Folketinget — Uddannelsesudvalget
Christiansborg, den 3. oktober 2006
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
Regeringens lovprogram
Vedlagt omdeles regeringens lovprogram på Uddannelsesudvalgets område for folketingsåret 2006-07.
Med venlig hilsen
Jesper Schaumburg-Müller,
udvalgssekretær.
Ændring af lov om
adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark, lov om statsautoriserede og registrerede
revisorer, lov om omsætning af fast ejendom, lov om translatører og tolke, lov
om dispachører og ophævelse af lov om registrerede arkitekter (Forenkling af
adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv i Danmark) (Okt I)
Forslaget gennemfører dele af EU-direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer. Forslaget gennemfører tillige dele af
EU-direktiv 2006/43/EF om lovpligtig revision af årsregnskaber og konsoliderede
regnskaber.
Ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (Ophævelse af
revisionsbestemmelse om tillæg til uddannelsessøgende i videregående uddannelse
med varig funktionsnedsættelse) (Okt I)
Lovens revisionsbestemmelse forslås ophævet på baggrund af, at en udarbejdet
statusrapport ikke giver anledning til at foreslå ændringer af den gældende
ordning.
Ændring af lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt
folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet
(folkeoplysningsloven) (Fleksible tilrettelæggelsesformer) (Okt I)
Forslaget indebærer, at aftenskolerne får mulighed for at anvende op til 40 pct.
af deres kommunale tilskudstilsagn til aktiviteter tilrettelagt som fleksible
tilrettelæggelsesformer, som bl.a. er åbne studiecirkler, åbne
studieværksteder, workshops, spørg specialisten og fleksibel
læring/fjernundervisning.
Ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Fremrykket
anmeldelsesfrist og forenkling af tilskudsadministration) (Okt I)
Forslaget indebærer, at anmeldelsesfristen for en fri grundskole, der ønsker
statstilskud, fremrykkes til 15. august året før skolestart. Denne del af
forslaget udmønter kommuneaftalen for 2007. Forslaget indebærer desuden, at
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig skal administrere et
særligt tilskud til tyske mindretalsskoler.
Ændring af lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v. (Bemyndigelse af de befordringsansvarlige til i en
overgangsperiode at træffe afgørelse om ret til rabat) (Okt I)
Forslaget vedrører en bemyndigelse til at smidiggøre overgangen fra den hidtil
gældende amtskommunale ordning til den nye statslige befordringsrabatordning,
der blev aftalt som led i kommunalreformen.
Ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut (Evalueringer på
grundskoleområdet og dagtilbudsområdet) (Okt II)
Forslaget vedrører ændringer af Danmarks Evalueringsinstituts opgaver på
grundskoleområdet i forlængelse af oprettelsen af Rådet for Evaluering og
Kvalitetssikring af Folkeskolen samt opgavefordelingen mellem instituttet og
rådet. Rådet sikres en styrende rolle samtidig med, at evalueringsinstituttet
fortsat er et nationalt samlet og uafhængigt institut for hele
uddannelsessystemet. Forslaget indebærer også, at Danmarks Evalueringsinstitut
skal kunne gennemføre evalueringer på dagtilbudsområdet.
Ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv og lov om en
børnefamilieydelse (Omlægning af børnefamilieydelse) (Okt II)
Forslaget indebærer, at betingelserne for retten til børnefamilieydelse
suppleres med en bestemmelse om, at de unge 15 til 17-årige skal være i
uddannelse eller i job med uddannelsesperspektiv, medmindre den unge på grund
af handicap, psykisk sygdom eller sociale problemer ikke er i stand til at
varetage et sÃ¥dant. Forslaget indgÃ¥r i regeringsgrundlaget â€Nye mÃ¥l†fra
februar 2005 og i integrationsaftalen â€En ny chance for alleâ€.
Ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (Forhøjelse af AER-bidraget)
(Okt II)
Forslaget vedrører en forhøjelse af AER-bidraget. Forslaget skal ses i
sammenhæng med regeringens målsætning om, at mindst 95 pct. af en årgang skal
gennemføre en ungdomsuddannelse i 2015. Forslaget skal også ses i sammenhæng
med Velfærdsaftalens element om flere voksenlærlinge.
