Udenrigsudvalget 2006-07
URU Alm.del Bilag 134
Offentligt
359098_0001.png
359098_0002.png
359098_0003.png
359098_0004.png
359098_0005.png
NOTITSTil:Fra:Emne:
UdenrigsudvalgetUdenrigsministerietHøjniveauforhandlinger med Ver-densbanken og IFC, 8.-11. januar2007.
J.nr.:Dato:
73.C.27.a.Marts 2007
Formålet med forhandlingerne med Verdensbanken var at fortsætte og udbygge dialogen medorganisationen om danske prioriteter i samarbejdet. Derudover gav samtalerne lejlighed til atdrøfte resultatet af Danmarks årlige vurdering af Banken og gennemførelse af handlingsplanenfor 2006. Forhandlingerne med IFC sigtede på at sondere mulighederne for et intensiveretsamarbejde især omkring privatsektorudvikling i Afrika.Forhandlingerne inkluderede et møde mellem udviklingsministeren og præsident Paul Wolfo-witz, der især handlede om god regeringsførelse, bistandseffektivitet, ligestilling og menneske-rettigheder. Ministeren mødtes herudover med chefjurist Ana Palacio vedr. Bankens arbejdemed menneskerettigheder samt med ledende medarbejdere i Banken om betydningen og kon-sekvenserne af Kinas og andre nye donorers stigende engagement i Afrika.Samarbejdet med VerdensbankenDer var gensidig tilfredshed med samarbejdet. De fra dansk side foreslåede prioriteter for sam-arbejdet fremover blev godt modtaget1. Ligeledes fandt Banken, at Danmarks vurdering afBanken i 2006 var retvisende. Vurderingen peger især på behovet for forbedring af Bankensinterne administrative effektivitet, indsatsen på menneskerettigheds- og ligestillingsområdet.Banken noterede med tilfredshed, at Danmarks vurdering af Bankens mål- og resultatstyringvar mere positiv end året før. Ifølge Banken har indførelsen af IDA14-resultatmålingssystemetbidraget væsentligt til forbedringer i Bankens mål- og resultatstyring, og etableringen af en re-sultatstyringsgruppe har skabt en bedre intern dialog. Fra dansk side blev det understreget, atarbejdet med mål og resultater i højere grad bør gøres karrierefremmende for Bankens medar-bejdere. Behovet for harmonisering omkring modtagerlandenes egne mål- og resultatsystemerblev ligeledes understreget.IDA-15 genopfyldningsforhandlingerneIDA-15 genopfyldningsforhandlingerne gennemføres i 2007. Banken fremhævede vigtighedenaf at sikre en samlet donorfinansiering, der fastholder IDA’s finansielle styrke. Under IDA-14(2005-08) var genopfyldningen på 33 mia. USD, hvor donorbidrag udgjorde 57 pct. af finansie-ringen. Andelen af gavebistand under IDA-14 udgør omkring 25 pct. af IDA’s tilsagn, hvilketindebærer en tilsvarende reduktion i tilbagebetalinger. IDA’s gældslettelse under HIPC og detmultilaterale gældslettelsesinitiativ (MDRI) vil medføre tab af i alt 54 mia. USD i fremtidige til-1
Den nye organisationsstrategi vil, så snart den er godkendt, være at finde på UM’s hjemmeside.
