Text Box: Dato:  8. november 2006

J.nr.: 415-0001

Text Box: Statsministeriet
Prins Jørgens Gård 11
1218  København K
                                                                                                                                                                                                                                       

 

 

 

 

Indberetning vedr. Landstingets efterårssamling, onsdag den 8. november 2006.

 

 

Landstinget behandlede følgende dagsordenspunkter:

 

 

Pkt. 28:

Forslag til landstingsfinanslov for 2007.

(Landsstyremedlemmet for Finanser og Udenrigsanliggender)

(2. behandling)

 

Til 2. behandlingen af landsstyrets finanslovforslag for 2007 forelå en omfattende betænkning fra landstingets finansudvalg. Finansudvalgets betænkning indeholder 97 ændringsforslag fra landsstyret, som i 2007 vil forbedre det budgetterede DAU-resultat med ca. 12 mio. kr.

 

Resultatet vil herefter være et underskud i 2007 på ca. 360 mio. kr. I budget-overslagsårene vil DAU-resultatet gradvis falde, til ca. 40 mio. kr. i 2010.

 

I betænkningen oplyser finansudvalget, at udvalget i hovedtræk tilslutter sig Landsstyrets forslag til finanslov for 2007 samt landsstyrets ændringsforslag. I udvalgets overordnede bemærkninger anføres endvidere bl.a., at finanslovforslaget for 2007 fortsætter de seneste års økonomiske politik, rettet mod at omlægge en række af hjemmestyrets udgifter fra decideret drift til udvikling og fremadrettede initiativer. Finanslovsforslaget lægger derudover op til en stærkt ekspansiv økonomisk politik, der er præget dels af store investeringer i infrastruktur og dels i en væsentlig forhøjelse af Hjemmestyrets faste udgifter i form af bl.a. pensionsforhøjelser og  offentligt betalt børneopsparing. 

 

Finansudvalget gør opmærksom på, at hjemmestyrets økonomi fortsat er meget sårbar overfor bl.a. udsving i rejepriser, oliepriser og fangster. Der er forhåbninger om, at øget mineraludvinding og –eksport og forøget turisme på sigt vil kunne medvirke til en øget differentiering i samfundsproduktionen.

 

Finansudvalget har stillet spørgsmål til landsstyret om Landskassens og de hjemmestyreejede selskabers gældsforpligtelser. Landsstyret har oplyst, at hjemmestyrets udlandsgæld var ca. 73,1 mio. kr. ultimo 2005, og at Landskassen ikke længere har langfristet gæld. Landsstyret har imidlertid ikke fremlagt specifikke oplysninger om de hjemmestyreejede selskabers gældsforpligtelser.

 

Finansudvalget har derudover forholdt sig til spørgsmålet om Landskassens likviditet ift. den foreslåede ekspansive økonomiske politik. Landsstyret har oplyst, at Landskassens likviditet vil være reduceret fra 1,9 milliard kr. til ca. 600 mio. kr. i 2010, såfremt de budgetterede underskud realiseres, og såfremt opsparede midler i Anlægs- og Renoveringsfonden, som rummer bevilgede men ikke gennemførte anlægsprojekter, halveres.

 

En likviditet på 600 mio. kr. svarer efter det oplyste i øvrigt til en likviditetsgrad på ca. 10 %.

 

I landsstyrets besvarelse anførte Landsstyremedlem for Finanser og udenrigsanliggender Josef Motzfeldt bl.a., at landsstyret deler finansudvalgets vurdering af Grønlands økonomiske udvikling samt at investeringer i uddannelse og infrastruktur er nødvendige for at fastholde en økonomisk vækst. Endvidere varslede landsstyremedlemmet et mindre antal ændringsforslag til finanslovforslagets 3. behandling, som bl.a. rummer særlig økonomisk hjælp til de økonomisk mest vanskeligt stillede kommuner, tilskud til almennyttigt boligbyggeri i Grønlands 4 største byer og øgede bevillinger til anlægsopgaver i folkeskolen.

 

I overensstemmelse med finansudvalgets betænkning udtrykte landstingets partier generelt tilslutning til finanslovforslaget og de fremsatte ændringsforslag. Flere partier fremhævede at en pensionsreform er et presserende behov, som skal løses i løbet af 2007. Endvidere fremsatte flere partier ønske om en ændring af finanslovsprocessen, hvorefter finanslovens anlægsafsnit vedtages allerede på forårssamlingen i et landstingsår, af hensyn til kommunernes og anlægsbranchens muligheder for at planlægge anlægsopgaver.

