Landstinget behandlede følgende dagsordenspunkter:
Pkt. 6:
Ombudsmandens beretning for 2005.
Forslag til landstingsforordning om erhvervsfremme af fiskeri, fangst og landbrugserhvervene.
(Landsstyremedlemmet for Fiskeri, Fangst og Landbrug)
(3. behandling)
Både forslaget og ændringsforslaget blev vedtaget enstemmigt, således at landstingsforordningen herefter alene angår fiskeri og fangst, medens landbrugserhvervene er udtaget til en særskilt forordning – se under næste punkt 111.
Pkt. 111:
(Landstingets Fiskeri-, Fangst- og Landbrugsudvalg)
(1. behandling)
Landsstyremedlemmet fremlagde forslag om, at alle bestemmelser om erhvervsstøtte til fiskeri og fangst udgÃ¥r af den gældende landstingsforordning, og at landstingsforordningens titel ændres til â€Landstingsforordning om støtte til landbrugâ€.
Forslaget blev vedtaget ved 1. behandlingen. 2. og 3. behandlingen finder sted den 15. november 2006.
Pkt. 11:
(Siumuts Landstingsmedlemmer)
(2. behandling)
Forslaget blev 1. behandlet under landstingets forårssamling 2006, sammen med punkt 16 nedenfor.
Betænkning afgivet af landstingets familieudvalg vedrørende dagspunkterne 11 og 16 oplyser, at der mellem koalitionspartierne er indgået forlig om forbedring af alderspensionen med ændringsforslag til pkt. 11. Et flertal bestående af Siumut, Atassut og Inuit Ataqatigiit fremsatte ændringsforslag om, at det pålægges landsstyret at fremkomme med forslag til ændring af landstingsforordningen om offentlig pension til forårssamlingen 2007 på adskillige områder og med væsentlige forbedringer i de offentlige pensioner, til en samlet meromkostning på 25 mio. kr. i 2007 og mellem 40 og 50 mio. kr. i de følgende år.
Et mindretal bestående af Demokraterne bemærkede, at koalitionspartierne ikke er kommet med forslag til, hvor pengene skal komme fra.
Forslaget blev vedtaget i overensstemmelse med det beskrevne pensionsforlig.
Pkt. 16:
(Landstingsmedlemmer: Augusta Salling, Ellen Christoffersen, Godmand Rasmussen, Kristian Jeremiassen, Thomas Kristensen, Atassut)
(2. behandling)
Forslaget blev trukket tilbage efter vedtagelsen af punkt 11.
Pkt. 10:
(Landsstyremedlemmet for Boliger og Infrastruktur og RÃ¥stoffer)
(3. behandling)
Forslaget blev endeligt vedtaget ved 3. behandlingen.
Pkt. 57:
(Landstingsmedlem Palle Christiansen, Demokraterne)
(2. behandling)
Et flertal i Landstingets Infrastruktur og Boligudvalg indstillede forslaget til forkastelse, og et flertal i landstinget fulgte indstillingen.
Pkt. 82:
(Landstingsmedlem Jens B. Frederiksen, Demokraterne)
(2. behandling)
Punktet kunne ikke finde støtte og blev ikke henvist til udvalgsbehandling forinden 2. behandling. Et flertal forkastede forslaget ved 2. behandlingen.
Pkt. 107:
(Landstingsmedlem Anthon Frederiksen, Kattusseqatigiit partiiat)
(2. behandling)
Forslaget nød ikke fremme i tinget og blev ikke henvist til udvalg efter 1. behandling. Et flertal forkastede forslaget ved 2. behandlingen.
Pkt. 83:
(Landstingsmedlem Jens B. Frederiksen, Demokraterne)
(2. behandling)
Forslaget nød ikke fremme under 1. behandlingen og blev ikke henvist til udvalg. Et flertal forkastede forslaget ved 2. behandlingen.
Pkt. 139:
(Landstingsmedlem Olga Poulsen Berthelsen, Inuit Ataqatigiit)
(2. behandling)
Et enigt udvalg indstiller forslaget til vedtagelse i sin nuværende form, uanset landsstyret under 1. behandlingen opfordrede til, at det ikke skulle nyde fremme. Forslaget blev vedtaget ved 2. behandlingen.
Pkt. 24:
(Delegationsformanden)
(2. behandling)
Landstingets Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske udvalg indstiller forslaget til vedtagelse efter at have fremhævet over for landsstyret, at rÃ¥dets rekommandationer og anbefalinger gennemføres af landsstyret. Der er imidlertid fast kutyme for, at landstingets høres ved fremsættelse af beslutningsforslag, for pÃ¥ den mÃ¥de at fÃ¥ gennemslagskraft overfor â€regeringenâ€. I dette tilfælde en rekommandation om at undersøge mulighederne for at indgÃ¥ i en frihandelsaftale. Udvalget anbefaler, at det undersøges, hvorvidt Grønland kan have fordel af at tilslutte sig frihandelsaftalen mellem Færøerne og Island. Forslaget blev vedtaget ved 2. behandlingen.
Pkt. 25:
(Delegationsformanden)
(2. behandling)
Et flertal i Landstingets Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske udvalg indstiller forslaget til vedtagelse efter samme bemærkninger som anført ovenfor og i erkendelse af, at alene stater kan indgå konsulære forbindelser.
