Bilag                             Journalnummer                                            Kontor                                              Â
                           104.Palæstina.19-6.                   Ramallah                         11. maj 2007         Â
a.
Udenrigsministeriet anmoder
hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2007 afgives
tilsagn på 40 mio. kr. i støtte til kommunaludvikling i Gaza.
Udgiften afholdes af den på finansloven opførte bevilling på 932 mio. kr. under
§ 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika.
b.
Baggrund
Gaza/Vestbreddens bruttonationalindkomst
pr. indbygger er for 2006 beregnet til USD 1.250. Realvæksten i BNP pr.
indbygger udgjorde -11,0 pct. i 2006 og den gennemsnitlige årlige realvækst var
-3,4 pct. for perioden 1994-2006. Indbyggertallet skønnedes i 2006 at være 3,9
mio. og den årlige befolkningstilvækst for perioden 1999-2007 var i gennemsnit
3,3 pct. Den Palæstinensiske Selvstyremyndigheds samlede gæld vurderedes i
begyndelsen af 2006 til USD 640 mio. PÃ¥ grund af den aktuelle politiske
situation er der tale om skønsmæssige vurderinger fra Verdensbanken og IMF.
Den politiske krise, israelske militæroperationer og kampe mellem
palæstinensiske fraktioner har resulteret i en væsentlig forringelse af
menneskerettighedssituationen i Gaza/Vestbredden i 2006.
Danmark
har siden 1999 støttet kommunaludvikling i det centrale Gaza (â€Support to
Municipal Development and Management in the Gaza Middle Area†– SMDM) jf. Akt
301 2/9 1998 og Akt 175 31/5 2002. De første to faser af SMDM-programmet har
omfattet udvikling af fysisk infrastruktur, støtte til civilsamfundsprojekter
og kapacitetsopbygning i de kommunale forvaltninger. SMDM har skabt
håndgribelige forbedringer i levevilkårene for mindst 160.000 mennesker i Gaza.
Programmet er ifølge lokale meningsmålinger blandt de allermest populære bistandsprojekter
overhovedet i Gaza/Vestbredden.                                                                                                                         Â
I lyset af de positive erfaringer fra SMDM-programmet blev et dansk lokaludviklingsprojekt igangsat i en pilotfase i 2006 på den nordlige Vestbred. Endvidere yder Danmark bidrag til et program til fremme af lokal kapacitetsudvikling i Gaza/Vestbredden. Dette program finansieres gennem Verdensbanken og udgifterne hertil afholdes over § 06.37.01.14. Bistand til Mellemøsten gennem IBRD. Der er en betydelig positiv synergi mellem de bilaterale og multilaterale aktiviteter, der har placeret Danmark som en væsentlig donor indenfor kommunaludvikling i de palæstinensiske områder.
Projektbeskrivelse
Denne bevilling vedrører tredje fase af kommunaludviklingsprojektet i Gaza og
vil vare i to år (juli 2007-juni 2009). Programmet vil omfatte 11 ud af 25
kommuner og fire ud af otte flygtningelejre i Gaza. Det samlede befolkningstal
for de elleve samarbejdskommuner er 257.000.
Programmets formål er at skabe bæredygtige forbedringer i levevilkårene i Gaza gennem udvikling af kommunale serviceydelser:
1) Kapacitetsopbygning i kommunerne (1,4 mio. kr.)
Omfattende â€on-the-job†træningsprogrammer for personalet i kommunerne samt
kortere intensive kurser på et kommunalt uddannelsescenter. Uddannelsesforløb
vil blive baseret på kommunernes egne kapacitetsudviklingsplaner.
2) Udvikling af forholdet mellem kommuner og borgere (4,5 mio. kr.)
