Folketingets Finansudvalg
Bilag                             Journalnummer                                            Kontor                                              Â
-                          46.Irak.2.                                   MENA                            10. april 2007
a. Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at Udenrigsministeriet i 2007 og 2008 afholder op til i alt 90 mio. kr. til styrkelse af genopbygningsbistanden til Irak
Udgiften afholdes af de på finansloven opførte bevillinger på § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika.
b. Baggrund
Regeringen lancerede
den 21. februar 2007 en plan for den videre danske indsats i Irak med såvel
civile som militære elementer. Nærværende aktstykke er ét af i alt to
aktstykker vedrørende de civile elementer af planen, og vedrører en styrkelse
af genopbygningsindsatsen og flytning af fokus fra Basra til Bagdad. Det andet
aktstykke om den civile indsats vedrører nærområdeindsatsen og forelægges
særskilt. De militære elementer i regeringens plan håndteres i en særskilt
proces i foråret 2007.
Â
Styrkelse af den
civile indsats
Den irakiske samlingsregering fremlagde i juni 2006 sit
regeringsprogram, der indeholder forsoning, sikkerhed og stabilitet samt
økonomisk udvikling som de vigtigste punkter. En række lovforslag er blevet
vedtaget i parlamentet, herunder lov om procedurerne for oprettelse af regioner
og en ny investeringslov. En ny olielov er netop blevet fremlagt af regeringen.
FN’s (UNAMI) seneste rapporter om menneskerettighedssituationen i Irak tegner
et billede af fortsat meget store vanskeligheder. Der er visse tegn på, at
genopbygningen af Irak og den nye regerings initiativer begynder at give resultater,
trods den vanskelige sikkerhedssituation. Ifølge Verdensbanken steg den årlige
indkomst per indbygger til USD 942 i 2004 fra et lavpunkt på omkring USD 480 i
2003. For 2005 vurderer Verdensbanken i sine seneste tal, at indkomsten per
indbygger bliver på USD 1.054. Verdensbanken oplyser endvidere, at inflationen
er faldet til et årligt gennemsnit på 20 pct. i 2005 mod 34 pct. i 2003.
Formålet med den danske bistandsindsats er at bidrage til
udviklingen af et stabilt og demokratisk Irak, som er i stand til at sikre
økonomisk og social udvikling for landets befolkning samt fremme
menneskerettigheder og god regeringsførelse. Det har afgørende betydning, at
denne udvikling skabes af irakerne selv gennem en inklusiv politisk proces.
Finansudvalget har tidligere tiltrådt bevillinger til
bl.a. genopbygningsindsatsen i Irak ved Akt 111 9/4 2003 og Akt 158 15/6 2005.
Projektbeskrivelse
Regeringen fremlagde sin seneste samlede analyse af
Danmarks indsats i Irak i maj 2006, hvor bistandsaktiviteterne indgik som et
centralt element. Regeringen annoncerede den 21. februar 2007 en tilpasning af
den danske indsats i Irak. Linien for den videre danske genopbygningsindsats i
Irak er fastlagt i dialog med de irakiske myndigheder og indebærer, at fokus
flyttes fra Basra til Bagdad henover foråret 2007. Det åbner mulighed for at
imødekomme behovet for en styrket kapacitetsopbygningsindsats overfor de
centrale myndigheder i Bagdad.
I Bagdad øges den danske støtte til centrale irakiske
ministerier, der har store behov for opbygning af administrativ kapacitet og
ekspertise. Der er pr. 1. marts 2007 oprettet et teknisk rådgivningskontor
under ambassaden i Bagdad, hvortil der planlægges udsendt op til 10 civile
rådgivere. Herudover ventes op til 6 civile politirådgivere udsendt af
Rigspolitiet efter aftale mellem Rigspolitiet og de irakiske
myndigheder/koalitionen. I første omgang vil der være fokus på landbrugsområdet
samt menneskerettigheds- og retsstatsområdet. Andre områder undersøges,
herunder f.eks. miljø, energi, migration og transport.
Rådgiverbistanden i Basra udfases i løbet af foråret 2007
og aktiviteterne i det sydlige Irak overdrages planmæssigt til irakerne frem
til og med 2008. Fra irakisk side har man anmodet om opfølgning frem til og med
2008 på det dansk-finansierede studie af transportkorridoren mellem Basra og
Bagdad. Der ønskes fortrinsvis støtte til forbedring af transport- og
besejlingsforholdene ved havne i det sydlige Irak. Fra dansk side overvejes det
positivt at imødekomme anmodningen.
