Folketingets Finansudvalg

Bilag                              Journalnummer                                             Kontor                                               

-                           46.Irak.2.                                    MENA                             10. april 2007

 

a.             Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at Udenrigsministeriet i 2007 og 2008 afholder op til i alt 90 mio. kr. til styrkelse af genopbygningsbistanden til Irak

 

Udgiften afholdes af de på finansloven opførte bevillinger på § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika.

 

b.           Baggrund

Regeringen lancerede den 21. februar 2007 en plan for den videre danske indsats i Irak med såvel civile som militære elementer. Nærværende aktstykke er ét af i alt to aktstykker vedrørende de civile elementer af planen, og vedrører en styrkelse af genopbygningsindsatsen og flytning af fokus fra Basra til Bagdad. Det andet aktstykke om den civile indsats vedrører nærområdeindsatsen og forelægges særskilt. De militære elementer i regeringens plan håndteres i en særskilt proces i foråret 2007.
 

Styrkelse af den civile indsats
Den irakiske samlingsregering fremlagde i juni 2006 sit regeringsprogram, der indeholder forsoning, sikkerhed og stabilitet samt økonomisk udvikling som de vigtigste punkter. En række lovforslag er blevet vedtaget i parlamentet, herunder lov om procedurerne for oprettelse af regioner og en ny investeringslov. En ny olielov er netop blevet fremlagt af regeringen. FN’s (UNAMI) seneste rapporter om menneskerettighedssituationen i Irak tegner et billede af fortsat meget store vanskeligheder. Der er visse tegn på, at genopbygningen af Irak og den nye regerings initiativer begynder at give resultater, trods den vanskelige sikkerhedssituation. Ifølge Verdensbanken steg den årlige indkomst per indbygger til USD 942 i 2004 fra et lavpunkt på omkring USD 480 i 2003. For 2005 vurderer Verdensbanken i sine seneste tal, at indkomsten per indbygger bliver på USD 1.054. Verdensbanken oplyser endvidere, at inflationen er faldet til et årligt gennemsnit på 20 pct. i 2005 mod 34 pct. i 2003.

Formålet med den danske bistandsindsats er at bidrage til udviklingen af et stabilt og demokratisk Irak, som er i stand til at sikre økonomisk og social udvikling for landets befolkning samt fremme menneskerettigheder og god regeringsførelse. Det har afgørende betydning, at denne udvikling skabes af irakerne selv gennem en inklusiv politisk proces.

Finansudvalget har tidligere tiltrådt bevillinger til bl.a. genopbygningsindsatsen i Irak ved Akt 111 9/4 2003 og Akt 158 15/6 2005.

Projektbeskrivelse
Regeringen fremlagde sin seneste samlede analyse af Danmarks indsats i Irak i maj 2006, hvor bistandsaktiviteterne indgik som et centralt element. Regeringen annoncerede den 21. februar 2007 en tilpasning af den danske indsats i Irak. Linien for den videre danske genopbygningsindsats i Irak er fastlagt i dialog med de irakiske myndigheder og indebærer, at fokus flyttes fra Basra til Bagdad henover foråret 2007. Det åbner mulighed for at imødekomme behovet for en styrket kapacitetsopbygningsindsats overfor de centrale myndigheder i Bagdad.

I Bagdad øges den danske støtte til centrale irakiske ministerier, der har store behov for opbygning af administrativ kapacitet og ekspertise. Der er pr. 1. marts 2007 oprettet et teknisk rådgivningskontor under ambassaden i Bagdad, hvortil der planlægges udsendt op til 10 civile rådgivere. Herudover ventes op til 6 civile politirådgivere udsendt af Rigspolitiet efter aftale mellem Rigspolitiet og de irakiske myndigheder/koalitionen. I første omgang vil der være fokus på landbrugsområdet samt menneskerettigheds- og retsstatsområdet. Andre områder undersøges, herunder f.eks. miljø, energi, migration og transport.

Rådgiverbistanden i Basra udfases i løbet af foråret 2007 og aktiviteterne i det sydlige Irak overdrages planmæssigt til irakerne frem til og med 2008. Fra irakisk side har man anmodet om opfølgning frem til og med 2008 på det dansk-finansierede studie af transportkorridoren mellem Basra og Bagdad. Der ønskes fortrinsvis støtte til forbedring af transport- og besejlingsforholdene ved havne i det sydlige Irak. Fra dansk side overvejes det positivt at imødekomme anmodningen.

