Udenrigsudvalget 2006-07
URU Alm.del Bilag 22
Offentligt
313746_0001.png
313746_0002.png
313746_0003.png
Folketingets Finansudvalg
Bilag
Journalnummer
Kontor
104.A.1.Ø.1.Zambia/II
HUM
13. oktober 2006
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, atder i finansåret 2006 afgives tilsagn på 66 mio. kr. i støtte tilnærområdeindsatsen i Zambia, fase II.Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.
b.
BaggrundZambias bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2005 beregnet tilUSD 490. Realvæksten i BNP pr. indbygger udgjorde 3,4 pct. i 2005, og dengennemsnitlige årlige realvækst var -0,1 pct. for perioden 1990-2005.Indbyggertallet skønnedes i 2004 at være 11,5 mio., og den årligebefolkningstilvækst for perioden 1990-2004 var i gennemsnit 2,3 pct. Denlangfristede offentlige udlandsgæld opgjordes i 2004 til ca. USD 5,9 mia.Zambia er af FN klassificeret som tilhørende gruppen af mindst udvikledelande.Zambia har gennem flere årtier været et tilflugtssted for regionensflygtninge. I samarbejde med de internationale hjælpeorganisationer harZambia opretholdt en politik, hvor stort set alle flygtninge er blevetmodtaget. Den danske nærområdeindsats blev lanceret i 2003 med ettreårigt program, der fokuserede på Somalia, Tanzania og Zambia (Akt 15728/5-2003). I Zambia blev det besluttet at støtte den vestlige provins, hvorop mod 110.000 flygtninge fra Angola havde taget ophold. Danmark ydedestøtte til et bredt anlagt program, som var formuleret i samarbejde medZambias egen flygtningemyndighed under Indenrigsministeriet, og støttedebl.a. gennemførelsen af faglige uddannelser i flygtningelejrene og forbedretadgang til skole- og sundhedsfaciliteter.Fase II af nærområdeindsatsen i Zambia vil fortsætte arbejdet medrepatriering eller lokal integration af de angolanske flygtninge, der fortsatopholder sig i Zambia. Den danske støtte skal være med til at sikre enafvikling af det angolanske flygtningeproblem inden udgangen af 2008.
2ProgrambeskrivelseDen planlagte programperiode løber fra 2006 til 2009.Kapacitetsopbygning i Zambia. (14,5 mio. kr.):Gennem et samarbejde med FN’s flygtningehøjkommissær (UNHCR) iZambia er det formålet at styrke de zambiske myndigheders kapacitet til atsikre en tilfredsstillende beskyttelse af flygtninge i overensstemmelse medinternationale normer og principper og skabe vedvarende løsninger påflygtningestrømme. I samarbejde med de zambiske myndigheder vil derblive gennemført en kapacitetsanalyse, som skal kortlægge de væsentligstesvagheder i Zambias politiske og administrative håndtering af flygtninge.Dette analysearbejde ventes at munde ud i et prioriteret katalog overvæsentlige områder, hvor der er behov for støtte til kapacitetsudvikling.Bæredygtig reintegration i Angola. (24,0 mio. kr.):De dårlige modtagelsesfaciliteter og den begrænsede hjælp, som stilles tilrådighed for de hjemvendte flygtninge, har dæmpet interessen forrepatriering. Med henblik på at styrke indsatsen for reintegration afhjemvendte flygtninge, vil der gennem et samarbejde med UNHCR iAngola, blive givet støtte til udvikling af de lokale områder, som skal tageimod de flygtninge, der vælger at benytte sig af den frivillige repatriering.Der vil, på baggrund af en generel behovsanalyse, blive givet støtte til bl.a.uddannelse, sundhed, og landbrug. Det samlede budget for UNHCRinitiativet er 23 mio. USD.Rehabilitering af veje til flygtningeområder i Zambia. (18,0 mio. kr.):Den planlagte afvikling af flygtningelejren i Nangweshi i det vestligeZambia vil medføre et indkomsttab for værtssamfundet. Det er derforvigtigt for lokalområdet, at adgangsvejen og færgeovergangen forbliver åbenogså efter afviklingen af lejren. Det forventes, at en rehabilitering afvejnettet og færgelejer vil koste ca. 11 mio. kr.Under samme indsatsområde afsættes der midler til opgradering af ca. 63kilometer grusvej fra hovedvejen Lusaka-Mongu til flygtningebosættelsenMayukwayukwa i Kaoma distriktet. Vejens meget ringe tilstand er envæsentlig hindring for landbrugsudviklingen i området. De lokalemyndigheder i Kaoma distriktet bistår med forberedelsen af projektet,herunder gennemførelsen af mere nøjagtige opmålinger af selve vejen og devandløb, der skal tages højde for under byggeriet. På baggrund af degældende byggepriser forventes det at kunne gennemføre opgraderingen forca. 7 mio. kr.Landbrugsudvikling i Kaoma distriktet. (5,0 mio. kr.):Flygtninge fra Nangweshi, som ikke ønsker at lade sig repatriere, vil bliveflyttet til de mere permanente bosættelser i Mayukwayukwa. Gennem andenstøtte fra bl.a. UNHCR vil de nytilkomne angolanske flygtninge få hjælp tilat etablere en landbrugsproduktion med henblik på at gøre demselvforsynende. For at undgå en situation hvor flygtninge i lejren er bedrestillet end folk i lokalsamfundet, gives der støtte til et landbrugsudviklings-program som den internationale NGO, Oxfam, har implementeret i
3distriktet siden 2005. Der gives 5 mio. kr. i støtte over en to-årig periode tilen målgruppe på ca. 18.000 personer.BudgetDet samlede budget andrager 66 mio. kr. fordelt på følgende poster:Kapacitetsopbygning i Zambia....................................................14,5 mio. kr.Bæredygtig reintegration i Angola...............................................24,0 mio. kr.Rehabilitering af veje til flygtningeområder i Zambia. .............18,0 mio. kr.Landbrugsudvikling i Kaoma distriktet. .......................................5,0 mio. kr.Implementering & reviews............................................................2,5 mio. kr.Uallokerede midler ..........................................................................2,0 mio. kr.I alt ..................................................................................................66,0 mio. kr.Tilsagnet vil blive afholdt med 66 mio. kr. under § 06.32.08.10. Styrkelse afindsatser i nærområder.Væsentlige risikoelementerDer er to større risikoelementer forbundet med programmet. For det førsteer den frivillige repatriering allerede forsinket, og yderligere forsinkelserkan betyde, at dele af repatrieringen må aflyses eller udsættes. For det andeter der risiko for, at nye spændinger i grænseområderne til DenDemokratiske Republik Congo (DRC) kan tvinge både de zambiskemyndigheder og de internationale hjælpeorganisationer til at flytte fokus fraAngola til den nordlige grænse.Risikoelementerne er reelle, men såvel den zambiske som den angolanskeregering synes opsatte på at gennemføre den sidste runde afrepatrieringsprocessen. Det nyligt afholdte valg i DRC giver ligeledesanledning til en vis optimisme.c.d.e.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvortotaludgiften overstiger 30 mio. kr.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet omFinansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2006 afgives tilsagn på 66mio. kr. i støtte til nærområdeindsatsen i Zambia, fase II.Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven for 2006 stillestil rådighed for udviklingslandene under § 06.32.08. Øvrige bilateral bistand.f.Finansministeriets tilslutning foreligger.