Text Box: Statsministeriet
Prins Jørgens Gård 11
1218  København K

 

 

Indberetning vedr. Grønlands Landstings forårssamling, tirsdag den 24. april 2007.

 

 

Landstinget behandlede følgende dagsordenspunkter:

 

Pkt. 129:

Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at tage initiativ til ændring af landstingslov om fangst og jagt, samt den med hjemmel heri udstedte bekendtgørelse om erhvervsjagtbeviser, således at turismeindtægter ikke afskærer erhvervsfangere m.v. fra generhvervelse af erhvervsjagtbevis.

(Landstingsmedlem Ane Hansen, Inuit Ataqatigiit

(2. behandling)

 

Forslaget blev under 1. behandlingen henvist til udvalgsbehandling. Et enigt udvalg indstillede forslaget til vedtagelse. Med alle tilstedeværendes stemmer for vedtoges forslaget endeligt.

 

 

Pkt. 69:

Forslag til landstingsbeslutning om, at Landsstyret senest til FM08 pålægges at fremsætte forslag til forbedringer af fangererhvervets vilkår baseret på følgende forudsætninger:

Lovgivningen skal tilpasses, således at der konkret sondres imellem erhvervsfangere og erhvervsfiskere. Erhvervsfangstbevis skal kun kunne tildeles personer, der har deres hovedindtægt fra fangst. Indhandlingstilskuddet til sælskind skal i stedet bruges til at sikre alle erhvervsfangere et fast grundbeløb som fangerløn. Der skal etableres mindre uddannelser særligt rettet mod erhvervsfangere, der ønsker at opkvalificere sig til andre erhverv.

(Landstingsmedlem Esmar Bergstrøm, Attaviittoq)

(2. behandling)

 

Forslaget blev under 1. behandlingen henvist til udvalgsbehandling. Et enigt udvalg indstillede forslaget til forkastelse. Flertallet forkastede forslaget endeligt.

Pkt. 100:

Forslag til Landstingsbeslutning om, at Landsstyret pålægges at tage initiativ til ændring af Landstingslov nr. 12 af 29. oktober 1999 om fangst og jagt, således, at pensionerede fiskere og fangere der har haft erhvervet kontinuerligt det sidste 10 år får mulighed for at oppebære erhvervsfangstbeviset.

(Siumut's landstingsgruppe)

(2. behandling)

 

Forslaget blev under 1. behandlingen henvist til udvalgsbehandling. Et flertal i udvalget indstillede forslaget til forkastelse, et mindretal til vedtagelse. Der var stillet et ændringsforslag.

 

Et flertal forkastede ændringsforslaget og forkastede selve forslaget endeligt.

 

 

Pkt. 111:

Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at fremsætte forslag til at fiskere og fangere med erhvervsfangstbevis ikke får frataget deres bevis når indkomsten på sekundær erhverv overstiger 50% af den samlede indkomst og på denne måde gives mulighed for at drive et andet erhverv ved siden af fisker og fangererhvervet.

(Landstingsmedlem Ruth Heilmann, Siumut)

(2. behandling)

 

Forslaget blev under 1. behandlingen henvist til udvalgsbehandling. Et enigt udvalg indstillede forslaget til vedtagelse. Med alle tilstedeværendes stemmer for vedtoges forslaget endeligt.

 

 

Pkt. 117:

Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at udarbejde en klar ansættelsespolitik, samt at der stramt prioriteres ved ansættelser på kvalifikationer på brugen af det grønlandske sprog.

(Landstingsmedlem Doris Jakobsen, Siumut)

(2. behandling)

 

Forslaget blev under 1. behandlingen henvist til 2. behandling uden udvalgsbehandling. Et flertal forkastede forslaget endeligt her ved 2. behandlingen.

 

 

Pkt. 123:

Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at etablere et ansættelsesudvalg.

(Landstingsmedlem Doris Jakobsen, Siumut)

(2. behandling)

 

Forslaget blev under 1. behandlingen henvist til 2. behandling uden udvalgsbehandling. Et flertal forkastede forslaget endeligt her ved 2. behandlingen.

Pkt. 52:

Forslag til landstingsbeslutning om, at Landsstyret i Finanslovsforslaget for 2008 pålægges at afsætte 3 mio. kr. til en strategisk beskæftigelsesfremmende pulje, hvorfra der kan ydes tilskud på 50 procent til ekstraordinære socialkompetencefremmende initiativer i kommuner med et særligt beskæftigelsespotentiale.

(Landstingsmedlem Per Berthelsen, Demokraatit)

(2. behandling)

 

Forslaget blev under 1. behandlingen henvist til udvalgsbehandling. Et flertal i udvalget indstillede forslaget til forkastelse. Flertallet forkastede forslaget endeligt her ved 2. behandlingen.

 

 

Pkt. 71:

Forslag til landstingsbeslutning om, at Landsstyret pålægges at oprette en uddannelse til bygdetekniker, specielt målrettet mod folk med ringe skolebaggrund.

(Landstingsmedlem Esmar Bergstrøm, Attaviittoq)

(2. behandling)

 

Forslaget blev under 1. behandlingen henvist til 2. behandling uden udvalgsbehandling. Et flertal forkastede forslaget endeligt her ved 2. behandlingen.

 

 

Pkt. 140:

Forslag til Landstingsbeslutning om at pålægge Landsstyret til at arbejde for at kræftpatienter, der ikke længere kan behandles, fremover kan blive henvist til eksperimentel behandling i Danmark, og at sundhedsvæsenet i den forbindelse skal tilbyde at betale for rejse, ophold og kostudgifterne.

