Mødedagen den 15. november 2006 er sidste mødedag under landstingets efterårssamling 2006.
Landstinget besluttede, med henvisning til forsinkelser i et byggeprojekt til udvidelse af landstingets faciliteter, at foretage ændringer i de planlagte landstingssamlinger i 2007:
Den planlagte vintersamling 2007 aflyses.
Landstingets forårssamling 2007 indledes den 9. marts 2007. Der planlægges en pause i dagene 30. marts 2007 – 11. april 2007, af hensyn til påsken.
Landstingets efterårssamling 2007 indledes den 21. september 2007.
Landstinget behandlede følgende dagsordenspunkter:
Pkt. 143:
Ændring af Landsstyrets sammensætning.
(Landsstyreformanden)
Mødedagen blev overraskende indledt med, at Landsstyreformand Hans Enoksen meddelte, at Landsstyremedlem for Sundhed og Miljø Asii Chemnitz Narup, Inuit Ataqatigiit og Landsstyremedlem for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke Doris Jakobsen, Siumut ønsker at blive fritaget fra deres hverv som landsstyremedlem og at han har taget dette til efterretning. Landsstyreformanden indstillede i forlængelse heraf, at Landstingsmedlem Agathe Fontain, Inuit Ataqatigiit og Landstingsmedlem Tommy Marø, Siumut vælges som nye landsstyremedlemmer.
Landstinget tilsluttede sig landsstyreformandens indstilling, hvorefter b Agathe Fontain indtræder i landsstyret som landsstyremedlem for Sundhed og Miljø og Tommy Marø indtræder i landsstyret som landsstyremedlem for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke. Der foretages ingen ændringer i landsstyrets ressortfordeling i anledning af denne udskiftning af 2 landsstyremedlemmer.
Asii Chemnitz Narup og Doris Jakobsen genindtræder herefter i deres hverv som landstingsmedlemmer.
Agathe Fontain blev bevilget orlov fra sit hverv som landstingsmedlem og Tommy Marø forlod sit hverv som suppleant i landstinget.
Der sker ikke andre ændringer end de her nævnte i landstingets sammensætning.
Pkt. 8:
Beslutningsforslag om landskassens regnskab for 2005 m.v.
(Landsstyremedlemmet for Finanser og Udenrigsanliggender)
(2. behandling)
Landstingets 1. behandling af forslaget fandt sted landstingets forårssamling 2006.
Til 2. behandlingen af regnskabet forelå en betænkning fra landstingets revisionsudvalg. I betænkningen indstiller et enigt udvalg, at landskassens regnskab for 2005 godkendes samt at revisionsselskabet Deloitte genudpeges som Grønlands Hjemmestyres eksterne revisor. Deloitte har afgivet en såkaldt "blank" revisionspåtegning.
Blandt de sager, der er behandlet i betænkningen, kan nævnes 2 områder, som er givet en uddybende behandling. Det gælder administrative problemer og utilfredsstillende bevillingsadministration inden for Direktoratet for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke samt i spørgsmål om ydelse af dispensationer til licenshavere til fiskeri i Direktoratet for Fiskeri og Fangst.
Inden for Direktoratet for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke er der påpeget problemer i administrationen af midler, direktoratet administrerer efter en særlig landstingslov om Arbejdsmarkedets Erhvervsuddannelses Bidrag (AEB) samt mangelfuld økonomistyringen i kollegieadministrationen.
Inden for Direktoratet for Fiskeri og Fangst er der fulgt op på tidligere års problemer i administrationen af erhvervsstøttelån samt to konkrete sager om dispensation til at fortsætte fiskeri selv om licenshaverne midlertidigt ikke opfylder licensbetingelserne. I begge dispensationssager har direktoratet indstillet et afslag, men landsstyremedlemmet og efterfølgende landsstyret har besluttet at give dispensation. I sagsfremstillingen fremgår, at direktoratet har vurderet, at der ikke er lovgrundlag for at give dispensationerne. Det kan nævnes, at på tidspunkterne for disse sagers behandling i landsstyret var Landsstyreformand Hans Enoksen tillige fungerende landsstyremedlem for fiskeri og fangst.
Revisionsudvalget kritiserer, at landsstyreformanden som fg. landsstyremedlem for fiskeri og fangst har ændret direktoratets indstilling om afslag, selv om direktoratets indstilling hviler på et korrekt grundlag. I revisionsudvalgets betænkning anføres bl.a.:
â€Revisionsudvalget pÃ¥taler, at der ved konkret politisk indblanding i administrationens forvaltning er blevet truffet afgørelser om omgørelse af tidligere afgjorte ansøgninger, der ikke var fejlbehæftede, og hvor der ikke var fremkommet ændringer i de faktuelle forhold.â€
Revisionsudvalget afslutter i betænkningen omtalen af denne sag med at anmode landsstyret om fremover at sikre åbenhed om landsstyrets dispensationspraksis.