Udvalget tilsluttede sig Landsstyrets forslag om at imødekomme rekommandationen om repræsentant for hjemmestyret på den danske ambassade i Reykjavik og en hjemmestyrerepræsentant på Færøerne, på baggrund af øget fokus på selvstyre og et ønske om at styrke forbindelserne til de vestnordiske naboer.
Et flertal vedtog forslaget ved 2. behandlingen.
Pkt. 54:
(Delegationsformanden)
Pkt. 60:
(Delegationsformanden)
(2. behandling)
Forslaget blev ikke henvist til udvalgsbehandling efter 1. behandlingen. Forslaget blev vedtaget ved 2. behandlingen.
Pkt. 100:
(Delegationsformanden)
(2. behandling)
Landstingets Kultur- og Uddannelsesudvalg har afgivet betænkning efter indstilling fra landstinget under 1. behandlingen. Det blev understreget af udvalget, at rekommandationen allerede er vedtaget og at landsstyret forventes at forholde sig hertil, uanset landstingets holdning til forslaget. Udvalget anbefaler, at landsstyret undersøger, hvorledes forslaget kan inddrages i og tilpasses til undervisningsplanerne og indstillede forslaget til vedtagelse. Forslaget blev vedtaget ved 2. behandlingen.
Pkt. 34:
Forslag til landstingsforordning om offentlig hjælp.
(Landsstyremedlemmet for Familie og Justitsvæsen)
(3. behandling)
Forslaget blev endeligt vedtaget.
Pkt. 35:
(Landsstyremedlemmet for Familie og Justitsvæsen)
(3. behandling)
Forslaget blev endeligt vedtaget.
Pkt. 53:
(Landsstyremedlemmet for Sundhed og Miljø)
(3. behandling)
Forslaget blev endeligt vedtaget.
Pkt. 45:
Forslag til landstingsforordning om ændring af landstingsforordning om leje af boliger.
(Landsstyremedlemmet for Boliger, Infrastruktur og RÃ¥stoffer)
(3. behandling)
Forslaget blev endeligt vedtaget.
Pkt. 45:
Forslag til landstingslov om ændring af landstingslov om Ilisimatusarfik.
(Landsstyremedlemmet for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke).
(2. behandling)
Demokraterne mente, at der ikke er gjort tilstrækkeligt rede for de økonomiske konsekvenser, men et flertal vedtog forslaget på grundlag af oplysning om, at udgiften holdes indenfor rammen, hvilket også Landsstyremedlemmet for Finanser og Udenrigsanliggender bekræftede at være oplyst fra landsstyremedlemmet for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke.
Forslaget overgik herefter til 3. behandling.
Pkt. 22:
(Landstingsmedlem Tommy Marø, Siumut)
Alle landstingets partier var positive overfor landstingsmedlemmets initiativ, med omfattende ordførerindlæg fra partierne, ligesom landsstyremedlemmet for familie kom med en længere besvarelse.
Landsstyremedlem for Familie- og Justitsvæsen Aleqa Hammond gjorde særligt rede for kommunalbestyrelsernes og forældrene ansvar overfor deres børn og for landstingsforordningen om hjælp til børn og unge.
Forslagsstilleren opgjorde omkostningerne ved misrøgt af børn til 140 mio. kr. årligt, formentlig fortrinsvis omkostninger ved anbringelse af børn udenfor hjemmet. Landsstyremedlemmet oplyste om initiativer fra landsstyret til en særlig indsats for børn og unge.
Siumut mente at samfundets omkostninger beløber sig til â€ikke under 200 mio. kr. pÃ¥ Ã¥rsbasis" for forældrenes omsorgssvigt. Inuit Ataqatigiit fremsatte et forslag til en børne- og ungdomsfond, som skal give støtte til børnenes egne projekter og aktiviteter. Demokraterne lagde vægt pÃ¥, at der i FFL 2007 er afsat lidt over 7 mio. kr. til familiecentre, kriseberedskab, kortlægning af familiers trivsel og familiehøjskoler; men anerkendte samtidigt at der er udgifter over hele landet pÃ¥ flere hundrede millioner kroner til anbringelse af børn udenfor hjemmet.
Atassut lagde vægt på årsager som social arv og misbrug af alkohol og euforiserende stoffer. Kandidatforbundets Parti lagde ligeledes vægt på årsager som alkohol og stoffer og mente, at forebyggelse skal ske med oplysning i skoler og børnehaver. Kandidatforbundets parti fremdrog også arbejdsløshed og manglende uddannelse – kun en trediedel af befolkningen har en uddannelse - hvilket også kan bidrage til de bagvedliggende årsager.
Løsgængeren Esmar Bergstrøm oplyste, at Nuuk Kommune alene bruger 50 mio. kr. årligt til anbringelse af børn udenfor hjemmet, og at kommunen har over 200 børn og unge anbragt enten i døgninstitutioner eller hos plejefamilier.
Â
Debatten var sidste punkt på landstingssamlingens næstsidste dag.
Med venlig hilsen
Søren Hald Møller
Kopi pr. email:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Folketinget
                                           Kongehuset, Kabinetssekretariatet
                                           Samtlige ministerier
                                           Rigsombudsmanden på Færøerne