Ændring af lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser
(Lempelse af begrænsning af specialpædagogisk støtte i forbindelse med studierejser
og praktikperioder i udlandet) (Okt II)
Der er tale om justeringer af loven, som indebærer, at der i forbindelse med
studierejser og praktikperioder i udlandet gives tilskud til de samme
støtteformer som ved uddannelse i Danmark, dog for den enkelte
uddannelsessøgende begrænset til samme økonomiske niveau som i Danmark.
Ændring af lov om folkeskolen og lov om ungdomsskolen (Større frihed for
kommunalbestyrelserne til i overensstemmelse med de lokale forhold at
organisere folkeskolen, ungdomsskolen og folkebiblioteket) (Okt II)
Forslaget har til formål at udvide og forenkle kommunernes muligheder for at
organisere skolevæsenet m.v. i overensstemmelse med de lokale forhold, herunder
bl.a. antallet af skoler. De lovgivningsmæssige bindinger for fælles ledelse af
folkeskoler foreslås ophævet. Der skal endvidere være øgede muligheder for at
etablere fælles ledelse af folkeskoler og daginstitutioner. Bestemmelserne om
selvstændig ledelse af ungdomsskoler foreslås ligeledes ophævet. Forslaget er
bl.a. en opfølgning af kommuneaftalen for 2007.
Lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser (Nov II)
Formålet med forslaget er at skabe nye rammer for uddannelse, anvendelse af
forskning, videnspredning, innovation og iværksætteri gennem oprettelse af et
mindre antal professionshøjskoler på videregående niveau med større udbud af
uddannelser. Forslaget er et led i regeringens globaliseringsstrategi.
Ændring af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(Erhvervsakademiskoler) (Nov II)
Lovforslaget skaber nye rammer for udbud og udvikling af erhvervsuddannelser,
anvendelse af forskning, videnspredning, innovation og iværksættelse med
henblik på at skabe mulighed for, at institutioner for erhvervsrettet
uddannelse kan godkendes som erhvervsakademiskoler. Forslaget er et led i
regeringens globaliseringsstrategi.
Ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut (Akkreditering af
videregående uddannelser) (Nov II)
Lovforslaget indebærer, at Danmarks Evalueringsinstitut får en forpligtelse til
at udarbejde akkrediteringsvurderinger til brug for et kommende
akkrediteringsråds akkrediteringer. Lovforslaget indebærer desuden, at Danmarks
Evalueringsinstitut får en forpligtelse til at leve op til de europæiske
standarder og retningslinier for kvalitetssikringsorganer og søge anerkendelse
som internationalt kvalitetssikringsorgan samt en forpligtelse til at sikre
koordinering mellem instituttets evalueringsvirksomhed og akkrediteringsrådets
virksomhed. Forslaget er et led i regeringens globaliseringsstrategi.
Ændring af lov om vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v.
(Udvidelse af Kvalifikationsnævnets kompetence m.v.) (Nov II)
Forslaget udvider Kvalifikationsnævnets kompetence til at omfatte klager over
uddannelsesinstitutioners afgørelser om merit for uddannelsesforløb gennemført
ved danske uddannelsesinstitutioner og klager over afgørelser om forhåndsmerit
i forbindelse med studieophold i udlandet. Forslaget gælder ikke institutioner
omfattet af universitetsloven. Forslaget er et led i regeringens
globaliseringsstrategi.
Lov om erhvervsrettede videregående uddannelser (Nov II)
Der er tale om en reform af området. I forslaget indgår bl.a. følgende
hovedelementer: Øget internationalisering i de erhvervsrettede videregående
uddannelser, krav om akkreditering af uddannelserne, obligatorisk praktik og
mulighed for supplerende undervisning samt fleksibel uddannelsesstruktur bl.a.
således, at der bliver mulighed for, at der til en kort videregående uddannelse
etableres overbygning til en mellemlang videregående uddannelse. Forslaget er
et led i regeringens globaliseringsstrategi.
