Finansudvalget

Bilag                              Journalnummer                                             Kontor                                               

                            104.Palæstina.19-6.                    Ramallah                          1. august 2007                                                         


a.              Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til at ændre anvendelsen for bevillingen pÃ¥ 40 mio. kr. til kommunaludvikling i Gaza, jf. Akt 132 af 21/6 2007, hvorved den samlede bevilling nedsættes til 35,6 mio. kr.

Den ændrede bevillingsanvendelse medfører ikke merudgifter i finansåret. Udgiften afholdes af den på finansloven opførte bevilling på 932 mio. kr. under § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika.

b.             Baggrund

Hamas overtog ved en hurtigt gennemført og blodig aktion magten i Gaza i juni 2007. Præsident Abbas og den nye palæstinensiske nødregering har besluttet ikke at samarbejde med det nye Hamas-styre i Gaza, der opfattes som illegitimt. Denne linie blev først endeligt udmøntet i slutningen af juni og begyndelsen af juli. EUs og det bredere internationale samfunds fulde støtte til denne linie blev fastlagt i samme periode. Hamas’ magtovertagelse i Gaza i juni 2007 ændrede således grundlæggende rammebetingelserne for kommunaludviklingsprojektet i Gaza (SMDM III), der helt gennemføres uden samarbejde med de myndigheder i Gaza, som er under Hamas-kontrol. Projektet vil således ikke samarbejde med eller medvirke til at styrke Hamas-styret. SMDM III-projektet er en del af den samlede landeramme for støtte til Gaza/Vestbredden på 60 mio. kr. i 2007.

 


Projektbeskrivelse
Bevillingen vedrører tredje fase af kommunaludviklingsprojektet i Gaza, der har en varighed på to år (juli 2007-juni 2009). Programmet vil omfatte 11 ud af 25 kommuner og fire ud af otte flygtningelejre i Gaza. Det samlede befolkningstal for de 11 kommuner er 257.000.

 

De ændrede vilkår i Gaza ændrer ikke ved projektets overordnede formål, der fortsat er at skabe direkte levevilkårsforbedringer for fattige palæstinensere i Gaza, bistå særligt svage grupper såsom kvinder og børn/unge og styrke neutrale lokalstrukturer og NGOer i arbejdet med levevilkårsforbedringer.

 

De ændrede vilkår indebærer, at to af de i Akt 132 af 21/6 2007 forudsete fire hovedkomponenter ikke gennemføres. Tidligere ”Output 1: Kommunal kapacitetsopbygning” (1,4 mio. kr.), der vedrørte kapacitetsopbygning af embedsmænd i kommunerne på en række områder i det dansk-byggede kommunale træningscenter, gennemføres ikke for indeværende. Det sker for at undgå, at kapacitetsopbygningen kan medvirke til at styrke Hamas. Tidligere ”Output 4: Indkomstgenererende projekter” (3 mio. kr.), der havde til formål at forbedre indkomstgrundlaget for kommunerne ved serviceydelser til privatsektoren, gennemføres ligeledes ikke i denne projektfase. Det sker for at sikre, at indtægterne fra disse aktiviteter ikke tilfalder Hamas. Da output 1 og 4 således alligevel ikke gennemføres, reduceres bevillingen til projektet med samlet 4,4 mio. kr. fra i alt 40,0 mio. kr. til i alt 35,6 mio. kr.

 

Endvidere omallokeres 2,5 mio. kr. fra infrastrukturbudgettet til budgettet for civilsamfundsindsatser, idet nogle af de større infrastrukturarbejder bør udskydes, og der samtidig er et klart behov for at styrke den sociale indsats. Civilsamfundsindsatsen gennemføres i et direkte samarbejde med græsrodsorganisationer, NGOer og borgergrupper og ikke som ellers planlagt gennem kommunerne. Såfremt situationen i Gaza ændrer sig, kan der på et senere tidspunkt tages beslutning om genoptagelse af kapacitetsopbygningen og om kanalisering af bistanden gennem kommunerne. Dette vil i givet fald ske inden for rammerne af den reducerede bevilling.