I landsstyrets besvarelse til revisionsudvalgets betænkning udtrykte Landsstyremedlem for Finanser og Udenrigsanliggender Josef Motzfeldt bl.a. tilfredshed med revisionsudvalgets indstilling om godkendelse af regnskabet. Til de omtalte dispensationssager til licenshavere anførte landsstyremedlemmet bl.a., at der efter landsstyrets opfattelse har været hjemmel til at træffe de beslutninger, landsstyret har truffet. Det blev endvidere tilkendegivet, at landsstyret i 2007 vil fremlægge forslag til en revideret fiskerilov, hvor en del af bestemmelserne vil blive præciseret. Der vil endvidere blive udarbejdet en redegørelse om den eksisterende dispensationspraksis i forvaltningen af fiskeriloven.
Siumut fremhævede i sit ordførerindlæg de nævnte sager om dispensationer på fiskeriområdet. Partiet mener, at behandlingen af sagerne i revisionsudvalget burde have været mere omhyggelig og håndteringen af sagerne mere kompetent. partiet henviste i den forbindelse til, at der til revisionsudvalget var fremsendt et notat fra landsstyrets lovkontor, som begrunder lovligheden i landsstyrets behandling af de omtalte sager samt at der er sluppet dele af udvalgsbetænkningen ud til pressen før betænkningens færdiggørelse.
Partiet tilsluttede sig landsstyrets besvarelse og meddelte, at man vil stemme for godkendelse af landskassens regnskab for 2005.
Inuit Ataqatigiit beklagede ligeledes håndteringen af sagsforløbet i revisionsudvalgets arbejde. Partiet tager landsstyrets besvarelse til efterretning og meddelte, at man vil stemme for godkendelse af landskassens regnskab for 2005.
Demokraterne fremhævede, at landsstyret har håndteret flere sagsforløb på en utilfredsstillende måde. Partiet udtalte bl.a.: "Demokraterne er af den mening, at landsstyreformand Hans Enoksens manglende evner til at overholde loven, i sig selv burde være nok til, at Landsstyreformand Hans Enoksen trækker sig tilbage som Landsstyreformand og overlader posten til andre. Demokraterne har derfor fået lavet et mistillidsvotum til Landsstyreformand Hans Enoksen." Partiet meddelte afsluttende, at man vil stemme for godkendelse af landskassens regnskab for 2005.
Atassut gennemgik en række af de problemstillinger, der er omtalt i revisionsudvalgets betænkning og opfordrede generelt landsstyret til at følge revisionsudvalgets indstillinger og henstillinger. Partiet meddelte afsluttende, at man vil stemme for godkendelse af landskassens regnskab for 2005.
Løsgænger Esmar Bergstrøm fokuserede i sit ordførerindlæg alene på de omtalte dispensationssager på fiskeriområdet. Han udtalte, at han ikke kan se at der er begået lovbrud i sagernes behandling. Esmar Bergstrøm meddelte afsluttende, at han vil stemme for godkendelse af landskassens regnskab for 2005.
Efter en yderligere debat fremsatte Demokraterne forslag om, at landstinget udtrykker mistillid til landsstyret, med særlig henvisning til landsstyreformandens håndtering af de omtalte dispensationssager på fiskeriområdet samt til, at landsstyremedlemmet for erhverv, arbejdsmarked og erhvervsuddannelser har undladt at fremsende dokumenter til revisionsudvalget om forvaltningen af AEB-midler (støttemidler til kursus- og uddannelsesformål).
Efter en kort mødepause fremsatte partierne bag landsstyrekoalitionen en såkaldt afværgedagsorden, hvorefter mistillidsdagsordenen afvises og landstinget overgår til afstemning om godkendelsen af landskassens regnskab for 2005. Afværgedagsordenen blev vedtaget med koalitionspartiernes stemmer.
Ved afstemning blev landskassens regnskab for 2005 godkendt og revisionsselskabet Deloitte udpeget som landskassens eksterne revision.
Pkt. 51:
Forslag til landstingsbeslutning om Landsstyrets videre arbejde med reformen af den offentlige sektor.
(Landsstyreformanden)
(2. behandling)
Til 2. behandlingen forelå en beretning, afgivet af "Landstingets midlertidige udvalg til behandling af Landsstyrets forslag til landstingsbeslutning om Landsstyrets videre arbejde med reformen af den offentlige sektor".
