Akutte
problemer af vedvarende karakter med
rekruttering af natur/teknik og fysik/kemi studerende på
ny læreruddannelse. Her er behov
for en national redningsplan!
Vi ser os i Natur/teknik-foreningen nødsaget til at
påpege akutte problemer i den nye læreruddannelse med at rekruttere og uddanne
natur/teknik-lærere. Hvis der ikke gribes ind med stor hast gennem et tiltag
som konkret sikrer søgningen til natur/teknik vil det være et problem af
vedvarende karakter.
Vi har med stor bekymring konstateret at det samlede antal studerende som tager det nye naturfaglige fællesfag (indgangsfag til fysik/kemi og natur/teknik) er katastrofalt lavt og væsentligt mindre end det samlede antal studerende som tog fysik/kemi og natur/teknik på forrige læreruddannelse. På den forrige læreruddannelse havde vi på landsplan en årlig produktion på ca. 300 fysik/kemi-lærere og 700 natur/teknik-lærere. Det kan allerede nu konstateres at denne produktion falder til ca. 1/10. Fra en årsproduktion på ca. 1000 natur/teknik og fysik/kemi lærere må vi i fremtiden forvente en samlet årsproduktion på omkring 100-150 lærere, hvilket vi fra foreningens side finder yderst alarmerende. Der hersker stor mangel på naturfagligt uddannede lærere i folkeskolen, og det er veldokumenteret at over halvdelen af de lærere som underviser i natur/teknik ikke har et naturfagligt fundament at basere sin undervisning på. (KALK undersøgelsen 2004).
Vi ser med stor alvor på problemerne, som vi mener skyldes følgende forhold:
At øge rekrutteringen til læreruddannelsen med baggrund i ovenstående ser vanskeligt ud. Vi foreslår derfor at der hurtigst muligt findes tiltag som kan forbedre situationen. – Her kunne man forestille sig følgende:
En national redningsplan for uddannelse af naturfagslærere er nødvendig!
Mvh Natur/teknik-foreningen.