TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Tale til åbent samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg – UDU alm. del, spørgsmål AU-AX.

Titel

Spørgsmål AU

Da handelsskoleeleverne i efteråret 2006 protesterede imod deres underfinansiering sammenlignet med andre gymnasiale uddannelser udtalte undervisningsministeren bl.a. følgende i Politiken den 17. november 2006:

 

”Hvis jeg havde de ekstra penge, så ville jeg give dem til handelsskolerne, fordi handelsskolerne har betydelig større behov end de almene gymnasier. Men der er lukket for forbedringer af taxametret nu, til gengæld er der et aktuelt problem, som drejer sig om frafald, som vi kan tale om. Mange handelsskoler gør en kæmpe indsats, fordi de har mange tosprogede elever, og det betyder, at jeg kan bidrage med midler.”

 

Ministeren bedes i forlængelse af citatet redegøre for, hvordan det fremlagte forslag til finanslov for 2008 vil give handelsgymnasier de samme økonomiske vilkår som de øvrige gymnasiale uddannelser, når det i FFL 08 udtrykkeligt fremgår, at regeringens eget forslag ikke vil dække den beregnede forskel på 5000 kr. pr. elev?

 

Spørgsmål AV

Hvorfor har regeringen fremlagt et finanslovsforslag, hvor rammen for det almene gymnasium STX er beskåret med ca. 1400 kr. pr. årselev

 

Spørgsmål AW

Hvordan er nedskæringen i overensstemmelse med den politiske aftale om, at gymnasiernes økonomi skulle være uforandret i overgangen fra amterne til statsligt selveje i 2008?

 

Spørgsmål AX

Hvilke planer har ministeren for at sikre en fuldstændig ligestilling af de gymnasiale uddannelsers økonomi med udgangspunkt i modelberegninger, der tager højde for uddannelsesmæssige forskelle f.eks. til laboratorier og værksteder

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ca. 4 minutter

Tid og sted

Fredag d. 14. september kl. 10-13

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Besvarelse af spørgsmÃ¥l AU

3.      Besvarelse af spørgsmÃ¥l AV

            Besvarelse af spørgsmÃ¥l AW

4.      Besvarelse af spørgsmÃ¥l AX

1. Indledning

·        Jeg vil gerne takke for lejligheden til at uddybe baggrunden for de ændringer, der sker for de almene gymnasier og hhx-uddannelsen i 2008.

·        Samtidig glæder jeg mig over, at der er fuld Ã¥benhed og enighed om talgrundlaget, sÃ¥ vi kan have en politisk diskussion om rammerne for de gymnasiale uddannelser.

2. Besvarelse af spørgsmål AU

Udvalget har spurgt mig:

”Da handelsskoleeleverne i efteråret 2006 protesterede imod deres underfinansiering sammenlignet med andre gymnasiale uddannelser udtalte undervisningsministeren bl.a. følgende i Politiken den 17. november 2006:

 

”Hvis jeg havde de ekstra penge, så ville jeg give dem til handelsskolerne, fordi handelsskolerne har betydelig større behov end de almene gymnasier. Men der er lukket for forbedringer af taxametret nu, til gengæld er der et aktuelt problem, som drejer sig om frafald, som vi kan tale om. Mange handelsskoler gør en kæmpe indsats, fordi de har mange tosprogede elever, og det betyder, at jeg kan bidrage med midler.”

 

Ministeren bedes i forlængelse af citatet redegøre for, hvordan det fremlagte forslag til finanslov for 2008 vil give handelsgymnasier de samme økonomiske vilkår som de øvrige gymnasiale uddannelser, når det i FFL 08 udtrykkeligt fremgår, at regeringens eget forslag ikke vil dække den beregnede forskel på 5000 kr. pr. elev?”

 

Besvarelse af spørgsmål AU:

·        Jeg har tidligere sagt, at hvis jeg havde ekstra penge at give til de gymnasiale uddannelser, sÃ¥ ville jeg give dem til handelsskolerne.