I beretningen afgiver udvalget ikke en indstilling. Men udvalget anfører bl.a.:
"Det fremgår af Landsstyrets besvarelse af udvalgets spørgsmål vedrørende kommunesammenlægning:
− at fælleskommunale forslag om sammenlægning accepteres, såfremt forslaget opfylder kriteriet om en kommunestørrelse på mindst 8.000 indbyggere og den foreslåede stor-kommune opfylder en forudsætning om geografisk sammenhæng,
− at Landsstyret ikke vil udelukke et antal fremtidige storkommuner større eller mindre end 4, men at der stilles yderligere krav om en sådan økonomisk bæredygtighed og et tilstrækkeligt erhvervsgrundlag, så kommunerne kan varetage de kommunale opgaver,
− at ingen kommuner vil kunne stå udenfor de kommende storkommuner,
− at kommunesammenlægninger i den nye kommunale inddeling skal foretages ved lov."
Udvalget påregner en tidsplan for reformprocessen som følger:
− Landstingets forårssamling 2007: Beslutningsforslag om den nye kommuneinddeling for de 4 storkommuner.
− Landstingets forårssamling 2007: Principbeslutning om valgkredse.
− Landstingets efterårssamling 2007: Lov om valg af storkommunernes kommunalbestyrelser og regulering af overgangsperioden.
− Landstingets forårssamling 2008: Lov om den kommunale inddeling.
− Landstingets forårssamling 2008: Kommunal styrelseslov.
− Foråret 2008: Vederlagslov eller -bekendtgørelse.
− Landstingets efterårssamling 2008: Kommunal valglov.
− Landstingets efterårssamling 2008: Procedurelov til regulering af overflytning af opgaver og ansvar."
I beretningen anerkender udvalget, at det foreliggende forslag om kommunesammenlægning har karakter af et oplæg til principbeslutning. Udvalget konstaterer, at forslaget intet indeholder om økonomiske konsekvenser af forslagets gennemførelse.
Â
Landsstyret påtænker ikke at yde økonomisk hjælp til velfærdsudligning i de kommende storkommuner, i fald mere velhavende og mindre velhavende kommuner sammenlægges og har vanskeligt ved at finde et fælles serviceniveau i forhold til alle storkommunens borgere. Storkommunerne skal til enhver tid kunne holde udgifterne til deres samlede serviceydelser indenfor deres økonomiske råderum.
Det hedder videre i beretningen bl.a.:
"Udvalget konstaterer på grundlag af Landsstyreformandens besvarelse til Udvalget, at bygdebestyrelser i den nuværende form ikke påtænkes bevaret i forbindelse med reformens gennemførelse. På den anden side påtænkes lokale repræsentationer oprettet, der vil kunne have kompetence svarende til de nuværende bygdebestyrelser.
/…/
Et flertal i Udvalget bestående af Siumut, Inuit Ataqatigiit, Atassut og Kattusseqatigiit Partiiat finder det afgørende vigtigt, at nærdemokratiet styrkes yderligere i alle bosteder i Grønland. Det må derfor for det første sikres, at alle de kommende kommuner hver får mindst én plads i de kommende storkommuners kommunalbestyrelser. For det andet må det sikres, at byer med et tyndt befolkningsgrundlag og befolkningen i bygderne får mulighed for at vælge repræsentanter til de lokale repræsentationer. Det samme flertal finder at lovgivningen til styrkelse af nærdemokratiet naturligt må indeholde bestemmelser vedrørende procedure for etableringen af de lokale repræsentationer, fastlæggelse af opgaver og ansvar der kan delegeres fra kommunalbestyrelsen samt krav til koordinering af samarbejdet mellem de folkevalgte enheder i storkommunen.
Et mindretal bestående af Demokraterne støtter Landsstyrets forslag om, at hver storkommune skal udgøre én valgkreds. For så vidt angår styrkelsen af nærdemokratiet afventer Demokraterne Landsstyrets forslag herom før endelig stillingtagen."
Med udgangspunkt i ad hoc udvalgets beretning vedtog landstinget med samtlige tilstedeværende stemmer beslutningsforslaget. Landstingsmedlem Augusta Salling undlod dog at stemme.
Pkt. 111:
Forslag til Landstingsforordning om ændring af landstingsforordning om støtte til fiskeri, fangst og landbrug.
(Landstingets Fiskeri-, Fangst- og Landbrugsudvalg)
(2. og 3. behandling)
Forslaget blev enstemmigt vedtaget ved 2. og 3. behandlingen.
Pkt. 42:
Forslag til Landstingslov om ændring af landstingslov om Ilisimatusarfik.
