Bilag                             Journalnummer                                            Kontor                                              Â
                           104.Mali.806.                            AFR                                30. oktober 2006
a.
Udenrigsministeriet anmoder
hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2006 afgives
tilsagn på 65 mio. kr. i støtte til vandressource-forvaltning, vandforsyning og
sanitet i Mali.
Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.
b. Baggrund
Malis
bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2005 beregnet til USD 380.
Realvæksten i BNP pr. indbygger udgjorde 2,3 pct. i 2005, og den gennemsnitlige
årlige realvækst var 1,7 pct. for perioden 1990-2005. Indbyggertallet skønnedes
i 2004 at være 13,1 mio., og den årlige befolkningstilvækst for perioden
1990-2004 var i gennemsnit 2,8 pct. Den langfristede offentlige og offentligt
garanterede udlandsgæld opgjordes i 2004 til USD 3,1 mia. Mali har modtaget
gældseftergivelse under HIPC-initiativet. Mali er af FN klassificeret som
tilhørende gruppen af mindst udviklede lande.
Siden 1991 har Mali været karakteriseret ved en relativt stabil demokratisk
udvikling. Mali respekterer i udstrakt grad menneskerettighederne. Respekten
for kvinder og børns økonomiske og sociale rettigheder er dog ikke på højde med
landets demokratiske udvikling.
Projektbeskrivelse
Programmet omfatter to komponenter: a) kapacitetsopbygning
samt gennemførelse og udvikling af nationale sektorstrategier og b) decentral
vand- og sanitetsforsyning i Sikasso og Mopti regionerne. De to regioner er
udvalgt i samråd med de nationale vandmyndigheder, baseret på kriterier som
fattigdom, lav dækningsgrad af drikkevand, høj forekomst af vandbårne sygdomme,
samt fravær af andre større igangværende eller planlagte vand- og
sanitetsprojekter i regionerne. Den danske støtte blev formuleret i samråd med
de væsentligste nationale og regionale partnere, herunder især
vandmyndighederne.
Komponenten for kapacitetsopbygning
samt gennemførelse og udvikling af sektorstrategier har seks umiddelbare
formål:
- Støtte omstruktureringen af vanddirektoratet og dets regionale kontorer til direktoratets nye funktioner.
-Â Â Â Â Bidrage til etableringen af et nationalt program for vand og sanitet, samt
      udvikling af redskaber til
planlægning, koordination og monitorering af
aktiviteterne.
- Â Â Â Styrke kommunernes kapacitet til at lede vand- og sanitetsaktiviteterne.
-    Styrke vanddirektoratet i konceptudvikling og gennemførelse af den
     nationale forvaltning af vandressourcerne.
- Â Â Â Bidrage til udarbejdelsen af den nationale sanitetspolitik og -strategier for
     at opnå en øget dækningsgrad for sanitet og forbedre hygiejnevanerne.
- Â Â Â Fremme involveringen af kvinder i vand- og sanitetsaktiviteter.
Komponenten for decentral vand- og
sanitetsforsyning i Sikasso og Mopti regionerne har tre umiddelbare formål:
-   Sikre adgang til rent drikkevand for ca. 200.000 mennesker i landområder og mindre byer i Sikasso og Mopti regionerne.
-   Øge dækningsgraden for sanitet og bidrage til forbedrede hygiejnevaner i Sikasso og Mopti regionerne.
-   Styrke vandmyndighedernes, sanitetsmyndighedernes og kommunernes kapacitet indenfor planlægning, ledelse og monitorering af vand- og sanitetsaktiviteter, såvel som brugergrupperne og den private sektor.
       Â
Budget
        Det samlede budget andrager 65 mio. kr. fordelt på følgende poster:
Kapacitetsopbygning og sektorstrategier ................................. 11,5 mio. kr.
Decentral vand- og sanitetsforsyning i Sikasso og Mopti.......... 42,0 mio. kr.
Ã…rlige reviews, revision og forberedelse af fase 2....................... 5,5 mio. kr.
Budgetmargin................................................................................ 3,6 mio. kr.
Uallokerede midler....................................................................... 2,4 mio. kr.
I alt............................................................................................... 65,0
mio. kr.
Tilsagnet vil blive afholdt med 65 mio. kr. under §
06.34.01.20. Bilaterale miljøindsatser.
Væsentlige risikoelementer
Såfremt Malis regering ikke sikrer en tilstrækkelig bemanding og det nødvendige
driftsbudget for de statslige enheder, som er ansvarlige for programmets
gennemførelse, risikerer samarbejdspartnerne ikke at kunne gennemføre
aktiviteterne på forsvarlig vis indenfor de tre år. Denne risiko er søgt
minimeret ved at indgå forudgående aftale med Mali om mobiliseringen af det
påkrævede personale og et rimeligt driftsbudget for de regionale
vandmyndigheder i Sikasso og Mopti.
c.
Sagen forelægges
Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften
overstiger 30 mio. kr.
d.
Forslaget er tiltrådt af
Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.
e.
Under henvisning til
ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at
der i finansåret 2006 afgives tilsagn på 65 mio. kr. i støtte til
vandressourceforvaltning, vandforsyning og sanitet i Mali.
Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven for 2006 stilles
til rådighed for udviklingslandene under § 06.34.01. Særlig miljøbistand i
udviklingslande.
f. Finansministeriets tilslutning foreligger.