28. august 2007
                                                                                                                 AL/csm3080a
Notat om hhx-økonomien
Finanslovsforslaget for 2008 blev offentliggjort i dag, og HFI blev i den forbindelse orienteret af Undervisningsministeriet om hhx-økonomien på et møde kl. 13.30.
For så vidt angår hhx-taksten, der på finanslovsforslaget er sat til 44.000 kr., fremgår det nedenfor, at den faktiske forbedring er kr. 1.600. Det beror på, at kr. 800 overføres fra kvalitetsudviklingsmidlerne til taksten – men der er tale om penge, der har været i systemet tidligere.
Nettoforhøjelsen på 1.600 kr. indeholder den ekstraordinære bevilling til frafaldsbekæmpelse, der er givet i 2007. Denne videreføres altså.
Det skal også nævnes, at hhx friholdes for den besparelse på 0,6% (kr. 300), der rammer de øvrige uddannelser som følge af indkøbseffektiviseringen.
Taksten for 2008 fremkommer således:
Undervisningstakst 2007 |
|
40.600 |
PL-regulering (2,7%) |
|
1.000 |
I alt |
|
41.600 |
â€gave†¸ kvalitetsmidler |
2.400 800 |
1.600 |
|
|
43.200 |
Kvalitetsmidler |
|
800 |
I alt |
|
44.000 |
Forbedringen pÃ¥ de 1.600 kr. skal ses i forhold til resultatet af hhx-analysen, der nu er offentliggjort. Jævnfør nedenfor finder Undervisningsministeriets og Finansministeriets analyse, at der er en forskel pÃ¥ taksterne til hhv. stx og hhx pÃ¥ kr. 15.000. De 7.500 kr. forklares med forskellige vilkÃ¥r for lærerne (bedre forberedelsesfaktorer og bedre rettenormer mv.). Yderligere 2.500 forklares ved de almene gymÂnasiers fysik- og kemi-lokaler. Endelig er der en forskel pÃ¥ 5.000 kr. pr. Ã¥rselev, som ikke kan forÂklares. I forhold hertil udgør de 1.600 kr. godt 1/3 af de 5.000, der efter HFI’s opfattelse er det minimumsløft, handelsskolerne bør have. Selv om man sÃ¥ medgiver, at forbedringen er kr. 2.400, er der stadig kun tale om en forbedring pÃ¥ ca. halvdelen af den uforklarlige forskel.
Endelig er det jo ikke acceptabelt at tale om en forklarlig forskel, der skyldes bedre arbejdstidsaftaler for lærerne i det almene gymnasium. Også på dette punkt må vi jo forudsætte, at der på sigt sker en udjævning.
Difference mellem stx og hhx |
15.000 |
|
|
Bedre vilkår for lærerne |
7.500 |
Fysik/kemi (små hold) |
2.500 |
Ikke forklarligt |
5.000 |