Â
Landstinget tilsluttede sig et forslag om, at behandlingen af landsstyrets politisk-økonomiske beretning for 2007 flyttes fra den 29. marts 2007 til den 13. april 2007.
Landstinget behandlede følgende dagsordenspunkter:
Punkt 129:
Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at tage initiativ til ændring af landstingslov om fangst og jagt, samt den med hjemmel heri udstedte bekendtgørelse om erhvervsjagtbeviser, således at turismeindtægter ikke afskærer erhvervsfangere m.v. fra generhvervelse af erhvervsjagtbevis.
(Landstingsmedlem Ane Hansen, Inuit Ataqatigiit)
(1. behandling)
(Punkt 129, Punkt 69, Punkt 100 og Punkt 111 behandles i sammenhæng)
I begrundelsen for forslaget anfører forslagsstilleren, at erhvervsfangere i stigende grad har økonomiske problemer. For at opretholde livet må de supplere deres indkomster fra fangst med indkomst fra andre aktiviteter, bl.a. hundeslædekørsel af turister. Men det har vist sig, at fangere ved hundeslædekørsel med turister mister deres erhvervsjagtbeviser, pga. de gældende regler om begrænsning af anden indkomst end indkomst fra fangst, for at kunne opretholde et erhvervsfangerbevis. Derfor foreslås det, at de gældende regler om erhvervsjagtbeviser ændres, således at indkomster fra ydelser for turistservice indgår i tillæg til bruttoindkomsten fra fangst, jagt og fiskeri ved opgørelse af den samlede bruttoindkomst.
I landsstyrets besvarelse anførte Landsstyremedlem for Fiskeri, Fangst og Landbrug Finn Karlsen at landsstyret er enig med forslagsstilleren og oplyste, at landsstyret vil sikre at indtægter fra turisme fremover gøres neutrale i indtægtsopgørelsen ved afgørelse af, om erhvervsfangerbevis kan opretholdes. Landsstyret vil sikre at dette sker med virkning fra 2008.
Punkt 69:
Forslag til landstingsbeslutning om, at Landsstyret senest til FM08 pålægges at fremsætte forslag til forbedringer af fangererhvervets vilkår baseret på følgende forudsætninger:
(Landstingsmedlem Esmar Bergstrøm, Løsgænger)
(1. behandling)
(Punkt 69, Punkt 100, Punkt 111 og Punkt 129 behandles i sammenhæng)
I begrundelsen for forslaget anfører forslagsstilleren, at han ser sit forslag som en samlet reformpakke for fangererhvervet. Undersøgelser viser, at fangerfamiliernes hovedindtægter i dag stammer fra a-indkomster, som kommer fra fangerkonernes arbejde. De penge, man bruger som tilskud til sælskind, kunne man bruge til fangerløn. Fangerne kan derved få et fast månedligt tilskud. Dermed sikrer man også fangerne en indtægt hele året. Fangere kunne bruge fangerlønnen til at opkvalificere sig. Forslagsstilleren forestiller sig, at fangerne kan blive uddannede til outfitter, turistguide, bygdetekniker eller skipper/-styrmænd på små turistbåde.
I landsstyrets besvarelse anførte Landsstyremedlem for Fiskeri, Fangst og Landbrug Finn Karlsen at de fleste erhvervsfangerne opfatter sig selv som både erhvervsfangere og erhvervsfiskere. I nogle måneder er det fangstaktiviteter der dominerer, i andre måneder er det gunstige fiskeforhold der gør sig gældende. Til forslaget om anvendelse af indhandlingstilskuddet til sælskind til i stedet at sikre alle erhvervsfangere et fast grundbeløb som fangerløn bemærkede landsstyremedlemmet, at en del erhvervsfangere overhovedet ikke indhandler sælskind, mens andre erhvervsfangere nærmest har specialiseret sig i indhandling af sælskind og næsten kun lever heraf. Beslutningsforslaget vil ikke skabe en retfærdig fordeling af tilskudsmidlerne. Landsstyret indstillede, at forslaget afvises.
Punkt 100:
Forslag til Landstingsbeslutning om, at Landsstyret pålægges at tage initiativ til ændring af Landstingslov nr. 12 af 29. oktober 1999 om fangst og jagt, således, at pensionerede fiskere og fangere der har haft erhvervet kontinuerligt det sidste 10 år får mulighed for at oppebære erhvervsfangstbeviset.
(Siumut's landstingsgruppe)
(1. behandling)
(Punkt 100, Punkt 111, Punkt 129 og Punkt 69 behandles i sammenhæng)
I begrundelsen for forslaget anfører forslagsstillerne, at det har forebyggende og positiv menneskelig effekt på fiskere og fangere at kunne oppebære deres erhverv, selv efter pensioneringen. Fiskere og fangere skal, selv efter at de er blevet gamle og såfremt de er sunde og har viljen , have mulighed for at fortsætte i deres erhverv.
I landsstyrets besvarelse bemærkede Landsstyremedlem for Fiskeri, Fangst og Landbrug Finn Karlsen at fiskere og fangere ikke bliver frataget deres fangstbevis når de bliver pensionerede. Indtægtskravet om mindst 50 % fra fangst og fiskeri gælder alle, også pensionister, hvorfor det er op til den enkelte om denne vil nyde sit otium, eller fortsætte med sit erhverv. Landsstyremedlemmet oplyste at der i 2006, ud af omkring 2.500 erhvervsfangere, var mere end 300 erhvervsfangere ældre end 63 år.
