TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg

Titel

Spørgsmål AS: Vil ministeren redegøre for AMU-centrenes nuværende økonomiske situation, på baggrund af AMU Nordjyllands debatindlæg om AMU-taksterne, jf. alm. del – bilag 399, som også er sendt til ministeren?

 

Spørgsmål AT: Hvornår vil ministeren i forlængelse af takstanalysen fremlægge en plan for AMU-uddannelsescentrenes økonomi, således at AMU-centrene kan udbyde AMU-uddannelserne uden underskud?

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ca. 10 minutter

Tid og sted

Den 14. september 2007 kl. 10, vær 2-080

 


Udvalget har stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål AS: Vil ministeren redegøre for AMU-centrenes nuværende økonomiske situation, på baggrund af AMU Nordjyllands debatindlæg om AMU-taksterne, jf. alm. del – bilag 399, som også er sendt til ministeren?

 

og

 

Spørgsmål AT: Hvornår vil ministeren i forlængelse af takstanalysen fremlægge en plan for AMU-uddannelsescentrenes økonomi, således at AMU-centrene kan udbyde AMU-uddannelserne uden underskud?

 

Jeg vil forsøge at give et svar på begge spørgsmål under ét:

 

·        Jeg vil gerne indledningsvis fastslÃ¥, at regeringen er fuldt opmærksom pÃ¥ de særlige problemstillinger, der gør sig gældende pÃ¥ AMU omrÃ¥det.

 

·        Det er bl.a. derfor, vi har nedsat et trepartsudvalg, hvor vi sammen med arbejdsmarkedets parter kan drøfte mulige tiltag, som ogsÃ¥ efterfølgende skal drøftes politisk.

 

·        Takstanalysen for 2006, der gennemføres som opfølgning pÃ¥ Globaliseringsaftalen, skal ses som en del af grundlaget for efterÃ¥rets politiske drøftelser om økonomien og øvrige rammevilkÃ¥r pÃ¥ AMU omrÃ¥det.

 

·        Takstanalysen viser, at det samlede underskud pÃ¥ AMU omrÃ¥det i de seneste Ã¥r har været voksende i takt med, at aktiviteten har været faldende. I 2006 var underskuddet pÃ¥ ca. 78 mio. kr.

 

·        Analysen viser ogsÃ¥,

 

Ø     at der er størst underskud pÃ¥ de to laveste takster, som dækker næsten halvdelen af AMU-aktiviteten.

Ø     at det især er skoler med en lille aktivitet, der har svært ved at fÃ¥ økonomien til at hænge sammen.

Ø     at aktiviteten pÃ¥ AMU har været faldende i perioden fra 2004 til 2006.

Ø     at sektoren ikke har været i stand til at effektivisere i forhold til de krav, vi har stillet fra politisk side.

 

·        Jeg vil gerne forsøge at redegøre for nogle af de forklaringer, jeg synes, der ligger bag analysens konklusioner:

 

Ø     Jeg er overbevist om, at det stigende underskud hænger sammen med, at skolerne har svært ved at fylde holdene op. Det er en af konsekvenserne, nÃ¥r vi f.eks. kan se, at AMU-aktiviteten for ledige er faldet med ca. 30 pct. fra 2004 til 2006.

Ø     Det vil sige, at de gode konjunkturer har betydet, at de ledige træder direkte ind pÃ¥ arbejdsmarkedet uden en længere opkvalificeringsperiode.

Ø     Den faldende arbejdsløshed er ubetinget et gode. Men den faldende aktivitet pÃ¥virker samtidig økonomien pÃ¥ skolerne; herunder især de skoler, som ikke formÃ¥r at tilpasse udgifterne til den lavere aktivitet.

Ø     Det vil altsÃ¥ sige, at aktivitetsfald medfører faldende indtægter. Det stiller derfor krav til skolerne om tilpasning af ressourceforbruget pÃ¥ AMU.