 

Finansudvalget har udsat behandlingen af et ændringsforslag fra landsstyret om øgede bevillinger til landsstyrets selvstyresekretariat, til lovforslagets 3. behandling. Demokraterne og Atassut ønskede forslaget uddybet og belyst yderligere. Inuit Ataqatigiit fremhævede, at en af de største opgaver i forlængelse af den grønlandsk-danske selvstyrekommissions kommende betænkninger vil være at Grønland skal have udarbejdet en særlig grønlandsk forfatning.

 

 

 

 

 

 

 

Pkt. 58:

Forslag til landstingsbeslutning om, at Landsstyret pålægges at teste folkeskoleelevernes kompetencer ved hjælp af tidligere PISA-test sideløbende med de nuværende trintest.

(Landstingsmedlem Palle Christiansen, Demokraterne)

(2. behandling)

 

Ved forslagets 1. behandling sendtes forslaget videre til 2. behandling i den foreliggende form, uden udvalgsbehandling, idet flertallet indstillede forslaget afvist.

 

Ved afstemning blev forslaget endeligt forkastet.

 

 

Pkt. 86:

Forslag til landstingsbeslutning om, at Landsstyret pålægges at tage initiativ til en landsdækkende læselyst-kampagne, der primært skal henvende sig til børn og unge under 16 år.

(Landstingsmedlem Lene Knüppel, Demokraterne)

(2. behandling)

 

Ved forslagets 1. behandling sendtes forslaget videre til 2. behandling i den foreliggende form, uden udvalgsbehandling, idet flertallet indstillede forslaget afvist.

 

Ved afstemning blev forslaget endeligt forkastet.

 

 

Pkt. 105:

Forslag til Landstingsbeslutning om at det pålægges Landsstyret at ændre § 37, stk. 5 i Landstingsforordning nr. 6 af 14. november 2004 om radio- og tv-virksomhed.

(Kristian Jeremiassen, Atassut, Otto Jeremiassen, Siumut, Kim Kielsen, Siumut, og Palle Christiansen, Demokraterne, medlemmer i Landstingsrevisionsvudvalg)

(2. behandling)

 

Ved forslagets 1. behandling sendtes forslaget videre til 2. behandling i den foreliggende form, uden udvalgsbehandling, idet flertallet indstillede forslaget afvist.

 

Ved afstemning blev forslaget endeligt forkastet.

 

 

Pkt. 34: 

Forslag til landstingsforordning om offentlig hjælp.

(Landsstyremedlemmet for Familie og Justitsvæsen)

(genoptagelse af 2. behandling)

 

Forslagets 2. behandling blev påbegyndt den 20. oktober 2006, jf. min indberetning af 25. oktober 2006.

Til den fortsatte 2. behandling forelå en tillægsbetænkning fra landstingets familieudvalg, som indstiller et ændringsforslag, fremsat af landsstyret under behandlingen af forslaget den 20. oktober 2006, til vedtagelse.

 

Ved afstemning blev forslaget endeligt vedtaget.

 

 

Pkt. 35:

Forslag til landstingsforordning om ændring af landstingsforordning om hjælp til personer med vidtgående handicap.

(Landsstyremedlemmet for Familie og Justitsvæsen)

(2. behandling)

 

Til 2. behandlingen forelå en tillægsbetænkning fra landstingets familieudvalg, som indstiller forordningsforslaget til vedtagelse i den foreliggende form.

 

Ved afstemning blev forslaget endeligt vedtaget.

 

 

Pkt. 21:

Forslag til forespørgselsdebat: Det er på tide at realisere tanken om, at rent grønlandsksprogede unge kan få deres uddannelsesbevis på, at de har gennemført en uddannelse.

(Landstingsmedlem Tommy Marø, Siumut)

 

Forslagsstilleren anfører som udgangspunkt, at der i det grønlandske uddannelsessystem er mange unge, som ikke opfylder kravene til videreuddannelse på grund af at de er rent grønlandsksprogede. Forslagsstilleren mener, at det grønlandske sprog må være udgangspunktet i videreudviklingen og opbygningen af de boglige uddannelser.

 

Under debatten i landstinget var der generelt enighed om, at rent grønlandsksprogede borgere skal have mulighed for at gennemføre en kompetencegivende uddannelse samtidig med, at det er væsentligt at der undervises i fremmedsprog for at give befolkningen bedre uddannelsesmuligheder.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

  

Søren Hald Møller

 

 

Kopi pr. email:                    Folketinget

                                            Kongehuset, Kabinetssekretariatet

                                            Samtlige ministerier

                                            Rigsombudsmanden på Færøerne