Mødelederen meddelte, at dagsordenens punkt 66 om styrkelse og tilpasning af fangererhvervet udgår, idet forslagsstilleren har trukket forslaget tilbage med henvisning til tilfredshed med landsstyrets besvarelse i det omdelte svarnotat fra landsstyret. Ligeledes er dagsordenens punkt 20 om tvungen brug af sikkerhedsseler i biler trukket tilbage, idet forslaget imødekommes med det fremsatte forslag om landstingets tilslutning til en ændring af færdselsloven for Grønland.
Landstingets lovudvalg har anmodet om udsættelse af 2. behandlingen af punkterne 18 (Forslag til Landstingslov om ændring af landstingslov om landstinget og landsstyret) og 47 (Forslag til landstingsbeslutning om Grønlands Hjemmestyres udtalelse til forslag til lov om ændring af færdselsloven for Grønland) af hensyn til arbejdet med færdiggørelse af betænkninger. Der henvises til behandling af indkomne høringssvar samt at der afventes svar fra rigsmyndighederne, Et nyt tidspunkt for behandling af de nævnte dagsordenspunkter vil blive fastsat på et senere tidspunkt.
Landstinget behandlede følgende dagsordenspunkter:
Pkt. 136:
Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at ændre Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 35 af 5. oktober 2001 om vederlag til kommunalbestyrelses- og bygdebestyrelsesmedlemmer m.v. samt borgmestre og viceborgmestre.
(Landstingsmedlem Olga Poulsen Berthelsen, Inuit Ataqatigiit)
(1. behandling)
I forslaget efterlyses, at der kan ydes vederlag til kommunale socialudvalgsformænd i andre kommuner end Nuuk, som i henhold til de gældende regler er den eneste kommune, hvor der kan ydes et særligt vederlag til socialudvalgsformanden.
I landsstyrets besvarelse anerkendes den stigende arbejdsbyrde for de kommunale socialudvalgsformænd. Samtidig fremhævede landsstyret, at der inden for kort tid forventes vedtaget en kommunalreform, hvor landets kommuner sammenlægges til 4 storkommuner. I den forbindelse vil der naturligt ske en revision af den bekendtgørelse, forslaget vedrører. Landsstyret kunne derfor ikke tilslutte sig forslaget.
På baggrund af flertallets indstilling om at landstinget ikke tilslutter sig forslaget sammenfattede mødelederen, at forslaget overgår til 2. behandling i den foreliggende form.
Pkt. 44:
Forslag til landstingsforordning om erhvervsfremme af fiskeri, fangst og landbrugserhvervene.
(Landsstyremedlemmet for Fiskeri, Fangst og Landbrug)
(1.behandling)
Landsstyremedlemmet for Fiskeri, Fangst og Landbrug Finn Karlsen præsenterede forslaget som et ønske om at modernisere landstingsforordningen. Herunder ønskes en øget fleksibilitet ved at regulere flere detaljer i bekendtgørelsesform, indføre en forenklet lånetype og reducere antallet af handlemuligheder i tilfælde af misligholdelse. Endvidere skelnes der i forslaget klart mellem formål, hvortil der kan ydes erhvervsfremmelån, og formål hvortil der kan ydes tilskud.
Specielt i forhold til landbrugserhvervet indføres med forordningsforslaget en driftskredit, således der ikke længere skal tages særskilt stilling til mange mindre og driftsbetonede ansøgninger. Der er efter den nugældende forordning 14 lånetyper fordelt på 7 forskellige rentebærende lån og 7 forskellige rente- og afdragsfrie lån.
Misligholdelse af lån vil som udgangspunkt føre til opsigelse af låneengagementet og tvangssalg af det aktiv, hvori der er givet lån. Det at de nye tiltag vil være et bedre incitament til tilbagebetaling af lånet end de nuværende bestemmelser om strafrenter.
Et bredt flertal i landstinget havde positive bemærkninger til forslaget, idet dog de foreslåede regler for støtte på landbrugsområdet ønskes særligt belyst, da forslaget i væsentligt omfang afviger fra Landbrugsrådets høringssvar. Partierne ønskede forslaget henvist til grundig behandling i landstingets fiskeri-, fangst- og landbrugsudvalg forinden 2. behandlingen i landstinget.
Forslaget blev henvist til behandling i landstingets fiskeri-, fangst- og landbrugsudvalg forinden 2. behandlingen i landstinget.
Pkt. 43:
Forslag til landstingslov om fiskerifinansieringspulje.
(Landsstyremedlemmet for Fiskeri, Fangst og Landbrug)
(1. behandling)
Landsstyremedlemmet for Fiskeri, Fangst og Landbrug Finn Karlsen præsenterede forslaget som en ny ordning, hvor der kan ydes tilskud til nybygninger samt til anskaffelser og moderniseringer af brugte fartøjer i det kystnære fiskeri. Endvidere har fiskerifinansieringspuljeloven til formål at give tilskud til innovative projekter, der kan skabe nye muligheder for det grønlandske fiskeri.
Det præsenteredes som landsstyrets opfattelse, at lovforslaget er et afgørende brud med den hidtidige linie med hensyn til finansiering indenfor fiskeri. For de kommercielt interessante fiskerier skal hjemmestyret ikke længere være initiativtager til udviklingen til fiskeriet; dette lægges over i det private erhvervslivs hænde. Hjemmestyrets fremtidige rolle for disse fiskerier bliver sekundær.
Midlerne til Fiskerifinansieringspuljen er afsat i landstingsfinansloven for 2006, med niveauet 20 mio. kr. i 2006 og 20 mio. kr. i 2007.
Alle partier i landstinget udtrykte tilslutning til forslaget. Forslaget blev henvist til behandling i landstingets fiskeri-, fangst- og landbrugsudvalg forinden 2. behandlingen i landstinget.
Pkt. 80:
Forslag til landstingsbeslutning om, at Landsstyret pålægges at genetablere importstoppet af sælskind fra Canada således som et flertal i Landstingets udvalg for Fiskeri, Fangst og Landbrug har anbefalet Landsstyret til at gøre.
(Landstingsmedlem Jens B. Frederiksen, Demokraterne)
(1. behandling)
Beslutningsforslaget begrundes med, at landsstyret har afvist en opfordring fra et flertal i landstingets Udvalg for Fiskeri, Fangst og Landbrug om at genindføre importstop af canadiske sælskind.
I landsstyrets besvarelse anførte Landsstyremedlemmet for Fiskeri, Fangst og Landbrug Finn Karlsen, at landsstyret aldrig har indført importstop af sælskind fra Canada, men har henstillet til at Great Greenland A/S om ikke at købe sælskind fra Canada i en periode. Landsstyret har efterfølgende ophævet sin henstilling. En genindførsel af stop for indkøb af sælskind vil være skadelig for økonomien og beskæftigelsen i virksomheden og for fangererhvervet. Landsstyret har ikke til hensigt at ændre på den gældende status i sagen og indstillede at beslutningsforslaget afvises.
Et flertal i landstinget, bestående af partierne i landsstyrekoalitionen, indstillede forslaget til forkastelse. De øvrige partier indstillede forslaget til vedtagelse.
Mødelederen kunne herefter sammenfatte, at forslaget overgår til 2. behandling i den foreliggende form.
Med venlig hilsen
Søren Hald Møller
Kopi pr. email:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Folketinget
                                           Kongehuset, Kabinetssekretariatet
                                           Samtlige ministerier
                                           Rigsombudsmanden på Færøerne