bagebetalinger. Med mindre donorerne lever op til afgivne politiske tilsagn om additionel finan-siering af IDA’s gave-bistand og gældslettelse, vil IDA blive tvunget til at reducere sin fremtidi-ge bistand.Der var enighed om, at IDA’s finansielle styrke bør bevares fremover.MenneskerettighederDanmark udtrykte fuld opbakning til Bankens bestræbelser på at styrke indsatsen på menneske-rettighedsområdet. Banken anerkendte, at Danmark og de øvrige nordiske lande har spillet envigtig rolle i arbejdet med etablering af en særlig trustfond til formålet. Det blev understreget, atBanken må være forsigtig på dette område. Bankens opgave er i første omgang at demonstreresammenhængen mellem menneskerettigheder og udvikling samt at støtte initiativer vedrørenderetssikkerhed for fattige.Fra dansk side bekræftedes det, at Danmark i 2007 forventer at yde 25 mio. kr. til Bankens nyemenneskerettighedstrustfond. Det understregedes, at det er afgørende for trustfondens effekt,at Banken også fremover demonstrerer klart ejerskab og afsætter egne ressourcer til arbejdet.BistandseffektivitetDanmark opfordrede Banken til at sætte mere fart i decentraliseringsprocessen. Behovet for atflytte flere medarbejdere, især sektorspecialister, og mere beslutningskompetence ud på lande-niveau blev gentaget. Banken erkendte, at resultaterne på dette område fortsat er beskedne ogforklarede, at der bl.a. er behov for at ændre de personalemæssige incitamenter.Danmark understregede, at Banken har en vigtig rolle at spille i fremme af donorkoordineringog -harmonisering i modtagerlandene. Et konkret eksempel er arbejdet med fælles landestrate-gier, hvor Banken ikke altid virker fuldt engageret.Det blev fra Bankens side erkendt, at dens bidrag til bistandseffektivitet på landeniveau fortsatkan forbedres, specielt i forhold til øget decentralisering af beslutningsansvar og selektivitet ilandeprogrammerne. Det blev fremhævet, at Banken nu deltager aktivt i mange fælles landestra-tegier, og at der er fremskridt med hensyn til mere fælles analytisk arbejde med de regionale ud-viklingsbanker, bilaterale donorer og lokale myndigheder. Herudover er der internt iværksat til-tag til at sikre, at medarbejderne konsekvent anvender de mest harmoniseringsvenlige løsninger,når de i konkrete situationer står over for flere valgmuligheder.AfrikaBanken udarbejdede i 2005 en ”Africa Action Plan” (AAP), der først og fremmest sigter påfremme af fattigdomsorienteret økonomisk vækst, kapacitetsopbygning, resultatorienterede na-tionale strategier og partnerskaber med andre donorer.Banken forklarede, at der har vist sig behov for at skærpe strategiens fokus ved at reducere an-tallet af prioriteter fra de nuværende ca. 125 til 8-9 fokusområder.2Banken vurderede, at im-Privatsektorudvikling og jobskabelse, energi, veje, landbrug, vand og sanitet, hiv/aids, ungdoms- og videregående uddan-nelser af relevans for den private sektor, malaria og sundhedssystemer samt kvinders deltagelse i de økonomiske processer.2
2
plementeringen har været utilstrækkelig, når det gælder indsatsen for at tilvejebringe effektivkapacitetsudvikling, flere og bedre muligheder for videreuddannelse efter grundskolen, god re-geringsførelse og at sikre nye/supplerende donorressourcer.Danmark var enig i nødvendigheden af at styrke indsatsen for så vidt angår kapacitetsudvikling.Det fremhævedes, at Banken som et vigtigt led i dette arbejde må se kritisk på, om dens interneprocedurer er gode nok, ikke mindst i forhold til anvendelse af landenes egne systemer for of-fentlige indkøb, hvor Banken opretholder et meget kompliceret regelsæt.God regeringsførelse og korruptionsbekæmpelseDanmark pointerede den vægt man tillægger god regeringsførelse og anti-korruption og arbej-det med udviklingen af en ny strategi for Bankens indsats. Problemer med korruption bør ifølgeBanken kunne føre til, at Banken afbryder samarbejdet med visse lande, og erfaringerne viser, atdet har en effekt at sige fra på et tidligere tidspunkt. Man håbede efter en omfattende konsulta-tionsproces at opnå bred opbakning til strategien under forårsmøderne i april 2007. Det under-stregedes, at det er vigtigt at få NGO’erne ombord.Banken oplyste, at der er en tendens til, at regeringerne i de lande, hvor Bankens efter-forskningsafdeling (INT) identificerer konkrete problemer, ikke følger sagerne op ved nationaledomstole og i stedet stiller en række tidskrævende spørgsmål, som forsinker efterforskningen.Fra dansk side understregedes det, at efterforskning af konkrete sager er vigtig, men at det ermindst lige så vigtigt at forbedre landenes finansielle systemer.Med henblik på at sikre et tættere bilateralt samarbejde på området aftaltes det, at Banken skullefremsætte konkrete forslag.LigestillingDet blev fra dansk side understreget, at forbedring af kvinders vilkår er blandt den danske rege-rings bistandspolitiske hovedprioriteter. Det understregedes, at Danmark forventer lederskabfra Verdensbanken, når det gælder kvinders økonomiske ”empowerment”, hvor Banken har enklar komparativ fordel. Fra dansk side udtryktes endvidere utilfredshed med den mangelfuldeimplementering af Bankens ”mainstreaming” strategi fra 2001. Det blev åbent erkendt, at reto-rikken er langt bedre udviklet på dette felt end realiteterne, og at det seriøse arbejde først er vedat komme i gang.Verdensbanken lancerede i september 2006 en handlingsplan for fremme af kvinders økonomi-ske rolle. Fra dansk side opfordredes Bankens ledelse til at sikre, at der afsættes de nødvendigefinansielle og økonomiske midler til planens gennemførelse. Danmark ser gerne et samarbejdeom planens gennemførelse. Der var enighed om, at man i fællesskab vil identificere indsatsom-råder i et par lande med henblik på at etablere et tættere samarbejde.Hiv/aids og reproduktiv sundhedBanken satser på at fastholde en langsigtet indsats til støtte for hiv/aids bekæmpelsen i Afrika.Det blev fremhævet, at organisationens komparative fordel først og fremmest ligger i at sikre en
3
mere strategisk og prioriteret national planlægning og integration af hiv/aids aspekter i fattig-domsstrategierne.Fra dansk side opfordredes Banken til at sikre sammenhæng mellem den nye strategi for Ban-kens indsats på sundheds- og befolkningsområdet og handlingsplanen for Bankens hiv/aidsindsats i Afrika. Det blev påpeget, at Banken ifølge dansk opfattelse har en komparativ fordel iforhold til den vigtige opgave med at forbedre sundhedssystemerne i mange udviklingslande.Det understregedes endvidere, at Danmark finder det meget vigtigt, at Banken er aktivt engage-ret i fremme af seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder, herunder at området indgår ihiv/aids indsatserne. Mulighederne for et tættere samarbejde på dette område vil blive under-søgt.Miljø og bæredygtig udviklingBanken orienterede om arbejdet med at få den nye store afdeling for bæredygtig infrastrukturpå plads. Afdelingen er etableret ved en sammenlægning af infrastrukturafdelingen og afdelin-gen for sociale og miljømæssige anliggender og er ansvarlig for omkring 50 pct. af Bankens ud-lån. Målet er at få bæredygtig udvikling til at stå mere centralt i Bankens infrastrukturprogram-mer.Vedrørende udmøntningen af Bankens investeringsramme for ren energi oplyste Banken, at derskal udarbejdes en handlingsplan for hver af de tre komponenter: øget adgang til energi i udvik-lingslandene; løsninger der sikrer lavere CO2 udslip samt udviklingslandenes tilpasning til effek-terne af klimaforandringer.Om arbejdet med fremme af vedvarende energi og energieffektivitet oplyste Banken, at der ifinansår 2006 blev bevilget 680 mio. USD til projekter, der sigter på at fremme nye former forvedvarende energi og energieffektivitet, en stigning på 48 pct. i forhold til 2005. Derudoverblev der i 2006 bevilget 192 mio. USD til vandkraftprojekter. Dermed har Banken for andet år itræk overgået det såkaldte Bonn-mål om at øge porteføljen på dette område.Fra dansk side udtryktes bekymring over, at det kun er lykkedes at få underskrevet en købsafta-le under den danske Carbon Fund (CDF). Banken erkendte, at det havde vist sig vanskeligt atfinde projekter til den danske fond, men forventede snarlige fremskridt.Handicap og udviklingFra dansk side understregedes, at Danmark lægger stor vægt på, at handicaphensyn indarbejdesi Bankens analytiske og operationelle arbejde og programmer. Det var Bankens vurdering, atder er sket fremskridt i arbejdet, men det blev åbent erkendt, at Bankens indsats kan forbedresvæsentligt, og at den nuværende organisering af arbejdet også kan blive bedre.
Højniveauforhandlinger med IFCFra dansk side blev der henvist til den store interesse omkring ”Doing Business” rapporterne(DB), herunder til vurderingen af arbejdstagerrettigheder. Det blev understreget, at IFCs ledelse
4
må sikre, at rapporterne ikke bliver brugt til at fremme uacceptable standarder. IFC forsikrede,at dette ikke var tilfældet. IFC har dog som følge af kritikken igangsat en undersøgelse af for-holdet mellem DB og ILO-konventionerne. IFC undersøger samtidig, om indikatorerne i DBbør suppleres med indikatorer for social beskyttelse. De foreløbige resultater tyder ikke på det.Når undersøgelsen er afsluttet, vil IFC forelægge resultaterne for bestyrelsen.Det blev fra dansk side fremhævet, at Danmarks mangeårige erfaringer med privatsektor-udvikling i Afrika giver gode muligheder for synergi mellem dansk bistand og IFC’s indsatser.Danmark ser derfor gerne et styrket og længerevarende strategisk samarbejde med IFC om pri-vatsektorudvikling, især i Afrika. Dette ønske blev hilst velkommen af IFC.På baggrund af tidligere dansk støtte og orienteringer om IFC’s indsats inden for ligestilling,uddannelse, hiv/aids, infrastruktur og vedvarende energi drøftedes mulighederne for konkretsamarbejde. Der blev opnået enighed om, at Danmark som grundlag for den videre dialog viludarbejde et papir, der skitserer områder for et styrket strategisk partnerskab med IFC.Udenrigsministeriet
5