Â
Â
Landstinget behandlede følgende dagsordenspunkter:
Pkt. 2:
Redegørelse for dagsordenen
Fra det aflyste møde torsdag den 12. april 2007 foreslås de to resterende punkter nr. 99 og 144 – begge forslag til landstingsbeslutning - 1. behandlet tirsdag den 17. april 2007.
Landsstyret har anmodet om udsættelse af punkt 124 Forespørgselsdebat til mandag den 30. april 2007.
Familieudvalget har anmodet om udsættelse af 2. behandling af punkterne 79 og 104 til EM 2007.
Kultur- og uddannelsesudvalget har anmodet om udsættelse af 2. behandlingen af punkt 50. Forslaget foreslås 2. behandlet fredag den 27. april 2007.
Formandskabet foreslår at flytte 2. behandlingen af punkterne 39, 43, 44, 45, 37, 20, 48, 55, 97, 119, 130 og 46 fra tirsdag den 17. april 2007 til onsdag den 25. april 2007. Begrundelsen er at landtingsmedlemmerne Lars Emil Johansen, Ruth Heilmann, Per Berthelsen, Augusta Saling, Anthon Frederiksen og Johan Lund Olsen er fraværende fra den 16. til den 19. april 2007 p.g.a. møde i selvstyrekommissionen.
Alle ovenstående ændringer blev vedtaget.
Pkt. 36:
Politisk økonomisk beretning 2007.
(Landsstyremedlemmet for Finanser og Udenrigsanliggender)
I landsstyrets forelæggelse fremhævede Landsstyremedlemmet for Finanser og Udenrigsanliggender Josef Motzfeldt, at en selvbærende økonomi står højt på dagsordenen for Landsstyrets arbejde i de kommende år. For at skabe forudsætninger for en mere konkurrencedygtig økonomi skal uddannelsesniveauet højnes og mobiliteten skal forbedres.
Det er Landsstyrets overordnede målsætning, at 2/3 af arbejdsstyrken i 2020 skal have en kompetencegivende uddannelse. Antallet af førtidspensionister er gennem en årrække steget mærkbart. Et liv på passiv forsørgelse fører ofte til sociale problemer til skade for både den enkelte og dennes familie. Samtidig mister arbejdsmarkedet en potentiel produktiv medarbejder. Det er Landsstyrets forventning, at de nye vejlednings- og introduktionscentre, Piareersarfiit i de kommende år vil mindske behovet for førtidspension.
En ny erhvervsstruktur med en mobil arbejdsstyrke, kræver store investeringer i byudvikling og infrastruktur. Hvis vi ikke skal overlade nye arbejdspladser til importeret arbejdskraft, vil det kræve et ændret bosætningsmønster, fordi en stor del af fremtidens arbejdspladser vil opstå i de større byer. Det er derfor vigtigt med en effektiv og smidig infrastruktur. Det er behov for store investeringer i havne og lufthavne.
Fiskeriet har i flere år haft svære betingelser, hvilket nødvendiggør en nytænkning af fiskerivlovgivningen. Landsstyret forventer i 2007 at kunne forelægge forslag til en ny fiskerilov. Landsstyret lægger vægt på, at den nye fiskerilov vil betyde en enklere og mere gennemskuelig lovgivning, som vil skabe rammer for et effektivt, konkurrencepræget og rentabelt fiskeri.
Det er grundlæggende for den økonomiske udvikling, at vækstcentrene har det nødvendige fundament i form af boliger og erhvervsområder. De større byer som Nuuk, Ilulissat og Sisimiut lider allerede i dag under manglen på tidssvarende boliger. Der er behov for både en udvidelse af boligmassen og renovering eller sanering af eksisterende boliger.
Finansieringen af de øgede anlægsaktiviteter kan ske enten ved private investorer eller ved forhøjelse af skatter eller afgifter.
Alle partier og løsgængeren kunne tilslutte sig hovedlinierne for den fremtidige finans- og strukturpolitik. Samtlige partier kommenterede stort set alle elementer i redegørelsen. Formandskabet pointerede, at der vil blive lejlighed til at drøfte de enkelte initiativer i forbindelse med fremsættelse af forslag til love og forordninger, så der vil blive yderligere lejlighed til debat og fremførelse af synspunkter.
Siumut kan ikke anbefale, at der arbejdes med generelle skatteforhøjelser i den nærmeste fremtid, men vil godt anbefale landstinget at overveje en forøget beskatning af de allerhøjeste indtægter snarest muligt.
