samt

       udvikling af redskaber til planlægning, koordination og monitorering af
aktiviteterne.

-     Styrke kommunernes kapacitet til at lede vand- og sanitetsaktiviteterne.

-     Styrke vanddirektoratet i konceptudvikling og gennemførelse af den

      nationale forvaltning af vandressourcerne.

-     Bidrage til udarbejdelsen af den nationale sanitetspolitik og -strategier for

      at opnå en øget dækningsgrad for sanitet og forbedre hygiejnevanerne.

-     Fremme involveringen af kvinder i vand- og sanitetsaktiviteter.

 

Komponenten for decentral vand- og sanitetsforsyning i Sikasso og Mopti regionerne har tre umiddelbare formål:

-    Sikre adgang til rent drikkevand for ca. 200.000 mennesker i landområder og mindre byer i Sikasso og Mopti regionerne.

-    Øge dækningsgraden for sanitet og bidrage til forbedrede hygiejnevaner i Sikasso og Mopti regionerne.

-    Styrke vandmyndighedernes, sanitetsmyndighedernes og kommunernes kapacitet indenfor planlægning, ledelse og monitorering af vand- og sanitetsaktiviteter, såvel som brugergrupperne og den private sektor.

 

         Budget
         Det samlede budget andrager 65 mio. kr. fordelt på følgende poster:

Kapacitetsopbygning og sektorstrategier ................................. 11,5 mio. kr.

Decentral vand- og sanitetsforsyning i Sikasso og Mopti.......... 42,0 mio. kr.

Ã…rlige reviews, revision og forberedelse af fase 2....................... 5,5 mio. kr.

Budgetmargin................................................................................ 3,6 mio. kr.

Uallokerede midler....................................................................... 2,4 mio. kr.

I alt............................................................................................... 65,0 mio. kr.

Tilsagnet vil blive afholdt med 65 mio. kr.  under § 06.34.01.20. Bilaterale miljøindsatser.

Væsentlige risikoelementer
Såfremt Malis regering ikke sikrer en tilstrækkelig bemanding og det nødvendige driftsbudget for de statslige enheder, som er ansvarlige for programmets gennemførelse, risikerer samarbejdspartnerne ikke at kunne gennemføre aktiviteterne på forsvarlig vis indenfor de tre år. Denne risiko er søgt minimeret ved at indgå forudgående aftale med Mali om mobiliseringen af det påkrævede personale og et rimeligt driftsbudget for de regionale vandmyndigheder i Sikasso og Mopti.

c.              Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr.

d.             Forslaget er tiltrÃ¥dt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.

e.              Under henvisning til ovenstÃ¥ende anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansÃ¥ret 2006 afgives tilsagn pÃ¥ 65 mio. kr. i støtte til vandressourceforvaltning, vandforsyning og sanitet i Mali.

Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven for 2006 stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.34.01. Særlig miljøbistand i udviklingslande.

 

f.               Finansministeriets tilslutning foreligger.