·        Og det er lige præcist, hvad jeg har gjort. Handelsskolerne har fÃ¥et tilført netto 40 mio. kr. i 2008, og taxametret til hhx-uddannelsen er hævet med 60 mio. kr. eller næsten 6 pct.

·        En forhøjelse af taxameteret pÃ¥ godt 2.400 kr. er i sig selv et markant løft. Ved fastsættelsen af denne takstforhøjelse har jeg lagt vægt pÃ¥, at økonomien pÃ¥ handelsskolerne generelt er sund, men at der samtidigt er nogle usaglige forskelle, f.eks. højere klassekvotienter pÃ¥ handelsskolerne.

·        Jeg er meget glad for den indsats, handelsskolerne gør i forhold til bl.a. tosprogede, og jeg anerkender, at handelsskolernes mÃ¥lgruppe kan have nogle andre behov end stx.

·        Jeg mener, at et løft pÃ¥ 2.400 kr. pr. Ã¥rselev giver handelsskolerne forbedrede muligheder for at udfører deres uddannelsesopgaver.

3. Besvarelse af spørgsmål AV

Udvalget har spurgt mig:

”Hvorfor har regeringen fremlagt et finanslovsforslag, hvor rammen for det almene gymnasium STX er beskåret med ca. 1400 kr. pr. årselev”

 

Besvarelse af spørgsmål AV:

·        Jeg er blevet spurgt, hvorfor rammen til det almene gymnasium falder med 1400 kr. pr. elev.

·        Til det vil jeg sige, at rammen til gymnasierne er hævet med 122 mio. kr. fra 2007 til 2008, fordi aktiviteten stiger. Jeg kan samtidigt bekræfte, at det gennemsnitlige tilskud pr. Ã¥rselev falder med ca. 1.400 kr. Jeg er dog ikke enig i, at der er tale om en besparelse! Tværtimod.

·        Ændringen i det gennemsnitlige tilskud skyldes tre forhold:

·        For det første valgte regeringen at give de almene gymnasier et ekstraordinært løft pÃ¥ 50 mio. kr. i 2007. Disse penge er til dækning af de særlige udgifter til administration, der er forbundet med overgang til selveje pr. 1. januar 2007. Jeg har tidligere redegjort for dette i samrÃ¥d om gymnasiernes økonomi den 21. november 2006 i Uddannelsesudvalget.

·        Regeringen har desuden forudsat en generel effektivisering af administrationen efter kommunalreformen, som udgør 5 mio. kr. for de almene gymnasier.

·        Samlet medfører ændringerne pÃ¥ 55 mio. kr. pÃ¥ det administrative omrÃ¥de, at det gennemsnitlige tilskud falder med 1 pct. fra 2007 til 2008.

·        For det andet er det besluttet, at de selvejende institutioner skal spare pÃ¥ indkøb ved at opnÃ¥ større rabatter. Besparelsen finansierer politi- og fødevareforliget, der havde tilslutning fra samtlige partier undtagen Enhedslisten. PÃ¥ de almene gymnasier udgør dette 0,2 pct. og 12,5 mio. kr. Samtidig er det sÃ¥dan, at det ikke er hele besparelsen pÃ¥ indkøb, der er taget hjem. Hvis gymnasierne og de andre skoler udnytter muligheder i indkøbsaftalen, kan de spare endnu mere.

·        For det tredje falder det gennemsnitlige tilskud, nÃ¥r tilgangen til stx stiger. Dette skyldes imidlertid ikke ændringer i rammen, men har teknisk karakter og gælder alle de taxameterstyrede omrÃ¥der. Rent teknisk sker der det, at de faste tilskud er de samme uanset antallet af elever. Derfor vil tilskuddet pr. elev falde marginalt, nÃ¥r der kommer flere elever, og stige, nÃ¥r der kommer færre elever, selv om undervisningstaxametret er det samme.

