Undervisningsministeriet
Afdelingen for videregående uddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
                                                  26. September 2007
Sendt pr. e-mail til
Reference: 119.781.021
Høring over udkast til lovforslag om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
C3 organisation noterer med tilfredshed, at udviklingen på professionshøjskole- og erhvervs-akademiområdet bevæger sig i retning af tilførsel af erhvervsøkonomiske kompetencer til profes-sionshøjskolerne i en naturlig synergiudvikling omkring bestående erhvervsakademiressourcer.
Udformningen af koblingen mellem praksis og teori, samt ikke mindst de bagvedliggende styrings-instrumenter er af central betydning for professionsbachelorerne på de erhvervsrettede områder. C3 organisation hilser den erhvervsøkonomiske fokus velkommen, og henviser til tidligere kom-munikation herom i forbindelse med Undervisningsministerens oprindelige udspil, samt efter-følgende høringsrunder.
For de erhvervsøkonomiske professionsbachelorers vedkommende er det af betydning at studiets praktikdel, svarende til 30 ECTS points, foregår i et ubrudt forløb, placeret i 5. eller 6. semester. Hermed sikres de studerende det bedst mulige teoretiske tilløb kombineret med det 7. semester til at få samlet alle praktik og teorielementerne, ofte i et fortsat kontinuert samarbejdsforløb med virksomheden frem mod studieafslutningen.
Vedrørende uddannelsernes godkendelse og akkreditering imødeses en konkretisering heraf i lig-hed med de udarbejdede kriterier for universitetsuddannelsers relevans og kvalitet. Dette gør sig specielt gældende for diplomuddannelserne (HD), der udvikles, udbydes og vedligeholdes af handelshøjskoler og universiteter.
Vedrørende sammensætningen af Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbachelor-uddannelser noteres det at Akademikernes Centralorganisation ikke er direkte repræsenteret. Der opfordres til at sikre akademikerorganisationernes interesser på disse uddannelsesfelter gennem tildeling af eksempelvis 2 pladser, der tilgodeser interessesikring specifikt, samt for hele AC-fællesskabet.
C3 organisation står fortsat gerne til rådighed i det videre udviklingsforløb omkring ovenstående.
Med venlig hilsen
Povl Tiedemann
Uddannelseschef
C3 organisation
c.c.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â CVU rektorkollegiet
                Folketingets Uddannelsesudvalg
                Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
                Akademikernes Centralorganisation
Bilag:         Notat af 24. august 2007 vedr. professionshøjskoler,
                praktik og kobling til erhvervsakademier.
August 2007
Professionshøjskoler – praktik og kobling til erhvervsakademier
Udformningen af koblingen mellem praksis og teori, samt ikke mindst de bagvedliggende styrings-instrumenter er af central betydning for professionsbachelorerne på de kommende erhvervsret-tede områder. C3 organisation hilser den erhvervsøkonomiske fokus velkommen, og henviser til tidligere kommunikation herom i forbindelse med Undervisningsministerens oprindelige udspil, samt efterfølgende høringsrunder.
Den løbende kombination og læringsudveksling mellem praktik og teori på professionsbachelor-uddannelserne inden for sundhed og pædagogik kan ikke nødvendigvis indføres på de erhvervs-rettede uddannelser. Af driftsmæssige årsager vil private virksomheders praktikengagementer være betinget af, at den studerende er fuldt til stede og deltager i de løbende aktiviteter på lige fod med øvrige medarbejdere, og hermed underlagt normale ansættelsesforhold.
Erfaringsgrundlaget i forbindelse med erhvervsøkonomiske professionsbachelorers praktikforhold er forholdsvis begrænset. CVU forløbene på Handelshøjskolecentret i Slagelse henholdsvis Vitus Bering i Horsens er gode eksempler på udvikling og implementering af de grundlæggende vilkår for erhvervspraktikforløb på disse uddannelser.
Specielt for Vitus Berings vedkommende er der en vel funderet praktiktradition, der kan føres tilbage til teknikumuddannelsernes basiskonstruktion, og som nu danner grundlag for videre-førelse på de erhvervsøkonomiske professionsbacheloruddannelser, eksempelvis Value Chain Management, som bekendtgørelses- og forskriftsmæssigt er funderet i Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i procesøkonomi og værdikædeledelse – BEK nr. 733 af 20/8/2003.
De afledte detailretningslinjer vedrørende studieintegreret praktik, eksempelvis retningslinjerne for ingeniørpraktik for bl.a. eksportingeniøruddannelsen udgør et stabilt grundlag for introduktion, gennemførelse og styring af hele denne del af uddannelsesforløbet.
 – Der henvises til et besøg på http://eksportingenior.vitusbering.dk/sw11613.asp
C3 organisation noterer med tilfredshed, at ovenstående danner bekendtgørelses-grundlag for udvikling af indtil videre professionsbachelor i Leisure Management samt professionsbachelor i økonomi og informationsteknologi.
En fortsættelse af denne modeludvikling kan generelt anbefales i forhold til de kommende profes-sionshøjskoler og deres uddannelser på bachelorniveau, som eksempelvis kan iagttages i forbind-else med udviklings- og samarbejdet omkring VIA med placering af de fælles aktiviteter i Aarhus.
