Text Box: Statsministeriet
Prins Jørgens Gård 11
1218  København K

 

 

Indberetning vedr. Grønlands Landstings forårssamling, tirsdag den 20. marts 2007.

 

 

Landstinget behandlede følgende dagsordenspunkter:

 

Punkt 46:

Forslag til landstingsbeslutning om Grønlands Hjemmestyres udtalelse til lov om ændring af lov om folkeskolen i Grønland.

(Landsstyremedlemmet for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke)

(1. behandling)

 

I landsstyrets fremlæggelse af forslaget anførte Landsstyremedlem for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke Tommy Marø, at landstinget i 2006 vedtog en forordning om indførelse af 10 års undervisningspligt. Idet Folketinget har den overordnede lovgivningskompetence på folkeskoleområdet, kræver en ændring af undervisningspligtens længde en ændring af lov om folkeskolen i Grønland. Det fremlagte forslag rummer en sådan ændring.

 

Samtlige partier tilsluttede sig forslaget, som overgår til 2. behandling i den foreliggende form.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Punkt 121:

Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at sikre elever under Atuarfitsialak og andre læreanstalter at kunne afholde eksamen på eget sprog uanset hvilke sprog lærer eller censor besidder.

(Landstingsmedlem Doris Jakobsen, Siumut)

(1. behandling)

 

I begrundelsen for forslaget anfører forslagsstilleren, at det er normalt at eksamen bliver gennemført på dansk, når censor er dansk. Hun mener at en elev, der bor i Grønland, skal have mulighed for at afholde den eksamen vedkommende gennemfører på sit eget sprog,  uanset om lærer eller censor er dansk sproget eller har et andet fremmedsprog.

 

I landsstyrets besvarelse anførte Landsstyremedlem for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke Tommy Marø, at landsstyret tilslutter sig at elever så vidt muligt bør tilbydes at kunne gå til eksamen på eget sprog. Landsstyret finder imidlertid de eksisterende muligheder og rammer tilfredsstillende og kunne ikke tilslutte sig, at der tages initiativ til en særlig lovgivning på området.

 

Samtlige politiske partier, bortset fra Kattusseqatigiit Partiiat, tilsluttede sig landsstyrets vurdering. Der var dog enighed om at henvise forslaget til behandling i landstingets udvalg for kultur, uddannelse, forskning og kirke forinden forslagets 2. behandling i landstinget.

 

 

Punkt 66:

Forslag til landstingsbeslutning om, at Landsstyret pålægges at udvikle et interaktivt sprogprogram til undervisning i grønlandsk som fremmedsprog.

(Landstingsmedlem Lene Knüppel, Demokraterne)

(1. behandling)

 

Forslagsstilleren begrundede forslaget med, at det rummer et konkret tiltag, der vil kunne gøre det lettere at lære grønlandsk for personer, som ikke har grønlandsk som modersmål. Der findes forholdsvis lidt undervisningsmateriale til undervisning i grønlandsk som fremmedsprog. Samtidigt er der et begrænset udbud af kurser i grønlandsk for begyndere på sprogskolen i Sisimiut og i kommunerne.

 

I landsstyrets besvarelse gjorde Landsstyremedlem for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke Tommy Marø opmærksom på, at landsstyret i sin koalitionsaftale specifikt har nævnt ønsket om kurser for ikke-grønlandsksprogede ansatte i den offentlige administration. På Oqaatsinik Pikkorissarfik (Sprogcenteret) arbejdes der med et tiltag, som Lene Knüppel efterlyser: Et interaktivt sprogindlæringsprogram i grønlandsk som fremmedsprog. Dette indlæringsprogram forventes færdigudviklet inden 1. august 2007. På baggrund af det igangsatte arbejde anbefalede landsstyret forslaget til forkastelse.

 

Samtlige partier udtrykte tilslutning til intentionerne bag det fremsatte forslag. Flertallet blandt politiske partier tilsluttede sig dog landsstyrets besvarelse og indstillede forslaget til forkastelse. Der var dog enighed om at henvise forslaget til behandling i landstingets udvalg for kultur, uddannelse, forskning og kirke forinden forslagets 2. behandling i landstinget.

Punkt 60:

Forslag til Landstingsbeslutning om, at afgiften på snescootere til børn fjernes.

(Landstingsmedlem Palle Christiansen, Demokraterne)

(1. behandling)

(Punkt 60 og Punkt 146 behandles i sammenhæng)

I forslaget argumenterer forslagsstilleren med, at snescootere til børn afgiftsbelægges som store snescootere, som er beregnet til voksne. Snescootere til børn er legetøj og bør ses på som legetøj.

 

I landsstyrets besvarelse anførte Landsstyremedlem for Finanser og Udenrigs-anliggender Josef Motzfeldt at motorkøretøjer defineres afgiftsmæssigt i overens-stemmelse med færdselslovens definitioner. Om en bil, motorcykel eller snescooter er legetøj, og dermed afgiftsfri, afgøres således på baggrund af færdselslovgivningen. Efter den gældende færdselslovs § 18, stk. 1, må snescootere i byområderne kun føres af personer, der er fyldt 16 år. Da børn og unge under 16 år ikke lovligt kan køre snescootere i byområderne, tilkendegav landsstyremedlemmet, at det efter Landsstyrets opfattelse ikke giver mening at fritage børnesnescootere for indførselsafgift. Landsstyret indstillede, at landstinget ikke tilslutter sig beslutningsforslaget.