·        Hertil kommer, at fællesudgiftstaxametret udbetales i forhold til forrige Ã¥rs elevtal. Dette betyder, at der først udbetales fællesudgiftstaxameter i 2009 for det stigende elevtal i 2008.

·        Som følge heraf falder det gennemsnitlige tilskud med 0,7 pct. i 2008. Dette er ikke en besparelse, og selv gymnasieeleverne anerkender dette.

·        Der har været en del diskussion om de 50 mio. kr. Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke mener, at det giver mening at tale om besparelser pÃ¥ gymnasierne i 2008, fordi regeringen har givet en ekstraordinær bevilling i 2007. SÃ¥ ville man jo aldrig kunne give ekstraordinære tilskud!

·        Jeg kan stÃ¥ fuldt inde for de ændringer, som er gennemført, og som I i øvrigt alle har været bekendt med før finanslovens offentliggørelse.

4. Besvarelse af spørgsmål AW

Udvalget har spurgt mig:

”Hvordan er nedskæringen i overensstemmelse med den politiske aftale om, at gymnasiernes økonomi skulle være uforandret i overgangen fra amterne til statsligt selveje i 2008?”

 

Besvarelse af spørgsmål AW:

·        Jeg vil gerne understrege, at alle aftaler i forbindelse med gymnasiernes overgang til selveje er blevet overholdt.

·        Vi aftalte dengang, at gymnasierne skulle have samme økonomiske vilkÃ¥r i 2007 som i 2006, da amterne havde ansvaret. Forligspartierne (regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og De Radikale) er enige om, at økonomien for gymnasierne i 2007 overholder denne aftale!

·        Fra og med 2008 er gymnasiernes økonomi ikke længere bundet af aftalen om udmøntning af kommunalreformen, men indgÃ¥r i den politiske proces pÃ¥ linje med de øvrige ungdomsuddannelser.

·        Som jeg lige har gennemgÃ¥et, er der imidlertid ikke sket ændringer i rammen til de almene gymnasier, som ikke enten var kendt allerede i 2006 eller omfattet af en bred politisk aftale. Her tænker jeg pÃ¥ den ekstraordinære bevilling til administrationsudgifter i 2007 og indkøbseffektivisering.

5. Besvarelse af spørgsmål AX

Udvalget har spurgt mig:

Hvilke planer har ministeren for at sikre en fuldstændig ligestilling af de gymnasiale uddannelsers økonomi med udgangspunkt i modelberegninger, der tager højde for uddannelsesmæssige forskelle f.eks. til laboratorier og værksteder

 

Besvarelse af spørgsmål AX:

·        Jeg synes, at vi er kommet langt i processen omkring ligestilling af de gymnasiale uddannelser ved i første omgang at have lavet en grundig analyse af økonomien i de tre gymnasiale uddannelser.

·        Nu ved vi, hvad der er der er op og ned i diskussionen, nÃ¥r man f.eks. taler om lærerarbejdstidsaftaler, ekstraudgifter til laboratorier og holdstørrelser.

·        Analysen viser, at der er en forskel pÃ¥ tilskuddet til hhv. stx og hhx pÃ¥ 5.000 kr. pr. elev, som dels skyldes lokale prioriteringer, dels er en reel standardforskel mellem hhx og stx.

·        Det har ikke været muligt at adskille de to faktorer præcist, og det er sÃ¥ledes ikke muligt at fastslÃ¥ præcist, hvor meget hhx-taxameteret skal hæves for, at hhx- og stx uddannelse kan siges at være fuldstændigt økonomisk ligestillede.

·        Jeg mener ikke, at der er behov for yderligere modelberegninger!

·        Som nævnt tidligere synes jeg, at 2.400 kr. ekstra pr. elev er et markant løft og jeg har ikke aktuelle planer om flere ændringer.