Oprettelse af
â€civilsamfundskoordinatorer†i de kommunale forvaltninger med ansvar for dialog
og samarbejde med lokale græsrodsorganisationer. Konkrete
civilsamfundsprojekter vil blive udarbejdet i samarbejde mellem forvaltninger
og græsrodsorganisationer for derigennem at styrke kommunerne som relevante
sekulære serviceudbydere for borgerne. Konkrete civilsamfundsprojekter kan omfatte
sundhedsarbejde, biblioteker/uddannelse, centre for børn, unge, kvinder og
handicappede, lokalprojekter og indkomstgenererende aktiviteter.
3) Udvikling af fysisk infrastruktur (23,9 mio. kr.)
Støtte til de kommunale
forvaltningers etablering, renovering og vedligeholdelse af fysisk
infrastruktur, herunder veje og kloakering. De konkrete projekter vil fokusere
på konkrete forbedringer i de mest udsatte områder samt flygtningelejre.
Arbejdsintensive produktionsmetoder vil blive foretrukket i implementeringen af
infrastrukturprojekterne.
4) Støtte til indkomstgenerende projekter for kommunerne (3,0 mio. kr.)
Støtte
til enkelte udvalgte forsøgsprojekter, der på længere sigt kan skabe
alternative indkomstkilder for kommunerne. Forvaltningerne vil selv skulle
udvikle projektforslag, men eksempler kunne være udvikling af hygiejniske
fiske- og grøntsagsmarkeder eller slagtehaller.
I overensstemmelse med EU's beslutning om ikke at samarbejde med Hamas-regeringen, blev SMDM-programmet i marts 2006 omlagt, sÃ¥ledes at det implementeres uden om de offentlige systemer, herunder selvstyrets ministerier. Den daglige implementering af SMDM III vil derfor blive varetaget af et mindre og selvstændigt projektkontor i Gaza. Kontoret vil rÃ¥de over tre tekniske rÃ¥dgivere samt administrativt personale. En programstyringskomité vil omfatte de elleve kommuner, projektkontoret og det danske repræsentationskontor. Endelig vil der løbende blive ydet teknisk rÃ¥dgiverbistand til SMDM III. Programmets finansielle transaktioner vil finde sted direkte fra det danske repræsentationskontor til projektkontoret, der ligeledes betaler leverandørerne direkte. Der er sÃ¥ledes indført stram kontrol med programmets pengestrømme. Â
Budget
Det samlede budget andrager 40 mio. kr. fordelt på følgende poster:
Output 1: Kommunal kapacitetsopbygning................................ 1,4 mio.
kr.
Output 2: Civilsamfundsprojekter............................................... 4,5 mio. kr.
Output 3: Udvikling af fysisk infrastruktur................................ 23,9 mio. kr.
Output 4: Indkomstgenerende projekter..................................... 3,0 mio. kr.
Projektkontor............................................................................... 2,8 mio. kr.
Konsulentbistand, reviews og revision........................................ 2,8 mio. kr.
Budgetmargin................................................................................ 1,6 mio. kr.
I alt.............................................................................................. 40,0 mio. kr.
Tilsagnet
vil blive afholdt med 40 mio. kr. under § 06.32.02.15. Øvrige lande i Asien.
Væsentlige
risikoelementer
Den væsentligste risiko for programmets gennemførelse er den alvorlige
sikkerhedssituation i Gaza. Kampe mellem palæstinensiske fraktioner og
israelske militæroperationer vil kunne resultere i forsinkelser og direkte
ødelæggelser. Desuden vil en fortsættelse af den økonomiske krise i de
palæstinensiske områder have negative konsekvenser for kommunernes
skatteindtægter og derved deres kapacitet samt bæredygtigheden i indsatsen.
c.
Sagen forelægges
Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften
overstiger 30 mio. kr.
d.
Forslaget er tiltrådt af
Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.
e.
Under henvisning til
ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at
der i finansåret 2007 afgives tilsagn på 40 mio. kr. i støtte til kommunaludvikling
i Gaza.
Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven for 2007 stilles
til rådighed for udviklingslandene under § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og
Latinamerika.
f. Finansministeriets tilslutning foreligger.