TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning |
Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg |
Titel |
Spørgsmål AQ: Vil ministeren redegøre for Vesthimmerland Tekstilskoles situation i lyset af skolens ansøgning om SU-godkendelse, herunder hvorfor skolen ikke kan SU-godkendes, som Tekstilhåndværksskolen i Aalborg er blevet? Spørgsmål AR: Vil ministeren redegøre for, om de krav der stilles for en privat uddannelsesinstitution kan blive SU-godkendt er tidssvarende? Vil ministeren samtidig redegøre for muligheden for at indføre et system, hvor det kun er de elever, der efter endt uddannelse modtager passiv forsørgelse, som ikke tæller med i beskæftigelsestallet. |
MÃ¥lgruppe |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Arrangør |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Taletid |
Ca. 5 min. |
Tid og sted |
Udvalget har stillet mig følgende spørgsmÃ¥l: Â
Spørgsmål AQ: Vil ministeren redegøre for Vesthimmerland Tekstilskoles situation i lyset af skolens ansøgning om SU-godkendelse, herunder hvorfor skolen ikke kan SU-godkendes, som Tekstilhåndværksskolen i Aalborg er blevet?
og
Spørgsmål AR: Vil ministeren redegøre for, om de krav der stilles for en privat uddannelsesinstitution kan blive SU-godkendt er tidssvarende? Vil ministeren samtidig redegøre for muligheden for at indføre et system, hvor det kun er de elever, der efter endt uddannelse modtager passiv forsørgelse, som ikke tæller med i beskæftigelsestallet.
Svar på spørgsmål AQ:
· En SU-godkendelse af en privat uddannelse bliver normalt givet for en periode på 4 år. Vesthimmerlands Tekstilskoles godkendelse udløb 31. oktober 2005 og skolen fik afslag på ansøgning om forlængelse i januar 2006. Begrundelsen var, at kun 24 pct. af dimittenderne havde fået beskæftigelse inden for branchen.
· Skolen har efterfølgende søgt om godkendelse af en 2-årig tekstilteknikeruddannelse og en 1-årig overbygningsuddannelse til tekstildesigner. Der er ikke truffet endelig afgørelse i denne sag.
· Styrelsen har over for skolen oplyst, at den agter at give afslag på ansøgningen. Det har resulteret i, at skolen har sendt yderligere oplysninger om dimittendernes beskæftigelsessituation. Styrelsen har endnu ikke færdigbehandlet disse oplysninger.
· Om sagsforløbet vedrørende Tekstilhåndværkerskolen i Aalborg, som spørgsmålet henviser til, kan jeg oplyse, at styrelsen i første omgang gav skolen oplysning om, at den agtede at give afslag på skolens ansøgning om at forlænge SU-godkendelsen. Begrundelsen var, at beskæftigelsessituationen ikke var tilfredsstillende. Kun 35 pct. af dimittenderne var i beskæftigelse inden for branchen.
· Skolen dokumenterede dog efterfølgende en positiv udvikling i beskæftigelsessituationen, hvoraf det fremgik, at 42 pct. var i beskæftigelse inden for branchen. Skolen blev blandt andet på det grundlag SU-godkendt, men med den betingelse, at en fortsat godkendelse efter 2010 – hvor den nuværende godkendelse udløber – vil være betinget af en tilfredsstillende uddannelsesrelevant beskæftigelsessituation.
· Da styrelsen endnu ikke har færdigbehandlet oplysningerne om beskæftigelsessituationen for dimittenderne fra Vesthimmerlands Tekstilskole, kan jeg ikke oplyse noget om denne sags udfald.
· SU-styrelsen træffer den endelige afgørelse om SU-godkendelse af private uddannelsesinstitutioner.
Svar på spørgsmål AR:
· Der er i reglerne om SU-godkendelse af private uddannelser tre hovedhensyn, der skal tages. Uddannelsespolitiske, arbejdsmarkedsmæssige og økonomiske forhold skal tale for at SU-godkende en privat uddannelse. I bedømmelsen indgår også en SU-vurdering, som Danmarks Evalueringsinstitut, også kaldet EVA, udfører. EVA udarbejder i den forbindelse en arbejdsmarkedsstatistik over uddannelsens dimittender på baggrund af oplysninger fra Danmarks Statistik. EVA vurderer derudover en række generelle forhold såsom uddannelsesstedets økonomi, organisatoriske og ledelsesmæssige rammer og fysiske forhold. SU-vurderingen i EVA er en del af det samlede beslutningsgrundlag.
· Jeg vil gerne gentage vigtigheden af, at uddannelse skal resultere i beskæftigelse. Jeg mener ikke det er forsvarligt, hvis der SU-godkendes private uddannelser, hvor dimittenderne ikke kommer i beskæftigelse, og her mener jeg uddannelsesrelevant beskæftigelse. Det giver derfor heller ikke mening at overveje alternative opgørelsesmetoder som anført i spørgsmålet. En sådan opgørelse ville alene belyse den generelle beskæftigelsessituation og ikke hvorvidt, der er opnået beskæftigelse som følge af den konkrete uddannelse.
· Styrelsen har desuden oplyst, at i de tilfælde hvor uddannelsesstedet mener, at dimittenderne har en anden beskæftigelsessituation, end den som EVA har oplyst, kan styrelsen lade dokumenterede beskæftigelsesoplysninger indgå i den konkrete vurdering. Det samme gælder, hvis skolen ønsker at inddrage oplysninger om dimittenderne i udlandet eller ønsker at belyse en positiv udvikling i dimittendernes beskæftigelsessituation med nyere tal end dem, der kan indhentes via Danmarks Statistik.
· NÃ¥r jeg bliver spurgt om kravene er tidssvarende, vil jeg umiddelbart sige; â€mere end nogensindeâ€. Der er mangel pÃ¥ arbejdskraft. Det er i den situation meningsløst at give unge en uddannelse, de reelt ikke kan anvende.