Inuit Ataqatigiit mener, at det for at modvirke den demografiske udvikling med flere ældre og færre i den arbejdsdygtige alder på tide, at opmuntre de unge til at stifte familie med 4 børn. Skattebegunstigelser, gratis daginstitution til 3. og 4. barn, bedre tilbud fra sundhedsvæsenet angående jordemoder og sundhedsplejerskebetjening er nogle af de oplagte politiske strategier.
Demokraterne efterlyste en klar og utvetydig udmelding om, hvilken infrastruktur Landsstyret har tænkt sig at bruge penge på. Hvilke havne skal udvides og hvornår? Hvilke lufthavne skal udvides og hvornår? Vil Landsstyret støtte vejprojektet mellem Sisimiut og Kangerlussuaq eller skal dette være en ren kommunal opgave?
Atassut takkede Landsstyret for, at de indrømmer, at det indkomstbaserede nationalregnskab lider af både data- og metodemæssige svagheder. Det er en kendsgerning at der igennem årene er blevet sat alt for mange penge af – i tocifret millionklasse – til de offentlige pensioner p.g.a. forkert datagrundlag. Tilfredse med Landsstyrets oplysning om, at der arbejdes ihærdigt for at rette op på problemet.
Kattusseqatigiit Partiiat betragter ikke det gentagne skræmmebillede om, at vore ældre bliver en økonomisk byrde som naturligt. Vi er nødt til at have råd til de ældre – de har haft råd til os. Finder det positivt at levealderen stiger og at helbredet bliver bedre.
Løsgænger Esmar Bergstrøm ser gerne at bloktilskuddet bliver større og at de ekstra penge bliver øremærkede til boligformål, sociale formål og sundhedsvæsenet.
Efter 5 timers debat var der afstemning om, hvor vidt debatten skulle stoppes eller ej. Der var 25, der stemte for at stoppe debatten og 6 imod.
Pkt. 21:
Forslag til Landstingsforordning om boligfinansiering.
(Landsstyremedlemmet for Boliger og Infrastruktur)
(2. behandling)
Forslaget blev 1. behandlet den 13. marts 2007. Til forslagets 2. behandling forelå en betænkning fra landstingets udvalg for boliger og infrastruktur. Et flertal i udvalget bestående af repræsentanterne fra Siumut, Inuit Ataqatigiit og Atassut indstiller forslaget til vedtagelse i den foreliggende form ud fra en betragtning om, at forslaget fremmer muligheden for, at flere kan få deres egen bolig. Et mindretal bestående af repræsentanten fra Demokraterne kan ikke tilslutte sig bestemmelsen om, at adgang til lån til vedligeholdelse afgøres objektivt ud fra boligens alder frem for dens aktuelle vedligeholdelsesniveau. Mindretallet kan heller ikke godkende, at der kan opkræves gebyr for låneansøgningen.
Â
I landsstyrets svarnotat til udvalgsbetænkningen tilkendegav Landsstyremedlem for Boliger, Infratruktur og råstoffer, at Landsstyret af egen drift havde fremsat et ændringsforslag for at rette sproglige fejl. Han takkede i øvrigt udvalget for arbejdet og indstillede, at forslaget overgik til 3. behandling i den foreliggende form.
Afstemning: 31 stemte for forslaget.
Pkt. 22:
Forslag til Landstingsforordning om ejerlejligheder.
(Landsstyremedlemmet for Boliger og Infrastruktur)
(2. behandling)
Forslaget blev 1. behandlet den 13. marts 2007. Til forslagets 2. behandling forelå en betænkning fra landstingets udvalg for boliger og infrastruktur. I betænkningen indstiller et enigt udvalg forslaget til vedtagelse under forudsætning af, at Landsstyret til 2. behandlingen svarer fyldestgørende på tre spørgsmål. For det første om Landsstyret har gjort sig overvejelser om det vil være muligt at omdanne ældreboliger, handicaplejligheder samt ungdomslejligheder til ejerboliger. For det andet hvilke fordele og ulemper Landsstyret ser i en model hvorefter det sikres, at et medlem i ejerforening ikke vil kunne eje mere end én ejerlejlighed. Og for det tredje rettighederne for lejere, der bliver boende til leje i en given ejerforening, f.eks. adgang til boligsikring.
I landsstyrets svarnotat til udvalgsbetænkningen besvarede Landsstyremedlem for Boliger, Infrastruktur og Råstoffer, udvalgets tre spørgsmål. Til det første henvises til pkt. 23, der omhandler overtagelse af Hjemmestyrets og kommunernes udlejningsejendomme som ejerlejligheder og ejerboliger. Til det andet spørgsmål oplyste han, at forslaget regulerer det indbyrdes forhold ejerne imellem, og Landsstyret finder det derfor ikke hensigtsmæssigt at regulere hvor mange lejligheder, en ejer må eje. Til det tredje spørgsmål var svaret, at der ikke sker ændringer i lejernes rettigheder.