(Landsstyremedlemmet for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke)
(3. behandling)
Forslaget blev under 2. behandlingen vedtaget og sendt videre til 3. behandling i den efter 2. behandlingen foreliggende form.
Landstinget gik direkte til afstemning, hvor forslaget blev endeligt vedtaget.
Pkt. 28:
Forslag til landstingsfinanslov for 2007.
(Landsstyremedlemmet for Finanser og Udenrigsanliggender)
(3. behandling)
Landstingets 2. behandling af forslaget fandt sted onsdag den 8. november 2006.
På baggrund af landstingets 2. behandling har landsstyret fremsendt yderligere 57 ændringsforslag til finansudvalget til 3. behandlingen af FFL2007.
I betænkningen til 2. behandlingen af FFL2007 udsatte Finansudvalget endvidere sin stillingtagen til 4 ændringsforslag fra landsstyret.
Samtlige nævnte ændringsforslag behandles i finansudvalgets betænkning til 3. behandlingen af FFL2007, som forelå til punktets 3. behandling i landstinget.
Fra finansudvalgets betænkning kan nævnes, jf. min indberetning fra landstingets møde den 8. november 2006, at finansudvalgets flertal indstiller, at landstinget vedtager en bevillingsforøgelse til Landsstyrets Sekretariat. Bevillingsforøgelsen omhandler finansiering af et kontor, der skal forberede og følge op på betænkningen fra den fælles grønlandsk-danske selvstyrekommissionen. Landsstyret har til finansudvalget oplyst, at det nye kontor, som skal følge op på Fælleskommissionens betænkning, og Fælleskommissionens nuværende sekretariat vil være 2 selvstændige enheder, som begge er placeret organisatorisk under Landsstyrets sekretariat. Det nuværende sekretariat ophører i løbet af 2007, når Fælleskommissionen har afgivet sin betænkning. Indtil da vil de to enheder køre parallelt i 2007.
I en tillægsbetænkning fra finansudvalget til 3. behandlingen af FFL2007 behandles 2 ændringsforslag fra landsstyret, som skal indarbejde landstingets beslutning om økonomiske forbedringer for alderspensionister.
På udgiftssiden indstilles indarbejdet en reserve på 25 mio. kr. i 2007 og ca. 45 mio. kr. i efterfølgende budgetår til udmøntning i 2007, når en ny pensionslovgivning vedtages i 2007.
På indtægtssiden indstilles indarbejdet en reserve til merindtægter på skatte- og afgiftsområdet på mellem ca. 50 og ca. 55 mio. kr. i budgetoverslagsårene.
I landsstyrets bemærkninger til de fremsatte ændringsforslag vedr. øgede udgifter til alderspension varslede Landsstyremedlem for Finanser og Udenrigsanliggender Josef Motzfeldt, at det fra 1. januar 2008 vil blive nødvendigt at hæve landsskatten med 1 %-point, fra 11 % til 12 %. På længere sigt vil det ud fra befolkningsprognoserne være nødvendigt med en yderligere forhøjelse af landsskatten med 1 %-point.
Finansudvalget anfører afsluttende i udvalgets tillægsbetænkning, at såfremt de af landsstyret fremsatte ændringsforslag vedtages af landstinget, vil landskassens resultat blive et underskud i 2007 på ca. 395 mio. kr. Underskuddet vil i budget-overslagsårene være ca. 255 mio. kr. i 2008, ca. 150 mio. kr. i 2009 og ca. 30 mio. kr. i 2010.
Forslaget til finanslov for 2007 blev efter en kort debat vedtaget ved 3. behandlingen i overensstemmelse med indstillinger fra flertallet i finansudvalget.
Pkt. 4a:
Valg af medlemmer og suppleanter til Landstingets stående udvalg og repræsentationer.
(Landstingets Formandskab)
Landstingets formand gennemgik ændringer i udvalgssammensætningen, i forlængelse af de stedfundne ændringer i landsstyrets sammensætning. Oversigten over valg til udvalg og repræsentationer fremsendes særskilt, når de er modtaget i elektronisk form.
Â
Pkt. 4b:
Valg af medlemmer og suppleanter til råd og nævn.
(Landstingets Formandskab)
Dagsordenspunktet blev behandlet under lukket møde, hvorfor der ikke indberettes om landstingets forhandlinger under dette dagsordenspunkt.
Med venlig hilsen
 Â
Søren Hald Møller
Kopi pr. email:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Folketinget
                                           Kongehuset, Kabinetssekretariatet
                                           Samtlige ministerier
                                           Rigsombudsmanden på Færøerne