Ø     Jeg ved godt, at det er vanskeligt for skolerne at tilpasse ressourcerne pÃ¥ kort sigt. Skolerne vil typisk afvente, om aktiviteten stiger igen, inden de fyrer lærere. Men pÃ¥ den anden side er det uacceptabelt, hvis der slet ingen tilpasning sker, og at udgifterne pr. deltager bare stiger Ã¥r for Ã¥r, som vi har set det her.

 

AMU centre

 

·        Hvis vi blot ser pÃ¥ økonomien pÃ¥ de 6 AMU centre, sÃ¥ er underskuddet i alt 9 mio. kr. i 2006. Det svarer til 12 pct. af det samlede underskud pÃ¥ omrÃ¥det. Jeg synes dog, det er værd at nævne, at AMU-centrene samlet set kom ud med af 2005 uden underskud.

 

·        Aktiviteten pÃ¥ AMU centrene faldt med 7,5 pct. fra 2005 til 2006, hvor AMU centrene stod for 22 pct. af den samlede aktivitet.

 

·        NÃ¥r aktiviteten falder, gÃ¥r det ud over alle skoler, men AMU-centrene bliver hÃ¥rdest ramt, fordi de er specialiserede. For erhvervsskolerne, herunder landbrugsskoler, udgør AMU-aktiviteten typisk under 10 pct. af deres samlede aktivitet.

 

·        Jeg synes ogsÃ¥, at det er vigtigt at huske pÃ¥, at AMU har en anden natur og nogle andre rammer end mange andre uddannelsesomrÃ¥der. Skolerne kan fx ikke planlægge AMU kurserne lang tid i forvejen. De skal være parate til at opfylde virksomhedernes opkvalificeringsbehov her og nu. Det indebærer ofte, at der skal undervises som aften-, nat-, weekend-, split- eller fjernkurser eller som virksomhedsforlagt undervisning.

 

·        Hertil kommer, at virksomhederne uden økonomiske konsekvenser kan aflyse bestilte kurser helt frem til kursets start. Og ofte gør det. Derfor kan en ellers planlagt økonomisk forsvarlig holdstørrelse blive meget lav pÃ¥ kort tid. Især de smÃ¥ skoler har meget vanskeligt ved at gardere sig økonomisk imod denne risiko.

 

·        Taget i betragtning at AMU-centrene har alle deres æg i den samme kurv, sÃ¥ kommer de faktisk ud med et bedre resultat end eksempelvis de tekniske erhvervsskoler.

 

Konklusion

 

·        Jeg hÃ¥ber, at vi finder en tilfredsstillende løsning pÃ¥ de problemer, som sektoren oplever. Nu drøfter vi det med arbejdsmarkedets parter, og sÃ¥ mÃ¥ vi se, hvad vi i fællesskab kan nÃ¥ frem til.

 

·        Vi skal finde ud af, hvordan vi fjerner underskuddet fra AMU-omrÃ¥det. Jeg kan ikke afvise, at der visse steder er behov for at hæve taksterne, men vi kan ikke bare hovedløst sætte taksterne op og sÃ¥ forvente, at problemet dermed er løst. Vi mÃ¥ ogsÃ¥ tage stilling til, om rammebetingelserne nu ogsÃ¥ er de rigtige.

 

·        Skal vi have en mere fleksibel deltagerbetaling? Hvordan skal vi udmønte den milliard kroner, som regeringen har stillet omrÃ¥det i udsigt? Skal vi tænke takststrukturen pÃ¥ omrÃ¥det anderledes fremover? Er institutionsstrukturen optimal, eller skal der ske ændringer?

 

·        En takstjustering pÃ¥ AMU-omrÃ¥det mÃ¥ nødvendigvis ses i sammenhæng med disse elementer, som kommer til at indgÃ¥ i de politiske drøftelser i efterÃ¥ret. MÃ¥let mÃ¥ være at finde en varig løsning, sÃ¥ vi ikke spilder pengene pÃ¥ en kortsigtet takstforhøjelse og risikerer at stÃ¥ i samme situation igen om nogle Ã¥r.