Ændring af lov om Statens Uddannelsesstøtte (Udlandsstipendium til betaling
af studieafgift) (Nov II)
Forslaget indebærer, at der etableres et udlandsstipendium til hele uddannelser
i udlandet. Stipendiet skal gå til hel eller delvis dækning af studieafgiften i
udlandet og kan højest svare til taxametertilskuddet til en tilsvarende
uddannelse i Danmark. Forslaget er et led i regeringens globaliseringsstrategi.
Ændring af lov om folkeskolen (En god skolestart for alle og præcisering af
ansvarsforholdene i folkeskolen) (Dec I)
Forslaget indeholder et omfattende, samlet forslag til et forbedret og
sammenhængende indskolingsforløb med udgangspunkt i Skolestartudvalgets
anbefalinger. Forslaget indebærer bl.a., at børnehaveklassen bliver
obligatorisk, at der indføres egentlig undervisning i dansk – især i læsning i
den ny 1. klasse, som varetages af en lærer, – og at skolerne får mulighed for
at organisere undervisningen i hold inden for den enkelte klasse og på tværs af
klasser og klassetrin. Forslaget betyder endvidere, at børn som hovedregel skal
starte i skole i det år, de fylder 6 år. Der foreslås endelig ændringer af
ansvars- og kompetenceforholdene i folkeskolen, så kommunalbestyrelsens ansvar
for folkeskolen klarere fremgår af loven. Forslaget er et led i regeringens
globaliseringsstrategi.
Lov om ungdomsuddannelsestilbud til udviklingshæmmede unge og andre unge med
særlige behov samt ændring af lov om specialundervisning for voksne (Dec I)
Formålet med lovforslaget er at fastlægge formål og rammer for et
ungdomsuddannelsestilbud til unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige
behov af op til 3 års varighed efter undervisningspligtens ophør. Forslaget
skal ses i sammenhæng med B 51 fra folketingsåret 2005/06.
Ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv
(Uddannelseskrav til vejledere og opsøgende vejledning m.v.) (Feb II)
Forslaget vedrører bl.a. krav til vejledernes kvalifikationer, bedre
tilbagemelding fra ungdomsuddannelserne og opsøgende vejledning. Forslaget er
et led i regeringens globaliseringsstrategi. Forslaget skal også ses i
sammenhæng med Velfærdsaftalen.
Lov om almen voksenuddannelse (Feb II)
Forslaget indebærer en målretning af den almene voksenuddannelse mod unge
voksne, der har forladt folkeskolen med utilstrækkeligt udbytte og mod
tosprogede voksne uden tilstrækkelige kundskaber. Undervisningen tilrettelægges
med større fleksibilitet og i målrettede faglige enheder (moduler), og der
indføres en ny samlet almen forberedelseseksamen med retskrav på adgang til det
2-Ã¥rige hf-kursus.
Opfølgning Velfærdsaftalen:
Ændring af lov om erhvervsgrunduddannelser m.v. og lov om produktionsskoler
(Præcisering af målgruppen, forenkling af bestemmelserne om praktikpladser,
tilrettelæggelse af egu på produktionsskoler, målretning af produktionsskoler
mod kompetencegivende uddannelse m.v.) (Nov II)
Forslaget udmønter dele af Velfærdsaftalens elementer under Ungdomsuddannelse
til alle – Ansvar og redskaber til kommunerne (Produktionsskoler,
Erhvervsgrunduddannelse (egu)). Forslaget indebærer, at målgruppen for
erhvervsgrunduddannelsen præciseres, og at bestemmelserne om oprettelse af
praktikpladser forenkles. Uddannelsens rammer og reglerne om udbud
moderniseres. Kommunerne forpligtes til at tilbyde egu eventuelt på
erhvervsskoler eller produktionsskoler, som får generel adgang til at
tilrettelægge egu. Efter forslaget vil produktionsskolernes virksomhed blive
målrettet de kompetencegivende erhvervsrettede uddannelser, og samarbejdet
mellem produktionsskoler og erhvervsskoler styrkes. Forslaget skal tillige ses
i sammenhæng med regeringens globaliseringsstrategi.
Ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv og ophævelse af
lov om brobygningsforløb til ungdomsuddannelse (Tidlig vejledning i folkeskolen
og mentorordninger m.v.) (Nov II)
Forslaget udmønter Velfærdsaftalens elementer under Ungdomsuddannelse til alle
– Ansvar og redskaber til kommunerne (Tidlig indsats i folkeskolen og
mentorordninger). Forslaget skal tillige ses i sammenhæng med regeringens
globaliseringsstrategi. Forslaget indebærer bl.a. mentorordninger i
folkeskolen, særlig tidlig indsats allerede i 6. klasse, og brobygningsforløb
til ungdomsuddannelserne skal være mulig allerede fra 9. klasse.
Lov om en ny 10. klasse (Nov II)
Forslaget udmønter Velfærdsaftalens elementer under Ungdomsuddannelse til alle
– Ansvar og redskaber til kommunerne (10. klasse). Forslaget udmønter også
regeringsgrundlaget â€Nye mÃ¥l†fra februar 2005. Forslaget indebærer, at 10.
klasse målrettes elever, som har behov for yderligere faglig kvalificering og
uddannelsesafklaring for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse. 10. klasse
skal endvidere kunne samle de unge op, der falder fra en påbegyndt
ungdomsuddannelse.
Ændring af lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) (Styrket
læse-, skrive-, og regneindsats i forbindelse med forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne) (Nov II)
Forslaget udmønter dele af Velfærdsaftalens elementer under Styrket voksen- og
efteruddannelse – Et markant løft i læse-, skrive- og regneindsatsen for
voksne. Forslaget skal også ses i sammenhæng med trepartsdrøftelserne om
voksen- og efteruddannelse. Forslaget indebærer bl.a., at der sker en styrkelse
af de grundlæggende almene færdigheder især for de kortest uddannede og andre
udsatte grupper, herunder tosprogede med danskproblemer. Det skal endvidere
sikres, at de forskellige tilbud gøres mere attraktive, målrettede og fleksible
i forhold til den enkeltes og virksomhedernes behov.
Ændring af forskellige
love på Undervisningsministeriets område (Udbygning af anerkendelse af realkompetence
på voksen- og efteruddannelsesområdet m.v.) (Nov II)
Forslaget vedrører dele af Velfærdsaftalens generelle elementer under Styrket
voksen- og efteruddannelse om øget anerkendelse af kompetencer opnået uden for
det offentlige uddannelsessystem. Forslaget skal også ses i sammenhæng med
trepartsdrøftelserne om voksen- og efteruddannelse og regeringens
globaliseringsstrategi samt en tidligere redegørelse til Folketinget. Forslaget
skal sikre den enkelte borger adgang til kompetencevurdering og anerkendelse af
sine samlede kvalifikationer, viden, færdigheder og kompetencer i forhold til
en uddannelse eller et fagligt niveau i en uddannelse, uanset hvor og hvordan
disse forudsætninger m.v. er erhvervet.
Lovgivning vedrørende erhvervsuddannelser m.v. (Fornyelse af de
grundlæggende erhvervsrettede uddannelser) (Feb II)
Forslaget udmønter dele af Velfærdsaftalens elementer under Ungdomsuddannelse –
Fornyelse af de erhvervsrettede ungdomsuddannelser (Erhvervsrettede
ungdomsuddannelser, Indsats mod frafald, Praktikpladser, Forstærket
uddannelsesgaranti og Kvalitetsløft i erhvervsuddannelserne). Forslaget skal
tillige ses i sammenhæng med regeringens globaliseringsstrategi samt et
udvalgsarbejde om fremtidssikring af erhvervsuddannelserne, der afsluttes i
efteråret 2006.
Forslaget indebærer bl.a. en fornyelse af de grundlæggende erhvervsrettede
udannelser dvs. erhvervsuddannelserne, de grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser og landbrugsuddannelserne. De tre nævnte uddannelsesområder
samles under én lov. Der skal sikres grundlag for en udvikling af
uddannelserne, så fremtidens krav til uddannelserne kan imødekommes. Det skal
også sikres, at erhvervsuddannelsessystemet bliver mere gennemskueligt og
differentieret med klare tilbud til grupper af unge med forskellige
forudsætninger bl.a. gennem trindeling og niveaudeling af uddannelserne.