 

Projektet omfatter således nu følgende to komponenter:

 

1) Indsatser for kvinder, børn/unge og civilsamfundet (7 mio. kr.)
Konkrete civilsamfundsprojekter vil blive udarbejdet i samarbejde med græsrodsorganisationer og NGOer for derigennem at styrke sekulære serviceudbydere for borgerne. Projekter kan omfatte indsatser for kvinder og børn/unge, sundhedsarbejde, biblioteker/uddannelse, centre for børn, unge, kvinder og handicappede, lokalprojekter og indkomstgenererende aktiviteter. Denne komponent styrkes med 2,5 mio. kr. i forhold til den oprindelige bevilling ved tilsvarende reduktion af budgettet for udvikling af fysisk infrastruktur nedenfor.

 

2) Udvikling af fysisk infrastruktur (21,4 mio. kr.)
Støtte til etablering, renovering og vedligeholdelse af fysisk infrastruktur, herunder veje og kloakering. Aktiviteterne vil fokusere på konkrete forbedringer i de mest udsatte områder samt flygtningelejre. Arbejdsintensive produktionsmetoder vil blive foretrukket i implementeringen af infrastrukturprojekterne. Jf. ovenfor reduceres budgettet for udvikling af fysisk infrastruktur med 2,5 kr.

 

Projektet gennemføres i overensstemmelse med nødregeringens politik, der indebærer, at indsatser ikke må styrke Hamas-styret i Gaza eller falde under deres kontrol. I overensstemmelse med EU's beslutning i marts 2006 om ikke at samarbejde med den daværende Hamas-regering varetages den daglige implementering af SMDM III af et mindre og selvstændigt dansk projektkontor i Gaza. Kontoret vil råde over tre tekniske rådgivere samt administrativt personale. Projektet vil blive gennemført i et samarbejde med den nye lokaludviklingsminister i nødregeringen i Ramallah. Under de nuværende vilkår vil programmets finansielle transaktioner finde sted direkte fra det danske repræsentationskontor til projektkontoret, der betaler leverandørerne direkte. Der er således indført stram kontrol med programmets pengestrømme.

 

 

Budget
Det samlede, reviderede budget nedsættes fra 40,0 mio. kr. til 35,6 mio. kr. (reduktion med 4,4 mio. kr.) fordelt på følgende poster:
Output 1: Kommunal kapacitetsopbygning (-3,0 mio.kr)........... 0,0 mio. kr.

Output 2: Civilsamfundsprojekter (+2,5 mio. kr.)   ................... 7,0 mio. kr.

Output 3: Udvikling af fysisk infrastruktur (-2,5 mio. kr.) ....... 21,4 mio. kr.

Output 4: Indkomstgenerende projekter (-1,4 mio. kr.)............. 0,0 mio. kr.

Projektkontor............................................................................... 2,8 mio. kr.

Konsulentbistand, reviews og revision........................................ 2,8 mio. kr.

Budgetmargin................................................................................ 1,6 mio. kr.

I alt.............................................................................................. 35,6 mio. kr.

 

Det reviderede tilsagn vil blive afholdt med 35,6 mio. kr. under § 06.32.02.15. Øvrige lande i Asien.


Væsentlige risikoelementer
Den væsentligste risiko for programmets gennemførelse er mulige problemer i forhold til det nye Hamas-styre i Gaza. I givet fald vil der blive taget skridt til at sikre, at projektet ikke medvirker til at styrke Hamas-styret i Gaza.

c.              Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om ændret bevillingsanvendelse i forhold til den oprindelige bevilling (akt 132 af 21/6-2007).

 

d.             Bevillingsændringen er tiltrÃ¥dt af formanden for Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.

e.              Under henvisning til ovenstÃ¥ende anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til ændret anvendelse for bevillingen pÃ¥ 40 mio. kr. til kommunaludvikling i Gaza, hvorved den samlede bevilling nedsættes til 35,6 mio. kr.

 
Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven for 2007 stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika. Forslaget medfører ikke merudgifter.

 

f.               Finansministeriets tilslutning foreligger.

 

 

 

 

Per Stig Møller