Landsstyret indstiller forslaget til tredje behandling i den foreliggende form.
Formanden for udvalget Olga Poulsen Berthelsen gjorde opmærksom på de spørgsmål, udvalget havde stillet i betænkningen.
Landstingets formandskab henstillede at Landstingets udvalg for Boliger og Infrastruktur ved afgivelse af betænkning til dagsordenens pkt. 23: Forslag til Landstingsforordning om overtagelse af Hjemmestyres og kommunernes udlejningsejendomme som ejerlejlighed eller ejerbolig tager hensyn til de faldne bemærkninger.
Afstemning: 31 stemte for forslaget.
Pkt. 126:
Forslag til Landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at udfærdige regler om tilvejebringelse af tilstandsrapport ved handel med enfamiliehuse, dobbelthuse samt rækkehuse med vertikal skel.
(Landstingsmedlem Asii Chemnitz Narup, Inuit Ataqatigiit)
(2. behandling)
Forslaget blev 1. behandlet den 13. marts 2007. Til forslagets 2. behandling forelå en betænkning fra landstingets udvalg for boliger og infrastruktur. I betænkningen indstiller et enigt udvalg forslaget til forkastelse i den foreliggende form ud fra en betragtning om, at det er nødvendigt at foretage en nøjere vurdering af det fremtidige behov for egentlige regler, der tilgodeser såvel køber som sælger i forbindelse med ejendomshandel.
I landsstyrets svarnotat til udvalgsbetænkningen tilkendegav Landsstyremedlem for Boliger, Infrastruktur og Råstoffer, at Landsstyret snarest nedsætter et udvalg, der i efteråret skal aflevere en redegørelse til landstingsmedlemmerne om problemstillingen med sikring af køber. På den baggrund indstilles forslaget til forkastelse i den foreliggende form.
Afstemning: 25 stemte for forkastelse og 6 stemte imod forkastelse.
Pkt. 134:
Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at lave en ændring af ændringen til Landstingsforordning nr. 1 af 31. oktober 1991 om andelsboliger.
(Landstingsmedlem Olga P. Berthelsen, Inuit Ataqatigiit)
(2. behandling)
Forslaget blev 1. behandlet den 13. marts 2007. Et flertal kunne ikke støtte forslaget, som derfor overgik til 2. behandling i den foreliggende form uden udvalgsbehandling.
Afstemning: 27 stemte imod forslaget og 3 undlod.
Pkt. 7:
Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at unge døve, der ikke længere går i børneskolen, i fremtiden fortsat skal kunne bo på Uiluiit, således at de kan få mulighed for at uddanne sig videre derfra.
(Landstingsmedlem Agathe Fontain, Inuit Ataqatigiit)
(2. behandling)
Forslaget blev 1. behandlet den 10. maj 2006 under FM 2006 som punkt 70. Til forslagets 2. behandling forelå en betænkning fra landstingets udvalg for kultur, uddannelse forskning og kirke. Et enigt udvalg tilslutter sig Landsstyrets ændringsforslag, der betyder, at unge døve, der ikke længere går i børneskolen, i fremtiden skal kunne bo i lejlighedstilbud for døve, mens de uddanner sig.
I landsstyrets svarnotat til udvalgsbetænkningen takkede Landsstyremedlem for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke udvalget for at tage Landsstyrets ændringsforslag til efterretning.
Afstemning: 31 stemte for Landsstyrets ændringsforslag.
Pkt. 8:
Forslag til landstingsbeslutning om, at Landsstyret pålægges at arbejde for etablering af plejehjem for voksne borgere med psykiske lidelser.
(Atassut’s Landstingsmedlemmer Augusta Salling, Ellen Christoffersen, Godmand Rasmussen, Thomas Kristensen, Kristian Jeremiassen, Atassut)
(2. behandling)
Forslaget blev 1. behandlet den 28. februar 2006 under VM 2006 som punkt 94, hvor det blev positivt modtaget af alle partier. Til forslagets 2. behandling forelå en betænkning fra Landstingets Familieudvalg. Det fremgår heraf at 2. behandlingen blev udsat for at afvente en nærmere udredning af omfanget for behov om et plejehjem for de nævnte borgere. Udredningsarbejdet blev først iværksat i foråret 2007, og det viste at, der på landsplan er mindst 69 personer i 4 hovedgrupper som ikke er hensigtsmæssigt placeret.
