Uddannelsesudvalget 2006-07
UDU Alm.del Bilag 9
Offentligt
Brev tilUndervisningsministerenValby, 03-10-2006
Vedr. specialundervisning i grundskolen, ny bekendtgørelse herom og tilhørende vejledning.
Kommentar til vedlagte artikel: Folkeskolen ill. 39,29. Sept. 2006. "De facto-forbud modlæsekurser.Det er med stor beklagelse at måtte opleve, at det ideologiske tog kører for fuld kedel uden skelentil aktuel hjerneforskning og moderne læsepædagogik. Det er sørgeligt at konstatere, atundervisningsministeren med den omtalte bekendtgørelse tilsidesætter al faglig ekspertise ogmodarbejder skolernes fagspecifikke arbejde på helt centrale og læsepædagogiske områder, når detgælder arbejdet med de svage læsere i grundskolen.De sidste otte år, har undertegnede arbejdet målrettet og systematisk som funktionslærer forspecialundervisningen med læsepædagogik og procedurer for god læseudvikling generelt på AlholmSkole i Valby, og i særdeleshed med screening, handleplaner og undervisningstilrettelæggelse forskolens læsesvage elever.-Alholm Skole screener alle elever i indskolingen fra O.kl. - 3 kl.O.kl. og 3. kl. screenes en gang årligt, og l.kl og 2 .kl to gange.Der tilrettelægges forebyggende specialundervisning for alle elever med langsom læseudvikling.Der evalueres og valideres på alle elever.De elever, der endnu ikke er kommet på niveau i 3.kl. tilbydes intensivt læsekursus medhenblik på at afklare forhold omkring tungere dysleksi, idet indstillinger til kommunenslæseklasser via PPR iværksættes i november måned.For elever, der vurderes for gode til denne indgribende foranstaltning, hvis læseudvikling stadiger langsom og utilstrækkelig, tilbydes læsegruppe i 4.kl, som skolen selv financierer.Denne strukturerede indsat omkring de læsesvage elever, har de seneste 4 år betydet, at AlholmSkole ikke har visiteret elever til vidtgående specialundervisning § 20.2 og har dermed ikke belastetde dyre ordninger. Alholm Skole har taget rurnmelighedsprincippet alvorligt og arbejdetsystematisk for at undgå eleverne sættes i segregerede tilbud uden for skolen.Den periodiske segregering fra normalundervisning inden for skolens rammer har tydelig effekt, nårder arbejdes systematisk. Eleverne mister ikke tråden til normalundervisningen, som de alligevelikke kan følge med i, idet de ikke har de nødvendige kompetencer. I klasserne ser vi tydeligt, atdisse elever falder fra, selv i en til en situationer med en resurselærers eller en speciallærerstilstedeværelse i klasserurmnet. På sigt er de heller ikke i stand til at følge normalundervisningen iandre fag, da disse forudsætter læsefærdigheder som eleverne selvindlysende ikke har tilegnet sigpå grund af manglende eller forkert undervisning.Undervisningsministeren må forstå, at tiltagene i den ny bekendtgørelse er en fodfejl af format, ogat denne vil trække alt det arbejde, der er gjort siden den første PISA-undersøgelse, dybt ned i
afgrunden. Det vil få afgørende betydning for landets generelle læsestandpunkt i løbet af ganske fåår. Og der er kun en, der er ansvarlig herfor.Jeg kan kun opfordre ministeren til, at trække bekendtgørelsen tilbage - glemme at den nogensindehar eksisteret - og lade skolerne rundt omkring i landet fortsætte det udviklingsarbejde, de er i gangmed på læseområdet med henblik på at løfte den generelle standard.Med disse ordVenlig HilsenFunktionslærer for specialundervisningenpå Alholm Skole i Valby
;c:;.~-~~Tommy Michael Jensen.
-
tit~(OGDefacto-forbud modlæsekurserSPECIALUNDERVISNING.
yme-
Nye regler betyder, at man ikke
kan give børn et intensivt læsekursus, hvis ikke resten afklassen har læsekursusAF KARENRAVN
Intensive
læse kurser for børn er anerkendt
toder til at hjælpe børn med læsevanskeligheder.specialundervisningner Lærerforeningen.Med den nye bekendtgørelse,vejledning,vist tilladt
Men med de nye regler fortil børnene,me-
vil der blive meget mindre læsetræning
som netop er trådt
i kraft, o"g den tilhørende
som netop har været til høring,at gennemføre
bliver det kun helt undtagelses-børn, mens resten af
særlige forløb for enkelteundervisning.
klassen har deres sædvanligeKonsulent
i DLF Thomas Seeberg
peger på, at en del kommuner
har betalt
for, at lærere har taget den newzealandsk-inspirerededannelse,som netop er beregnet
Reading Recovery-ud-læsetræning,der
på intens individualiseretniveau:fornuftigt,
skal bringe et barn op på alderssvarende»Hvis deres arbejdstidsigtsmæssigt,skal udnyttes
er det ikke særlig hen-
at alle eleverne
skal have Reading Recovery-undervisningenDe her regler lægger en meget kraftigfor at tilrettelæggeSeeberg.Lis Pøhler siger til fol-intensivelæse kurserdagligdagenbin-
efter deres almindeligeding på skoleledernesog økonomiskPædagogiskkeskolen.dk,i dansktimerne
skoletid.mulighed
fornuftigt
forsvarligt«,konsulent
mener Thomas
i Undervisningsministerieter muligtat gennemføre
at det naturligvis
for elever med særlige
læsevanskeligheder:for alle på en gang og
»Det kan man gøre ved, at man kører læsekurserbrugerstøttelærerentil at etablereholddannelse«.
Men det er ikke nok, mener Danmarks Lærerforening.ud fra en pædagogiskvurdering
Det skal være muligti et fag,
at give en elev særlig undervisning
mens resten af klassen har det samme fag, når man blot sikrer, at undervisnin-gen tilrettelægges,visning.så eleven får den størst mulige sammenhængi sin under-
Reading Recovery¶undervisning somher i Birkerød vil blivevanskeliggjort af denye regler, mener DLF
5