 

 

Punkt 146:

Forslag til Landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at arbejde for at fremkomme med forslag til ændring af Landstingslov nr. 8 af 21. oktober 1998 med henblik på at reducere snescooterafgiften.

(Atassuts landstingsmedlemmer: Augusta Salling, Ellen Christoffersen, Kristian Jeremiassen, Thomas Kristensen og Godmand Rasmussen)

(1. behandling)

(Punkt 146 og Punkt 60 behandles i sammenhæng)

 

I forslaget argumenterer forslagsstillerne med, at afgiften pr. snescooter på kr. 22.000,00 er for høj, idet den forhindrer erhvervsbrugere af snescootere til at udskifte gamle og meget forurenende snescootere med nye og bedre køretøjer.

 

I landsstyrets besvarelse anførte Landsstyremedlem for Finanser og Udenrigs-anliggender Josef Motzfeldt at det er landsstyrets opfattelse, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at nedsætte indførselsafgifterne på snescootere, som benyttes erhvervsmæssigt. Derimod kan man overveje at omlægge den bestående faste afgift på 22.000 kr. til en volumen- eller værdibaseret afgift. Landsstyret indstillede, at landstinget ikke tilslutter sig beslutningsforslaget fra Atassuts landstingsmedlemmer.

 

Under den efterfølgende debat tilsluttede de politiske partier og løsgængeren sig, at begge beslutningsforslag henvises til behandling i landstingets skatte- og afgiftsudvalg. Der var dog ikke umiddelbart tilslutning til nogle af forslagene.

 

 

 

 

 

Punkt 41:

Forslag til Landstingsforordning om alderspension.

(Landsstyremedlemmet for Familie og Justitsvæsen)

(1. behandling)

 

I landsstyrets fremlæggelse af forslaget fremhævede Landsstyremedlem for Familie og Justitsvæsen Aleqa Hammond flere forhold, som efter landsstyrets opfattelse bør justeres. Herunder bl.a. at alderspensionen ikke har været reguleret siden 1998, at landsstyret ønsker at landets borgere er tilknyttet arbejdsmarkedet længere og at alderspensionisterne får en pension, der sikrer en passende levestandard, når de får ret til at modtage alderspension.

 

I det fremlagte forslag ønsker landsstyret at efterkomme landstingets tilkendegivelser under landstingets efterårssamling 2006. Hovedpunkterne i forslaget beskrives som:

 

 

Forslaget medfører øgede udgifter for landskassen og kommunerne til alderspension. Beregninger foretaget af Grønlands Statistik viser, at landsstyrets forslag vil føre til, at de samlede udgifter til alderspension må forventes at stige fra ca. 330 millioner kroner i 2007 til ca. 460 millioner kroner i 2012. Landsstyret gjorde opmærksom på, at størstedelen af forhøjelserne på alderspensionen endnu ikke er finansieret. Derfor skal der fra 2008 og frem enten gennemføres besparelser eller skatteforhøjelser i størrelsesordenen 53 millioner kroner pr. år til at finansiere den øgede udgift til alderspension. Såfremt den øgede udgift skal finansieres over indkomstskatten, skal landsskatten stige med minimum 1 % og på sigt 2 % i takt med stigende antal alderspensionister med stigende levealder.

 

 

Under den efterfølgende politiske debat tilkendegav samtlige partier og løsgængeren, at man finder tiden inde til mærkbare forbedringer i alderspensionisternes økonomiske vilkår. Siumut, Inuit Ataqatigiit, Atassut og Demokraterne udtrykte tilslutning til landsstyrets forslag, idet det dog ønskes vurderet nærmere i landstingets familieudvalg.

 

Kattusseqatigiit Partiiat og løsgænger Esmar Bergstrøm fandt ikke landsstyrets forslag tilfredsstillende, men tilsluttede sig forslagets overgang til videre behandling i landstingets familieudvalg.

 

 

Punkt 42:

Forslag til Landstingsforordning om førtidspension.

(Landsstyremedlemmet for Familie og Justitsvæsen)

(1. behandling)

 

I landsstyrets fremlæggelse af forslaget gjorde Landsstyremedlem for Familie og Justitsvæsen Aleqa Hammond opmærksom på, at forslaget er en konsekvens af det fremsatte forslag til ny forordning for alderspensioner. Det er nødvendigt at udarbejde en selvstændig forordning om førtidspension. I det foreliggende forslag til landstings-forordning om førtidspension er de eksisterende regler om førtidspension videreført. Satserne for førtidspension ændres ikke. Det foreslås at forslaget træder i kraft samtidig med forslaget til landstingsforordning om alderspension, hvilket vil sige den 1. juli 2007.

 

De politiske partier tilsluttede sig det fremsatte forslag i forlængelse af partiernes tilslutning til forslaget under dagsordenens punkt 41 om alderspensioner. Samtlige partier ønsker forslaget behandlet i landstingets familieudvalg og der blev fra flere sider rejst ønske om en udredning af førtidspensionisters økonomiske forhold, med henblik på en eventuel reform på et senere tidspunkt.

 

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Søren Hald Møller

 

 

 

 

 

 

Kopi pr. e-mail:  Folketinget

                             Kongehuset, Kabinetssekretariatet

                             Samtlige ministerier

                             Rigsombudsmanden på Færøerne