Bistanden forudses gennemført bilateralt såvel som gennem
multilaterale strukturer. De bilaterale aktiviteter vil fortrinsvis blive
gennemført fra det tekniske rådgivningskontor i Bagdad med op til 10 civile
rådgivere.
Budget
Det samlede budget andrager 90 mio. kr. fordelt på følgende poster:
Â
Projektaktiviteter.......................................................................... 40
mio. kr.
Etablering og drift af rådgiverkontoret i Bagdad ....................... 40
mio. kr.
Budgetmargin................................................................................ 10
mio. kr.
I alt................................................................................................. 90
mio. kr.
Udgiften vil blive afholdt med 90 mio. kr. under §
06.32.02.15. Øvrige lande i Asien. Udgifterne til udsendelse af civile
politirådgivere finansieres uden for ovenstående budget over § 11.23.01.
Politiet og anklagemyndigheden m.v. Som led heri vil der blive foretaget en
overførsel til politiets internationale indsatser fra § 35.11.26. Reserve til
merudgifter forbundet med forsvarets og politiets internationale operationer
til § 11.23.01. Politiet og anklagemyndigheden m.v. Overførslen sker med
hjemmel i finanslovsanmærkningerne på § 35.11.26. og overførslen optages på
direkte efterbevilling i forbindelse med lov om tillægsbevilling 2007.
Forsvarsministeriet understøtter
Udenrigsministeriets civile indsats i såvel Basra som Bagdad med
sikkerhed. NÃ¥r indsatsen
samles i Bagdad kan forsvarets
støtte tillige samles her. Understøtningen
fra forsvaret med
særligt uddannede personbeskyttere er
en forudsætning for Udenrigsministeriets etablering og drift af rådgiverkontoret
i Bagdad. Forsvaret vil således i hele programperioden skulle afholde udgifter
til personbeskyttelse af de danske civile rådgivere knyttet til rådgiverenheden.
Konkretisering af forsvarets bidrag hertil fastlægges efter nærmere aftale
mellem Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet.
Arbejdet i Bagdad blev igangsat 1. marts 2007. Forsvarsministeriets understøtning sker inden for rammerne af Folketingsbeslutning B139 og efter nærmere aftale mellem Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet. Forsvarets merudgifter forbundet med understøtningen af rådgiverkontoret i Bagdad afholdes frem til 1. juli 2007 af de i forbindelse med B 139 på § 12. Forsvarsministeriet allerede afsatte midler. Merudgifterne efter 1.juli 2007 afholdes inden for rammerne af § 35.11.26. Reserve til merudgifter forbundet med forsvarets og politiets internationale operationer, og vil indgå i en ny politisk beslutning om den videre militære indsats i Irak.
Væsentlige
risikoelementer
Sikkerhedssituationen i Irak er fortsat yderst
alvorlig, selvom der forekommer betydelige regionale forskelle. Traditionelle
samarbejdspartnere såsom FN, Verdensbanken og internationale NGO’er har på
nuværende tidspunkt kun en begrænset tilstedeværelse af internationale
medarbejdere i Irak. Den danske bistandsindsats
er indtil nu gennemført nogenlunde efter planen.
Den politiske udvikling har bevæget sig i positiv retning
i de senere år, men den irakiske regering står fortsat overfor betydelige
udfordringer. Kapaciteten af den irakiske administration er fortsat begrænset,
og der er store behov for opbygning af administrativ kapacitet og ekspertise.
Den danske støtte til centrale irakiske ministerier øges med henblik på at bidrage
hertil.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om
en rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr. og for hurtigst
muligt at sikre det nødvendige
bevillingsmæssige grundlag for at gennemføre regeringens udmelding af 21. februar
2007 vedrørende styrkelse af genopbygningsindsatsen i Irak.
d. Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.
e.
Under henvisning til ovenstående anmoder
Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at Udenrigsministeriet
i 2007 og 2008 afholder op til i alt 90 mio. kr. til styrkelse af
genopbygningsbistanden til Irak.
Udgiften
i 2007 og 2008 afholdes af de beløb, som på de årlige finanslove stilles til
rådighed for udviklingslandene under § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og
Latinamerika.
f. Finansministeriets tilslutning foreligger.