(Atassuts landstingsmedlemmer: Augusta Salling, Ellen Christoffersen, Kristian Jeremiassen, Thomas Kristensen aamma Godmand Rasmussen)

(2. behandling)

 

Forslaget blev under 1. behandlingen henvist til udvalgsbehandling. Et flertal i udvalget indstillede forslaget til forkastelse.

 

Under debat om forslaget afdækkedes en usikkerhed omkring hvad eksperimentel behandling er og hvorledes denne foregår – specielt vedrørende anvendelse af placebo-medicin.

 

Landsstyremedlemmet for Sundhed og Miljø, Agathe Fontain, lovede på landsstyrets vegne at forelægge en redegørelse herom på landstingets efterårssamling 2007.

 

Herefter forkastede flertallet forslaget endeligt her ved 2. behandlingen.

 

 

 

 

Pkt. 9:

Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges hurtigst muligt om at trække Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 33 af 18. december 2006 om kontrol med havgående fiskeri tilbage. Landsstyret pålægges tillige at udstede en ny bekendtgørelse, hvori den nuværende affattelse af § 10. stk. 8. udtages og erstattes med ordlyden i  Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 9 af 15. april 1996 om kontrol med havgående fiskeri, samt at der indføres regler, der indebærer en mere nøjagtig opvejning af indhandlede sækkerejer.

(Landstingsmedlemmerne Lars-Emil Johansen, Siumut, Jens-Lars Fleischer, Siumut, Jens B. Frederiksen, Demokraterne og Augusta Salling, Atassut)

(1. behandling)

 

Forslaget er fremsat af et flertal af medlemmerne i Landstingets Fiskeriudvalg.  Forslagsstillerne slog i fremlæggelsen især på, at de nyligt indførte regler om beregning af fangst inklusive udsmid efter oplysninger fra fiskerierhvervet og fiskeindustrien vil koste disse mange penge og er blandt årsagerne til at man ikke kan holde rejefabrikken i Aasiaat i drift - med 100 arbejdsløse til følge.

 

Ordførerne for Siumut og Demokraterne anbefalede forslaget til vedtagelse og overgang til 2. behandling uden udvalgsbehandling. Det samme gjorde et mindretal af Atassuts gruppe.

 

Flertallet af Atassuts gruppe og Inuit Ataqatigiit og løsgængeren Esmar Bergstrøm anbefalede forslagets forkastelse og behandling i Landstingets Lovudvalg.

 

Kattusseqatigiit Partiiat havde ikke taget stilling.

 

Landsstyremedlem for Fiskeri, Fangst og Landbrug Finn Karlsen oplyste i landsstyrets besvarelse, at den nye opgørelsesmetode er indført for at undgå overfiskning af de givne kvoter ved at der og dermed registreres kvotetræk svarende til det faktiske udtag af fiske-/rejebestanden. Det er hans opfattelse at Grønland er nødt til at have sådanne skærpede regler for ikke i international sammenhæng at blive hængt ud for at tillade såkaldt IUU-fiskeri (Illegal Unregistrated and Unreported).

 

I forhold til den gamle bekendtgørelse opgøres kvotetrækket nu på baggrund af logbogsindføringer og ikke for de landingspligtige rejer efter indvejningen på fabrikkerne efter frasortering af vrag.

 

Partiet Inuit Ataqatigiit slog i deres ordførerindlæg på, at dersom et flertal vil vedtage forslaget, ”…har vi mistet grundlaget for at fortsætte landsstyrekoalitionen”. Partiet fulgte i debatten ikke op på denne udtalelse.

 

Situationen var herefter den, at der var flertal uden om landsstyret, at landsstyrekoalitionens partier ikke er enige og at Atassuts landstingsgruppe var splittet.

 

Efter en lang debat stod det klart, at et flertal ville have forslaget vedtaget, med overgang til 2. behandling i den foreliggende form og uden udvalgsbehandling.

 

Dette fik ordstyreren til at afbryde mødet for at partierne kunne drøfte situationen. Efter  afbrydelsen fremsatte Siumut forslag om at forslaget overgår til 2. behandling med mellemliggende udvalgsbehandling i Fiskeriudvalget, men at 2. behandlingen skal finde sted senest den 30. april.

 

Et medlem af Inuit Ataqatigiit fremsatte herefter forslag til motiveret dagsorden, gående ud på, ”at Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 33 af 18. december 2006 står ved magt, idet Landstinget samtidig anerkender Landsstyrets bemyndigelse til at udstede bekendtgørelser i medfør af Landstingsloven om Landstinget og Landsstyret”. Forslaget var motiveret af Inuit Ataqatigiits overvejelser om det lovlige i forslaget.

 

Ved afstemning blev forslaget til motiveret dagsorden forkastet.

 

Herefter meddelte en repræsentant for flertalsgruppen, at man vedrørende det juridiske i forslaget går ud fra, at dette var blevet checket i forbindelse med Landstingets Formandskabs accept af at sætte forslaget på dagsordenen.

 

Herefter kunne flertalsgruppen gå ind for den af Siumut fremsatte løsning og forslaget overgik til udvalgsbehandling i Fiskeriudvalget og med pålæg om at blive 2. behandlet senest den 30. april.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Søren Hald Møller

 

 

Kopi pr. e-mail:                               Folketinget

                                                          Kongehuset, Kabinetssekretariatet

                                                          Samtlige ministerier

                                                          Rigsombudsmanden på Færøerne