På den baggrund indstillede et enigt udvalg, at forslaget vedtages i sin nuværende form.
I landsstyrets svarnotat til udvalgsbetænkningen tilkendegav Landsstyremedlem for Familie og Justitsvæsen, at de fremtidige overvejelser på døgninstitutionsområdet skal hænge sammen med strukturudvalgets anbefalinger, blandt andet om en udlægning af døgninstitutionerne til kommunerne. Herudover agter Landsstyret at genvurdere den eksisterende sektorplan med henblik på at tilgodese de behov, kommunerne har. Herudover vil Landsstyret se på en omstrukturering af de eksisterende institutioner.
Atassut takkede for opbakningen fra samtlige partier med bemærkning om, at det jo desværre ikke er noget særsyn at der i stigende grad er voksne borgere med psykiske lidelser, der bliver anbragt på alderdomshjem.
Kattusseqatigiit Partiiat tilkendegav at de ikke mente at sagen kunne udsættes til 2009 for at afvente kommunernes udspil.
Afstemning: 31 stemte for forslaget.
Pkt. 10:
Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges, at fremsætte forslag til lovfæstede regler om lønmodtagernes retsstilling ved virksomhedsoverdragelse i Grønland.
(Landstingsmedlem Johan Lund Olsen, Inuit Ataqatigiit)
(2. behandling)
Forslaget blev 1. behandlet den 6. oktober 2006 under EM 2006 som punkt 55. Til forslagets 2. behandling forelÃ¥ en betænkning fra landstingets erhvervsudvalg. I betænkningen indstiller et enigt udvalg lovforslaget til vedtagelse.Â
I landsstyrets bemærkninger til udvalgsbetænkningen tilkendegav Landsstyremedlem for Erhverv, Arbejdsmarked og Erhvervsuddannelser Siverth K. Heilmann, at Landsstyret har forhørt sig hos arbejdsmarkedets parter for at vurdere behovet for at udarbejde lovgivning på området. Der var ingen direkte behov, men høringsparterne havde ingen problemer med indførslen af en sådan lov.
Afstemning: 31 stemte for forslaget.
Pkt. 11:
Forslag til landstingsbeslutning om, at Landsstyret pålægges at arbejde for, at der etableres en Grønlandsk erhvervsgarantifond.
(Siumut’s Landstingsmedlemmer)
(2. behandling)
Forslaget blev 1. behandlet den 6. oktober 2006 under EM 2006 som punkt 61. Til forslagets 2. behandling forelå en betænkning fra landstingets erhvervsudvalg. I betænkningen indstiller et flertal forslaget til forkastelse, mens et mindretal bestående af repræsentanten fra Siumut indstiller forslaget til vedtagelse i den foreliggende form.
I landsstyrets bemærkninger til udvalgsbetænkningen tilkendegav Landsstyremedlem for Erhverv, Arbejdsmarked og erhvervsuddannelser Siverth K. Heilmann, at han var glad for at kunne meddele at problemkomplekset vedr. en eventuel etablering af en grønlands erhvervsgarantifond var blevet grundigt afdækket. Der er pt. intet behov for sådan en fond og forslaget indstilles derfor til forkastelse.
Afstemning: 10 stemte for, 20 imod og 1 undlod.
Pkt. 12:
Forslag til landstingsbeslutning om, at Landsstyret pålægges at tage initiativ til ændring af gældende lovgivning, således at patienter i et nærmere bestemt omfang får krav på offentligt tilskud til operationer udført på privathospital.
(Siumut’s Landstingsmedlemmer)
(2. behandling)
Forslaget blev 1. behandlet den 29. september 2006 under EM 2006 som punkt 63. Til forslagets 2. behandling forelÃ¥ en betænkning fra landstingets sundhedsudvalg. I betænkningen indstiller et flertal i udvalget forslaget til forkastelse pÃ¥ grund af de konsekvenser til vil have for øvrige brugere af sundhedsvæsenet (økonomi). Mindretal, Siumut, støtter forslaget.Â
I landsstyrets svarnotat tilkendegav Landsstyremedlem for Sundhed, at Landsstyret kunne konstatere, at et flertal i Sundhedsudvalget har indstillet forslaget til forkastelse i dets nuværende form. Landsstyret tilslutter sig Sundhedsudvalgets indstilling.
Afstemning: 10 for, 20 imod og 1 undlod.