Bistanden forudses gennemført bilateralt såvel som gennem multilaterale strukturer. De bilaterale aktiviteter vil fortrinsvis blive gennemført fra det tekniske rådgivningskontor i Bagdad med op til 10 civile rådgivere.

Budget
Det samlede budget andrager 90 mio. kr. fordelt på følgende poster:
 
Projektaktiviteter.......................................................................... 40 mio. kr.
Etablering og drift af rådgiverkontoret i Bagdad ....................... 40 mio. kr.

Budgetmargin................................................................................ 10 mio. kr.
I alt................................................................................................. 90 mio. kr.

Udgiften vil blive afholdt med 90 mio. kr. under § 06.32.02.15. Øvrige lande i Asien. Udgifterne til udsendelse af civile politirådgivere finansieres uden for ovenstående budget over § 11.23.01. Politiet og anklagemyndigheden m.v. Som led heri vil der blive foretaget en overførsel til politiets internationale indsatser fra § 35.11.26. Reserve til merudgifter forbundet med forsvarets og politiets internationale operationer til § 11.23.01. Politiet og anklagemyndigheden m.v. Overførslen sker med hjemmel i finanslovsanmærkningerne på § 35.11.26. og overførslen optages på direkte efterbevilling i forbindelse med lov om tillægsbevilling 2007.


Forsvarsministeriet understøtter Udenrigsministeriets civile indsats i sÃ¥vel Basra som Bagdad med sikkerhed. NÃ¥r indsatsen samles i Bagdad kan forsvarets støtte tillige samles her. Understøtningen fra forsvaret med særligt uddannede personbeskyttere er en forudsætning for Udenrigsministeriets etablering og drift af rÃ¥dgiverkontoret i Bagdad. Forsvaret vil sÃ¥ledes i hele programperioden skulle afholde udgifter til personbeskyttelse af de danske civile rÃ¥dgivere knyttet til rÃ¥dgiverenheden. Konkretisering af forsvarets bidrag hertil fastlægges efter nærmere aftale mellem Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet.

 

Arbejdet i Bagdad blev igangsat 1. marts 2007. Forsvarsministeriets understøtning sker inden for rammerne af Folketingsbeslutning B139 og efter nærmere aftale mellem Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet. Forsvarets merudgifter forbundet med understøtningen af rådgiverkontoret i Bagdad afholdes frem til 1. juli 2007 af de i forbindelse med B 139 på § 12. Forsvarsministeriet allerede afsatte midler. Merudgifterne efter 1.juli 2007 afholdes inden for rammerne af § 35.11.26. Reserve til merudgifter forbundet med forsvarets og politiets internationale operationer, og vil indgå i en ny politisk beslutning om den videre militære indsats i Irak.

 

Væsentlige risikoelementer
Sikkerhedssituationen i Irak er fortsat yderst alvorlig, selvom der forekommer betydelige regionale forskelle. Traditionelle samarbejdspartnere såsom FN, Verdensbanken og internationale NGO’er har på nuværende tidspunkt kun en begrænset tilstedeværelse af internationale medarbejdere i Irak. Den danske bistandsindsats er indtil nu gennemført nogenlunde efter planen.

Den politiske udvikling har bevæget sig i positiv retning i de senere år, men den irakiske regering står fortsat overfor betydelige udfordringer. Kapaciteten af den irakiske administration er fortsat begrænset, og der er store behov for opbygning af administrativ kapacitet og ekspertise. Den danske støtte til centrale irakiske ministerier øges med henblik på at bidrage hertil.

c.             Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr. og for hurtigst muligt at sikre det nødvendige bevillingsmæssige grundlag for at gennemføre regeringens udmelding af 21. februar 2007 vedrørende styrkelse af genopbygningsindsatsen i Irak.

d.            Forslaget er tiltrÃ¥dt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.

 

e.             Under henvisning til ovenstÃ¥ende anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at Udenrigsministeriet i 2007 og 2008 afholder op til i alt 90 mio. kr. til styrkelse af genopbygningsbistanden til Irak.

Udgiften i 2007 og 2008 afholdes af de beløb, som på de årlige finanslove stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika.

 

f.              Finansministeriets tilslutning foreligger.