På detailniveau kan yderligere kommenteres som følger:
Som ovenfor nævnt er det af betydning at studiets praktikdel, svarende til 30 ECTS points, foregår i et ubrudt forløb, placeret i 5. eller 6. semester. Hermed sikres de studerende det bedst mulige teoretiske tilløb kombineret med det 7. semester til at få samlet alle praktik- og teori-elementerne, ofte i et fortsat kontinuert samarbejdsforløb med virksomheden frem mod studie-afslutningen.
Nødvendigheden af et ubrudt praktikforløb for de teknisk / erhvervsøkonomiske discipliner skal søges i den stærke tværgående integration mellem de enkelte fagområder og anvendelses-metoder. Det er således ikke muligt at foretage en opsplitning for en kobling mellem praktik og teori for de enkelte delfag, som eksempelvis er tilfældet inden for sygepleje, hvor de enkelte praktikelementer inddrages i den efterfølgende undervisning fordelt over hele uddannelses-forløbet. Derudover er det nødvendigt at den studerende integreres i virksomheden og i de løbende aktiviteter på lige fod med øvrige medarbejdere under samme ansvars- ledelses- og ansættelsesmæssige forhold. Heri ligger væsentlige elementer af både faglige og personlige læringsprocesser.
De studerendes virksomhedsengagementer etableres individuelt. Det er væsentligt at de studerende selv kontakter praktikstederne, indgår detailaftalerne og tager ansvar for deres praktikforløb. Der tages typisk udgangspunkt i uddannelsesinstitutionens kontaktbase til en grundlæggende kreds af samarbejdsvirksomheder. Jobindholdet defineres i et samarbejde mellem den studerende, virksomheden og uddannelsesinstitutionen.
I samarbejdet er det nødvendigt at virksomhederne stiller en personlig coach til rådighed, ligesom uddannelsesinstitutionerne skal afsætte personlige ressourcer til den direkte praktikkoordination, samt den løbende understøtning af de studerende. Sidstnævnte forhold søges minimeret, eftersom selvstændighedsudviklingen er et væsentligt element i praktikforløbet. De studerende skal imidlertid være sikret den nødvendige understøtning fra uddannelsesinstitutionens side.
***
Erhvervsakademier som vækstlag for erhvervsrettede
professionsbachelorer på professionshøjskolerne.
(Notat med udgangspunkt i aftale om erhvervsakademier og etableringen af
vækstlag i forhold til tekniske og merkantile professionsbacheloruddannelser
jfr. Undervisningsministeriet, Sagsnr. 154.894.121, dateret den 12/6/2007)
Med politisk aftale om nyetablering af op mod 10 erhvervsakademier er skabt grundlag for udvikling og udbud af tekniske og merkantile professionsbacheloruddannelser på de kommende professionshøjskoler.
På basis af deres udbud af KVU og VVU uddannelser vil erhvervsakademierne fremover som vækstlag for tekniske og merkantile professionsbacheloruddannelser kunne udvikle og udbyde disse uddannelser i partnerskaber med professionshøjskolerne.
De nye erhvervsakademier påtænkes etableret i løbet af første halvår af 2008 med henblik på at være funktionsdygtige pr. 1. august 2008. På længere sigt er det hensigten at partnerskaberne udvikles til egentlige fusioner. Senest pr. 1. januar 2015, og gerne før denne dato, skal et erhvervsakademi således have taget stilling til om det vil fusionere med en professionshøjskole i den region hvori det er hjemmehørende, eller om det vil fortsætte som en selvstændig institution.
C3 organisation noterer med tilfredshed at udviklingen på professionshøjskole- og erhvervs-akademiområdet bevæger sig i retning af de herfra indmeldte holdninger til sikring af det erhvervsøkonomiske fundament på professionshøjskolernes erhvervsrettede professionsbacheloruddannelser:
Hermed er vi pÃ¥ vej mod opfyldelse af C3 organisation’s anbefalinger om tilførsel af relevante erhvervsøkonomiske kompetencer til professionshøjskolerne i en naturlig synergiudvikling omkring bestÃ¥ende erhvervsakademiressourcer – jfr. â€Akademimodellen†og â€Rent snit modellen†som skitseret i Bilag 201 fra Folketingets Uddannelsesudvalg til høringen om flerfaglige professionshøjskoler den 13. marts 2007 i Landstingssalen*. Forsknings- og universitets-tilknytningen kommer hermed i forstærket fokus.
Povl Tiedemann
24. august 2007
*:
â€Akademimodellen†– Erhvervsakademierne løsrives fra erhvervsskolerne
og bliver en helt selvstændig institution med mulighed for at udvikle sig til
at have den nødvendige kapacitet til at udvikle og udbyde professionsbachelor-
uddannelser, evt. for senere at fusionere med en professionshøjskole.
â€Rent snit modellen†– Erhvervsakademierne afvikles og udbudet af KVU flyttes til
professionshøjskolerne, hvor man så udbyder KVU og MVU, mens universiteterne
udbyder LVU (og i begrænset omfang MVU, f.eks. teknikumingeniører på DTU og AAU).