Pkt. 15:
Beslutningsforslag om, at tilskud til Grønlands Idrætsforbund for de næste 5 år forhøjes med kr. 10 mio.
(Atassut´s Landstingsmedlemmer: Augusta Salling, Ellen Christoffersen, Kristian Jeremiassen, Thomas Kristensen, Godmand Rasmussen)
(2. behandling)
Forslaget blev 1. behandlet den 3. oktober 2006 under EM 2006 som punkt 97. Til forslagets 2. behandling forelÃ¥ en betænkning fra landstingets udvalg for kultur, uddannelse forskning og kirke. I betænkningen indstiller et flertal bestÃ¥ende af repræsentanterne for Siumut og Inuit Ataqatigiit, at behovet for yderligere midler bør afdækkes i samarbejde med relevante parter med henblik pÃ¥ at finde frem til en løsning i 2008. PÃ¥ den baggrund forkaster de forslaget i den foreliggende form. Et mindretal i udvalget bestÃ¥ende af repræsentanterne for Atassut og Demokraterne indstiller forslaget til vedtagelse med begrundelse i, at sporten har brug for at fÃ¥ tilført yderligere midler. Â
I landsstyrets svarnotat til udvalgsbetænkningen oplyste Landsstyremedlem for Kultur, Uddannelse, Forskning, at Idrættens Råd arbejder med en idrætsredegørelse, der forventes færdig i løbet af maj måned 2007. Redegørelsen vil indeholde en række anbefalinger af prioriteringen inden for idrætten, som kan danne grundlag for det videre arbejde. Landsstyret vil afvente denne redegørelse og indstiller dermed forslaget til forkastelse.
Atassut bemærkede, at forslaget ved 1. behandling fik tilslutning fra alle partier, og at de var noget uforstående over for, at flertallet i udvalget nu indstillede forslaget til forkastelse.
Afstemning: 13 stemte for forslaget og 18 imod.
Pkt. 16:
Forslag til Landstingsbeslutning om, at Landsstyret pålægges på finansloven for 2008 og fremefter at afsætte 2 mio. kr. årligt til støtte af filmprojekter.
(Landstingsmedlem Olga Poulsen Berthelsen, Inuit Ataqatigiit)
(2. behandling)
Forslaget blev 1. behandlet den 3. oktober 2006 under EM 2006 som punkt 138. Til forslagets 2. behandling forelå en betænkning fra landstingets udvalg for kultur, uddannelse forskning og kirke. I betænkningen indstiller et flertal i udvalget bestående af repræsentanterne fra Siumut og Atassut forslaget til forkastelse med begrundelse i, at behovet for yderligere midler til filmproduktion først bør afdækkes i samarbejde med de relevante parter med henblik på at finde frem til en løsning i 2008. Et mindretal i udvalget bestående af repræsentanterne for Inuit Ataqatigiit og Demokraterne indstiller forsalget til vedtagelse med begrundelse i at det er nødvendigt at det offentlige bidrager til at fremhjælpe og udvikle grønlandske talenter inden for området.
I landsstyrets svarnotat til udvalgsbetænkningen tilkendegav Landsstyremedlem for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke støtte til flertallets indstilling ud fra deres begrundelse.
Afstemning: 15 stemte for, 16 stemte imod.
Pkt. 17:
Forslag til landstingsbeslutning om at Landstyret pålægges at skærpe de veterinære krav til brætsteder i byerne med virkning fra 2009, Landsstyret pålægges i fællesskab med kommunerne at udarbejde en byrdefordelingsmodel for udgifter ved den nødvendiggjorte modernisering af de kommunale brætter. Endvidere pålægges Landsstyret at digitalisere fangstbeviserne ifm modernisering af det kommunale brætter.
(Landstingsmedlem Ane Hansen, Inuit Ataqatigiit)
(2. behandling)
Forslaget blev 1. behandlet den 17. oktober 2006 under EM 2006 som punkt 146. Til forslagets 2. behandling forelå en betænkning fra landstingets erhvervsudvalg. I betænkningen fremsætter ændringsforslag således: Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at skærpe de veterinære minimumskarv til og tilsyn med de lokale brætsteder, og at igangsætte digitalisering af fangstbeviserne i tilknytning til de kommunale brætter.
Inuit Ataqatigiit takkede for samarbejdet i udvalget.
Afstemning: 31 stemte for forslaget.Â
Med venlig hilsen
Søren Hald Møller
Kopi pr. e-mail:Â Folketinget
                            Kongehuset, Kabinetssekretariatet
                            Samtlige ministerier
                            Rigsombudsmanden på Færøerne