Punkt 111:
Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at fremsætte forslag til at fiskere og fangere med erhvervsfangstbevis ikke får frataget deres bevis når indkomsten på sekundær erhverv overstiger 50% af den samlede indkomst og på denne måde gives mulighed for at drive et andet erhverv ved siden af fisker og fangererhvervet.
(Landstingsmedlem Ruth Heilmann, Siumut)
(1. behandling)
(Punkt 111, Punkt 129, Punkt 69 og Punkt 100 behandles i sammenhæng)
I begrundelsen for forslaget anfører forslagsstilleren, at det ikke er hensigtsmæssigt at fangere, der bestræber sig på størst mulig indkomst gennem mange aktiviteter, fratages deres erhvervsfangstbevis. Der er mange der bliver ramt af denne indkomstgrænse og mister deres erhvervsfangstbevis, dette sker især i Ittoqqortoormiit, Tasiilaq og andre steder hvor fangerne i større omfang indgår i turismeerhvervet. Fratagelse af erhvervsfangstbeviser medfører at fangerne ikke vil ind i turisterhvervet, dermed vil turister ikke have mulighed for at få nogle af de oplevelser landet kan tilbyde.
I landsstyrets besvarelse oplyste Landsstyremedlem for Fiskeri, Fangst og Landbrug Finn Karlsen at erhvervsjagtbevisindehavere ikke automatisk får frataget deres bevis når indkomsten fra bierhverv overstiger 50 % af deres samlede indkomst. Direktoratet for Fiskeri, Fangst og Landbrug udsender hvert år i september måned en liste over indehavere af erhvervsjagtbevis til de enkelte kommuner med anmodning om at vurdere om pågældende stadig opfylder kravene til at have en erhvervsjagtbevis. Såfremt pågældende ikke længere opfylder kravene er kommunen forpligtet skriftligt at meddele personen dette med begrundelse og klagevejledning. Direktoratet for Fiskeri, Fangst og Landbrug har ikke modtaget klager over afslag om erhvervsjagtbevis som følge af for store biindtægter fra f.eks. hundeslædekørsel.
Landsstyremedlemmet oplyste, at landsstyret vil sikre at indtægter fra turisme fremover gøres neutrale i indtægtsopgørelsen ved afgørelse af, om erhvervsfangerbevis kan opretholdes. Landsstyret vil sikre at dette sker med virkning fra 2008.
Under den efterfølgende politiske debat var der bred tilslutning til de holdninger, som fremgår af landsstyrets besvarelser til de enkelte forslag. Der var således almindelig tilslutning til en slækkelse i kravene til indkomstforhold for indehavere af erhvervs-fangstbeviser, hvorimod der var en større skepsis ved forslaget fra Siumut's landstingsgruppe om "livsvarige erhvervsfangstbeviser" og modstand blandt flertallet mod de enkelte elementer i beslutningsforslaget fra Esmar Bergstrøm.
Partierne kunne dog tilslutte sig, at samtlige ovennævnte beslutningsforslag henvises til behandling i landstingets udvalg for fiskeri, fangst og landbrug, forinden 2. behandling skal finde sted i landstinget.
Â
Punkt 102:
Forslag til Landstingsforordning om ændring af landstingsforordning nr. 10 af 20. november 2006 om erhvervsfremme af fiskeri og fangst.Â
(Ændring af alderskrav for anskaffelsestilskud til erhvervsjoller)
(Siumut's landstingsgruppe)
(1. behandling)
Forordningsforslaget indeholder den ændring, at den øvre aldersgrænse for at kunne søge tilskud til anskaffelse af erhvervsjoller hæves fra 60 år til 65 år. Det anføres, at forslaget giver fangere der nærmer sig pensionsalderen, adgang til på lige fod med andre i den erhvervsdygtige alder, at søge om tilskud til anskaffelse af erhvervsjolle.
I landsstyrets besvarelse anførte Landsstyremedlem for Fiskeri, Fangst og Landbrug Finn Karlsen at landsstyret grundlæggende er enig med forslagsstillerne i, at tilskud til anskaffelse af erhvervsjoller bør bringes i overensstemmelse med den almindelige pensionsalder. Landsstyret udtrykte tilslutning til forslaget i sin helhed, herunder at forslaget 2. behandles under landstingets efterårssamling 2007. Landsstyret vil i den mellemliggende periode foretage høring af relevante myndigheder og organisationer m.v., således at høringssvarene kan indgå i Landstingets udvalgsbehandling forud for 2. behandling.
Under den efterfølgende politiske debat var der bred tilslutning til forslaget, idet det forstås som følgelovgivning til det fremsatte forslag til en ny landstingsforordning om alderspension, hvor pensionsalderen foreslås forhøjet til 65 år. Forslaget blev henvist til behandling i landstingets udvalg for fiskeri, fangst og landbrug, forinden 2. behandlingen i landstinget.
Med venlig hilsen
Søren Hald Møller
Kopi pr. e-mail:Â Folketinget
                            Kongehuset, Kabinetssekretariatet
                            Samtlige ministerier
                            Rigsombudsmanden på Færøerne